altijd dunne ontlasting?

Ik vroeg me af of het normaal is dat mijn zoontje eigenlijk nooit vaste ontlasting heeft. Ik heb altijd gedacht dat het van de opvolgmelk was :think: :think: maar zeker weet ik dat eigenlijk helemaal niet.

hij poept 1, soms 2x per dag en vrijwel altijd (:shock: ) betekent dit een doorlekbroek. Nou weet ik wel wanneer ie hij poept maar het is gewoon niet leuk meer als we niet thuis zijn. Vaak zet ik hem met kleren aan in bad. Het lijkt wel alsof die luiers die enorme hoeveelheid niet aankunnen en bovendien is het dus dun (niet waterdun hoor).



Herkent iemand dit? Hij drinkt dus nog opvolgmelk Nutrilon 2 hypoallergeen ivm een koemelkallergie, maar dat is eigenlijk wel onder controle zolang we ons aan het dieet houden.

Helemaal normaal is het niet. Het kan aan meerdere dingen liggen…

Laxerende dranken (appelsap oid), kan overloopdiaree zijn tgv verstopping (ook al poept hij meerdere keren per dag, spreek nl uit ervaring met mijn zoontje :wink: ) of het gevolg van een voedselovergevoeligheid. Nutrilon HA is niet volledig geschikt voor een km allergie he…dan moet je of soja melk geven of de pepti oid. Kan dus wel degelijk zijn dat hij op de HA reageert :wink:



Zolang hij er geen last van heeft zou ik niet direct aan de bel trekken. Spelen er meer zaken zou ik eens langs de HA gaan.

tja, zou kunnen dat het vd KMA is, maar iom de kinderarts destijds besloten om dit te blijven geven omdat ie nutramigen niet wilde en hij geen last leek te hebben van de nutrilon (hele kleine beetjes melk/kaas kan ie nu ook redelijk goed verdragen). Maar wat is last he? :think: Als ie per ongeluk echt teveel melk krijgt dat gaat hij overgeven en krijgt eczeem, en dan ook waterdunne poep.



Laxerende dranken: hij krijgt s middags hooguit een beker roosvicee. verder dus nog wel 400-500cc nutrilonmelk.

het kan ook peuterdiaree zijn…





even geGOOGLEd:



Peuterdiarree



Bij peuters komt diarree heel wat vaker voor dan bij grotere kinderen en volwassenen. Soms gaat de diarree maar niet over terwijl het kind er eigenlijk geen last van heeft. Deze kinderen groeien goed, zijn levendig en maken helemaal geen zieke indruk. Deze diarree wordt peuterdiarree genoemd



Klachten



Peuterdiarree komt vooral voor bij kinderen tussen de 1 en de 4 jaar. Er kan wel 10 maal per dag wat waterdunne ontlasting zijn. Meestal wat minder vaak. Er zitten onverteerde etensresten in de diarree. 's Nachts is er geen diarree. De peuters zien er gezond uit en groeien goed. Het kan begonnen zijn na een maagdarminfectie. Het blijkt dat de darm het voedsel veel te snel laat passeren. Vetten vertragen die snelheid. De voeding die we normaal geven bij diarree (geen vet, lichte kost) werkt hier dus net verkeerd.



Verandering van eten en drinken



Zo heb je als verzorger neiging om een kind met diarree veel appelsap te drinken te geven. Het blijkt dat juist (heldere) appelsap door z’n samenstelling de diarree in stand houdt. Er wordt zelfs wel gesproken van appelsapdiarree. Dus géén appelsap meer. Dagelijks heeft een kind niet meer dan 1 liter drinkvocht nodig. Geef het kind bij voorkeur (slappe) thee, water, verdund vruchtensap en opvolgmelk.



Verder heeft de peuter voldoende voedingsvezels nodig. Die zitten in groenten, fruit, aardappelen, bruin brood, peulvruchten, kinderbiscuit, volkerenbiscuit. Geef het kind zo weinig mogelijk suikerhoudend snoep, zoete limonade of zoete zuiveldrank. Het neemt de eetlust van het kind weg, zodat volwaardige voeding tijdens de maaltijd er niet meer in gaat. Zorg bij kinderen vanaf een jaar dat ze ook voldoende vet in de voeding krijgen. Boter of margarine bij de broodmaaltijd en een schepje jus of een klontje boter bij de warme maaltijd. Gebruik daarom ook altijd volle melkproducten voor kinderen. Halfvol en mager is bedacht voor te zware volwassenen!



Overleg eventueel met het consultatiebureau over een gezonde voeding voor uw kind.



De adviezen:



Geef geen appelsap

Geef vezelrijke voeding en zo weinig mogelijk zoetigheid

Geef voldoende vet bij de voeding en volle melk




hier een testje http://www.medicinfo.nl/{f00b5de5-f690-4ab3-83e3-bf99027a7242}/{d76bc83a-42bd-4cc2-9564-00b40d4b2044}

ik zou helemaal afstappen van de opvolgmelk en laat hem zijn calcium maar uit wat kaas en zure producten halen.



Peter heeft geen KMA maar is lactoseintolerant en die dunne broeken en eczeem zijn dus heeeeeeel herkenbaar.



Hier is het over gegaan toen we helemaal met melk en opvolgmelk stopten.

Het gaat heel goed met hem op een maximum van zuivel per dag van 2 boterhammen met kaas, een beker karnemelk met een scheutje kc aardbei en een schaaltje yoghurt of kwark na het eten.



Al met al komt hij zo aan ongeveer 200 a 300 cc zuivel en dit is voldoende.

Hij krijgt nog steeds vitamine D druppels omdat dit ook voor de opname van calcium en het versterken van zijn botten goed is.

Maar als hij meer dan dit krijgt, dus ook bijvoorbeeld een stukje taart met slagroom of een softijsje… dan gaat hij meteen weer aan de race.



Ik vind 400 tot 500 cc opvolgmelk wel erg veel hoor… vanaf 12 maanden raden ze bij het cb ook maar 300 per dag aan… meer is echt niet nodig.

Het is mij opgevallen dat onze kinderen ook altiijd dunne ontlasting hadden, maar sinds ze met de pot meeeten niet meer.



Als we eens haast hebben en de jongste een potje geven, heeft hij daarna spontaan weer dunne ontlasting!



Dus ik denk dat het toch aan de voeding ligt, hier tenminste.

Misschien het houdbaarheidsspul wat erin zit ofzo of iets voor de smaak of de vitamine die zijn toegevoeg… Ik weet het niet precies, maar het is wel opvallend.

Oudste had altijd al dunne broeken en veel doorlekkers. Nu heeft ze nog steeds geen vrij dunne ontlasting, maar voor mijn gevoel hoort dat gewoon bij haar. Het is niet zo dun als vla, maar echt stevig ook niet. Verder nergens last van, dus ik vind het wel best. Als ik te lang wacht met verschonen, lekt ze ook nog wel eens door, maar in principe niet.



Ik zou het anders een aan ha vragen.

Misschien toch voor de zekerheid een navragen bij ha ofzo :think:

Maar hij is verder een vrolijke vent hoor, die prima groeit dus last heeft ie er niet van. En die melk, is die hoeveelheid zoveel dat??? :shifty: Mijn zoon is helemaal gek op z’n melk, dus eigenlijk wil ik dat niet afpakken.

ze hebben echt maar max 300 cc per dag aan zuivel nodig en dat is inclusief kaas, toetjes, yoghurt enz…



dus 500 a 600 per dag is 2x zoveel :wink: