onze jongste zoon van bijna 4 is allergisch voor noten en pinda’s. Een dusdanig heftige allergie dat als hij sporen hiervan binnenkrijgt, hij hier binnen korte tijd aan kan overlijden.
We hebben inmiddels 3x een situatie gehad waarbij dit het geval was. De eerste keer at hij een knopper-koek (met hazelnoot) en raakte hij uiteindelijk buiten bewustzijn. We wisten toen nog niet dat hij deze allergie had.
De tweede en derde keer waren echte, knullige fouten bij opa en oma. Deze hadden niet hoeven te gebeuren, maar ze gebeurden toch. Met als gevolg dat het weer kantje boord was. Ambulance, epi-pen toedienen, hartbewaking en alle commotie daar omheen.
Inmiddels ben ik behoorlijk paranoide geworden vanwege deze allergie. Ik vertrouw hem aan bijna niemand meer toe.
Maar ja, over twee weken wordt hij vier jaar en gaat hij naar school. En naar de buitenschoolse opvang.
Ik vind dat erg lastig. Ik vertrouw zijn juf op zich wel (is dezelfde juf als waar onze oudste bij zit). Maar toch. ons vertrouwen is inmiddels dusdanig gekrenkt dat ik eigenlijk geen vertrouwen meer heb in andere mensen als het deze allergie betreft.
Hoe ga ik hier mee om? ik heb morgen een afspraak met de nieuwe juf voor een intake gesprek. Ik neem alle spullen mee: handleiding wat betreft eten, oefen epi-pen, echte epi-pen, het protocol. Maandag a.s. heb ik dezelfde afspraak met de juf van de bso.
Maar toch…het blijft knagen. Ik heb overwogen om te stoppen met werken, zodat hij niet naar de bso hoeft. Maar lost dit het probleem op? uiteindelijk zal ik hem toch moeten loslaten…
Heeft iemand van jullie ervaring met deze heftige allergie en kan iemand mij alsjeblieft vertellen dat het ooit goedkomt??
Wat vervelend zeg, en ja, ik vind het logisch dat jij je hier zorgen om maakt.
Zelf gen ervaring ermee, ken wel een kindje bij wie het een keer mis is gegaan,dat ze wat gehad had waar ze ook ernstig allergisch voor was, maar dat was in de familie en niet op school.
Ik denk dat ze op school wel wat ervaring ermee hebben, jouw kindje zal de eerste niet zijn met een allergie.
En als jij de epi-pen goed uitlegt, en een lijst hebt wat niet gegeten kan worden, neem ik toch aan dat daar heel goed op gelet wordt, ook op de tso/bso.
Zorg gewoon dat je het heel goed overdraagt aan alle betrokkenen, plak een etiket op zijn lunchtrommeltje zodat ze het elke keer weer zien en er aan blijven denken.
Sterkte, en succes!
Oh wat lijkt me dat moeilijk om uit handen te geven zeg…!
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een klasgenootje van een van de kinderen heeft wel deze heftige allergie ook. Hij krijgt zijn eigen eten gewoon mee en mag gewoon niets aannemen van wat er op school uitgedeeld wordt of gezamelijk bereidt. Trommeltje met eigen traktaties zodat ook daarbij niet het risico is dat de traktatie in contact is geweest met, want dat is voor hem ook al super gevaarlijk.
Wat kan ik me goed voorstellen dat je hier redelijk van in paniek raakt! :-* Victor is gevoelig voor fructose en krijft direct diaree als hij iets krijgt waar veel in zit. Maar dat is alleen maar diaree en buikpijn. Niets ernstigs alleen lastig. En eerlijk gezegd vind ik dat al moeilijk. Wat moet het voor jou dan moeilijk zijn om je kindje uit handen te geven. Respect hoor :thumbup:
Ik zou als ik jou was een brief in de klas uitdelen voor alle ouders en andere betrokken mensen zodat ze goed inzien wat het gevaar voor je kindje is. Er is vast een patientenvereniging die hier ervaring mee heeft.
