als je pasgeborene te moe is om te drinken, goede ervaring

ik wil graag een goede ervaring delen, wie weet kan het iemand nog eens helpen zoals ik er mee ben geholpen



ons kleine meisje is na een zware bevalling met 37 weken en 6 dagen geboren. details van de bevalling zijn niet zo belangrijk steekwoorden zijn

inleiding , kruinligging/sterrenkijkertje, en vacuum extractie



ze was heel tevreden de eerste dagen, was veel minder fel aan de borst dan mn andere twee kinderen maar ik merkte dat ze wel begreep dat ze moest zuigen en voelde ook dat de melkproduktie op gang kwam



ze is bleek echter al snel “vals” tevreden te zijn en had nauwelijks plasluiers, ze viel binnen enkele dagen meer dan de toegestane 10 procent af, en de verloskundige die de nacontroles deed vond het zorgerlijken had het al over een eventuele opname in t ziekenhuis.



ik vond het vreselijk omdat ik, net als bij mn eerste twee, die laatste kindje ook zo erg graag aan de borst wilde groot brengen

het probleem was dat ze te snel moe was, niet voldoende krachtig kon drinken en dus onvoldoende aan de borst trok waardoor je en visieuze cirkel had, zij was te zwak, kreeg te weinig en daardoor ging mijn productie niet voldoende vooruit…



ik had de tranen hoog zitten, zag de bui al hangen dat er nu bijvoeding met kunstvoeding zou worden gegeven in flessen. en ik zag de droom , borstvoeding geven, al uit elkaar spatten



onze kraamverzorgster bleek er echter eentje met een gouden randje.

ze kwam met het idee om een borskolf te huren ( kon bij de verloskundige praktijk) voor een paar daagjes.

tussen de voedingen door moest ik van elke borst 20cc afkolven



vervolgens nam ze een sonde slangetje ( zo n dun groen slangetje dat als voedingssonde wordt gebruikt bij babies in t ziekenhuis) dat ging met t ene uiteinde in t flesje borstvoeding.ik legde ons meiske dan aan de borst zodat ze goed zoog, en dan ging het andere eind van het slangetje in haar mondhoekje, zodat het OP het tongetje kwam teliggen terwijl ze dus al flink op de tepel zoog



op deze manier bleef ze goed aan de tepel zuigen, dronk zowel uit de borst als uit het flesje ( ze zoog immers zo het slangetje mooi vacuum) en kreeg met minder inspanning dus meer van mijn eigen voeding binnen.

door het flesje hoger te houden wordt het drinken makkelijker, hoe lager hoe moeilijker, even een kwestie van uit proberen wat het kindje prettig vindt en nodig heeft



het gevolg was dat ze al snel veel krachtiger werd omdat ze meer voeding binnen kreeg, de luiers als snel mooie zware plasluiers werden en t gevaar voor uitdrogen dus verdween. en ze weer aankwam

na ongeveer drie dagen kon de kolf terug naar de verloskundige praktijk, de gekolfde voeding kon door de gootsteen want ons meissie dronk stevig beide borsten leeg, kwam prachtig aan en knapte zienderogen op



ik wilde dit graag delen omdat het vaak zo is, dat wanneer een kindje zo moe is en niet goed drinkt er al snel wordt gezegd, doe maar een fles…

of …je hebt niet genoeg, of geen goede voeding.

terwijl dat dus lang niet altijd waar is



ik geef nu volop voeding en madammeke doet het er super op, door zo n mooie natuurlijke oplossing

Super gedaan :clap: :clap: :clap:

ik ben gewoon heel erg blij met zo n super kraamverzorgster die hier mee kwam!!

ik had dit zelf nooit kunnen bedenken, ik dacht echt even daar gaaaaaat mn mooie borstvoedingstijd…

en dat is toch maar mooi gered nu…ik geef weer met veel plezier voeding, mn andere twee heb ik tot twee jaar gevoed :smiley: dat hoop ik nu weer te halen :thumbup:

Mijn kraamverzorgster heeft dit idee ook aangedragen, uiteindelijk heb ik om andere redenen moeten stoppen met de BV die niet relevant zijn voor dit topic :wink:

jij hebt waarschijnlijk de zelfde kraamzorg organisatie gehad als ik :slight_smile: die hebben sinds een jaar ofzo standaard dit slangetje bij zich…is nog vrij nieuw in ieder geval

maar aangezien we dicht bij elkaar wonen kan het goed zijn dat we dus dezelfde kraamorganisatie hadden…die groene zeg maar :lol:

jaaa die :wink: