alleen thuis blijven tijdens vakantie

Hoi,

De meeste van jullie zullen voorlopig nog niet over deze vraagstelling hoeven na te denken maar vraag jullie toch om raad.

Mijn dochter is volgende maand 15 en wil dan ook graag weekenden gaan werken. Nu staan wij ieder jaar een voorseizoen op de camping.

En laat onze dochter nu een hekel hebben aan kamperen, wil dus ook graag het weekend thuis blijven.

Mijn man denkt dat ze dat prima kan maar ik vindt het toch een hele stap.

Ze is zo best een dag alleen en dat gaat altijd prima maar een weekend is toch anders.

Op welke leeftijd zou je zoiets kunnen doen of wat denken jullie ?

tja hangt natuurlijk heel erg van het kind af… weet wel dat wij vroeger vanaf 16 weleens een weekendje alleen thuis waren. Wel waren dan de buren op de hoogte en mocht er wat zijn konden we daar terecht.

Niet dat het heeeeel vaak voorkwam overigens, maar wel aantal keer.

uh ik ging op mijn 16de met mijn vriendje op de fiets naar parijs…geloof dus dat ik een kind van 15 wel een weekendje alleen thuis zou durven laten…maaar zoals je zelf al zegt: meeste van ons hebben nog geen kinderen van die leeftijd, en dan is het toch een beetje hypothetisch bedenken wat je zou doen…en wslk als de tijd daar is, denkt iedereen er totaal anders over…

Denk ook wel dat ik mijn dochter alleen zou kunnen katen voor een weekendje…

Ligt idd aan het kind denk ik ja…

We hebben tegenwoordig mobieltjes dus als er iets is, kan ze je bellen toch?

ik was ook zo’n dochter die niet meer meewilde en ik denk dat ik ook vanaf mijn 15e of 16e gewoon in de weekenden thuis kon blijven. Ik werkte dan ook.

Maar ligt er ook aan hoe je kind is, maar dat kun je alleen zelf het beste inschatten.

De regel was bij ons “als je 18 bent, hoef je niet meer mee”. (Ben nu 29). Uiteindelijk ben ik op mijn 17e voor het eerst niet meer mee geweest op vakantie.

Denk dat je vooral naar je eigen dochter moet kijken. Is ze verantwoordelijk genoeg om alleen thuis te blijven? Ben je heel bang dat ze er een “zooitje” van maakt?

Als ik naar mijn broertje kijk (die is nu 22), die kon je dus nog jonger alleen laten, maar dat was een compleet andere situatie.

dat hangt echt van je dochter af, mijn zoon van zeventien laten we nu wel eens een paar dagen alleen die wil ook niet altijd mee, hij zit vooral in zn kamer en computert, hij geeft geen stiekeme feestjes ofzo, is ie helemaal niet mee bezig

toen hij vijftien was had ik hem dat ook wel toevertrouwd hoor maar toen was hij nog best een beetje bang alleen s nachts

Ik denk dat het wel zou kunnen op deze leeftijd. Desnoods strakke afspraken maken en beginnen met (bijv) vrijdag op zaterdag thuis blijven, zaterdag na het werk naar de camping oid.

Je kunt ook afspreken dan ook nog eens te bellen ofzo.

Je kunt dan ook zeggen dat als jullie tevreden zijn over hoe het gaat en zij het fijn vindt, dat je het dan opbouwt naar een heel weekend…

Het ligt natuurlijk aan het kind maar ik denk eignelijk dat het wle heel geod kan. Zelf bleef ik op die leeftijd ook regelmatig een weekendje alleen thuis,of met een vriendin.

Niet dat we geen gekke dingen deden :eh: maar ja je moet het toch ook ergens leren :wink:

Het viel wel mee hoor maar ik gaf rustig een feestje. buuv wist ook dat ik alleen thuis was en mijn moeder dat ik ook wel eens een feestje gaf en dat was dan wel weer in orde ofzo.

Toen ik16 was ging ik ook alleen op vakantie dus dan is het wel fijn als je alvst wat alleen zijn ervaring hebt :slight_smile:

Toen ik 16 was fietste ik met vriendinnen naar Parijs… :lol:

En deden we achteraf gezien toch best onverantwoorde enge dingen soms :shifty:

Maar ook toen ik 15 was lang alleen thuis geweest zonder mijn ouders. Mijn moeder moest geopereerd worden en belandde op de Ic in het buitenland, mijn broers en ik vlogen terug met onze gewone tickets en zijn toen een paar weken met zn drietjes geweest. Ging prima.

Het is ook gewoon heel kindafhankelijk, maar ik denk dat ik een weekendje best zou durven, of idd opbouwen. Toch heel wat anders als een hele vakantie.

@Lune wrote:

@fiep klophout wrote:
uh ik ging op mijn 16de met mijn vriendje op de fiets naar parijs

te grappig toch eigenlijk :angel:

en verder teruggravend in mijn geheugen, kan ik me een weekend alleen thuis herinneren toen ik 14 was. maar toen deden we wel allemaal dingen die veel ouders niet zo tof zouden vinden, dus of dat nou een goed voorbeeld is om je kind maar alleen thuis te laten.... :silenced:

Is de camping ver weg??

