Als je ziek bent....

Als je je op je werk ziek meldt, moet je telefonisch bereikbaar zijn. Maar geldt dat ook voor de dag(en) dat je niet werkt? I.v.m. een (van de vele) sollicitatiegesprekken volgende week dinsdag, wil ik me ziekmelden. Maar om het niet al te veel te laten opvallen wil ik donderdag ook nog ziek zijn, maar woensdag is geen werkdag van mij. Moet ik dan toch bereikbaar zijn? Het ligt trouwens niet in mijn aard hoor, om dit zo te doen, maar dit vanwege vervelende situaties van mijn huidige leidinggevende etc., doe ik het volgende week wel zo. Morgen heb ik ook een gesprek… maar ik heb gezegd dat ik naar het consultatiebureau moet en wat uurtjes opneem…



Groetjes,



Viratine

Ik zou me zelf niet ziek melden voor een sollicitatie gesprek…niet zo netjes al zeg ik eerlijk.



Ik had vrij gevraagd. Je hoeft helemaal niet te melden waarom je vrij wilt, en kan er wel bij zeggen dat het heeeeeel belangrijk is. En je hoeft toch ook niet de hele dag vrij voor 1 gesprek??

Mijn leidinggevende verzint eigen regels. Je mag ook niet meer onder werktijd (tenzij je uren inlevert) naar de huisarts of tandarts en zo heeft ze nog veel meer regels verzonnen en het gekke is dat er van hoger hand helemaal niet ingegrepen wordt, dat is allemaal 2 handen op 1 buik, raar maar waar. Ik heb al diverse keren een smoesje verzonnen om vrij te kunnen zijn, zo ook morgen, maar ik heb reistijd van ruim een uur en ik heb volgende week halverwege de middag een gesprek en dan kan mijn leidinggevende echt de boom in! Normaal ben ik dus ook niet zo, maar je wordt er als het ware toe gedwongen bij ons om zo te handelen… Ben ook wel blij als ik van haar af ben!



Groetjes,



Viratine

@Joepie! wrote:

Ik zou me zelf niet ziek melden voor een sollicitatie gesprek…niet zo netjes al zeg ik eerlijk.



Ik had vrij gevraagd. Je hoeft helemaal niet te melden waarom je vrij wilt, en kan er wel bij zeggen dat het heeeeeel belangrijk is. En je hoeft toch ook niet de hele dag vrij voor 1 gesprek??




Ben het hier wel mee eens…



waarom zou je je ziek melden als je ook een dag vrij kan nemen, of gaat dat niet zo makkelijk?

Dat is ook nog een feit, zodra er 2 mensen op vakantie zijn, mag je alleen in uiterst geval vrij nemen en dat is nu het geval…

Bah, ik houd van eerlijkheid en leven volgens de regels, dan zou ik me zeker niet ziekmelden, ben nooit ziek, ben altijd ruim om tijd en als ik eens 5 minuten later ben, krijg je meteen de wind van voren, maar dat je altijd vroeg bent (kan niet anders met het OV) dat zien ze niet… Zal maar niet zeggen waar ik werk…



Groetjes weer!

@Viragootje wrote:

maar dat je altijd vroeg bent (kan niet anders met het OV) dat zien ze niet… Zal maar niet zeggen waar ik werk…


OMG, dit komt me wel héél bekend voor… :silenced: Op zo’n afdeling heb ik ook gewerkt. Heet jouw leidingegevende Roland? :eh: :roll: :thumbdown:



Ik zou het in principe niet doen ook, maar kan me (uit ervaring) voorstellen dat je het wel doet. En ja, dan moet je ook op die dag dat je anders niet werkt thuis zijn / bereikbaar zijn voor evt controle.



Succes!

Nee, ik heb een vrouwelijke leidinggevende. Wij krijgen nooit controle, hooguit dat de leidinggevende gaat bellen, maar mocht ik niet thuis zijn, zeg ik later gewoon dat ik onder de douche stond, of naar de huisarts was. Dat kan toch? Niet dat ik lekker een dagje wegga, maar misschien wel gewoon even lekker naar buiten met Lotte!



Viratine

@Viragootje wrote:

Nee, ik heb een vrouwelijke leidinggevende. Wij krijgen nooit controle, hooguit dat de leidinggevende gaat bellen, maar mocht ik niet thuis zijn, zeg ik later gewoon dat ik onder de douche stond, of naar de huisarts was. Dat kan toch? Niet dat ik lekker een dagje wegga, maar misschien wel gewoon even lekker naar buiten met Lotte!




Dat kan zeker. De leidinggevende is trouwens wettelijk verplicht om binnen 3 werkdagen (geloof ik, of waren het er 2…??) te contact op te nemen. Bij mij hebben ze dat al eens afgedaan met een mailtje… :shifty:

wellicht kun je je vaste telefoon doorschakelen naar je mobiel?? Dat heeft de beller niet door, maar jij bent dan gewoon bereikbaar.



