Ze wordt heeel boos als ze niet meer mag kijken bij het aanrecht, of zitten op het aanrecht, of de spullen nog niet naar de keuken mag brengen.
Dan laat ze zich op de grond vallen en is het krijsen .
En daar wordt ik dus een beetje gek van.
Soms is het gewoon even leuk geweest!
ik snap dit helemaal.
maar als je je in het kind verplaats is het natuurlijk niet te begrijpen waarom het nu niet mag en anders wel, dit brengt verwarring en daardoor gaat ze ws krijssen en zich laten vallen.
tja ik wou dat ik hier een oplossing voor had want ik zit met het zelfde probleem.
soms is het leuk dat ze helpen maar soms ook echt helemaal niet maar leg dat maar eens uit :roll:
Het zal de leeftijd wel zijn, want ik heb hier ook zo’n exemplaar
Ik schipper er ook een beetje tussen. Soms vind ik het leuk, en soms ook niet. Maar bij papa mag altijd weer meer en dan denkt ze dat het bij mij ook weer kan.
Ja ik snap het probleem, het spelletje wordt dan meer ‘mama commanderen’ of ‘mama laten spelen’ dan dat er nog echt gespeeld wordt. En dat helpen kan je behoorlijk in de weg gaan zitten…
Dat is het precies!
Monique Maaike wil ook met mijn mes haar brood smeren en snapt ook niet waarom dat niet kan .
Met dat spelen vind ik het gewoon echt jammer want het als ik erbij ga zitten lijkt het me nou net zo leuk om samen te spelen :? .
Dus wie tips heeft om dat te doorbreken?
Ik heb nu gisteren met kleien wat nieuws uitgevonden:
Ik heb haar ‘brood’ laten snijden en warm eten koken.
Zij helemaal blij dat ze mocht snijden :mrgreen: en ze was heel leuk bezig.
Ze wilde weer de hele tijd dat ik ook ging kleien en toen heb ik gezegd dat ik daar geen zin in had en dat ze maar lekker eten voor mij moest maken.
En dat vond ze leuk!
Dus zo was ze zelf leuk bezig en was ik niet aan het kleien IN PLAATS van zij .
Zien of we dat wat vaker toe kunnen passen .
Met dat helpen MONIQUE maak je wel een goed punt. Ik zal ook weer even allerter worden op ‘laatste keer’.
Dat vergeet ik met dat soort dingen wel eens en dat werkt wel goed.
Misschien kun je proberen om vaste situaties te hebben waarin het wel en niet mag? Bijvoorbeeld 's ochtends mag ze jou altijd helpenmet brood smeren en dan hebje daar ook tijd voor. Maar 's avonds bij het koken heeft mama haar eigne pannen en maaike ook haar eigen pannetjes. Misschien dat dat het voor haar wat overzichtelijker maakt?
Leuke oplossing met dat kleien. Zo word je iedere dag weer wat creatiever .
Misschien dat met andere spelletjes ook zoiets te verzinnen is? Dat ze daarbij ook iets zou hebben aan ‘instructies’ die haar op weg helpen? Kijken wie de hoogste toren kan bouwen ofzoiets?
heerlijke herkenbare verhalen :mrgreen: Teun heeft het steeds minder gelukkig, maar het is een tijd heel erg geweest.
Over dat helpen in de keuken enzo: ik leg best veel aan Teun uit. Bijvoorbeeld: jij mag mama helpen met het deeg maken. Hier, roer maar even (en ik geef hem de vork) Dan zegt Teun: nee, ik wil de mixer hebben! Dan zeg ik: nee, Teun, met de mixer is het voor jou heel lastig om te roeren, dat doet mama. Pak jij deze maar…
en zo dus de hele dag door zo’n beetje. Maar ik merk goed dat de dingen die ik uitleg ‘dat is te gevaarlijk’, ‘dat is alleen voor grote mensen’ ‘mama wil niet dat je dat doet want dan wordt het een rommeltje’ gewoon geaccepteerd worden. Of in ieder geval eerder geaccepteerd worden dan wanneer ik alleen maar nee zeg.
en zo zeg ik ook best wel eens: mama heeft daar nou geen zin in, mama gaat … doen.
Dat soort uitleg kan Lara gelukkig ook wel mee overweg. ‘Dat is gevaarlijk’ of ‘dan wordt alles vies’ dat snapt ze wel.
Heb deze week geprobeerd uit te leggen waarom ze haar speen alleen in bed mag (met de speen kun je niet goed praten en door de speen worden je tandjes ziek). Ik zag dat ze zich echt inspande om het te snappen, ze luisterde heel goed. Niet dat ze het een doorslaggevend argument vond, maar ze doet haar best :lol: .
Niet dat ze het een doorslaggevend argument vond, maar ze doet haar best :lol: .
:mrgreen: mijn argument hier is dat ik hem niet kan verstaan met de speen…sinsdien haalt hij hem uit zijn mond om iets te zeggen en stopt hem dan weer terug :mrgreen: gelukkig alleen als we boven zijn, de speen blijft boven als we naar beneden gaan
Ja dat was ook een tijdje mijn regel, maar we zijn teveel boven… Bovendien kreeg ze die regel te goed door, waardoor ze dus telkens naar boven wilde en dan moest ik daar weer nee tegen zeggen. Dat is lastiger dan de speen verbieden, want daar kan ze gewoon niet bij als hij op de plank ligt 8) .
Ik heb haar zelf een keer mee laten helpen met koken (= aardappels wassen bijv.) en koffie zetten. Nu vindt ze het geweldig en wil ALTIJD helpen. Niet altijd handig als je even snel wilt zijn.
1 voordeel is wel dat ze bijna zelfstandig koffie kan zetten ha ha.
Padje erin en zelfs dichtdoen (bij die van ons moet je dus nog knijpen he!) 2 zoetjes in de beker en aan zetten maar ha ha.
Maar lastig is het wel! Ze bedoeld het zo goed :mrgreen: het is alleen niet zo handig altijd :eh: .
Spelen vindt ze ook moeilijk, wil meestal samen iets doen. Als ik druk ben met iets in huis gaat het redelijk, maar zodra ik ga zitten is het mis.
Ja dat gebeurt nu al soms, dat ze me helpt en dat ik dan denk “hee, dat hielp echt…” Als ze bijvoorbeeld dat stoffilter schoonmaakt, of iets komt brengen of het hoeslaken op het bed rechttrekt terwijl ik het opmaak. Dingen in de prullenbak gooien voor me, ook handig.
Waarschijnlijk willen ze beslist niet meer helpen tegen de tijd dat je er mogelijkerwijs iets aan zou kunnen hebben.
ik zeg wel altijd als hij straks alles goed en gecontroleerd doet kan ik met mijn benen op tafel, dan doet hij het allemaal voor me :lol: :lol: :lol:
Ideaal, heb er hier ook zo 1 rondlopen :mrgreen: :“Jayden, wil je de tv aandoen? En de lampen? En wil je de gordijnen dichtdoen?” En hij doet het allemaal graag! Laats viel papa van de bank (van verbazing): Hij (papa)deed zijn schoenen uit en Jayden rent ineens naar de gang: komt ie terug met zijn slippers . En brengt ie ook nog zijn schoenen weer naar de gang, :mrgreen: . William zei al: wat doe je met dat kind?
(Maar af en toe ook vermoeiend hoor, met alles willen’helpen’. Mag de magnetron niet zelf aandoen, zelf de wc moet meneer doortrekken :eh: :mrgreen: