Alleen thuis...??

Ik zit met een dillemma…

Aniek is 5,5 jaar. Ze is de oudste en een serieus meisje met een hoog besef van verantwoordelijkheid en wat kan en wat niet kan.

Als ze knoeit ruimt ze het zelf op, als ze een bloedneus krijgt dan pakt ze zelf een natte washand en ruimt de druppels gemorst op.

Echt een dochter uit duizenden wat mij betreft :inlove: :wink:

Maaar, ik heb ze (alle kinderen dus) nog nooit alleen thuis gelaten voor langer dan hooguit 10 minuten.

Nou moet ik vanmiddag voor 5 uur de auto omwisselen bij de garage, de onze was stuk en ik heb de auto van schoonma.

Het plan was om de kinderen gewoon allemaal in te laden en hup, auto ophalen.

Alleen heeft Aniek de waterpokken en ze is er echt ziek van. Ze heeft koorts (39,2) voelt zich niet lekker, heeft overal jeuk en wil helemaal niets.

Ze wil dus ook niet mee naar de garage.

Zelf geeft ze aan wel alleen thuis te willen blijven, ze weet dat ze met 1 mama mobiel kan bellen, met 2 papa en met 3 oma.

Ze weet dat de buurvrouw thuis is en dat als ze het niet weet en er is hulp nodig, ze zo daar heen kan (5 meter lopen van deur naar deur)

Ik weet het echt niet… ik denk echt wel 40 minuten weg te zijn, het is zeker 10 minuten rijden naar de garage en ik moet auto 1 bij mijn schoonouders neerzetten, auto 2 bij de garage ophalen.

Zit enorm in dubio… het zou dan voor t eerst zijn dat ze zolang alleen is

Het zou voor t eerst zijn dat ik dan met de auto weg ben en niet gewoon lopend of met de fiets en ik ben dus verder weg.

Enerzijds denk ik dat ze het makkelijk aankan, anderzijds doemen er allerlei scenario’s in me op waar ik liever niet aan denk.

Ben ik nou te bezorgd of is ze echt nog te jong hiervoor?

Vanaf wanneer zouden jullie het aandurven?

Ik weet wel dat het ene kind het andere niet is en Peter zou ik echt voor geen goud alleen laten, die zou ik echt dwingen, waterpokken of niet.

Maar bij Aniek… ik weet t echt niet.

Ooit komt die grens natuurlijk, weet ik. Maar kan het nu al of ben ik gek dat ik er uberhaupt over nadenk… :shifty: help

Ik zou het niet doen, ook al is ze heel wijs. Vind het gewoon nog te jong.

Kan de buurvrouw anders niet even naar jullie komen? Of dat aniek eventjes daar heen gaat, dan kan ze daar toch op de bank liggen?

Als ze alleen is en ze is ziek en kijkt waarschijnlijk een leuke film ofzo op tv/dvd en de buurvrouw weet ervan en kan bi voorbeeld elk kwartier even (door het raam) kijken dan zou ik haar lekker thuis laten. Dat zal niet bij elk kind van die leeftijd kunnen maar zoals je haar beschrijft zou ik het wel aandurven. Bij mijn oudste kon dat ook wel. Maar bij de jongste niet. Ik kan ze wel samen even alleen laten als ze een leuke film kijken.

@ariel wrote:

Als ze alleen is en ze is ziek en kijkt waarschijnlijk een leuke film ofzo op tv/dvd en de buurvrouw weet ervan en kan bi voorbeeld elk kwartier even (door het raam) kijken dan zou ik haar lekker thuis laten. Dat zal niet bij elk kind van die leeftijd kunnen maar zoals je haar beschrijft zou ik het wel aandurven. Bij mijn oudste kon dat ook wel. Maar bij de jongste niet. Ik kan ze wel samen even alleen laten als ze een leuke film kijken.

Deze visie deel ik helemaal! Mijn meisje (die vandaag 7 is geworden) liet ik al eerder wel voor een half uurtje alleen thuis als ik boodschappen moest doen en ze ziek was…probeer het gewoon en laat de buuv 1 of 2 keer ff checken…beterschap voor je meisje!

T ligt idd echt aan het kind denk ik. Mijn oudste laat ik niet snel alleen. Mijn jongste net 5 geworden wel. Ze sliep altijd lang, dus zodra de oudste naar school moest liet ik haar liggen bijvoorbeeld. Meestal sliep ze nog als ik terug was. Later was ze wel al wakker en ook bij uit school halen wilde ze vaak liever thuis blijven. Dan ben ik toch 20 minuten weg. Pas geleden, moest ik zelf nog ongeveer een uurtje werken. en heb ik haar alleen gelaten. Achteraf is het heel goed gegaan. Meestal laat ik achter alle deuren open, dus is er wat (in het ergste geval brand) dan kan ze naar buiten, maar voor deed ik juist alles op slot, want dan kan ze niet ‘ontsnappen’. Dat heb ik 1 x gehad met de oudste. ik moest echt even 10 minuutjes weg en bleek net ons buurjongetje te zijn geweest en waren ze samen gaan spelen bij de buren. kom ik thuis en huis leeg!!!

Meestal zet ik dan wel de tv aan en leg ik eten en drinken klaar. Dit zijn echt uitzonderingen hoor, maar voor een keer moet lukken vind ik. Als ik jouw berichtje lees denk ik dat het heel goed zal gaan. Succes met de beslissing.

Het ligt idd ook heel erg aan het kind. Mijn moeder kon mij heel gemakkelijk alleen laten, ik had een enorm hoog verantwoordelijkheidsgevoel als kind. Maar mijn jongste zusje kon ze echt niet op die leeftijd alleen laten.

Y.eline is net zo’n kind als die van jou Cell en haar laat ik gerust 15 minuten even alleen thuis als het moet.

Ik zou gewoon een filmpje opzetten en de buurvrouw waarschuwen dat ze af en toe even gaat kijken of alles in orde is.

beterschap met je meisje

probleem opgelost :roll:

De auto staat bij de garage met een defecte lambda sonde, dat ding meet de uitlaatgassen en helpt zo de katalysator en de motor om de juist brandstof/zuurstof verhouding in de motor te krijgen. Maar doordat hij dus niet werkt, doet de motor maar wat en knijpt dus heel langzaam de brandstoftoevoer af waardoor bij stationair draaien de motor steeds uitvalt.

Anyway… garage belde… lambda sonde is besteld maar helaas niet binnen. Morgen naar verwachting wel. Dan is de auto dus pas klaar.

Morgen moet Ruud naar Almere, met een auto… Gelukkig mocht hij de auto van zijn ma nog een dag mee en dan kan HIJ morgenmiddag de auto omruilen…

Dus probleem opgelost en nu weet ik nog niet wat ik zou hebben gedaan :shifty: :lol:

Ik begon te neigen naar thuislaten. Had de buuf al gevraagd of die af en toe dan even wilde checken bij d’r… idd filmpje op en dan maar de gok wagen. Ik denk echt dat ZIJ het kan.

Peter absoluut niet. Die heb ik laatst 1x 10 minuten thuis gelaten om op de fiets Aniek op te halen en toen had hij met de limonade lopen smeren en was hij gaan pogen papa te bellen met het gevolg dat de telefoon helemaal ontregeld was…

Die doet dan gewoon wat hem voor de kop komt, met alle gevolgen van dien :roll:

Hier laat ik sinds een week Lucas ook thuis als ik Pepijn naar de judo breng en hem weer op ga halen. Dat is 2x ongeveer een kwartier en het is goed gegaan. Had eerste wel mijn twijfels maar hij is in een keer zo groot geworden :wink: , met z’n tweetjes durf ik niet want nu kunnen ze elkaar al ongelooflijk pesten en stangen.

@Cell wrote:

De auto staat bij de garage met een defecte lambda sonde, dat ding meet de uitlaatgassen en helpt zo de katalysator en de motor om de juist brandstof/zuurstof verhouding in de motor te krijgen. Maar doordat hij dus niet werkt, doet de motor maar wat en knijpt dus heel langzaam de brandstoftoevoer af waardoor bij stationair draaien de motor steeds uitvalt.

Anyway… garage belde… lambda sonde is besteld maar helaas niet binnen. Morgen naar verwachting wel. Dan is de auto dus pas klaar.

:
Ow dat hebben wij ook gehad bij onze nieuwe auto, hij viel steeds stil als hij stationair draaide en ook bij het wegrijden en hij was vaak terug geweest naar de garage en pas na 5x hadden ze het probleem gevonden daarna nooit meer problemen gehad

sjohee… pas na 5 x zoeken gevonden,

Nee hier meteen… hij viel vrijdag 2x stil bij het stoplicht, ik bracht hem direct weg en nog diezelfde middag bleek het dus om de lambda te gaan.

Wel verrekte duur geintje voor zo’n klein stom onderdeel… :shifty:

Aniek alleen thuis laten om 15 minuten boodschappen te doen (op de fiets) of even Peter ophalen bij een vriendje… dat durf ik wel hoor.

Maar op de 1 of andere manier vind ik met de auto weg gaan gewoon een ander soort grens ofzo.

