alternatief voor beschuit met muisjes / kraamkoekjes

Ik was om meerdere redenen op zoek naar een alternatief voor beschuit met muisjes.

Een heel vervelende eigenschap van muisjes vind ik namelijk dat ze zo in het rondspringen als je ze eet (-extra stofzuigen is precies waar je als kraamvrouw niet op zit te wachten).

En op de KDV groep van mijn oudste zijn net 4 babys geboren en dus al 4 keer hetzelfde uitgedeeld.



Het idee achter de muisjes vind ik wel geinig en ik wilde dus kraamkoekjes met muisjes maken.

Daarvoor heb ik een pepernoten recept aangepast.

Leuk ook om met de oudste te maken.



Ze zijn inmiddels afgekoeld en zo lekker dat de helft alweer op is.

De rest is goed houdbaar (terwijl je beschuit met muisjes ‘live’ moet klaarmaken anders worden ze ‘soggy’).



KRAAMKOEKJES
een alternatief voor beschuit met muisjes


Wat heb je nodig?
275 gram bloem
125 gram boter
zakje bakpoeder
80 gram gestampte muisjes (broodbeleg)
2 eetlepels water
1 mespuntje zout
1 ei
roze of blauwe muisjes

bakpapier
kommetje of diep bord



Hoe maak je het?
Kneed alle ingrediënten door elkaar tot een soepele bal deeg.
Leg deze bal een uur in de koelkast.

Smeer de bakplaat in met boter of leg er bakpapier op.
Draai van de helft van je bol deeg allemaal kleine balletjes, ter grootte van een stuiterbal.
Leg de balletjes op gelijke afstand op de bakplaat.
Je kunt van de helft van de bol ongeveer één bakplaat vol maken.
Druk elk balletje een beetje plat.

Giet in een schaaltje voorzichtig een laagje muisjes en druk de plat gemaakt baletjes er even stevig in zodat er een laagje muisjes in het deeg blijft zitten.
Leg de koekjes met de muisjes naar boven op de bakplaat.

Bak de koekjes in 20 minuten gaar en goudbruin op 160 º.
Laat ze daarna afkoelen.
Je kunt onder het bakken alvast de volgende portie maken.

Leuk!



Ik had bij de geboorte van mijn zoontje soesjes met muisjes uit laten delen op school van de kinderen.



Soesjes in gesmolten witte chocolade dopen, en daarna in een bak met muisjes.



Ik denk dat ik in mei jouw koekjes ga proberen :think:

Wat leuk! Het soesjes-idee vind ik ook super! Ik ben helemaal niet dol op beschuit met muisjes en om het dan mn visite voor te zetten vond ik niet zo leuk, maar hier kan ik wel wat mee :D.

De soesjes vielen hier op school in goede aarde hoor.

Laatst heb ik als alternatif op school soesjes gedoopt in vruchtenhagel uitgedeeld ( Jarig Jetje ). Lekker simpel, maar toch ook crea :thumbup:

Koop je dan van die soesjes uit de diepvries? Of echt van de banketbakker?

Nee uit de diepvries of koeling.

Die soesjes zijn :drool: :drool: :drool: :drool: :drool:

Ik deed dat ook…van te voren van BEVROREN soesjes…hup door de chocolade en dippen in de muisjes en dan per 8 GELIJK in de vriezer in diepvrieszakjes :thumbup:

'sAvonds een zakje eruit voor de kraamvisite of onszelf de volgende ochtend bij de koffie :lol:

Verder deed ik gewoon chocolade smelten en op een stuk bakpapier een klodder uitsmeren tot een rondje en dan muisjes erop.

In de koelkast en als ze hard zijn heb je flikken met muisjes.

Dat samen op een bordje bij de kraamvisite staat super gezellig…en dan had ik nog spekjes met hoera Celiza is geboren erop :shifty:

Die heeft Renzo ook getrakteerd :thumbup:

Soesjes voor de juffen :inlove:

Uhm, hoe kom je aan die waanzinnige spekken :inlove:

beautifulcreations :inlove:

Kan ook op de kop van zo een 2 kleurenlolly :thumbup:

een kilo spek en dat is veeeeeeeeel want ze wegen niets was 20 euro.

Ik heb dan voor een eigen tekst gekozen voor een meerprijs.Je kan ook standaard teksten kiezen en plaatjes.

Ook de kleur van de tekst gaat in overleg.

Goed contact gehad,fijne mensen die meedenken daar.

Ze doen ook snoepjes enzo bedrukken en hebben tule en zakjes echt leuk.

Renzo trakteerde het zo;

wij hebben eens lange vingers gehad met het uiteinde in de boter gedoopt en dan door de muisjes gehaald :mrgreen:

was ook lekkerrrrr

hoeveel van die koekjes maak je ongeveer met dit recept?

ff tellen…



… ik heb er nog 12 in de pot zitten, met een minimale doorsnede van 5 cm.

Ik heb er zeker 4 op.

En ik had een deel deeg gebruikt om lettertjes te maken (alleen bleven die allemaal in de uitstekertjes plakken, dat ik daarvan afgestapt ben). 9 letters > plusminus 3 koekjes.



Dat zou rond de 19 koekjes betekenen.

Voor peuters kdv deed ik ook soesjes met witte chocola en muisjes, voor veel visite doe ik ook kant en klaar cakejes van de supermarkt met witte chocola en muisjes. Kun je gerust een paar dagen van tevoren klaar maken.

okee 19 dat is een mooi aantal. ik wilde het namelijk eerst eens proberen maar ik dacht als ik dan heeeel veel koekjes heb is ook niet handig

ga het dus binnekort proberen te maken!!!

Ja, ik bedacht me later dat er ook 1 hele dikke tussen zat dus hou het maar op 20.



Een recept eerst eens uitproberen is altijd verstandig!



Overigens lijkt 80 gram gestampte muisjes niet veel, maar dor al die muisjes op de buitenkant wordt het geheel toch best zoet.

ben erg benieuwd heb nu al zin om ze te maken (en om ze op te eten haha)

Ken je Friese duimpjes (weet niet hoe je dat op zijn Frysk schrijft)?

Daar heeft het iets van weg.

Doen jullie in Nederland ook aan suikerbonen? Misschien is dat wel een origineel idee anders. Die beschuit met muisjes lijkt mij dan weer geweldig origineel :stuck_out_tongue:

Maar ik denk dat ik daarvoor over de grens moet gaan shoppen.

@Sonne wrote:

Ken je Friese duimpjes (weet niet hoe je dat op zijn Frysk schrijft)?

Daar heeft het iets van weg.




Fryske dûmkes !!

Lekkerrrrrrrrrrrr

Groetjes een van oorsprong Friezin die nu in Zuidholland woont.

@Sterremieke wrote:

Doen jullie in Nederland ook aan suikerbonen? Misschien is dat wel een origineel idee anders. Die beschuit met muisjes lijkt mij dan weer geweldig origineel :stuck_out_tongue:

Maar ik denk dat ik daarvoor over de grens moet gaan shoppen.


Voor muisjes?

Anders wil ik gerust wat naar je posten hoor :lol: