Hoi allemaal,
We wonen in een dorp en mijn zoon is 5 jaar.
Een aantal kinderen die bij hem in de klas zitten spelen al alleen buiten met vriendjes/vriendinnetjes.
Mijn zoontje vroeg laatst aan me of hij al aleen naar de speeltuin mag.
Hij was verdrietig en boos toen ik zei dat het nog niet mag omdat hij nog maar 5 jaar is.
De speeltuin is ongeveer 5 straten verderop.
Vanaf welke leeftijd mag jullie kind alleen naar de speeltuin of alleen buiten spelen ‘op straat’?
Groetjes Goldmoon
5 straten vind ik ook een beetje te gortig hoor!
Hier ook een 5-jarige. Wij hebben een speeltuin pal voor de deur, da’s erg prettig. Kan hij ook gewoon zelf naartoe. Ook heeft hij een paar klasgenootjes en andere vriendjes in de buurt (hoeft hij geen straat voor over te steken). Daar mag hij ook zelf naartoe.
Het is dus naar mijn idee een beetje situatie-afhankelijk. En ook een beetje kind-afhankelijk natuurlijk!
Kun je niet een paar keer achter hem aan lopen? Dan kan hij laten zien of hij in staat is zelf die 5 straten te nemen. En kun jij toekijken of jij dat ook vindt!
idd 5straten verder op zou ik ook niet aan durven.
je hebt totaal geen zicht en zo nadenkend zijn ze ook nog niet.
hier in de straat spelen kindertjes al jong zelfstandig maar dan heb je ze ook in het oog, zo rond 3,5 a 4jr.
5 straten is erg ver zou beginnen met voor jou deur als verkeer dat toelaat,eens te laten fietsen daarbij duidelijk grenzen aangeven tot hoever hij mag komen.
bv tot die hekjes,boom lantaarnpaal als dit goed gaat kun je het uitbreiden.let op dat het erg moeilijk is als er vriendjes voorbij komen die wel verder mogen,gaan zomaar mee en vergeten dan vaak dat dat niet mag.
zal zeker in het begin wennen zijn voor jou en je zoontje,bij heel ondernemende kinderen zou ik de stapjes langzaam opbouwen.evt moeder die in buurt van speeltuimn woont oogje in zeil laten houden zodat jou zoontje het niet in de gaten heeft.en jij hoort of het goed is gegaan,en dus weet dat het echt verantwoord is.leeftijd heeft hier niet zoveel mee te maken omdat elk kind nu eenmaal anders is,en anders op moeilijk situaties reageerd je weet dat van jou kind het beste.
raakt hij bv snel in paniek als hij valt of als er vervelende andere kinderen zijn,dan zou ik zeker nog poos wachten met alleen naar speeltuin gaan.
Ik vind 5 straten ook wel erg ver. Indy is 5 en speelt al 2 jaar alleen buiten. Nou wonen we wel in een straat waar geen auto’s rijden en op een “eiland”. Die heeft een rondweggetje en 3 bruggetjes het eiland af. Ze weet dat ze niet op/over die bruggetjes mag alleen. Kes is 3 jaar en speelt sinds een maand ook alleen buiten. Hij moet eigenlijk voor op het gras blijven maar met een zus en haar vriendinnetje is dat vaak erg lastig. en dus ga ik maar vaak kijken waar hij is.
Na de zomervakantie gaat Indy wel alleen naar huis van school, maar dat is 2 straten verder en ze hoeft dan alleen het “rondweggetje” over te steken (waar geen hond rijdt overdag).
Ik heb in je poll 7 jaar ingevuld, maar dat is eigenlijk omdat het 5 straten verder is. Ik zou mijn dochter pas rond die leeftijd alleen zover durven laten gaan.
Justin mocht met 5 jaar voor het eerst alleen naar buiten.
Hij mocht toen alleen in de straat en bij het speeltuintje op de hoek,hij hoeft hiervoor geen straat over.
In april is hij 6 jaar geworden nu mag hij een rondje fietsen of rondje lopen om de huizen.
Hij moet wel iedere keer zeggen als hij naar het speeltuintje gaat of een rondje wilt.
Als dit goed gaat wil ik hem over ongeveer een half jaartje iets verder laten gaan naar een andere speeltuin,dit is wel om de hoek ongeveer 2 minuutjes lopen.
Thomas mag nu alleen naar het speeltuintje. Maar die is hier naast de deur, hij hoeft (en mag) de straat niet over te steken. En ik kan hem goed in de gaten houden.
Maar hij mag van mij nog lang niet de straat over steken en ook lang nog niet alleen naar een ander speeltuintje. Misschien als hij een jaar of 6/7 is, maar het andere speeltuintje is eigelijk ook nog erg dichtbij.
Ik zou beginnen met hem buiten, voor de deur te laten spelen (als dat tenminste kan)!
Hi,
Jesse is 5 April 5 geworden en mag sinds twee weken alleen naar de speeltuin… Moet er wel bij zeggen dat die speeltuin grenst aan onze achtertuin. Hij laat dan de poort open en ik kijk om de ongeveer 5 minuten even hoe het gaat. :shifty:
Ik vind hem nog te jong om verder weg te gaan, denk dat ik dat pas aandurf als hij een jaartje of zeven is… :mrgreen: :mrgreen:
liefs Marije.
HIer ook een mannetje van 5. We zitten midden in een verhuizing.
In het oude huis wonen we vlak bij een speeltuin, maar die ligt aan een (hele rustige) weg, en hij moet onze straat (ook heel rustig) oversteken.
Hier mag hij niet alleen heen.
In het nieuwe huis hoeft hij alleen het poortje (achter het huis) uit te lopen en het hoekje om te gaan en dan is hij bij een speeltuin. Geen straten over dus. Hier mag hij wel alleen heen. Hij voelt zich een hele piet dat hij dat alleen mag, maar ik vind het bij 5 wel vroeg hoor. Hij mag omdat hij geen straten over hoeft, en er geen straten in de buurt zijn.
Ik denk dat het wel tot een jaar of 7 duurt voor hij 5 straten verderop mag. Ik vind dat persoonlijk wel heel ver. Maar het is heel afhankelijk van de buurt en het kind. Ik heb nogal een drukke, onstuimige hihi…
Mijn zoon van 6 speelt vanag zijn 4 1/2 jaar ook alleen buiten. Maar wij hebebn dan ook een speelveldje voor het huis. Voor 5 straten verderop zou ik ook nog niet doen op 5 jarige leeftijd, maar meer in de richting van 8 jaar oud.
Ik heb niet gestemd. 'k Kan er nog niks zinnigs over zeggen eigenlijk. Tot nu toe speelt Isabel bij ons in de straat nog niet buiten. Wellicht dat ze dat vanaf komende zomer wat meer gaat doen, dan zet ik een stoeltje beneden in het zonnetje (we wonen in een bovenhuis) zodat ik het een beetje in de gaten kan houden.
Speeltuintjes hebben we niet in de buurt zonder dat je een paar straten over moet, dus daar mag ze voorlopig echt niet heen.
Isabel heeft echter een vriendinnetje van dezelfde leeftijd dat in een rustige wijk woont met een speeltuin aan de overkant en zij mag wel al alleen buiten spelen (haar ouders spieken dan af en toe door hun keukenraam)
Pff… alleen buitenspelen… 'k moet er nog even niet aan denken… :shifty:
Wij spieken ook zo af en toe door het keukenraam En soms op zaterdag laat ik de mijn middelste ook samen even met de oudste buiten spelen, zij wordt in maart 3.
Met mijn eerste moest ik er echt niet aan denken om hem al met 3 jaar te laten spelen buiten. Maar op een gegeven moment word je daar wel makkelijker in.
En oudere broer let ook goed op zijn zusje, dus zie het probleem dan ook niet zo.
ik vind 5 straten ook wel erg ver als je hem nu bijvoorbeeld van uit huis zou kunnen zien… hier is het zowiezo erg moeilijk want we wonen aan een doorgaande weg. In ons oude huis zou het wat makkelijker zijn want dat was een autoluwe wijk allemaal doodlopende straatjes. maar ja daar hadden we niet de ruimte die we nu hebben dus hij heeft op het erf ruimte genoeg om te spelen van de zomer willen we een schommel en een klimrek plaatsen naast de zandbak zodat hij op het erf meer mogelijkheden heeft. Voetballen doet hij op het land achter het huis en dan neem ik zelf de vriendjes wel mee vanaf school …
mijn zoontje is 4 geworden in augustus en heeft nog niet de behoefte om alleen te spelen.
om ons heen is allemaal water, we wonen op een eiland dus hij mag denk ik alleen als hij zijn zwemdiploma heeft :mrgreen:
Milou speelt al sinds haar 4 buiten, Yannick al sinds zijn 3. Daar ben ik meestal niet bij, er speelt hier zo’n grote groep buiten (meestal ongeveer tien a vijftien kids), hele veilige straat, weinig verkeer.
Ik kan het speeltuintje niet zien vanuit mijn huis, maar dat is een speeltuin die afgesloten wordt, dus vreemden kunnen er niet komen.
Ik ga af en toe een keertje kijken, en als ze gaan fietsen mogen ze van mij ook al een stuk de straat oversteken. Dat gaat hier prima.
maar iedere situatie is anders, misschien kun je een paar keer meegaan.
Mijn oudste mag sinds 1 jaar naar een grotere speeltuin aan de rand van de wijk, dan gaat ze met haar vriendinnen op de fiets, gaat ook altijd goed, ze heeft haar mobiel dan bij.
Ik ben blij dit te lezen, dacht al dat wij de enigen waren die Laura nog niet alleen buiten lieten spelen - maar dat valt mee dus!
Bij ons in de straat vind ik het nog niet verantwoord, het is wel een woonerf, maar er wordt vaak veel te hard gereden, en er zit een beetje onoverzichtelijke bocht in de weg.
Eigenlijk was ik erg verbaasd dat de kinderen van de buren allemaal wel alleen buiten mochten spelen, zelfs een jongetje van net 2 jaar oud (vind ik echt totaal onverantwoord), maar ook een ander meisje al vanaf 3 jaar.
Overigens heb ik ze allemaal al wel eens bijna voor de auto gehad, want natuurlijk gaan ze net in die ene bocht op straat spelen, 't is dat ik altijd langzaam rijd…
Bij mijn ouders in de straat, waar Laura ook 2 dagen per week is, is het verkeer veel rustiger en overzichtelijker, en de zandbak ik 50 meter van hun huis af. Daar mag ze wat mij betreft vanaf het voorjaar straks wel alleen op straat.
Dus het hangt maar net van de situatie af.
Vijf straten verder lijkt me wel erg ver!
Maar hangt natuurlijk van je kind en de situatie af…