Alleen rijstebloem ook bijvoeding?

Ik heb hier al een aantal topics gelezen, maar nog niet echt kunnen vinden wat ik zocht…

Mijn dochtertje is zaterdag 4 maanden.

Ze heeft echt áltijd honger! Gisteren heb ik voor het eerst een megafles gegeven om eens te kijken waneer ze genoeg zou hebben (ik had 2 flessen klaargemaakt en de 1e fles met de 2e aangevuld tot 260cc) dronk ze helemaal leeg :shock: pas s avonds bij de laatste voeding heeft ze 20cc laten staan, de vlag hing uit, haha.

Ik mag niet over op voeding voor hongerige baby’s, omdat Jara gezien dr lengte nog 1 kilo onder haar gewicht zit.

Het advies van de cb-arts was om alvast te beginnen met rijstebloem en dan van een lepeltje.

Nou ben ik misschien een meut hoor…maar ik had me voorgenomen om zeker 3 maanden volledig bv te geven, dat is na 2 maanden al mislukt…(en echt achteraf de meest wijze beslissing die ik op dat moment kon nemen) en nu wilde ik ‘middelen’ tot 5 maanden met het geven van bijvoeding…

In hoeverre is rijstebloem echt een vorm van bijvoeden? Als ik tot 5/6 maanden alleen rijstebloem als bijvoeding geef…Voor allergieen ed hoef ik het niet te laten hoor!

Ik heb de rijstebloem al in huis en wil iig wachten tot zaterdag met het te geven :oops: , elk dagje ‘gerekt’ is meegenomen…

Rijstebloem is niet echt heel “spannend” om te geven… Het is gewoon wat dikker zodat het buikje wat langer gevuld blijft… Echte bijvoeding is ( na mijn mening )fruit groente enz… Je kan rustig beginnen met rijstebloem…

Mijn mening is dat rijstebloem wel bijvoeding is.

Het is niet zomaar iets wat alleen de fles dikker maakt, het is een soort pap.

De meningen zijn altijd erg verdeeld over rijstebloem.

Hoeveel flessen geef jij? Wat is jouw schema?

Jara krijgt op dit moment 3x 180+6 en 2x 210+7, om ongeveer de volgende tijden:

07:00 210+7

11:00 180+6

15:00 180+6

19:00 210+7

22:30 180+6

Met 5x 180+6 redde ze het echt niet meer. Het advies van de cb-arts was om een fles van 180+6 te maken en in een ander fles 30+1 en die dan te verdelen over 2 flessen. Dus dat ze totaal 60cc per dag extra krijgt. Met dat verdelen was ik na 1 dag al klaar, dan maar 2x 30cc extra.

Of rijstebloem bijvoeding is? Eigenlijk wel, omdat je kindje de eerste 6 maanden eigenlijk alleen borstvoeding of zuigelingenvoeding nodig heeft.

Als je rijstebloem gaat geven, dan is het toch niet de bedoeling dat je dit bij elke voeding ga doen?

De eerste periode moeten kindjes erg wennen aan het eten van een lepeltje, dus ik denk dat je in het begin misschien een paar hapjes geeft.

Ik vind het eerlijk gezegd nogal raar dat je geen voeding voor hongerige baby’s mag geven. Alsof het goed is om 5 flessen an 260 ml aan te bieden? Ik weet niet of het nu nog nut heeft om over te stappen naar voeding voor hongerige baby’s, omdat haar maagje al grote hoeveelheden gewend is. Ik denk dat je dan beter langzaam kan gaan opbouwen met bijvoeding. Dus eerst een paar dagen 1 schepje rijstebloem, dan 2 schepjes rijstebloem, tot je op de hoeveelheid van de verpakking zit. Haar darmen moeten toch aan de rijstebloem wennen. Daarna zou ik het pas met een lepeltje aanbieden.

Ja, het is wel bijvoeding. Heb het er vorige week nog met mijn dietiste over gehad (ivm mogelijk kma).

