Altijd ziek...

Ik kan op dit moment echt wel advies gebruiken! Sinds onze dochter naar school gaat in september is ze nog geen minuut gezond geweest. Ze had onmiddellijk een loopneus en leek wel chronisch verkouden. Niet lang erna begon ze te minderen met eten en verschenen er donkere kringen onder haar ogen (oververmoeid). Sinds Kerst is het met ups en downs. Januari is ze zwaar ziek geweest (bronchitis en buikgriep op hetzelfde moment). Toen kreeg ze haar eerste antibioticakuur. Ze is toen een paar weken niet naar school gegaan. Nadat ze thuis is gebleven ging het weer beter, begon ze weer wat beter te eten, verdwenen de kringen en werd ze actiever. Ze is daarna exact drie weken gegaan (waarvan ik vond dat ze in één week teveel ging, sm had haar elke dag naar de klas gestuurd terwijl ik heel goed weet dat ze dit lichamelijk niet aankan) en kreeg ze opnieuw 40 graden koorts. Opnieuw aan de AB, opnieuw een bronchitis. Ik had al gezegd tegen mijn man dat ik het echt wel moe was. Noortje lag weer maar eens meer als een week in die zetel als een vaatdoek, woog terug maar 11.4 kilogram (wat te weinig is want ze gaat nauwelijks vooruit op haar curve!!) en had geopperd haar thuis te laten tot eind schooljaar. We kwamen uiteindelijk op een akkoord om met een strak schema te werken en haar zeker en vast niet meer in de vm te laten gaan (Noortje slaapt met gemak van half acht tot half tien in de ochtend!) Na drie weken thuis was ze weer gezond, is ze bijna twee kilo aangekomen, werd ze weer actiever en leek ze terug wat vroeger in de ochtend wakker te worden. Ze is nu afgelopen week twee halve namiddag gegaan en had van donderdag al terug een loopneus, veel niezen. Vandaag is daar nog hoesten bijgekomen en koorts. Ik heb het echt wel compleet gehad en ben er klaar mee! Als ik nu morgen weer de dokter moet laten komen en ze weer aan die AB moet begin ik me sterk af te vragen of ik er nog wel goed aan doe haar altijd naar de plaats terug te sturen waar ze ziek van thuis komt. Voor haar moet dit toch ook niet leuk zijn? Ze voelt haar exact misschien een weekje beter en is vervolgens terug twee weken ziek.

Ik voel me op dit moment gewoon een rotslechte moeder omdat ik haar dit aandoe. :frowning:

Mijn gevoel zegt echt van nu is het genoeg geweest en blijft ze een paar maanden thuis en we proberen in september gewoon opnieuw maar dan heeft ze tenminste wat rust en wint ze ook terug wat meer in gewicht! :cry:



Wat denken jullie?

Vervelend en deels ook herkenbaar, maar wat me eigenlijk opvalt (buiten dat ik een loopneus niet ziek zijn vind hoor, kinderen die net op school zitten pikken veel dingen op die ze eerder niet gehad hebben), het niezen e.d. en koorts.

Zou ze een allergie of longaandoening kunnen hebben? Astmatisch?

Mijn jongste broertje was na een bepaalde leeftijd ook vrijwel altijd ziek,maar toch werd pas na enkele jaren aangegeven dat hij astmatisch was. Kunnen ze vaak en goed zijn van zijn.



Ik zou het zeker even bij de arts neerleggen EN bij school. Scholen worden nou eenmaal zeer slecht schoongemaakt (merk je wel als je regelmatig op school dingen moet doen). Die overgang kan voor je kind teveel zijn.

Daarbij, je geeft aan dat je schoonmoeder haar teveel naar school laat gaan. IK zou misschien kijken of je het opbouwen weer opnieuw kan opstarten. Desnoods met enkele dagdelen per week en even zo laten tot je merkt dat het beter gaat.

Misschien is ze hooikoorts aan het ontwikkelen en is het toch iets tijdelijks.



Van een AB kuur worden ze overigens niet beter of sterker. Vaak tast het de afweer juist aan, waardoor ze alsnog sneller iets oppikken. Ik zou voor o.a. een loopneus of niezen niet direct een AB vragen. Koorts is een teken dat het lichaam vecht, mits het niet te hoog is, zou het beter zijn als ze die kans pakt. Even goed laten vechten tegen wat haar dan ook aanvalt, zonder onderdrukken (behalve als ze pijn heeft of niet meer wil drinken, eten is niet eens het belangrijkste), wie weet bouwt ze even een goede afweer op.



Hou me ten goede, dat zou mijn ingeving zijn. Als ik je verhaal zo lees, zou ik toch eerst alles bij de huisarts neerleggen. Niet als vraag om een middel,maar als vraag wat de achterliggende reden kan zijn.



Succes. Thuishouden tot einde schooljaar, tja…lastig. Als het probleem op school ligt, dan komt het weer terug. Misschien even een tijdje kijken of je naast school, haar agenda gewoon even leeg kan houden? Even zo min mogelijk moeten…misschien helpt het zonnetje ook wel heel erg.

Herstel zie dat je kleine nog geen 4 is. In Belgie werkt dat anders natuurlijk.

Dan zou ik toch teruggrijpen naar de verklaring,dat een kind wat pas op school begint, ineens met veel meer kindjes (en ziektes) in aanraking komt,dan voorheen. Dan kan het erg hard gaan. Nogmaals, als ze eerder nooit echt verkouden is geweest of loopneus, dan is het eigenlijk wel verklaarbaar nu. Ik vind verkouden en loopneus niet ziek,maar i.c.m. koorts wel erg naar. Mijn oudste is zo’n beetje sinds school elke winter non-stop ziek geweest. Alles wat hij de jaren ervoor ontweken heeft. Nu heeft hij zijn eerste winter zonder gekkigheid doorlopen. Hij is inmiddels al 6,5 jaar.

Onze jongste heeft via hem natuurlijk al op jonge leeftijd veel doorlopen, ook op de PSZ veel opgepikt. Nu op school is hij wel veel moe (houden hem zo nu en dan rustig thuis), maar zo vaak ziek als de oudste niet.



Toch, better safe than sorry, ik zou eerst langs de arts gaan. School hoeft natuurlijk nog niet tot ze 4 is,dus vaker thuis houden is zeker een optie.

@Femmieke wrote:



Ik voel me op dit moment gewoon een rotslechte moeder omdat ik haar dit aandoe. :frowning:

Ik heb geen ervaring en advies maar wil wel zeggen dat je dit uit je hoofd moet zetten. Dat je ervoor zorgt dat ze thuis blijft, ab krijgt en voor d'r bent maakt het jouw geen slechte mama hoor.

dikke :hug: :hug:

Ik denk niet dat het weghouden van school de oplossing is. Ik denk dat je het probleem dat gewoon ga verschuiven. Ze heeft waarschijnlijk in haar eerste 4 jaar weinig ziektes/virussen opgelopen, waardoor ze nu flijk ziek wordt van alle ziektekiemen op school. Het probleem is dat als je haar nu een paar maanden thuis laat dat je dit probleem over een paar maanden opnieuw krijgt, omdat er in de tussentijd niks verandert is qua weerstand.



Ik zou in ieder geval bij de huisarts neerleggen dat je vindt dat ze veel ziek is. Misschien dat je een bloedonderzoek kan krijgen, voor bijvoorveeld allergische aanleg. Of anders een verwijzing voor kinderarts of kno-arts vanwege de vele luchtweginfecties.



Misschien nog een tip: http://www.altijdziek.nl



Luc en Stan waren ook veel ziek. In februari 2009 zijn ze geboren. De eerstvolgende winter (2009/2010) had Stan wel 6 looporen gehad en Luc veel luchtweginfecties en beide constant verkouden. De volgende winter (2010/2011) hadden we voor de jaarwisseling alweer 4 looporen bij Stan gehad en heb ik voor beide een verwijzing naar de kno-arts gevraagd. Daar bleken ze een fors vergrote neusamandel te hebben en vergrote keelamandelen en Stan ook vocht achter zijn trommelvliezen. In april 2011 zijn ze beide geopereerd aan hun neus- en keelamandelen en heeft Stan buisjes gekregen. Afgelopen winter (2011/2012) heeft Stan geen oorontsteking meer gehad en beide zijn vrijwel niet ziek geweest. Een paar keer wat hoestklachten, maar ze lijken er minder last van te hebben.



Misschien kun je haar 2 of 3 middagen per week thuishouden, zodat ze een middagdutje kan doen?

Gebruikt ze al kindervitamines? Misschien iets van probiotica proberen om haar weerstand te vergroten?

J. was ook heel veel ziek, alleen was dat in de eerste anderhalf/twee jaar (ze ging naar het KDV). Tot ik haar echina force ging geven, sindsdien is ze niet vaak meer echt ziek. Als ik merk dat ze verkouden of ziekig wordt, geef ik haar extra echina force en meestal stabiliseert het dan. Kan toeval zijn, maar ik blijf het toch maar geven. ;):slight_smile:



Nadeel als je haar thuis houdt is dat de kans groot is dat het als ze weer gaat gewoon weer opnieuw begint…wat sassie ook al schrijft dus… Misschien inderdaad kijken of ze bv. halve dagen kan gaan?

Dank u voor de tips!



We gaan haar inderdaad beginnen met iets bij te geven voor haar weerstand.

Over die halve dagen, ze is verleden week dus maar twee keer gegaan in de namiddag en toch is ze weer ziek dus dat is het ook niet. :?

Ik ga zien nu, de koorts is gezakt, ze zit lekker warm in haar kamerjasje en ik kan er voor zorgen vandaag en morgen. :wink:

Imme is in haar eerste 1,5 levensjaar ook alleen maar ziek geweest. Nu valt het wel mee. Ze moet weerstand opbouwen en dat krijg je door je door een aantal virussen heen te worstelen…

Ik denk dat het met je dochter helemaal goed komt… Ik begrijp je bezorgdheid, dat had ik toen ook.



Sterkte in ieder geval. Hopelijk knapt je meisje snel op!

weet je al wat meer? de klachten kwamen mij namelijk vrij bekend voor.

onze dochter was vanaf 6mnd heel vaak ziek, veel ooronstekingen, vaak koorts, afvallen,bleek, dikke buik , slecht eten etc.

toen ze 2 was bleek het coeliakie te zijn! een ziekte in de darmen(glutenintolerantie) er zijn heel veel bijwerkingen. Sinds ze gluten vrij eet zijn de oorontstekingen verdwenen , ze komt aan heeft weer kleur en is minder snel ziek! 3 dagen verstopte neusje beetje hoesten en dat was het!!! (ik ben al week ziek bleh)