Alleen naar school?

Ik ben erg benieuwd wanneer jullie je kinderen alleen naar school laten gaan. Bij ons zijn er nogal wat hindernissen onderweg naar school, maar misschien ligt dit aan mij en ben ik de bange poeperd hier. Mijn oudste durf ik dus nog steeds niet alleen naar school te laten gaan en ze zit in groep 5.


  • wij komen op de fiets van rechts, maar geen auto of bus die ons voor laat.
  • druk kruispunt zonder verkeerslichten oversteken, waar auto’s je ook liever niet voor laten gaan, ookal heb je voorrang, omdat ze allemaal vlug naar hun werk moetem
  • en dan loopt hier al jaren steeds een of andere imbeciel vrij rond die de politie maar niet te pakken krijgt die meiden probeert mee te lokken.



    Al met al vind ik het nogal eng om mijn oudste alleen naar school te laten gaan. Zelf vind ze het ook eng om het kruispunt over te gaan.



    Daarbij: ik moet toch iedere dag naar school voor die van 4 en rij liever 10 keer te vaak heen en weer dan 1 keer te weinig als jullie begrijpen wat ik bedoel.

als je er zelf geen goed gevoel over hebt, zou ik de kinderen gewoon blijven brengen, toch?

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe zelfstandig je oudste is, in hoeverre je afspraken kunt maken die ze ook nakomt enzo. En hoe alert ze zelf in het verkeer is.

Een kind wat impulsief oversteekt enzo laat je toch minder makkelijk alleen gaan dan een kind dat wel vier keer kijkt.



Succes ermee!

Groetjes Annemarie

Is dit al eens aangekaart op school? Wij hebben verkeersouders die erg hun best doen om de verkeersituatie rond de school veiliger te krijgen. Misschien kunnen zij iets betekenen?

En volgens mij heeft het niets te maken met ‘bange poeperd’, liever een bangerd dan een ongeluk, toch? Als de situatie al gevaarlijk is als jij erbij bent, dan is het nóg gevaarlijker om alleen te gaan.

Erg afhankelijk van je woonsituatie denk ik. In het vorige huis woonden we op loopafatand van school. Te voet door het verkeer voelt voor mij toch altijd veiliger dan met de fiets.

Maarmet een gescheiden fietspad is het vaak ook weer een heel ander verhaal.

Maar in het vorige huis mochten de kinderen al best jong alleen naar huis.

Nu wonen we in het buitengebied. Moeten ruim 2 1/2 km fietsen.

Toch heb ik er voor gekozen de kinderen vanaf eind groep 4 begin groep 5 alleen naar school te laten gaan. Zelf moet ik nog jaren op de fiets naar school want de een na jongste zit nu in groep 2 en de jongste moet nog 3 jaar worden. Maar dat weerhoud mij er niet van de kinderen toch wat zelfstandigheid bij te brengen. Ik kan ze nu nog goed controleren doordat ik zelf nog achterop kom. Heb het idee dat ze op deze leeftijd nog beter open staan voor mijn tips en adviezen dan dat ze weer een aantal jaren ouder zijn. Dus op zich durf ik mijn kinderen met een redelijk gerust hart alleen naar school te laten fietsen. Maar ik houd mijn hart vast voor als ze eenmaal naar de middelbare school gaan. Als ik die op hun fiets zie slingeren en nergens voor uit zie kijken vraag ik me toch af of mijn kinderen strakjes een haar beter zullen zijn.

Maar ik hoop gewoon dat als ze zich nu bepaalde gewoontes eigen hebben gemaakt ze het strakjes automatisch ook zo doen en niet zomaar zonder meer met de groep mee doen.

Mijn dochter word volgende week 10 jaar en rijd al meer dan een jaar alleen naar school en naar huis.

In het begin mocht ze alleen maar vanuit school naar huis rijden maar al gauw wilde ze zelf ook smorgens alleen naar school.

Ik had hier zeer zekers moeite mee maar als ze zelf aangeeft dat ze het wil?

Ook wij moeten een endje fietsen voor ze op school is met de nodige kruispunten van dien.

Ik heb het geluk dat op die weg naar school alleen maar stoplichten zijn voor over te steken.

Ik ben leerkracht van groep 6. Ik let altijd extra op de kinderen waarvan ik weet dat ze alleen komen, als ze niet op school zijn zonder ziek gemeld te zijn bel ik even naar huis. Misschien kan je dit afspreken met de juf of meester, als je dit fijn vind.

Hier is dat standaard, ook voor kinderen die wel altijd gebracht worden.