Of je het wel of niet geeft is natuurlijk aan jezelf. Afgelopen week op het CB werd me overigens wel verteld dat het vaak helemaal niet nodig is om rijstebloem te geven. Uitzonderingen van niet aankomen enzo daargelaten. En áls je het geeft, beter in de ochtend dan 's avonds voor het slapen gaan. Je leert je kind dan om helemaal ‘volgetankt’ te gaan slapen, terwijl ze in de nacht natuurlijk de minste energie verbranden. Dus beter 's ochtends, als goed begin van de dag. Het is ook geen garantie voor doorslapen, en als ze er wel op doorslapen is het maar de vraag of je dat op die manier moet willen… ze moeten daarna ook weer afleren om met een erg gevulde maag de nacht door te komen.

Ik ben het hier dus gaan omdraaien: na twee weken pap voor het slapen gaan nu sinds een paar dagen pap in de ochtend. En de afgelopen twee nachten hebben de jongens voor het eerst geen voeding meer gehad :thumbup:

@sassie1980 wrote:

Of rijstebloem bijvoeding is? Eigenlijk wel, omdat je kindje de eerste 6 maanden eigenlijk alleen borstvoeding of zuigelingenvoeding nodig heeft.

Als je rijstebloem gaat geven, dan is het toch niet de bedoeling dat je dit bij elke voeding ga doen?

De eerste periode moeten kindjes erg wennen aan het eten van een lepeltje, dus ik denk dat je in het begin misschien een paar hapjes geeft.

Ik vind het eerlijk gezegd nogal raar dat je geen voeding voor hongerige baby’s mag geven. Alsof het goed is om 5 flessen an 260 ml aan te bieden? Ik weet niet of het nu nog nut heeft om over te stappen naar voeding voor hongerige baby’s, omdat haar maagje al grote hoeveelheden gewend is. Ik denk dat je dan beter langzaam kan gaan opbouwen met bijvoeding. Dus eerst een paar dagen 1 schepje rijstebloem, dan 2 schepjes rijstebloem, tot je op de hoeveelheid van de verpakking zit. Haar darmen moeten toch aan de rijstebloem wennen. Daarna zou ik het pas met een lepeltje aanbieden.

Die 260 was ook eenmalig hoor! Ik wilde gewoon ff weten of en wanneer ze wel eens genoeg zou hebben…Bovenstaand schema houden we nu aan. Ze is dus niet gewend aan zulke grote hoeveelheden :naughty: , lijkt me niet goed.

Ik begin ook met 1 schepje en maak uiteindelijk een klein papje, al is het maar een paar hapjes, dus aanmaken vanuit de fles (dus bijv 30 cc). Zo had de cb-arts het ook uitgelegd (geen idee waarom, maar ik vind het ook wel leuk om met het lepeltje aan de gang te gaan).

Ze heeft op dit moment gewoon écht niet genoeg aan de hoeveelheden die we nu geven.

Ik ga dus gewoon starten, als ze het nodig heeft dan moet dat maar! Kan ik wel met alle geweld ‘het op de juiste manier willen doen’ …met die borstvoeding leed zij er ook onder, omdat ik het met alle geweld wilde :snooty: dat laat ik niet meer gebeuren :naughty:

Het is niet nodig om de eerste 6 maanden bijvoeding te geven, maar het mag wel :wink:

Kindjes die kunstvoeding krijgen, mogen al vanaf 4 maanden met bijvoeding beginnen, omdat de darmpjes al wat gewend zijn. Dus gewoon langzaam met rijstebloem beginnen, dan begin je na 5 maanden pas met echte bijvoeding…

Wij zijn destijds gewoon zelf overgestapt naar voeding voor hongerige baby’s. Onze dochter ligt ook onder het gemiddelde, maar ze doet het er prima op. Je kent je kindje zelf toch het beste? Als ze hongerig is dan probeer je toch of die voeding wel helpt?

Kwam het topic weer tegen :mrgreen:

Jara doet het inmiddels erg goed! en is niet meer zo overdreven hongerig…of het nu door de rijstebloem of door de verhoging van de flessen komt, geen idee!

Maar ze is denk ik een groeispurt voorbij (we moeten ineens plooitjes droogmaken na het douchen/ badderen :inlove: ). We zitten zelfs sinds een klein weekje op 4 flessen :mrgreen: (4x210+7 weliswaar) Ze doet het er goed op :thumbup: , drinkt alles uiteraard op…S morgen een fles met 2 schepjes rijstebloem en s avonds een papje van 30 cc met rijstebloem, de rest in de fles!

Zie dr smullen :inlove: :