Alleen zichzelf aankleden

Vraagje vanaf welke leeftijd kunnen kids zichzelf aankleden,ikmerk nu dat Jayden bijna 3,5 is en nog niet eens zijn onderbroek en broek omhoog trekt nadat hij naar de wc is geweest,dan vraag ik of hij dat doet maar zie dat ie er wel moeite nog mee heeft.

Is dat normaal op deze leeftijd?

met 3,5 was onze 2e net zindelijk :lol: dus had pas net onderbroeken aan en in het begin gingen we natuurlijk nog wel mee.

De oudste was eerder zindelijk en had dat dus ook allemaal eerder onder de knie.

Ze konden het wel met 3,5… maar waren ook wel errrruugg gemakzuchtig en liepen in blote kont de kamer in om te vragen om hulp.

Onze middelste heeft daar nog wel een handje van hoor… oooh ik krijg mijn schoenen niet aan… mamaaaa mijn jas wil niet… tja op school kan je het ook hoor schat, dus ik help je broertje, help jij jezelf maar :oops: (behalve als ik haast heb dan rits ik nog snel een jas oid :oops: :oops: :oops: ).

Maar op zich als ze het met 3,5 nog niet helemaal zelf doen vind ik nog niet zo heel raar hoor. Ik stimuleerde wel enorm op die leeftijd en altijd eerst zelf proberen voor ik ga helpen… maar als ze echt naar school gaan dan ‘moet’ het van mij ook gewoon.

Bovendien moeten er hier meer in de kleren en heb ik dus ook gewoon de tijd niet om ze tot hun 12e te helpen :mrgreen:

Onze meid kan zelf haar broek/rok en shirt aantrekken. Het zit soms niet helemaal goed, maar ze krijgt het wel zelf aan.

tygo kan zichzelf redelijk goed aankleden

heb ook schoenen met klitteband voor hem en die trekt hij ook zelf aan en uit

ritsen en knoopjes zijn nog wel lastig

Hier 2,5 en kan broek en onderbroek wel zelf aan en uittrekken. Wel kan het zijn dat de onderbroek verkeerd om zit :mrgreen:

T-shirt kan hij niet uitkrijgen… sokken wel ook aan en uit :thumbup:

@poeizie wrote:

tygo kan zichzelf redelijk goed aankleden

heb ook schoenen met klitteband voor hem en die trekt hij ook zelf aan en uit

ritsen en knoopjes zijn nog wel lastig

Hier ook hoor :thumbup:

als de rits niet goed gaat word ze boos, en knoopjes lukken niet altijd en zitten niet altijd goed,

Maar op de psz stonden ze verstelt dat ze haar jas op de "normale manier " aan kan trekken.

ze hebben op scholen vaak een speciale manier , jas op de tafel of grond en dan aandoen over het hooft :sick:

maar verder broek aan en shirts doet ze gewoon aan :thumbup:

uitkleden kan ze zelf, op knopen na dan, de rits lukt wel en een riem afdoen ook.

aankleden lukt aardig, al komt ze dan vaak met een arm door het hoofdgat en een arm door een mouw ofzo, maar dt is het begin.

Verder draagt ze vrijwel altijd leggings, de stoffen lukt wel aardig om die aan te krijgen, maar die gebreide moet ik echt bij helpen. De boel opheisen lukt wel… aleen aan de achterkant is het lastig, over de luier heen te trekken.

ow, hier kan ze de jas ook al zelf aandoen. RIts probeert ze wel, maar dat lukt nog niet. dus vaak doe ik het beginnetje, zij de rest.

Uitkleden lukt aardig, aankleden nog niet…Broek en onderbroek kan hij prima omhooghijsen, maar hij vind het prettiger in zijn blootje, dus niet nodig :? :mrgreen: . Maar is daar ook heel gemakkelijk in. Oudste zou zich rustig tot zijn achtste hebben laten aankleden, die vond dat wel zo gemakkelijk (heb ik uiteraard niet gedaan :eh: :mrgreen:

Hier is er totaal geen belangstelling voor aan en uitkleden. Als het echt moet kan ie zichzelf uitkleden maar liever laat hij het mama doen :mrgreen:

En aankleden daar beginnen we dus al helemaal niet aan :wink:

Juul wil sinds een aantal weken zelf aan en uit kleden. Zijn onderbroek, broek, sokken en schoenen lukt hem zelf. Alleen ik krijg hem niet geleerd hoe hij zijn trui en hemt uit en aan moet doen…

elise eigenlijk hetzelfde als genoemd, ze kleed zichzelf prima uit, alleen met aankleden zitten arm soms in hoofdgat, schoenen verkeerd om, onderbroek binnenste buiten, enz. drukknopen gaan prima, maar andere zijn lastig… oefening baart kunst.

@Moosje wrote:

Juul wil sinds een aantal weken zelf aan en uit kleden. Zijn onderbroek, broek, sokken en schoenen lukt hem zelf. Alleen ik krijg hem niet geleerd hoe hij zijn trui en hemt uit en aan moet doen…

Misschien laten kijken naar het labeltje ? :think:

voor hem neer leggen endanlaten zien, dus voordoen, plat op bed leggen of op tafel en dan zo aandoen :wink:

@melanie wrote:

@Moosje wrote:

Misschien laten kijken naar het labeltje ? :think:

voor hem neer leggen endanlaten zien, dus voordoen, plat op bed leggen of op tafel en dan zo aandoen :wink:

zo hebben wij het bij de heren idd ook gedaan.

En bij de 2e was/is er natuurlijk een grote broer die zichzelf afentoe heel stoer tot maatje bombardeert en zijn kleine broertje wel even zal helpen :lol:

Hier 2 jaar en 11 mnd.

Sokken en schoenen gaan prima!

Broek, ja hij heeft alleen broeken met speciale knoop, wat het open/dichtdoen niet vergemakkelijkt. Maar hij snapt wel dat het zo moet. M.a.w. we stimuleren het wel een beetje. Hij wilt bij alles ‘zelluf doen’ (tot irritante toe), dus dan mag ie ook het aankleden onder knie gaan krijgen :wink: haha.

Hier ook pas laat zindelijk maar eerder boxers maar een onderbroek en broek omhoog doen konden ze wel al met 3,5 jaar