Allergische reactie en nu?

Sem heeft nu ruim een week worteltjes gegeten en dat ging goed. Nou heeft hij gisteren en vandaag een eetlepeltje peer gehad en ik zag dat hij uitslag krijgt op zijn torso. Ik denk dat dat van de peer komt, als het van de worteltjes zou zijn zou dat wel een late reactie zijn denk ik. Mag ik hem nu geen peer meer geven? Hij lijkt er verder overigens geen last van te hebben. Ik heb op een site een lijst gevonden met welke groenten en fruit je het beste het eerste kan introduceren en daarop stond dus peer en abrikoos, abrikozen zijn nu in de winkel niet verkrijgbaar volgens mij, wat moet ik dan geven? Hij heeft behoorlijk last van harde ontlasting nu dus om nou meteen met de banaan te beginnen…

Ik zou hem inderdaad een week of 2 geen peer meer geven, kijken of de uitslag dan weg trekt. Als het helemaal weg is, kun je het nog een keer proberen. Abricozen kun je volgens mij nog wel gedroogd krijgen, 'k heb daar ook wel eens recepten voor gezien (bij keukenkikker geloof ik).

Maar Sebastiaan heeft van banaan altijd een erg late allergische reactie, duurt echt een paar dagen en dan krijgt hij uitslag en jeuk. Dus ik zou de worteltjes ook nog niet helemaal uitsluiten.

Hopelijk is de uitslag bij Sem snel weer weg.



Groetjes,

Heleen

tom kan niet tegen rauwe peer en rauwe appel.

ff 2 minuten in de magnetron en hij krijgt geen last :thumbup:



misschien kan je dat eens proberen :think: over 2 weken :angel:

yep fruit even koken verlaagd de kans op een allergische reactie.



Bij een allergische reactie idd tijdelijk uit je voeding halen. Later pas opnieuw introduceren.

Ik had de peer gekookt dus dat kan het dan niet zijn… Ben sinds gisteren begonnen met bloemkool en hij heeft sowieso dan de eerste paar dagen heel erg last van zijn darmen, dus erg soepel verloopt het allemaal niet. Volgende week moeten we weer naar de ka dus ben benieuwd wat die te melden heeft…



Maar banaan kan je toch niet koken? Of wel? Durf eigenlijk geen banaan te geven omdat hij al zo’n moeite heeft met poepen nu…

Nee, volgens mij kun je banaan ook niet koken.

Die gewoon nog niet geven en volgende week overleggen met de ka.

Oké bedankt! Dan houd ik het nog even bij alleen groenten… de uitslag is trouwens wel al weer verdwenen zag ik net :think:

Het kan natuurlijk toeval zijn geweest, maar dat staat er nooit bij he? :wink:

'k Zou inderdaad eerst een poosje alleen groenten doen, kan hij daar nu rustig aan wennen. Fruit komt vanzelf wel.



Groetjes,

Heleen

Heb een beetje haast geloof ik :oops: maar hij zit al een half jaar op 6 flessen en ik ben het een beetje zat :oops: ik hoop dat hij als hij overdag wat gevarieerder eet minder last van zijn buikje gaat krijgen en dus ook beter en langer gaat slapen. Toch maar wat meer geduld op zien te brengen en hopen dat de tijd maar snel gaat voor ons :slight_smile:

Ik heb heel toevallig vanochtend een informatiepakketje meegekregen over het bijvoeden met een KMA.

Staat ook een stukje in over de beoordeling na de introductie…

Zal het even voor je overtypen:



Niet iedere afwijzing van een voedingsmiddel en niet iedere klacht duidt op een allergische reactie. Het kind moet ook wennen aan de nieuwe smaak en vorm van het eten.

Dit kan ook de oorzaak zijn bijvoorbeeld kokhalzen en niesbuien. Van dun vloeibare drinkvoeding naar een dikkere, vaak ook wat korreliger voeding vanaf een lepel is een hele stap. Door de verandering in de samenstelling van de voeding kan ook verandering in vastheid, geur en kleur van de ontlasting ontstaan. Dit hoeft dus niet met voedselallergie te maken te hebben.

Overleg bij twijfel altijd met de dietist.



*geen reactie

Treedt er geen reactie op, ga dan met het volgende voedingsmidde verder.

Het uitgeprobeerde voedingsmiddel kan dan aan het menu toegevoegd worden. Geef van dit voedingsmiddel overgens niet meer dan het kind noidg heeft.



*onduidelijke reactie

Bij een onduidelijke reactie, bijvoorbeeld tijdens een periode dat het kind zich niet prettig voelt omdat het tandjes krijgt, moet worden gestoppt met de introsuctie. Het voedingsmiddel kan pas opnieuw worden gegeven als het kind de oude is.



