allergisch voor paprika

Sinds 2.5 jaar ben ik ineens allergisch voor paprika. Dan eet je het gewoon niet meer zou je denken maar het zit in zoveel dingen, daar sta je echt van te kijken. Het is niet alleen de groente paprika maar ook paprikapoeder, paprika-extract en vooral de laatste 2 zit heel veel in eten (soep, vlees, kruiden, salade, chips, enz.)

Over het algemeen kan ik er goed mee om gaan maar soms breekt het me ineens op zoals vandaag. Zomaar spontaan uit gaan eten is lastig omdat veel eten van tevoren gekruid is en ik dan vaak alleen maar sla kan eten. Familie en vrienden houden er wel altijd rekening mee maar soms kan ik me dan, zoals vandaag, zo bezwaard voelen. Voor mij moet er altijd iets apart gemaakt worden… Herkend iemand met allergieen dit gevoel?

Ik heb ook een allergie voor paprika, rijst en mais. Gelukkig niet in die mate dat ik het in de geprepareerde vorm niet kan eten. Lijkt me inderdaad heel erg moeilijk.



Fijn dat iedereen in je omgeving er rekening mee houdt. Een vriendin heeft een allergie voor tarwe en soja. Zij kan ook heel veel niet eten. Ze heeft van de dietiste een lijst met merken gekregen die ze wel kan en mag eten. En een receptenboekje. Wellicht bestaat dat ook voor jouw allergie?



Maar als je een goed restaurant hebt, dan kunnen ze toch wel wat maken zonder dat :think:

Yep, paprika, hier ook, maar ik kan wel de poeder verdragen, gelukkig.



Ik heb het wel eens gehad in een restaurant dat ik iets heel duidelijk zonder paprika bestelde en vervolgens er een hele dikke laag erop lag. terug gestuurd naar de keuken ( gezellig, zit je dan en de rest gaat toch maar vast eten, anders wordt het koud) vervolgens krijg je ( te snel) je bord weer terug en ik spiek even snel onder het stukje vlees en ja hoor: de resten zaten er nog aan! Gewoon eraf geschraapt, vlees omgedraaid en weer aan de klant gegeven! :twisted:

Er is 1 restaurant waar ik goed kan eten omdat die er echt rekening mee houden, die kennen me inmiddels ook omdat we daar heel vaak komen :smiley: Maar verder blijft het lastig.

@ Elka het verhaal van jou herken ik wel. Heb dat ook een keer meegemaakt… echt niet te geloven hoe ze daar dan mee om gaan :x

Vorig jaar voor het eerst naar het buitenland op vakanatie geweest sinds mijn allergie. In het grieks vertaald hadden we mee gekregen dat ik allergisch ben en wonder boven wonder is het goed gegaan. Helemaal geen last gehad, terwijl ik er best tegenop zag. Kan nu dus een soort zorgeloos toeleven naar de komende zomervakantie :slight_smile:

Ik ben op mijn twintigste er achter gekomen dat ik voor veel voedsel allergisch was, oa ook paprika, chocolade, uien, tomaten en nog veel meer. Ik heb het ook gehad dat het moeilijk was om uit eten te gaan en zelfs een cappuchino drinken was soms al moeilijk aangezien ze daar cacao op doen en dan vroeg ik het al van te voren en dan deden ze het soms toch. Gelukkig ben ik (tot nu toe) van al mijn (voedsel)allergiën af sinds mijn zwangerschappen (lang leve de hormonen!!!)

Hier niet echt een allergie, maar wel een overgevoeligheid voor paprika. Poeder kan ik wel eten, chips is dus geen probleem. Maar grotere stukken/blokjes paprika wil niet, dan gaat het daarna direct er weer uit, het verteerd amper in mijn maag.

Kleine ieniemienie stukjes wil wel, zeker als ze eerst ingevroren zijn geweest. Maar ik bestel ook inderdaad altijd zonder paprika. Ik vind het ook niet lekker trouwens.

Soms kom ik ergens waar er geen rekening mee gehouden is, dan pik ik alles er tussenuit, maar dat staat zo vreselijk snobbig en stom… Bovendien smaakt/ruikt alles dan wel naar die paprika, dus zoveel eet ik er dan ook niet van…



Wel heel erg lastig dat je echt niets met paprika kan eten, het zit idd in ontzettend veel dingen!



En dat eraf schrapen; schande voor dat restaurant!

Ik heb het met uien en met lactose.



Ik ga eigenlijk zelden nog uit eten. En als ik ga, dan zit ik vantevoren al de menukaart uit te pluizen om te zien wat ik eventueel zou kunnen eten.



Ach ja, tis wel goed voor de portemonnee :wink:

Tegen lactose intollerantie zijn pillen te koop die die lactose in voedsel neutralizeren. Mijn moeder gebruikt ze met goede resultaten.



Ze zijn niet goedkoop en de apotheek heeft ze meestal niet standaard in het assortiment, maar het is het wel waard denk ik om te kijken of het iets voor je is.



Ze heten Kerutabs.

@Elka wrote:

Tegen lactose intollerantie zijn pillen te koop die die lactose in voedsel neutralizeren. Mijn moeder gebruikt ze met goede resultaten.



Ze zijn niet goedkoop en de apotheek heeft ze meestal niet standaard in het assortiment, maar het is het wel waard denk ik om te kijken of het iets voor je is.



Ze heten Kerutabs.




Ik ken ze inderdaad en ik heb ze ook in huis. Maar ik gebruik ze alleen als het niet anders kan. Ze zorgen ervoor dat ik geen pijn en krampen krijg, maar ik kan vervolgens alsnog 1 week niet naar de wc. Verstopping dus, daar helpen ze bij mij niet tegen. En dan zit ik aan het eind van de week alsnog met pijn omdat mijn buik op ontploffen staat. :?

Hey

Sinds mijn zwangerschap allergie s aan paprika , paprikapoeder en de pepersoorten mijn symptomen zijn merkbaar binnen de 30 min diarree en overgeven . Echt rot vervelend zeker als vegetariër. Uit eten ga ontzie ik enorm . Gaan dit jaar op reis naar spanje (ja het land van de paprika)
Denk dat ik vaak zelf ga koken en ook steeds mun briefje mee met in het Spaans mijn uitleg . Pffff
Hoop dat dit ooit overgaat

Ik word echt 24u doodziek van het eten van paprika. Paprikapoeder kan wel maar extractpoeder niet. Krijg eerst opgezwollen gezicht, dan hoofdpijn daarna gaan maag en darmen aan het werk. Spugen en ontlasting kwijtraken Kan niets meer behalve dat. Nu net weer een restaurant met uitdrukkelijk verzoekg paprika vrij eten op mijn bord binnengekregen. Is er iets tegen?

het is een grote miserie, overal waar je komt word er iets gegeten en jij moet dan vragen
< is het zonder paprika en dan word dit in vele gevallen al weggelachen