Overigens is de werkgever je VERPLICHT vrij te geven voor een sollicitatie!!!



Het is alleen wel zo dat je in principe tot dat je de eerste controle hebt gehad, thuis moet blijven. Eventueel artsbezoek moet je doorgeven!

@Viragootje wrote:

Mijn leidinggevende verzint eigen regels. Je mag ook niet meer onder werktijd (tenzij je uren inlevert) naar de huisarts of tandarts en zo heeft ze nog veel meer regels verzonnen en het gekke is dat er van hoger hand helemaal niet ingegrepen wordt, dat is allemaal 2 handen op 1 buik, raar maar waar. Ik heb al diverse keren een smoesje verzonnen om vrij te kunnen zijn, zo ook morgen, maar ik heb reistijd van ruim een uur en ik heb volgende week halverwege de middag een gesprek en dan kan mijn leidinggevende echt de boom in! Normaal ben ik dus ook niet zo, maar je wordt er als het ware toe gedwongen bij ons om zo te handelen… Ben ook wel blij als ik van haar af ben!



Groetjes,



Viratine




Zolang het personeel niets zegt en zich iedere keer ziek meldt als ze vrij willen hebben, zal er ook weinig veranderen…



Als het zo moeilijk is om vrij te krijgen, had ik dat gezegd bij het bedrijf waar ik ging solliciteren. Zij begrijpen gerust wel dat je niet aan je huidige werkgever wilt melden dat je een sollicitatie gesprek hebt en dan had je vast een andere dag kunnen komen die je al vrij hebt!!



Maargoed, dat is mijn mening…9 van de 10 sollicitanten zullen hun sollicitatie geheim willen houden voor hun huidige werkgever, dus het zal diegeen bij wie je solliciteerd ook echt niet vreemd in de oren klinken!!



In ieder geval heel erg veel succes!!

ik zou dan zeker de vraag hier niet zo open en bloot stellen als je het al van plan bent.



en ja… je moet sowieso thuis zijn en er alles aan doen om snel beter te worden en je werk te hervatten.



Als de verhoudingen al zo scheef liggen, zou ik zeker zo’n risico niet lopen want je geeft ze wel een prachtige stok (fraude) om mee te slaan als ze je al willen ontslaan.



Ik zou vrij nemen als ik jouw was… Volgens mij is het ook nog 's zo dat je binnen de meeste cao’s vrij moet krijgen voor sollicitatiegesprekken… alleen… dit hoef je natuurlijk in eerste instantie niet te zeggen.



Probeer gewoon heel stellig te “zeggen” dat je vrij moet hebben om een belangrijke reden die je niet wilt zeggen.

punt.

en als het dan een probleem geeft, zeg je dat je het voorlegt aan Personeelszaken (of zoiets).



maar nogmaals… “ziekmelden” zou ik niet doen… (en dan helemaal nooit in de openbaarheid brengen zoals jij nu doet).

Bedankt voor je antwoord! Maar niemand van mijn werk zit hier op het forum, anders had ik ze er zeker over gehoord. En bovendien weet niemand in mijn omgeving dat ik Viratine ben en je kan ook niet zien waar ik woon. Bovendien werk ik ook nog in een andere stad… Ik durf het risico daarom wel te nemen! Mijn collega’s weten ook niet hoe Lotte er nu uitziet, dus dat zit me ook weer mee!



Groetjes,



Viratine

Je hebt nu wel je naam neergezet op het forum, als ze op je naam googlen komen ze al snel hieruit…

Ik zou dus ook heel wat dingen onherkenbaar maken voor je werkgever, je moest eens weten hoevaak werkgevers, werknemers googlen…



Ik zou mezelf ook wel 1x ziekmelden voor een sollicitatie gesprek, heeft mijn partner ook weleens gedaan. Om even op je vraag terug te komen op je vrije dag hoef je niet bereikbaar te zijn, maar als ze wel komen controleren en ze merken dat je die dag “beter” bent ook al is het je vrije dag dan moet je wel de volgende dag gaan werken.

@Joepie! wrote:

@Viragootje wrote:
Mijn leidinggevende verzint eigen regels. Je mag ook niet meer onder werktijd (tenzij je uren inlevert) naar de huisarts of tandarts en zo heeft ze nog veel meer regels verzonnen en het gekke is dat er van hoger hand helemaal niet ingegrepen wordt, dat is allemaal 2 handen op 1 buik, raar maar waar. Ik heb al diverse keren een smoesje verzonnen om vrij te kunnen zijn, zo ook morgen, maar ik heb reistijd van ruim een uur en ik heb volgende week halverwege de middag een gesprek en dan kan mijn leidinggevende echt de boom in! Normaal ben ik dus ook niet zo, maar je wordt er als het ware toe gedwongen bij ons om zo te handelen… Ben ook wel blij als ik van haar af ben!



Groetjes,



Viratine




Zolang het personeel niets zegt en zich iedere keer ziek meldt als ze vrij willen hebben, zal er ook weinig veranderen…



Als het zo moeilijk is om vrij te krijgen, had ik dat gezegd bij het bedrijf waar ik ging solliciteren. Zij begrijpen gerust wel dat je niet aan je huidige werkgever wilt melden dat je een sollicitatie gesprek hebt en dan had je vast een andere dag kunnen komen die je al vrij hebt!!



Maargoed, dat is mijn mening…9 van de 10 sollicitanten zullen hun sollicitatie geheim willen houden voor hun huidige werkgever, dus het zal diegeen bij wie je solliciteerd ook echt niet vreemd in de oren klinken!!



In ieder geval heel erg veel succes!!




Ik ben het hier helemaal mee eens!

Enneuh , ik werk bij een arbodienst maar:



“ik stond onder de douche of ik was naar de huisarts cq apotheek” :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Weet je hoe vaak ik die al gehoord heb! :mrgreen:



NB het hoort in de cao te staan , maar op een dag dat je niet werkt en je wel ziekgemeld bent, hoor je normaal gesproken gewoon beschikbaar te zijn voor controle. OF je moet je idd gewoon op de dag dat je niet werkt je weer betermelden dan ben je klaar. Dan vinden ze dat maar verdacht… haar probleem het is jouw vrije dag. Voor de rest sluit ik me aan bij de dames voor me



Succes hoor, het is een lastige situatie :thumbup:

Waarom probeer je je sollicitatiegesprek niet te verzetten naar je vrije dag. Dat begrijpen ze bij het bedrijf waar je solliciteert ook wel. (En het is iets netter dan je ziekmelden)

@Jubbes wrote:

Enneuh , ik werk bij een arbodienst maar:



“ik stond onder de douche of ik was naar de huisarts cq apotheek” :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Weet je hoe vaak ik die al gehoord heb! :mrgreen:




Niet helemaal van dit topic maar ik vraag me wel eens af. Ik woon alleen, als ik zeer heftig de griep heb en hondsberoerd ben wat gelukkig niet vaak voorkomt, dan zal ik toch met een paar saridonnetjes in m’n mik kindjes van en naar school moeten brengen en het volkje eet ook nog ookal heb ik dan geen trek. Het is me volgens mij nog nooit gebeurd dat ik een controle gemist heb, kan me niet eens herinneren wanneer ik ooit een controle gehad heb maar wat nou als ik dit antwoord geef? Gewoon iets wat ik me afvraag en aangezien jij bij een Arbodienst werkt…



En verder heb ik over de vraag geen waardeoordeel, ik weet dat sommige leidingevenden nogal wild worden van hun verworven functie en in mijn ogen beter een hond hadden kunnen nemen om baasje over te spelen. Mijn stiefdochter werkte in een speelgoedwinkel in de vakantie alwaar haar de sleutel van de toilet niet werd gegeven met de mededeling dat ze maar tot haar pauze (nog ruim een uur) moest wachten :shock: . Dat zou ik nooit gepikt hebben maar ja, zij is 15 en blijkbaar nogal snel onder de indruk van iemand met een naamplaatje met supervisor erop.



Groetjes,

Yvonne

Nee, mijn ding zou het ook niet zijn om me ziek te melden hiervoor maar zoals je zelf al aan geeft is dat normaal ook niet je aard dus zal je het wel spuugzat zijn waar je nu werkt…

Dus… als dat zo is… waar maak je je dan druk om? Dat ze je ontslaan als ze erachter zouden komen? Tegen die tijd heb je dan toch al een nieuwe baan?



Ik ben ook nogal braaf op dit gebied maar als ik het zo lees zou ik me niet zo druk maken. Mocht er iemand bellen dan zeg je gewoon dat je de stekker uit de telefoon had getrokken omdat je hondsberoerd op bed lag. Is toch ook niet raar?



Succes met je sollicitatie!!!

gr

muts

Ik zou ook vrij nemen, maar om antwoord te geven op je vraag:



Ziek is ziek dus ook op de dagen dat je niet werkt en ja je moet dan telefonisch bereikbaar blijven.

@Viragootje wrote:

Bedankt voor je antwoord! Maar niemand van mijn werk zit hier op het forum, anders had ik ze er zeker over gehoord. En bovendien weet niemand in mijn omgeving dat ik Viratine ben en je kan ook niet zien waar ik woon. Bovendien werk ik ook nog in een andere stad… Ik durf het risico daarom wel te nemen! Mijn collega’s weten ook niet hoe Lotte er nu uitziet, dus dat zit me ook weer mee!



Groetjes,



Viratine




Vergis je niet meid…anoniem ben je nooit! Neem alleen al je avatar, daar staat je kindje. Alleen daar al kan iedereen je herkennen.



Ik dacht ooit ook heel naïef dat er niemand hier was die mij in real life zou kennen, ook al wist ik dat de mogelijkheid er theoretisch zou kunnen zijn…en ik had idd meelezers, kwam ik later achter. Dus wees ALTIJD op je hoede!!