Heb het altijd het idee dat ik met mijn fiets op de fietspaden en in de buurt minder gevaar loop dan in de auto. Kun je nog zo veilig rijden, maar het zal maar een ander zijn die een onoplettende fout maakt of je lambda sonde gaat stuk… 8)

Fijn dat het NU niet nodig was en dat manlief het morgen kan regelen :lol:

Maar hoewel onze oudste ook behoorlijk verantwoordelijk is en zelfredzaam is… is er nog geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om hem zolang alleen thuis te laten (of ik moet ik nu eerlijk bekennen dat ik ze uberhaupt nog niet alleen thuis laat… ook niet voor 5/10 minuutjes 1 naar een vriendje brengen oid :oops: ).

Ik heb ze eigenlijk nog nooit thuis alleen gelaten. De oudste zou het wel kunnen maar ik vind hem toch nog te jong.

Als ik de oudste van school moet halen en de jongste ligt nog op bed dan maak ik hem echt wakker om mee te gaan.

Ik krijg het niet over mijn hart om hem alleen thuis te laten, ookal is het maar voor een kwartier.

ik laat ze hier ook al wel alleen buiten spelen, ze steken de straat over en spelen dan buiten mijn zicht in de speeltuin aan de overkant achter de huizen.

Aniek mag ook naar het schoolplein om te spelen, dat is ook buiten mijn zicht en zeker wel 400 meter verderop.

Ze is niet de enige overigens, haar vriendjes en vriendinnetjes, 5 en bijna 6 jarigen mogen dat ook. Dus blijkbaar is het toch niet heel raar om rond die leeftijd te beginnen met meer vrijheden.

Dus vandaar dat ik ook niet wakker lig van 10 minuten weg om 3 straten verder Peter op te halen.

Ook nu ze ziek is breng ik Peter naar school en blijft ze thuis. Maar dan praat je over 15 minuten, max.

Het was voor mij nieuw om het idee te hebben dat ik met de auto weg zou gaan. Ik vind het nog steeds een moeilijke grens.

Maar verder ben ik erg een moeder die zelfredzaamheid stimuleert en toelaat.

Mies is 20 maanden en klimt ook zonder toezicht in onze tuin op de speeltoren en hoge glijbaan.

IK heb er vertrouwen in dat hij dat kan, het is gewoon een analytisch jongetje die eerst een half uur die trap heeft zitten bestuderen voor hij erop klom.

Dus erg kijken naar het individuele kind is wel mijn motto in de opvoeding.

Het zijn toch steeds weer nieuwe grenzen waar je tegenaan loopt.

Ik maak in elk geval steeds weer de afweging “hoe zijn ze vandaag, hoe ver moet ik, hoe lang zal het gaan duren” enz.

Soms hebben ze ook gewoon zo’n bui dat ik denk… oh… vandaag doen we het maar niet, dat gaat niet goed komen…

@ariel wrote:

Mijn persoonlijke mening. Nee, ik zou het niet doen.

Maar als je het wel overweegt,dan vind ik bovenstaand wel een goede…een buurvrouw die even 1 a 2 keer komt kijken, misschien daarnaast ook een keertje bellen, Of jij belt zelf daar ook nog een x bij…

Misschien een buurvrouw die de helft van de tijd er bij kan zitten?

Lastig hoor…ik zou ziek of niet mijn kind inladen…niet omdat ik denk dat Jo niet 40 minuten een film kan kijken,maar gewoon…uit gevoel.

Anders een babyfoon bij de buren plaatsen en af en toe even kijken??

Als de buuf 2 x even langsloopt zijn ze zo 5 minuten in gesprek samen…scheelt weer 10 minuten…

Oh…het is al opgelost…bovenstaand is dus een hypotetische mening…

Wel fijn dat het is opgelost en de beslissing voor jou gemaakt is.

Als ik jouw stukken zo lees, komt het op me over dat je wel weet wat je doet. Je vertrouwt op je gevoel, en die laat je niet snel in de steek. Je kijkt naar ieder kind apart, en trekt niet 1 lijn. ( Ik bedoel dus, je zegt niet: vanaf 5 jaar kan je een kind wel of niet alleen laten)

Ik had ook wel heel erg mijn twijfels gehad hoor, vooral omdat je toch met de auto weg moet, en nog een tijdje weg bent. En je dochter zal zich prima redden, maar dat is maar 1 factor. Ik denk toch dat je onderweg met je hoofd ook thuis zit, en zo snel mogelijk weer terug wil zijn? En dat is ook weer iets: op de fiets kan je ff doortrappen, maar op de weg kan je niet altijd zo snel doorrijden…