Ik zit met een dilemma. Indy gaat na de zomervakantie naar groep 3. Ze is dan nog 5, wordt in december 6. Ik ben gastouder en heb op dinsdag en donderdag zoveel gastkindjes dat ik Indy niet kan ophalen om 15:00. De school is 500 meter hiervandaan in ons kleine nieuwbouwdorpje. Ze hoeft maar 1 rustige straat over te steken. De school telt meer dan 600 leerlingen. Er lopen dus altijd andere ouders die ook wel deze kant op gaan. Maar ik wil niet 1 of 2 ouders de “verplichting” geven haar altijd maar mee te nemen.
Wat vinden jullie? Is ze te jong om alleen naar huis te laten gaan? De afstand te ver? Of kan een meisje van bijna 6 dat altijd goed luistert en goed te vertrouwen is dit wel? Wat zijn jullie ervaringen?
Hangt van de situatie af.
Jij kent je kind het beste.
Op de fiets vind ik nog even een ander verhaal, maar als het gaat om lopen dan zou ik het met mijn eigen zoon (net 5 jaar, groep 1) wel aandurven. Hetzelfde als bij jou, rustige straten oversteken (officieel 30 km zones), 500 meter van school, andere kinderen en ouders die deze kant opkomen.
Het is alleen bij ons zo dat t/m de kleuterklas de kinderen uit de klas opgehaald moeten worden.
Denk je trouwens dat ze het zelf ook zou durven?
Hier mag Amy tussen de middag alleen naar school lopen,ook 500 mtr verder dit gaat goed.
Ik had mijn vorige bericht nog niet af. Ik wilde er nog bij zetten dat ik mijn 5-jarige meer vertrouw op direct naar huis/school te gaan dan mijn bijna 7-jarige. Dat is een dromer die zo afgeleid is door een langsvliegend vogeltje of als ie een paddestoel ziet.
Het hangt natuurlijk helemaal van het kind en de woonomstandigheden af. Wat dat betreft kun je het zelf het beste inschatten. Maar zoals je het zelf omschrijft zou het toch moeten kunnen.
Ik persoonlijk vind 5 en 6 jaar wel erg jong… Bij mij is de school ook op nog geen 500m maar ik zou mijn kind niet alleen van/naar huis laten lopen.
Nu heb ik ook wel een apart gevalletje :lol: Hij luistert heel slecht en vind auto’s helemaal niet eng. Heb laatst nog bijna per ongeluk zijn duim gebroken omdat hij de weg op wilde rennen en ik hem nog net vast kon pakken bij zijn handje en daardoor klapte zijn duim dubbel… kind schreeuwen van de pijn, maar het was dat of onder een auto liggen.
Dus ik haal die van mij lekker op, lijkt me voor hem ook veel leuker en gezelliger. Maar ieder moet die keuze voor zich maken en ik ken jouw kind en woonsituatie natuurlijk niet.
Kan me inderdaad wel voorstellen dat het een behoorlijk dilemma is.
Mijn dochter is nu bijna 7 maar ik zou haar nog niet alleen helemaal van school naar huis laten lopen die 400 meter. Hier is het gewoon te onoverzichtelijk. Bij ons moeten namelijk de auto’s op de stoep parkeren daardoor is het zicht erg beperkt. Ook vind ik dat andere ouders die hun kind even afzeten, te hard rijden en hun auto zomaar even op een hoekje neerzetten waardoor andere kinderen niets meer zien met oversteken en daardoor risico lopen.
s’morgens loopt ze zelf, terwijl ik sta te kijken, over de stoep naar een vriendinnetje, paar deuren verder en die moeder loopt met hun naar school.
Ik ben misschien te overbezorgd, is ook mijn oudste. Hier wel over nagedacht, maar ik vind het nog te vroeg.
Loslaten moeten mama’s ook leren, langzaam aan beginnen. Nienke heeft afgelopen weekend voor het eerst zonder ons dichtbij in het diepe gezwommen, ze heeft net haar A en B dus vond ze zelf dat dat kon, wel met ons in het peuterbad bij de kleinste hoor .
Succes ermee, Petri
Mijn zoontje van 4,5 wil ook alleen naar school lopen en weer naar huis maar ik wil het nog neit . Hij moet 2 keer een doorgaande straat oversteken En u weet ik wel dat hij goed kijkt maar toch,… Nee nog eventjes niet
Mijn zoon van 6 loopt vanaf zijn 5 zelfstandig naar school. Maar hij is dan ook vrij zelfstandig voor zijn leeftijd. De basischool is hier op 100 meter loopafstand en ik kijk vanuit mijn woning zo het schoolplein op. Hij hoeft dan ook geen weg over te steken en gewoon alleen op 1 recht stuk voetpad te lopen. Heb dit langzaam opgebouwd door eerst halverwege mee te lopen en bij alleen een tijdje s’morgens hem alleen naar school te laten lopen. Ook ik ben inmiddels gastouder van meerdere kindjes en ik redde het op een gegeven moment ook niet meer om hem om 15u op te gaan halen. Dus toen ha dik 2 keuzes, de jongste kindjes met een middagdutje doen even 5 minuutjes alleen laten of mijn zoon voortaan alleen laten lopen. Heb dus voor het laatste gekozen en het gaat prima! De juffrouw vond dit erg onverantwoordelijk en gevaarlijk van mij, en heb lang mezelf een schuldgevoel aangepraat. Maar tenslotte ken ik mijn zoon het beste en ons doel van opvoeden is toch een stukje zelfstandigheid en zelfvertrouwen meegeven, teminste zo denk ik er dan weer over. Dus heb het van mij afgezet, ik weet dat hij het kan klaar. En het is ook nog zo dat het schoolplein hier niet eens een omheining heeft rondom het schoolplein. Een kind kan in het speelkwartier als de juf even niet oplet zo er vandoor glippen, en dat is dan niet gevaarlijk??
Grappig dat mijn topic weer boven komt drijven Indy gaat idd sinds augustus op maandag, dinsdag en donderdag alleen naar huis na school. Gaat echt prima! De eerste weken vond ik het wel spannend, maar nu is het zo gewoon. Soms gaat ze op de fiets, ze hoeft maar 1 heeeeeeele rustige straat over te steken. Náár school breng ik haar wel altijd, alleen als het héél hard regent en ik veel gastkinderen heb laat ik haar alleen gaan. Deze weken overigens niet, het is zooooo donker 's ochtends!
Raar trouwens dat de juf je zo’n schuldgevoel aanpraat. Zeker als je 100 meter van school woont gaat dat toch prima als je 5 bent? Gastkindjes alleen laten is veel “erger”. In Indy’s klas gaat nu meer dan de helft alleen naar school en/of alleen naar huis.
Na een hele week oefenen met papa is Nienke trots als een pauw dat ze sinds afgelopen maandag 's morgens alleen naar school mag die 400 meter :inlove:
De laatste oversteek is het engste … voor mama …
Idiote ouders die hard rijden en op de stoep parkeren en daardoor zicht wegnemen.
De rest van de dag haal en breng ik hoor, veel te gezellig.
Wij wonen wel in een hele rustige nieuwbouwwijk.
Petri