Over het algemeen zijn we heel tevreden over onze gastouder. Ze is flexibel, in de buurt, ideaal in combi met straks de peuterspeelzaal, lief voor de meiden en ze gaan (de oudste dan want die snapt het al) met heel veel plezier erheen.
Nu merk ik alleen de laatste tijd dingetjes die me niet zo bevallen. Ik kaart ze aan en dat doet ze dan ook, tenminste daar ga ik vanuit want daar vertrouwen we op. Natuurlijk gaan er ook dingen wat anders dan ik ze zelf zou doen, maar dat is prima tot op bepaalde hoogte want het is nou eenmaal haar huis en gezien en aanpak, dat mag. Maar wat als ik nu dingetjes merk die me een minder fijn gevoel geven? Ik voel me de laatste tijd nogal een zeur omdat ik een aantal dingen aangekaart heb. Wat zouden jullie ermee doen? Ben ik te pietluttig? Ik ben gewoon wel eens benieuwd naar meningen en ervaringen.
Om kleine en grote voorbeeldjes te noemen, haar kind is ruim 2,5 en fiept nog steeds de hele dag door. E heeft gelukkig geen fiep dus dat probleem is al opgelost, al vind ik het zelf totaal niks, maar goed das haar keuze. S heeft nog wel een fiep, die ze eigenlijk nooit krijgt, dus ik hoop daar ook niet. Drinken doet het meisje nog steeds uit een fles, en laatst kwam ik ze halen en had E dat dus ook, die is al sinds een jaar fles af. Ik heb daar iets van gezegd en ze zei dat het maar eenmalig was. Prima, dan ga ik er vanuit dat dat zo is. Ze hebben daar een glijbaan zonder bescherming eronder, ik heb dus aangegeven dat ik wil dat ze e extra goed in de gaten houdt. Ik heb ook info gevraagd bij het bureau wat de eisen zijn, omdat onze dame van gevaarlijke kunsten houdt en ik het zelf nooit zo neer zou zetten.
Verder krijgt dat kind al lollies en dergelijke, mag daar mee over straat rennen, maar ook daarbij hoop ik maar dat E dat nog niet krijgt en dat ze op veiligheid let. Net schrok ik wel van iets… ik kwam aanrijden en was te vroeg. Daarop komt oppas aan en haar kind zit dus los in de auto. Geen idee of dat al de hele rit was, lijkt mij dat ze niet ineens op de hoek van de straat los is, maar dat vind ik zoiets onverantwoords en zo’n slecht voorbeeld… ze brengt namelijk met onze kids haar kind weg met de auto. Ze zal die van ons toch niet los laten? (we hebben het wel gehad over hoe en ze heeft een extra zitje wat dan meegaat) En ik heb eigenlijk geen recht va spreken om iets te zeggen over haar kind, maar ga er nu dus maar vanuit dat dat met de onze niet zo is.
Dit waren een paar kleine voorbeeldjes, de ene onbelangrijk en andere belangrijker… ben benieuwd naar jullie ervaringen, meningen enz… soms best moeilijk. Je betaalt dus mag wat eisen, maar ze voedt haar eigen kind ook op en gaat ervanuit dat ze veiligheid van belang vindt voor ook andermans kinderen…
pff ik begrijp je gevoel en nee je bent geen zeur! eerlijk gezegd zou ik mijn kids daar niet met een gerust gevoel achter laten en dan vooral door het niet dragen van een gordel, haar kind is 2,5 :shock: en ook de glijbaan, bij ons kdv moet die altijd op het gras staan.
Ik ben Zelf gastouder en snap jou heel goed JE BENT GEEN ZEUR je staat in je recht en vind dat deze gastouder onverantwoordelijk met haar eigen kinderen om gaat.En daardoor verkeert voorbeeld aan jou kinderen overbrengt,spenen horen in bed is hier de regel.kinderen zitten in goedgekeurde autozitjes en speeltoestellen zonder rubbertegels vind ik niet kunnen.Als ik dit zo lees komt deze gastouder ook niet door de controlle van de GGD en zal ze niet goedgekeurt worden als gastouder of is het geen witte oppas.Zelf de controlle van het gastouderbureau op veiligheid zou ze al door de mand moet vallen.
Houd er rekening mee dat als jullie kinderopvang toeslag ontvangen dit over het hele jaar terug betaald moet worden als deze gastouder niet goed gekeurt wordt.
ook ik ben gastouder. Ik luister heel goed naar de wensen van de ouder en probeer dat te respecteren. Mijn eigen kinderen behandel ik daardoor soms anders dan de oppaskinderen. Kleine voorbeeldjes. Ik laat mijn kids wel eens 10 minuutjes alleen (als ze gewoon wakker zijn), maar dat zou ik met de oppaskinderen nooit doen. Mijn kinderen zijn gewend geweest lang met fles of tuitbekers te drinken. Als oppaskinderen al snel gewend zijn om uit een gewone beker te drinken zal ik dat ook toepassen. Dus wat een ouder dan bij mijn kinderen ziet hoeft niet te betekenen dat het met zijn/haar kinderen gebeurt, maar ik hoop dan wel dat de ouder eventuele zorgen uitspreekt, zodat ik hem/haar gerust kan stellen.
En verder sluit ik me bij de vorige gastouder aan, dat ik hoop voor je dat de gastouder goedgekeurd gaat worden door GGD ivm kinderopvangtoeslag.
@maritkollau wrote:
Ik ben Zelf gastouder en snap jou heel goed JE BENT GEEN ZEUR je staat in je recht en vind dat deze gastouder onverantwoordelijk met haar eigen kinderen om gaat.En daardoor verkeert voorbeeld aan jou kinderen overbrengt,spenen horen in bed is hier de regel.kinderen zitten in goedgekeurde autozitjes en speeltoestellen zonder rubbertegels vind ik niet kunnen.Als ik dit zo lees komt deze gastouder ook niet door de controlle van de GGD en zal ze niet goedgekeurt worden als gastouder of is het geen witte oppas.Zelf de controlle van het gastouderbureau op veiligheid zou ze al door de mand moet vallen.
Houd er rekening mee dat als jullie kinderopvang toeslag ontvangen dit over het hele jaar terug betaald moet worden als deze gastouder niet goed gekeurt wordt.
Spenen in bed is een regel die je zelf maakt, niet die ergens vast staat
Kinderen in zitjes; mee eens.
Speeltoestellen met rubbertegels: mee eens.
Ik ben het er ook wel mee eens dat het niet erg handig is om als gastouder aan te komen rijden met een loshangend kind ergens in de auto…
Op grond van het verhaal van Wieniex zou ik niet direct geneigd zijn de gastouder af te serveren… klinkt stom maar er is zoveel meer wat er dan allemaal niet moet kloppen.
Naast de inspectie van de GGD moeten de gastouders ook voldoen aan opleidingseisen. Daar zijn heel wat mogelijkheden voor, ik werk zelf mee aan een traject voor gastouders en wij bezoeken gastouders 4 uur (!) aan huis. Naast de GGD inspectie krijgen ze dus ook een bezoek aan huis waarin er verschillende zaken gecheckt worden.
Is je gastouder geschoold Wieniex?
hier idd ook af en toe een andere behandeling van eigen kinderen dan bij gastkinderen
maar kinderen in de gordel in de auto geld voor allemaal
onder de glijbaan liggen hier geen rubberen tegels maar matten
en speentjes tja de een heeft het hier wel de ander niet
dat bekijk ik per vraagouder/kind
dus als ze het thuis niet krijgt hier ook niet.
denk dat je geen zeur bent, als je het goed aangeeft bij je gastouder zou ze zich denk ik wel aanpassen aan wat jij belangrijk vind
hoop voor je dat ze gekwalificeerd gastouder wordt dit jaar zowel voor de scholing als voor de keuring van de ggd
succes in ieder geval
Bedankt voor de reacties. Volgens de laatste berichten heeft ze de juiste scholing, zal het nog eens precies navragen met het gesprek volgende week, maar ons bureau zit daar goed bovenop.
Een aantal dingen vind ik idd ouders eigen, maar een aantal dingen vind ik dat ze zo horen of het je eigen kinderen zijn of niet. Ik reken haar niet meteen af op dat auto verhaal, wie weet is het toevallig 1 keer of wat dan ook, maar het zet me wel aan het denken. Er zijn de laatste tijd erg veel dingen die me gewoon niet zo bevallen, die me geen lekker gevoel meer geven. Iets anders simpels bijv, de tv staat daar erg vaak aan, terwijl in begingesprekken dat is genoemd als niet zijnde. Ze eten vaak voor de tv, nooit aan tafel. Nu woont ze erg klein, maar in de keuken staat een eettafel waar dat zou kunnen. Maar goed, dat zijn dingen waar ik me maar bij neerleg voor die 1,5 dag in de week. Roken zou niet in huis gebeuren, maar gebeurt wel in het achterhalletje, bevalt me ook niet zo, zie vaak de volle asbak staan. Dat is wel een plek waar de kinderen nooit komen, maar het stoort me omdat we er wel binnen komen.
Maar het is er wel bijv heel schoon, ze brengt straks ook onze dochter naar peuterspeelzaal, zelfde groep als haar kind aangevraagd, dat vindt ik ook weer een pluspunt.
Het belangrijkste is nu dat we gaan kijken hoe we dit verder oplossen. Mijn gevoel is niet meer zo lekker en dat is vervelend. Hub neemt alle info mee naar huis en ga eens even alles doornemen. Het is gewoon moeilijk om de lijn te trekken, wat kun je eisen omdat je nu eenmaal betaalt, wat hoort bj het gezin van de opvang en hoe ver laat je voorbeeldfuncties meewegen enz. Mijn dochter mag ook best ervaren dat het ergens anders anders is.
Ik zal eerst de info eens doornemen en dan eens kijken wat er volgende week uit gesprek nog komt en eens goed nadenken over voors en tegens.
volgens nieuwe regels mag er in huis van de gastouder niet gerookt worden zelfs niet als er geen gastkindjes zijn,vind dit persoonlijk erg ver gaan maar is wel 1 van de nieuwe regels.
maar verstandig dat je afgsproken hebt om gesprek aan te gaan,veel dingen vallen goed af te spreken.en op elkaar af te stemmen slim dat je er niet mee rond blijft lopen.
nu heb ik dat probleem niet hier rookt niemand
van spenen is inderdaad persoonlijk iets,hier is de regel voor iedereen spenen zijn voor in bed,maar dat is persoonlijk en vraagouders weten dat.
kinderen hebben er geen moeite mee komen hier binnen met tut komen die zonder dat ik het vraag naar mij brengen.net wat ze gewent zijn
Ik zou zelf niet voor een gastouder kiezen als er wel gerookt zou worden als de kids er niet waren. Dat ruik je toch en vind ik persoonlijk vies en de rook is echt niet in 1 dag weg.
Nu gaat het om een soort bijkeukentje waar je binnenkomt waar soms dus gerookt wordt, met de deur open, maar meestal buiten, ik heb t daar nog nooit naar rook vinden ruiken, dus denk dat het meestal buiten gebeurd. Is trouwens haar moeder die rookt. Dat maakt me dus niet zo heel veel uit, omdat de kinderen daar niet spelen.
Als ik nu alles op ga schrijven wat me niet zo bevalt kom ik toch wel heel veel dingen tegen. Een aantal is nou eenmaal zo en zal ik me bij neer moeten leggen, niet alles kan op mijn manier, maar het is net of ik nu steeds meer dingen merk ofzo. Het is gewoon ook niet een persoon waar ik makkelijk mee communiceer en dat maakt het lastig. Er komt gewoon nooit zoveel uit. Het blijft een lastige kwestie, vindt maar eens een gastouder die 2 kinderen kan opvangen, flexibel is met eindtijd op woensdag, mijn kids naar peuterspeelzaal kan brengen, buiten speel ruimte heeft, bij ons om de hoek woont en die verder gewoon lief en prima is voor de kids en dat alles asap. Onze 1e optie was een vrouw zeker in de spits een kwartier hier vandaan, en dan ook nog terug voor mijn werk (ik werk in deze wijk) die honden had en niet luisterende kinderen en ze sprak niet zo geweldig Nederlands omdat ze half Pools was. Dat werd m niet, weet eigenlijk niet meer waarom, maar achteraf was ik daar blij om omdat ik haar Nederlands een slecht voorbeeld vond omdat ze toch net met taal gaan beginnen en ze daar wel 1,5 dag in de week zijn.
Ik heb zelfs al overwogen om ze dan toch 2,5 dagen naar het kdv te brengen, iets wat ik echt niet wilde, maar daar ben ik wel heel tevreden over…alleen die hebben niet die flexibiliteit op woensdag, dan betaal je voor een hele dag en eigenlijk vind ik persoonlijk 2,5 dagen kv teveel, dit is de ideale combi.
Je gaat nu alle dingen opschrijven voor jezelf die je niet bevallen, maar als je nou net zo’n lijstje maakt met alle plus puntjes van haar??
Je bent er hier al mee begonnen
inderdaad lijstje maken met plussen en minpunten en dan kijken welke punten jij het belangrijkste vind
kom je vast tot verhelderende conclusie
Wien, ik ken je nu al een paar jaar en jij bent zeker niet een moeilijk iemand. Je bent altijd heel meegaand en sociaal denkend. Als jouw gevoel niet lekker zit betreffende de gastouder, dan verdient dit aandacht.
Je kunt hier wel e.e.a opschrijven voor ons, maar dit zal nooit de lading dekken. Het exact omschrijven zal nog niet exact weergeven hoe het in werkelijkheid is. Ik zou als ik jou was idd met je hub om de tafel gaan en kijken wat voor jullie belangrijk is. Daarna evalueren met de gastouder.
Even samen rond de tafel en de afspraken nogmaals langslopen en hoor en wederhoor toepassen.
Hoe het ook loopt, het zijn jullie meiden, daar mag je i.p alles voor wensen. Maar als je de wensen niet uitspreekt, kan een ander daar niet aan voldoen.
Een goedgekeurde gastouder hoeft nog niet maatwerk voor jullie kindjes te zijn volg je gevoel. :-*
Mijn ervaring is, dat als je gevoel niet lekker is, dat het dan alleen maar erger wordt. Je gaat dan echt overal op letten en wie zoekt zal vinden he. Dus misschien dat je tijdens het gesprek van haar hoort hoe die dingen zitten en valt het allemaal mee.
Iemand waar niet zo makkelijk mee te communiceren valt zou ik persoonlijk niet iets voor mijn kind vinden want ik wil wel alles weten.
Ik prijs mezelf echt gelukkig dat ik mijn dochter mee mag nemen naar mijn werk en daar zelf op haar kan letten.
Inmiddels van alles gebeurd. Gesprek gehad waar dingen opnieuw afgesproken zijn, helemaal prima.
Nu gaat ze dus zelf stoppen. En dit werd ons via het schrift meegedeeld :thumbdown: Hoezo niet communicatief zeg. Ik merk toch ook nog steeds dingen, bijv dat de jongste de hele ochtend geen water heeft gehad!!! en ze smeert ze volgens mij ook vaak niet in. Ben intussen blij dat ze ermee stopt want nu staat toch weer de glijbaan en lijkt het ook wel of ze er geen zin meer in heeft.
Al met al is het nu dus vanzelf opgelost, we zijn op zoek naar iets nieuws.
@wieniex wrote:
Inmiddels van alles gebeurd. Gesprek gehad waar dingen opnieuw afgesproken zijn, helemaal prima.
Nu gaat ze dus zelf stoppen. En dit werd ons via het schrift meegedeeld :thumbdown: Hoezo niet communicatief zeg. Ik merk toch ook nog steeds dingen, bijv dat de jongste de hele ochtend geen water heeft gehad!!! en ze smeert ze volgens mij ook vaak niet in. Ben intussen blij dat ze ermee stopt want nu staat toch weer de glijbaan en lijkt het ook wel of ze er geen zin meer in heeft.
Overal komt altijd een oplossing voor en zie je als je zelf het gevoel hebt dat het neit goed zit, hoe kun je dan je kind rustig brengen?
Nee idd, ik zat nog steeds in ziektewet, dus was al blij dat ik de kids lekker vroeg kon gaan halen. Na het gesprek was het echt weer helemaal prima en was mijn gevoel erbij ook wer oké. Ik bracht ze weer vol vetrouwen en het ging zoals afgesproken.
Nu heb ik zoiets van die laatste 4 weken komen we nog wel door en dan is het afgelopen.
Problems solved!!
Vandaag weer gedoe, maar vanmiddag gesprek gehad met onze zo goed als zeker aanstaande nieue gastouder, helemaal perfect!!! Ik ben er gewoon helemaal happy van!
Nu dochter nog voorbereiden dat ze weg gaat bij de ander en een nieuwe oppas krijgt. Zal wel wennen zijn, toch bijna 2 jaar 2 dagen in de week geweest.
@wannabe keukenprinses wrote:
@wieniex wrote:Inmiddels van alles gebeurd. Gesprek gehad waar dingen opnieuw afgesproken zijn, helemaal prima.
Overal komt altijd een oplossing voor en zie je als je zelf het gevoel hebt dat het neit goed zit, hoe kun je dan je kind rustig brengen?
Nu blijkt idd ook weer hoe belangrijk dat gevoel is… bij onze nieuwe oppas zou ik ze nu meteen zo voor een week achterlaten! Het was ook heel fijn om te zien hoe fijn Emma het daar al meteen vond!
fijn dat je nieuwe gastouder naar jullie zin hebben gevonden,en inderdaad goed gevoel erbij hebben zegt heel veel.
kind van 2 heeft vaak met wisseling niet zoveel problemen omdat je kunt vertellen wat er gaat gebeuren en waarom.
Heel goed, het is heel belangrijk dat je klikt met de go.
Ik ben nu 1,5 jaar bij mijn gezin en ik vind het heerlijk! Ik heb een goede band opgebouwd met de kinderen en de ouders. Ze mogen alles tegen mij zeggen en ik ben best flexibel. Zij daarintegen ook en dat is heel prettig. (een keertje eerder weg, of langer blijven, geen probleem)
Ik schrijf een overdrachtsmap, daarin staan veel leuke momenten van de dag, maar ook aandachtspuntjes. We hebben 1x per jaar een evaluatiegesprek en als we er niet uit zouden komen, kunnen we altijd een gesprek aangaan met het gob erbij.
Veel plezier met de nieuwe go