En inderdaad eigen eten met iedere keer een goede vermelding erop. een bak met eigen uitdeeldingen ed. Ook kun je je zoontje al wel leren dat hij bepaalde dingen absoluut niet mag. Mijn zoontje wist al heel vroeg dat hij niet alles mocht ivm buikpijn en diaree. (helaas heeft hij een paar keer ergens sap te drinken gehad met als gevolg vreselijke diaree bij een vriendje. Nu wil hij eigenlijk nergens spelen door de angst dat dit weer gebeurt. )
Ik zou als een klasgenootje dit heeft in deze heftige vorm er zelfs als ouder voor kiezen om mijn kinderen op schooldagen geen noten dingen op brood of mee naar school te geven. Kinderne op die leeftijd moeten kunnen stoeien en spelen zonder zorgen. Ik zou die stress als medeouder niet willen hebben.
Kun je niet een paar maanden ouderschapsverlof nemen zodat je in iedergeval wat meer vertrouwen hebt in het hele school, overblijf en naschoolse opvang gebeuren? Je kunt het dan rustig begeleiden daar.
Weet je ook zeker dat er altijd iemand op school is die de epipen kan en wil gebruiken? Ook bij ziekte of afwezigheid van de persoon die het normaal doet? Het klinkt misschien een beetje vreemd maar niet iedereen durft kan en wil een prik zetten. Vooral als een kind ook nog eens ziek is. En er moet ook altijd iemand aanwezig zijn die goed signaleert wat er aan de hand is.
Veel sterkte :-*
Ik heb wel kinderen in de klas gehad die notenallergie hadden.
We hadden een A4 op de kastjes geplakt met de waarschuwing dat kind A. absoluut niks zomaar mocht eten of drinken. In elke klas hadden we een lijstje met bijzonderheden van kinderen van andere klassen, zodat het overal wel èrgens stond. Erover praten met alle kinderen in de klas, over allergie enz kan volgens mij ook geen kwaad (ja ook al zijn ze pas 4, spelenderwijs kan een hoop).
Ik weet niet of school een traktatiebeleid op papier heeft? Je kunt vragen of daar ook iets in staat of er rekenning gehouden kan worden met allergieën en de noodzaak daarvan.
In alle jaren zijn er op school nooit dingen voorgevallen gelukkig. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je erg ongerust bent.
Gelukkig wordt er over het algemeen zeer gecontroleerd gegeten in de klas, ik kan me voorstellen dat dat bij opa en oma iets moeilijker ligt.
Succes ermee! En de scheidslijn tussen je door angst laten leiden en op je gevoel vertrouwen is eenmaal erg dun.
Tjeetje Annemarie, wat heftig!!
Dat is wel extra zorgen om je kind en bovenal de omgeving.
In Jeroen’s zijn klas zit ook een jongetje die bijna overal allergisch voor is waardoor hij in coma kan raken. Zijn oma en moeder zijn ALTIJD met zijn tweetjes wanneer zij hem brengen en halen. Oma kan de injectie geven indien nodig. Desalniettemin is hij een paar keer in het ziekenhuis belandt.
Wij hebben een brief gehad van de klas waarin staat dat er ABSOLUUT niets gegeven mocht worden aan hem en nog een kindje. Met de traktatie heb ik aan de juf gevraagd wat hij WEL mag hebben, heb ik ook speciaal gekocht voor hem.
Oma en moeder wil hem toch naar een speciale school hebben zodat hij de zorg blijft hebben en behouden. Dit gaat echter niet zo gemakkelijk, immers het gaat om een allergie en dat wordt als niet “ernstig” genoeg beschouwd voor een speciale school. Naar mijn weten wordt er op school heel goed opgelet en de kinderen weten dat ze niets aan hem en een ander kind mag geven.
