Mijn dochter (wordt in september 5) heeft al vanaf dat ze een half jaar is constant een snotneus. Geen helder, doorzichtig snot, maar dik geel slijm. We hebben dat aangekeken ook omdat een klein kind nou eenmaal gauw snotneuzen heeft, en ze ook 2 dagen per week naar het KDV gaat, en nu op school zit. Maar een paar maanden geleden ben ik met haar naar de dokter geweest, omdat ik wilde dat naar haar amandelen gekeken werd. Die waren inderdaad enorm opgezwollen. (keelamandelen). Er is toen een allergietest gedaan, daar kwam niets uit, ze is (voor zover de test uitwees) nergens allergisch voor. Dus verwijzing naar de KNO gehad, die wil het verwijderen van de amandelen als laatste redmiddel gebruiken. Ze heeft eerst een antibioticakuur gehad, neusspray en drankje. Die kuur werkte prima… tot 3 dagen na het stoppen, toen kwam de snotneus weer net zo hard terug, en nu is het weer precies zoals vóór de kuur. Verder heeft ze geen oorontstekingen of keelontstekingen. Ze is alleen wel vaak moe en natuurlijk altijd die snotneus.
16 juni moet ik terug met haar naar de KNO. Ik wil eigenlijk wel dat ze eruit gaan. Ik had als kind op dezelfde leetijd exact hetzelfde als zij, en bij mij heeft het verwijderen van de amandelen wonderen gedaan op dat gebied. Het is natuurlijk niet gezegd dat dat bij haar ook zo zou zijn, maar ik ben wel bereid dat risico te nemen. Ik heb ook geen idee of er nog andere behandelingen zijn, maar maandenlang volstoppen met antibiotica vind ik ook niet zo’n succes.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een grond om haar amandelen te laten verwijderen?
Hoi Jenni,
Jouw verhaal is heel herkenbaar voor mij. Mijn beide zoons hadden altijd maar snotneuzen en waren aldoor ontzettend moe. Nou moet ik wel zeggen dat zij allebei wel heel vaak ook buisjes hebben gekregen. Daarna bij allebei neusamandelen verwijderd en uiteindelijk keelamandelen. Omdat de oudste,inmiddels 6 jaar, van het verwijderen van zijn keelamandelen zo enorm opknapte was ik er bij de jongste wat eerder bij. Zijn keelamandelen zijn met 3 jaar verwijderd (hij is nu 4) en ook hij is erg opgeknapt. Nou moet ik wel bij zeggen dat ik verpleegkundige ben in een ziekenhuis en dat ik met KNO problemen al niet meer naar de huisarts ga maar rechtstreeks naar de KNO-arts en dat ik natuurlijk best dicht op het vuur zit. Maar nogmaals…beiden zijn er gigantisch van opgeknapt! Bovendien was ik zelf 2 jaar toen mijn keelamandelen werden verwijderd…toenertijd was dat heel jong…maar ook ik knapte er erg van op. Veel succes ermee,groetjes,Monique.
Y was 2 toen zijn neusamandel is verwijderd. Klachten bleven helaas dus met 2 jr en 3 mnd is hij weer geopereerd. Restje neusamandel dat er toch nog zat weggehaald en ook zijn keelamandelen. Hij was erg jong nog maar het moest echt, geen andere keus. Later bleek hij ook nog een meervoudige voedselallergie te hebben.
Al met al, het heeft hier zeker geholpen!!! De verkoudenheden kwamen wel maar gingen ook weer en geen keelontsteking meer gehad!
Zijn oren kwakkelen nog wel maar wel minder.Verder minder hoesten en meer energie. En geen ijzertekort meer.
Dus ik zou zeggen doen!
jenni
ik zou het laten doen hoor, bij ons zoontje heeft het wonderen gedaan
keel/neusamandelen eruit en oorbuisjes erin
groetjes
Hier ook altijd hangerig en moe, vanaf een jaar ongeveer. Heel veel verkouden en pijnlijke keel.
Ik ben uiteindelijk naar de HA gegaan, kreeg een verwijzing voor de KNO, en een maand later was alles er uit.
Ik kan alleen maar zeggen: had ik het maar veeeeeeeel eerder gedaan. De operatie was zwaar waardeloos vanwege overgevoeligheid voor de narcose, en dus 48 uur ziek Maar daarna knapte ze hard op, kreeg een andere stem :lol: en is tot nu toe niet meer verkouden geweest (nu ruim een half jaar dus).
Ik zou dus zeggen: doen! :thumbup:
Jim is voor zijn neusamandelen voor het eerst geopereerd toen hij net een jaar was (precies een week na zijn verjaardag) maar dat heeft hem niet echt geholpen, dus een half jaar later buisjes in zijn oren. Dat maakte bij hem echt het verschil, hij ging lekker spelen en kreeg praatjes. Nu wordt hij binnenkort weer geopereerd aan zijn neusamandelen en kijkt de arts naar zijn keelamandelen en worden ook de oortjes bekeken.
De KNO heeft hier destijds ook de ab kuur voor een paar maanden besproken maar vond het zelf niet zo’n goed idee, het blijft toch troep.
De keren dat ik dus al geweest ben waren er ook veel kindjes van rond de 5 jaar waar de keelamandelen verwijderd waren en de meesten daarvan waren al snel weer lekker aan het spelen en viel dus best nog mee…
Succes!