Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje aan de onderwijzers hier…(of anderen die ervaringen hebben met het systeem schrijfletters aanleren )
Sinds het nieuwe schooljaar gaat Wendy naar de 3e groep, ze is bijna 7 jaar.
Ze is er helemaal wild van die letters leren en schrijven.
Ze kon al vanaf haar 3e jaar haar naam schrijven, zei het in blokletters. Verkeerd aangeleerd dus zo zei juf al snel toen ze op de basischool in de kleuterklas kwam… echt anders aangeleerd hebben we niet, het zou nu wel komen als ze 6 jaar was in klas 1,… en precies zoals we dachten is aan de orde ze pikt alles prima op en schrijft al keurig…
NU heb ik in mijn oppasgezin Sophie (4)kan haar naam al schrijven ook toen ze 3 jaar was… ook in blokletters aangeleerd door papa en mama, ik vertelde ze poos terug al, leer het niet verkeerd aan maar gelijk in schrijfletters zoals het op de asisschool aangeleerd word… maar goed niet gedaan en dus is het nu blokletters sophie…ik ben dus al wel poos bezig met sophie om letters te leren zoals wendy moest leren opschool zeg maar die had ze al eens op een papier meegekregen…
NU zit Sophie sinds kort op de basischool in de kleuterklas (1) en daar werd bij een bijeenkomst over het shooljaar wat ze aan het eind moeten kunnen enzo verteld dat het schrijven van de eigen naam er bij hoort… sophie kan dat dus al geen probleem maar idd vertelde de juf hebben ze liever dat de letters zoals ze leren in groep 3 willen aanleren…
NU komt eig mijn vraag pas :oops: excuus voor lange vraag
Sophie kreeg een papaier mee met daarop hun manier van aan te leren schrijfletters… tot mijn verbazing…zie ik dat deze geheeeel anders zijn dan bij wendy op school aan te leren schrijfletters :shock: :eh:
Dus Sophie heeft ook van mij de verkeerde letters aangeleerd, de uitspraak is wel exact het zelfde,
Bij wendy word op school geleerd de letters met een lusje zeg maar maar bij sophie wat saaier… :think: hoe leg ik uit? haah
Niet dat ze nu echt al leren schrijven in kleuterklas alleen hun namen meen ik,
maar ik verbaas me over het verschil, wendy in groningen provincie en sophie provincie utrecht wonende… heel andere letters, hoe kan dit nu ? :think: :eh:
iemand een idee ?
liefs bianca
ik weet het niet hoor
maar ik weet wel dat ze ook nog steeds aan elkaar moeten leren schrijven
misschien dat ze daar gelijk een begin mee maken door aan de letters een lusje te maken ?
hm geen idee ze leren pas in in de 2e leerhelft aan elkaar schrijven bij wendy op school dus,
maar gewoon het verschil dat per school zo is als ik kijk in ons omgevng thuis is alles zelfde ( pr Groningen, ik ben in afgelopen jaren wel op meerdere scholen geweest nl) , en nu bij sophie zon verschil, :think:
ik dahct ms plaatsgebonden dan of , ik zal juf ook hier es vragen en anders beide lijstjes es laten zien haha
is net als met lezen
er zijn meerdere methodes bijv. veilig leren lezen
is maar net voor welke methode de school kiest
ja precies dat wist ik dus niet, ik kende wel verschillende manieren, maar dacht dat letters zelfde zouden zijn , lijkt me moeilijk stel dat wendy deze kant uuit verhuisd moet ze ineens andere letters leren haah
maar ik denk dat dat een antwoord zou zijn op mijn vraag, iemand nog andere suggesties of ideen ?
Er zijn verschillende methodes die de schrijfletters aanbieden. Een school mag zelf kiezen met welke methode ze werken. Basis is hetzelfde, maar de letter kan er dan anders eruitzien.
Dus eigenlijk wat Hedwich ook al zei.
owkee dank je wel wist ik dus echt niet he