Dit heb ik ook een paar keer aan Jeroen verteld, Jeroen zegt dan zuchtend: jaaahaaa, dat weet ik wel, ik doe het ook niet!
Sterkte meid!
Liefs,
Moon
Mijn dochter zat samen met een jongetje met noten-allergie op de psz en nu zitten ze samen in de kleuterklas. Wij hebben toen een brief gehad dat er gewoon geen pindakaas en hazelonootpasta meer op brood gegeven mocht worden en dat er bij traktaties ook niets met noten gegeven mocht worden (het kindje krijgt sowieso wat uit een eigen blikje snoep maar zo komen er ook geen sporen van pinda’s de klas in). Bij de ingang van de kleuterklassen staat een bak met water/sop waar alle kindjes eerst hun handen moeten wassen voor ze de klas in mogen.
Ik vind dat ze het bij ons zo goed geregeld hebben. Er is duidelijke informatie uitgegaan naar de ouders en niemand heeft er problemen van gemaakt dat er geen pindakaas etc meer op brood mocht. Lijkt me voor de ouders van het kindje met noten allergie ook fijn.
Sterkte ermee. Het lijkt me echt vreselijk als je kindje dit heeft.
Spooky ik vind dat eerlijk gezegd echt heel erg sneu voor het kindje…
Speciaal onderwijs?! Daarmee doe je een kind dat daar niet hoort toch onwijs tekort? Sneu verhaal hoor.
Lune, ik weet het, ik ben er ook niet mee eens!
Het jongetje is intelligent genoeg en heeft “alleen” deze allergie! Als iedereen goed mee werkt kan hij gewoon op de reguliere school blijven.
Nu is hij, (door ziekte?) vrijwel agressief in zijn doen en laten. Hij slaat kinderen zomaar en heeft daardoor niet zoveel vriendjes. Mijn zoontje zegt dat hij altijd stout is in de klas. Hij moet regelmatig op de nadenkstoel zitten. Tja daar is oma totaal niet mee eens, die zit de boel op te stoken tegenover andere ouders, dat de school niet goed is, dat de juf een jongetjeshater is en dat er altijd gevochten wordt.
Ik heb duidelijk gezegd dat ik die mening absoluut niet deel en dat het juist een leuke klas is. Dat is eigenlijk de reden denk ik dat ze een andere school zoeken voor hem. Eigenlijk lost dat niet op zolang het jongetje qua gedrag hetzelfde blijft, maar ja maakt dat de oma maar wijs.
Een heel verhaal, ik hoop dat je het begrijpt.
Liefs,
Moon
bedankt voor jullie reacties.
Heb vrijdag de intake gehad en dat was een goed gesprek. Juf heeft een duidelijke mening: alle risico’s in de klas beperken. Dat voelt wel fijn. We hebben samen een brief opgesteld voor alle ouders in de klas met daarin een aantal verzoeken, bijv. geen pindakaas of chocopasta op brood, geen noten meegeven voor de fruitschaal (dat gebeurd nu nog weleens), kinderen handen wassen na het ontbijt.
Ik heb bij het anafylaxis netwerk een speciaal protocol besteld en een oefen epi-pen. Dat hebben we doorgenomen en juf heeft met de pen geoefend. Verder duidelijke afspraken gemaakt over hoe en wat als er vervangers in de groep staan.
Verder krijgt Stijn een trommeltje voor traktaties.
Morgen heb ik een gesprek met de leidster van de bso. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Met zijn eerste schooldag wordt het paasfeest gevierd. Ik ga die dag vrijnemen zodat ik erbij kan zijn. Vooral omdat er ook samen gegeten wordt, kinderen hoeven niets mee te nemen. Voor Stijn zorg ik op deze gelegenheden toch voor zijn eigen trommeltje. Ik kan niet verlangen van anderen dat zij kunnen inschatten wat hij wel en niet kan eten. Vooral omdat noten vaak in dingen zitten waar je het niet verwacht.
we zullen zien…spannend blijft het wel!