Tja nu durf ik het dus helemaal niet meer. Ze was juist bezig om op vrijdagmiddag alleen naar school en naar huis te gaan loopt die akelige kinderlokker er weer. In Soest en waarschijnlijk is het dezelfde als steeds in Soesterberg. Politie is al op school geweest en weer brieven mee. Tja dat risico ga ik toch echt niet lopen. Waarom krijgen ze zo’n eikel toch nooit te pakken???

hoi

damion was bijna 8 toen hij alleen ging

meestal brneg en haal ik rosanaa omdat haar zusje van 6 ook bij haar op school zit

maar op woensdag is zij later uit en haar zusje heeft ook wel is studiedagen die zij niet heeft dan gaat ze en komt ze alleen maar de school is dicht bij en ze loopt dan meestal met iemand mee uit de straat die ze kent



Groetjes Sophia

Onze dochter is bijna 8 en fietst nu sinds een paar maanden alleen naar school…we zien de school als we uit ons slaapkamerraam kijken,vlak bij dus…ze steekt een weg over,daar stopt ze en kijkt goed uit…de auto’s houden daar ook rekening met de kids gelukkig…

onze zoon van 9 mag zelf naar en uit school gaan/komen.

maar mijn dochter van 8 echt neit dat is geen optie. Met echte nood aan de man mogen ze samen maar liever heb ik dat mijn dochter dan met iemand mee fietst. Onze zoon kijt uit en mocht vorig jaar aan het einde van het jaar al alleen naar huis komen op de vrijdagen. Maar zij nee geen denken aan. Onze jongste gaat nu de zomervakantie ook naar school dus ik kan en moet voorlopig mee fietsen. Vind het niet erg hoor wel zo vertrouwd. Komt ze onderweg een vriendin tegen mag ze daar best naast fietsen als ze maar goed op let.

Hier is school iets van zeshonderd meter van ons huis en geen echt grote oversteken dus mogen de oudste twee (negen en zeven jaar) samen naar school en naar huis. Wel belde ik in het begin de school om te vragen of ze veilig in de klas waren, vonden ze nooit erg.



Maar met zo’n enge kinderlokker, al was de school tegenover ons huis, dan zou ik ze niet alleen laten gaan. Hoop voor jullie en al de kinderen dat ze die vlug pakken en heeeeeeeeeel lang opbergen.

Suusje waarom heb je het er samen niet met je kids over, wat willen zij en deel je eigen zorgen. wie weet wat daar uit komt. Ik denk dat het helemaal aan je eigen woonsituatie ligt en het karakter van je kids. Kinderlokker buiten beschouwing gelaten, dat is een totaal ander verhaal.



Ik heb heel makkelijk praten, rustige nieuwe wijk en school op 400 meter. Nienke mag sinds een jaar alleen, maar inmiddels is ook de jongste op school beland en die dagen gaan we samen.



Toen Nienke aangaf alleen te willen hebben we haar 2 weken zelf laten lopen en een van ons erachter om te zien hoe ze het deed. Daarna mocht ze zelf. Ook afspreken mag ze in principe zelf als het in diezelfde straal van een paar honderd meter. Vaak laat ik gewoon de hond uit rond die tijd en pik ik haar automatisch op. Ik denk dat in mijngeval het meoilijker loslaten was voor mij dan voor haar, maar nogmaals hier veilige rustige buurt.



Succes, Petri

Hier gaat onze oudste 8 sinds de laatste week van dit schooljaar alleen naar school.



Hij wou het het hele schooljaar al, maar ik vond het echt helemaal niks.



Een hele poos heeft hij een stukje voor mij gefietst en het ging hartstikke goed.



Heb dan aan het einde van het schooljaar hem laten gaan. Vond het heel moeilijk, maar het gaat super.



Ik denk dat het enorm per kind verschilt of het wel of niet verantwoord is, maar mijn zoon kan het prima aan.

Oudste komt vanmiddag helemaal alleen naar huis :shifty: ongeveer 2 km en een paar redelijk pittige kruisingen.

En ik vertrouw haar wel maar de auto’s niet zo…

Nou ja. Ze komt vast veilig weer terug…

Oh spannend Lydia, dus jij sit nu zo ongeveer klaar met potje thee, trommel biscuitjes en voor jezelf een potje betablokkers?



Hier oudste twee alweer het tweede schooljaar samen/alleen naar huis. Middelste mocht vorig jaar nog niet alleen maar is inmiddels acht dus kan het wel, is een kippenstukkie hiervandaan.

we doen het maar meteen rigoureus :mrgreen:

Elke dag zelf naar school fietsen, en dan uit school naar de gastouder of naar huis of naar de bso (ze weet zelf wel waar ze per dag moet zijn hoor :mrgreen: )

Gaat eigenlijk heel goed.



En het scheelt 's morgens een hoop gedoe zeg met opschieten… Bovendien vindt ze het vooral zelf heel leuk en interessant.



Alleen zou ik haar bijna een mobieltje meegeven zodat ze kan smssen dat ze op school is :oops:



Ze heeft een briefje in haar jaszak met naam, adres en telefoonnummers. Voor het geval dat…

Milou wordt in december 10 jaar en mag nu net een paar weken alleen naar school en weer terug( huis en bso). Ze fietst samen met een buurmeisje en soms alleen. Voor de vakantie hebben we uitgebreid met haar de route gefietst en haar de gevaren laten zien. Ze heeft een mobiele telefoon en moet als ze op school is de telefoon 2x over laten gaan dan weet ik dat ze veilig op school is aangekomen. Voor ons een hele stap omdat ze ADD heeft maar het heeft haar zelfvertrouwen enorm vergroot!