*duidelijke reactie

Bij een duidelijke reactie direct stopen met de introductie van het betreffende voedingsmiddel en het voorlopig uit de voeding weglaten. In overleg met de dietist kan het na enkele weken opnieuw geprobeerd worden om met zekerheid vast te stellen dat de klachten inderdaad door dit voedingsmiddel werden veroorzaakt.

Pas als de klachten zijn verdwenen weer met een nieuw voedinsmiddel beginnen.

Ik kan het me heel goed voorstellen hoor, ben ook niet zo geduldig :wink: .

Ik vind die 3 flessen van Annemieke al vervelend… Ze drinkt namelijk erg onrustig en je moet haar soms “dwingen” om te blijven liggen/zitten voor de fles. Alleen haar papfles 's ochtends gaat goed.

's Nachts is ze ook regelmatig wakker, want ze droomt waarschijnlijk nogal veel.

Dus ik kan me voorstellen dat als jij er ook nog uit moet voor een voeding je helemaal wilt dat 'ie overdag lekker gaat eten, zonder problemen :wink:

Gelukkig weten we uit ervaring dat het allemaal goed gaat komen, maar wanneer hè…



:-* Heleen

Dus je mag wel fruit geven maar alleen het fruit wat je alleens gegeven hebt en waar hij toen goed op reageerde.

Ik zou de komende tijd ook even alleen groenten geven die je alleens gegeven hebt en waar Sem ook goed op reageerde.

Hier reageerde mijn jongste niet met uitslag, maar maar met hele erge buikkrampen. Wij zijn begonnen met het introduceren van groente rond de leeftijd van je zoontje en pas later fruit (daar kreeg hij juist pijn in zijn buik van). Ook is het met het CB afgesproken om alle leeftijden wanneer je normaal iets introduceerd (zoals brood of andere soorten groente/fruit) met minimaal een maand te verlaten. Inmiddels kan mijn zoontje gelukkig alles eten zonder last te krijgen (hij is net 14 maanden).



Heel veel succes! Hopelijk vind je groenten/fruit waar je zoontje niet zo op reageert en kun je eindelijk met flessen minderen.

Nou zondag heeft hij bloemkool gehad en toen een hele onrustige nacht gehad. Wist niet zeker of het kwam van de drukte van het weekend (visite gehad) of de bloemkool dus toch maandag ook gegeven (en hij vond het lekker) maar ook maandag overdag en afgelopen nacht de hele tijd onrustig geweest. Ik ben nu even helemaal gestopt met bijvoeden omdat hij zo’n last van zijn darmen heeft meteen. Ik moet dinsdag weer naar de ka met hem en dan wil ik eens kijken wat die nog kan doen (misschien toch maar eens darmen onderzoeken, die zijn al een half jaar een probleem) en wil ik een verwijzing voor een diëtiste.



Bedankt voor alle lieve tips en berichtjes!

Wat een rot gezicht dan weer he? Als 'ie zo onrustig wordt door de darmkrampen. Annemieke moest trouwens ook zo aan bloemkool wennen. Je hebt groot gelijk dat je er even helemaal mee op houdt. Komt alles hopelijk weer tot rust.



:-* Heleen

he jeetje zeg wat vervelend :hug:

Yuri had een ernstige kma en het bijvoeden was ook een drama. steeds opbouwen en weer terug naar de fles. Pas na 8-9 mnd ging het steeds een beetje beter met groente. Fruit bleef een drama en nu nog eet hij het niet.

Ben benieuwd wat de ka verteld!

hoe gaat het nu?



Was vanmorgen met Y bij de allergoloog en 9 jan krijgt hij weer een priktest voor enkene groente, fruit en aardappel.

Volgens haar zijn wortel, aardappel, appel, tomaat onder andere bekende allergenen bij kinderen.

Nou hij zit al de hele week weer op melk maar heeft flink last gehad van zijn darmen. Het lijkt nu iets beter maar het was echt een zware week. Grappige is dat worteltjes wel aardig ging wel wat verstopping gehad maar niet zo heftig als met de bloemkool. Ik ga dinsdag naar de ka dus we zullen dan zien.



Zo’n priktest is ook wel zielig bij zo’n kleintje, vond het zelf toen ik een jaar of 21 was en een aantal jaar later weer erg vervelend…

@Smurf78 wrote:

hoe gaat het nu?



Was vanmorgen met Y bij de allergoloog en 9 jan krijgt hij weer een priktest voor enkene groente, fruit en aardappel.

Volgens haar zijn wortel, aardappel, appel, tomaat onder andere bekende allergenen bij kinderen.




Wortel en aardappel allergenen? :shock: Meen je dit? Op mijn lijst staat dat in fase 2 (fase 1 = makkelijk te introduceren, fase 4 = niet introduceren bij kma ivm allergenen)



Op mijn lijst zijn tomaat, pinda, kiwi en chocolade allergenen.

Ben je nog wat wijzer geworden van de ka vandaag?