Mijn neefje van 2 blijkt een allergie te hebben voor koemelk (dat wisten we al) maar nu ook voor soja. Dat betekend dus nog minder producten die hij kan eten.
Iemand ervaring hiermee?
Soja-allergie gaat eigenlijk altijd samen met koemelkallergie. Je noemt dat een kruisallergie (volgens onze KA). Ik heb dat nooit geweten, en ging destijds dus vrolijk met Sojamelk aan de gang, met alle gevolgen van dien :? Volgens mij werkt soja alleen bij een lactose-intolerantie…(en dat wordt in de volksmond ook al snel koemelkallergie genoemd).
Enfin, ik heb dus wel ervaring. Mijn advies: contact opnemen met een dietiste. Zij kan precies uitleggen welke stoffen nodig zijn en waar dat in zit. :thumbup:
Indy heeft ook een koemelk en soja allergie (en vis…) Opzich eet ze nu van alles als er maar geen koemelk of soja in zit.
Opzich mogen ze vrij veel hebben hoor…bij de dieetist hebben we een boek van het voedingscentrum meegekregen en daar stond in wat ze allemaal mag hebben.
Bij de AH hebben ze op hun eigen merk spullen symbooltjes staan wat koemelk vrij is ideaal! moet je even op hun site kijken…
C. heeft alleen nog maar een soja-allergie. Niet super ernstig, ze krijgt alleen nog maar uitslag en eczeem en is 's nachts dan erg onrustig. Tot 13 maanden was ze ook koemelkvrij. Dat is best te doen hoor, gewoon goed etiketten lezen.
Ze kan overigens ook niet tegen een aantal andere peulvruchten, doperwten, kapuchijners en meer van dat soort spul.
Ik weet dat er koemelkvrij brood te krijgen is… Maar verder weinig…
ja, dat brood krijgt hij al. Vandaag is echter pas bekend geworden dat hij ook niet tegen soja kan :roll:
Dat onrustige, dat heeft mijn neefje ook. Verder is het een super joch :inlove:
Zus is vanmiddag in de reformzaak geweest en heeft al verschillende producten obv rijstemelk (of zoiets) gehaald.
hoi, probeer eens geitemelk. Hier kan ik nl. wel tegen. Van soja en koemelk krijg ik ook allerlei klachten.
succes.
gr. lolifant
Hier veel ervaring. Y,uri had als peuter zijnde ook een meervoudige voedselallergie…soja, melk, ei, tarwe, tomaat, aardappel, paprika…Hele lijst dus!
Aan het boekje van het voedingscentrum heb ik ook heel veel gehad. Daar staan alle merkartikelen in die je dan mag. Afhankelijk van het soort dieet kun je het juiste boekje kiezen. Verder boodschappen doen bij de AH, super winkel met alle tekens.
Geitenmelk zou ik niet doen. Dat is mij altijd afgeraden!
Verder zou ik als je er niet in thuis bent een dietiste raadplegen. En op internet zijn ook heel veel sites te vinden met recepten en dergelijke.
Het is even zoeken naar vaste vervangers. Sausjes zelf maken enzo.
Maar eenmaal op de rit dan is het prima te doen.
Succes!
Het is vooral heel erg lastig met tussendoortjes. Het gewone eten gaat aardig goed. Maar de gewone tussendoortjes :doh:
Vandaag bij Ikea. Hij mag dan geen muffin en de andere kids wel. Das wel wrang. Nu snapt hij het nog niet, maar over een tijdje zal hij toch vragen gaan stellen denk ik.
Ik had en heb voor C. rozijntjes, ontbijtkoekjes, rijstwafels, van die nijntjekoekjes die voor babies zijn, bepaalde crackers… Tis gewoon echt goed etiketten lezen. Ik had ook altijd zelf wat bij me voor situaties waarbij ik niet zeker wist of ze het kon eten. Zelfs nu bij de bakker vraag ik soms of er soja in zit, dan kijken ze dat voor me na.
Ik neem ook nog altijd meestal zelf brood mee, omdat in brood vaak soja zit. Kuipje jam erbij (neem ik ook mee) en zij kan ook eten. En op het kdv heb ik duidelijke afspraken gemaakt en van de producten die ze daar gebruiken de ingredienten bekeken.
Tja, en ik weet niet hoeveel klachten dat kindje krijgt als hij per ongeluk wat binnen krijgt, maar als het bij ons voorkomt dan is het niet anders. Als je niks bij je hebt moet je wel, maar ook dan zijn er vaak alternatieven. Bij de ikea heb je ook bakjes fruit, vruchtensapjes, etc.
In de natuurwinkel is al veel te krijgen. Groenten en fruit zijn sowieso natuurlijk al helemaal goed. Op zich is er best mee te leven. Als melkvervanger kan je natuurlijk rijstemelk kopen. Bij de AH is daar een heel assortiment van (ben even de naam kwijt van het merk). Een goede diëtiste is heel belangrijk zodat je goed weet hoe je de juiste voedingsstoffen geeft.
quote]
:doh: had te lvuchtig gelezen dat ie dat al had, sorry :oops: :wink:
hier een koemelkallergie en het is ten sterktste afgeraden om sojamelk te gebruiken, om maar een soja allergie te voorkomen.
Mijn zoontje heeft een koemelk en soja ( en nog wat dingejtes) allergie.
Het is zeker goed te doen, ik koop alles bij de Aldi. Wel veel vers en weinig potjes:)
Succes!
Liefs Suzanne
Mijn dochter en zoon hadden beide kma en soja allergie. Ik heb ze allebei een tijd zelf gevoed dus ook op dieet geweest. Met een soja allergie erbij is het lastig maar zeker niet onmogelijk. Ik kon gewoon bij de appie mn boodschappen doen (eigenlijk in elke winkel, hoefde niet speciaal naar een reform ofzo). In de supermarkt kun je ook gewoon rijstemelk kopen, blue band goede start brood is koemelk en soja vrij (en alison volkoren ook, maar die vond ik vies…) en verder veel etiketjes lezen. Op de ah producten staat achterop bij alles heel duidelijk de allergie informatie vermeld. Je bent de eerste weken dus uren kwijt om alles te lezen, maar je hebt toch veel dingen (brood, beleg) die je elke week hetzelfde haalt. De hagelmix van de ah mag gewoon en de country cookies en zoals genoemd ontbijtkoek bv. Ik had voor mij dochter ook altijd van alles bij me toen ze ging eten. Kregen andere kinderen een koekje kreeg zij er 1 die ze wel mocht, ik vond het iig prima te doen.