Is het dichtbij, dan zou je kunnen overwegen haar op de camping te laten overnachten.

En zoals de rest al zegt, het ligt echt aan hoe je kind is. Is ze zelfstandig? Als jij twijfelt zou ik het niet doen, maar zelf was ik op mijn 15e ook alleen thuis terwijl mijn ouders op vakantie gingen, al woonde mijn oma wel aan de overkant, dat scheelt natuurlijk wel.

Misschien heb je een buurvrouw ofzo die een oogje in het zeil kan houden?? En misschien eerst een weekendje testen? Voor jullie en voor haar, misschien vindt zij het bij nader inzien wel helemaal niets om alleen te zijn in de weekends…

Mijn ouders lieten me weekendje alleen thuis op mn 16de… Zij gingen dan op de hort op met een busreis…

Ligt aan je kind hoe ze ermee omgaat qua zelfstandigheid…

@fiep klophout wrote:

@Lune wrote:

@fiep klophout wrote:

Ja heel grappig! Ik ben helemaal benieuwd naar route & verhalen en krijg bijna de neiging hier foto's te gaan plaatsen haha.

Gelukkig is Emily geen type dat kids hier thuis uitnodigt, en op een grote mond na mogen we afkloppen.

Ze zal dan sowieso weekends werken, en inderdaad er wordt dan veel gebeld om te checken.

En na 8 uur 's avonds niet meer de straat op wat je natuurlijk kan checken door te bellen naar de huistelefoon.

Zal toch vooral een kwestie van vertrouwen zijn en als ze die schaad mag ze mooi mee naar de camping dus heeft ze zichzelf hier alleen mee.

Ben benieuwd straks maar denk dat ik het er gewoon op moet wagen en eens moet uitproberen :think:

Ik heb een zoon van 16 die ik zonder enige twijfel wel alleen thuis zou laten voor een weekend hoor.

ikzelf had exact de situatie die je beschrijft vroeger, mijn ouders gingen naar de camping, ik vond dit helemaal niets!

Ik had een zaterdagbaantje en bleef ook de weekenden thuis.

Toen was ik zelf ook 15.

Ik had als vangnet de ouders van mijn beste vriendinnetje, die bij hetzelfde bedrijf werkte. Voelde ik me niet oké of had ik geen zin in alleen zijn: sliep ik gewoon bij het vriendinnetje.

Ik zou het dus wel doen, al dan niet met een vangnetje

@Lune wrote:

@fiep klophout wrote:
@Lune wrote:

@fiep klophout wrote:

Ja heel grappig! Ik ben helemaal benieuwd naar route & verhalen en krijg bijna de neiging hier foto's te gaan plaatsen haha.

haha, we kunnen eens kijken in hoeveel topics we niet totaal out of the blue over fietsvakanties kunnen beginnen :angel:

:lol: :oops:

(die kerstsmilies mogen nu wel weg… )

Ik zou idd ook naar mijn kind kijken, vindt je haar verantwoordelijk genoeg en heb je er vertrouwen in dan zou ik het doen.

Probeer het een weekend, beviel het niet of heeft ze zich niet aan de afspraken gehouden dan gaat ze gewoon weer mee.

Ik was 14 toen ik voor het eerst alleen thuis bleef, toen ook meteen ruim 3 weken, wilde absoluut niet meer mee met mijn ouders.

Dat zelfde jaar ging ik ook voor het eerst zonder mijn ouders op vakantie :slight_smile:

Mijn broertje daarin tegen moest mee tot zijn 17 :smiley: omdat ze hem een weekend op zijn 15e alleen lieten en meteen de politie voor de deur stond ivm overlast en bij terug komst het huis een zwijnenstal was :oops:

Weg vertrouwen en mee moest hij voortaan…

Ouders wisten toen alleen niet dat ik ook niet zo lieverdje was, alleen iets slimmer dan mijn broertje :oops:

Ik zou het gewoon eens een weekend proberen. Buren inschakelen voor eventueel hulp. Zorgen dat er voldoende eten in huis is en contant geld (voor eventueel een pizza laten bezorgen of wat snacks halen of gewoon voor noodgevallen) en af en toe bellen.

Geef haar het vertrouwen, ze werkt ook al, het zal vast goed komen.

Ik was ook rond die leeftijd toen mijn moeder een weekendje weg ging. Ik wou ook thuisblijven ivm weekendbaan. En ik vond het heerlijk :oops: filmpjes kijken met mijn beste vriendin, zelf eten maken wat ik lekker vond en hield ook keurig het huishouden bij. (nou ja huishouden… afwassen en een keer stofzuigen) Want ja een weekend is ook zo weer om, zijn hooguit 3 nachten.

Maar het is voor jou zelf even wennen denk ik. Oudste kind en nu begint het loslaten. Volgens mij heb je een prachtige dochter met genoeg verantwoordingsgevoel. En werkt het toch niet na een keer, dan weet je dat voor de keren erna.