Lactulose is absoluut niet schadelijk en er zitten ook geen suikers is. Mijn dochter heeft het ook een tijd gebruikt. Het duurt echt even alvorens je resultaat ziet. Zodra onze dochter goed ging poepen hebben we na een tijdje de dosis iedere keer verlaagd.
Toen ze anderhalf was had ze weer problemen met poepen en toen hielp de lactulose niet meer en heeft ze forlax gekregen.
Mij is vandaag in het zh door de ka verteld dat je lactulose alleen mag gebruiken bij keiharde ontlasting en dat het de darmen lui maakt en dat bij volledige bv ze een aantal poepluiers per dag en nacht zouden moeten hebben :think:
Mij is vandaag in het zh door de ka verteld dat je lactulose alleen mag gebruiken bij keiharde ontlasting en dat het de darmen lui maakt en dat bij volledige bv ze een aantal poepluiers per dag en nacht zouden moeten hebben :think:
Mij is ook verteld dat Lactulose de darmen lui maakt.
Op aanraden van CB, hebben wij olijf olie gebruikt in de fles (om de 2 dagen in de nacht fles) en ROosvice laxo.
Lactulose is absoluut niet schadelijk en er zitten ook geen suikers is. Mijn dochter heeft het ook een tijd gebruikt. Het duurt echt even alvorens je resultaat ziet. Zodra onze dochter goed ging poepen hebben we na een tijdje de dosis iedere keer verlaagd.
Toen ze anderhalf was had ze weer problemen met poepen en toen hielp de lactulose niet meer en heeft ze forlax gekregen.
bij volledige bv ze een aantal poepluiers per dag en nacht zouden moeten hebben :think:
volgens de verpleegkundige en de lactatiedeskundige van het ziekenhuis moet er minimaal 1 poepluier per max 10 dagen
groetjes
marlies
Sorry maar heb hier ook een lactatiedeskundige gehad en ik ga liever af op een ka dan op een lactatiedeskundige of een verpleegkundige.
Dat kan ik me voorstellen al hebben hier de ka en de ha ook gezegd dat een kindje dat bv krijgt niet zovaak hoeft te poepen.
Maar ik zag bij de septembermama’s dat er meer verschillen zijn in wat jij van het ziekenhuis hebt mee gekregen over prematuurtjes en wat ze mij heben verteld.
Ik dacht dat daar landelijke richtlijnen voor zouden zijn maar blijkbaar is dat per ziekenhuis verschillend. Wel lastig hoor
Nou als vpk zijnde ben ik het er niet mee eens dat 1x poepen per 10 dagen normaal is :silenced:
1 x pw was bij ons toch wel het maxium, mit het kind er geen last van had.
Mijn zoontje krijgt b.v na 2 dgn mega krampen als hij niet gepoept heeft en heeft er echt last van dat hij zo vol zit.
Bij volledige b.v komt het wel vaker voor dat ze niet elke dag poepen maar over het algemeen poepen ze wel meer en makkelijker dan FV
Voor mijn zoontje gebruik ik op advies van de KA ook lactulose, maar het is inderdaad waar dat het de darmen lui kan maken.
Ik gebruik het dan ook meer als een zetje, als ik merk dat het weer loopt stop ik er ook mee en probeer ik het zelf opgang te houden door o.a anus massage en extra waterflesjes tussen door, ook probeer ik doormiddel van bijvoeding de darmen te prikkelen.
Hoe is het nu inmiddels met je dochtertje, heeft ze alweer ontlasting gehad? Het kan inderdaad zo zijn dat een borstgevoede baby zo rond de leeftijd van vier tot zes weken minder vaak gaat poepen. Moedermelk wordt namelijk optimaal benut, waardoor er relatief weinig afvalstoffen zijn. Sommige kindjes hebben dan om de paar dagen ontlasting, maar het kan ook wel eens wat langer duren tot soms wel 14 dagen met als uiteindelijk resultaat een gigantische poepluier die reikt tot in het nekje
In principe is dat okee, mits de ontlasting zacht en lichtgekleurd is en je kindje voldoende binnenkrijgt, goed groeit, flinke plasluiers maakt en tevreden en alert is.
Verstopping komt bij borstgevoede baby’s zeer zelden voor. Kunstgrepen als het toedienen van lactulose, stimuleren met een thermometer of zelfs een klysma zijn dan ook niet nodig. Wanneer een volledig borstgevoede baby harde ontlasting heeft, kan dit duiden op te weinig melkinname.In dat geval is het belangrijk dat het borstvoedingsbeleid goed onder de loep wordt genomen en waar nodig wordt aangepast, zodat de melkinname wordt verbeterd.
Ook met zachte ontlasting kan het zijn dat je kindje moeite moet doen om het kwijt te raken, het kan lastig zijn om dunnere ontlasting eruit te persen. Je kunt je kindje helpen door het buikje met de klok mee te masseren, op die manier stimuleer je de darmwerking. Of masseer de voetjes van je kindje eens en dan met name het holletje onder het voetje; maak met je duim stevige ronddraaiende bewegingen met de klok mee. Fietsen met de beentjes wil nog wel eens helpen of je kindje op het aankleedkussen leggen en de knietjes optrekken. Het op de juiste manier dragen in een draagdoek (dus met de knietjes hoger dan de billetjes) kan ook effect hebben (ik spreek uit ervaring, echt een poepluier tot in de doek :lol:).
bij volledige bv ze een aantal poepluiers per dag en nacht zouden moeten hebben :think:
volgens de verpleegkundige en de lactatiedeskundige van het ziekenhuis moet er minimaal 1 poepluier per max 10 dagen
groetjes
marlies
Sorry maar heb hier ook een lactatiedeskundige gehad en ik ga liever af op een ka dan op een lactatiedeskundige of een verpleegkundige.
Dat kan ik me voorstellen al hebben hier de ka en de ha ook gezegd dat een kindje dat bv krijgt niet zovaak hoeft te poepen.
Maar ik zag bij de septembermama’s dat er meer verschillen zijn in wat jij van het ziekenhuis hebt mee gekregen over prematuurtjes en wat ze mij heben verteld.
Ik dacht dat daar landelijke richtlijnen voor zouden zijn maar blijkbaar is dat per ziekenhuis verschillend. Wel lastig hoor
Absoluut, je wordt gek van alle verschillende adviezen, ha zegt dit, cb zegt dat, ka zegt dit, verpleegkundige zegt dat, en zo verder :thumbdown: