Op het werk vroeg mijn collega of Amazing Grace ook als soort volkslied in Amerika wordt gezongen? Of dat het alleen stars & stripes is, als ik het goed type. Amazing Grace hoor je ook bij voetbalwedstrijden e.d. Dus wat wordt dan waar voor gebruikt…
Ach waar je je al niet mee bezig houd…Tja…warm he? :mrgreen:
Nu kan ik het niet uitstaan dat ik het antwoord niet kan vinden, maar met jullie hulp moet het lukken!
Volgens mij niet hoor.
Bij American Football (superbowl) wordt toch altijd het gewonevolkslied gezongen? Of zit ik er nou helemaal naast?
Had nog even op wikipedia gekeken:
De volgende dag schreef Key een gedicht met de titel The Defense of Fort McHenry. De muziek waarop het werd gezet was van een populair lied uit die tijd (to Anacreon in Heaven), geschreven rond 1800 door John Stafford Smith. Het lied was op een gegeven moment het volkslied van Luxemburg.
Het werd aangenomen als het volkslied van de Verenigde Staten op 3 maart 1931. In de meeste gevallen wordt alleen het eerste couplet gezongen.
Andere liederen die de status van “onofficieel” volkslied hebben zijn America the Beautiful, My Country, Tis of Thee en God Bless America.
En wat is Amazing Grace dan voor ‘belangrijk’ lied, want je hoort deze wel vaak. toch?
Amazing Grace was geschreven door een Britse (Iers, geloof ik) zee capitein in de 1700’s.
Geadopteerd door Amerikanen en gezongen bij elke gelegenheid, hoewel voornamelijk begrafenissen (Denk "Waahaaarheeeeen leiheidt de weeeeeeeeg…)
@Nefarious wrote:
Amazing Grace was geschreven door een Britse (Iers, geloof ik) zee capitein in de 1700’s.
Geadopteerd door Amerikanen en gezongen bij elke gelegenheid, hoewel voornamelijk begrafenissen (Denk "Waahaaarheeeeen leiheidt de weeeeeeeeg…)
Ok, het is dus wel een belangrijk lied met waarde voor de Amerikanen?
@Ingrid28 wrote:
@Nefarious wrote:Amazing Grace was geschreven door een Britse (Iers, geloof ik) zee capitein in de 1700’s.
Ok, het is dus wel een belangrijk lied met waarde voor de Amerikanen?
Het heeft meer sentimentele waarde dan iets officieels/patriotisch als “The Star Spangled banner” of “Grand Old Flag”.
Oke dank je wel!!!
Kom ik tenminste goed beslagen (hoe gaat die uitdrukking ook alweer haha)
Mad about you ?
You tube maar eens op Mahalia Jackson dan weet je meteen waarom dit zo’n emotioneel beladen nummer is. Dat inderdaad heel mooi op een uitvaart past.
Amazing grace is een christelijk lied, over dankbaarheid voor de ‘ongelooflijke oneindige genade’ van God.
Vandaar dat Amerikanen het als een soort tweede volkslied zien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Amazing_Grace
Nu is er trouwens een film gemaakt nav de schrijver van het lied.
@Ingrid28 wrote:
Oke dank je wel!!!goed beslagen ten ijs komen. Irritant he, als je iets niet weet of ergens niet op kan komen. Heb mijn man weleens een halve nacht laten nadenken over hoe dat programma met Helen Hunt en Paul Reiser heet. Ben 't nu trouwens ook ff kwijt hoor het antwoord.
Kom ik tenminste goed beslagen (hoe gaat die uitdrukking ook alweer haha)
@Pimpernella wrote:
Mad about you ?ja dat is het :thumbup: toch wel irritant hoor als je daar om half twee s’nachts niet op kan komen en toen hadden we nog geen internet.