Alleen maar op schoot....

Jochem wil sinds dat we terug zijn met vakantie (nu ruim een week) alleen maar bij me op schoot zitten en samen spelen. Zodra ik hem op de grond zet is het brullen en schreeuwen. En hij blijft dat ook doen totdat ik hem aandacht geef. Als dat te lang duurt naar zijn zin, gaat hij iets doen wat niet mag, bijvoorbeeld iets van de vensterbank pakken, zodat ik hem toch aandacht geef en op schoot neem, dan ligt hij echt wel tien minuten bij me om bij te komen.



Wat kan ik hieraan doen en zorgen dat hij weer zelf gaat spelen?

komt hier ook regelmatig voor.

echt een fase. vaak vlak voordat ie iets nieuws leert



ik heb gemerkt dat als ik hem zijn ¨zin¨ geef, dus tegemoet kom aan zijn behoeftes, dat het dan veeeeeel sneller voorbij is, dan als ik mij ertegen verzet en hem toch alleen wil laten.



jouw liefde en aandacht zijn toch zijn anker…vanuit die veiligheid klimt hij omhoog, houd hij zich aan vast en ontwikkelt ie zich.



dus ik zou zeggen …lekker even in meegaan en dan is ie zo vol zelfvertrouwen ¨klaar¨ voor de volgende sprong :inlove:

Ik sluit me aan bij Guusje. Amy heeft dat een dikke week gehad, ook op het kdv, wat heel erg moeilijk was, omdat de leidsters niet de hele dag met haar op schoot konden zitten.



Na een week was het ineens voorbij en zat ze weer lekker in haar vel. Ze had toen ook dat haar kiezen doorkwamen, dus dat kan het bij haar ook zijn geweest. Wij hebben gewoon lekker met haar gezeten en geknuffelt, maar soms kan het gewoon eens niet en was ze ook behoorlijk overstuur…



Sterkte, het gaat over!

Even een tijdje in meegaan tot het vanzelf overgaat, zou ik zeggen.



Wat natuurlijk ook niet altijd kan, want je moet weleens een boterham smeren of een wasje draaien… Maar misschien wil hij dan wel met je mee, zoveel mogelijk samen doen? Je kunt ook vast moment inbouwen waarop hij het even ‘zelf’ moet doen, zodat dat ook voorspelbaar wordt voor hem. Als je hem even alleen moet laten, kun je misschien samen beginnen. Dus op de grond gaan zitten met hem op je been en samen een blokkentoren bouwen,. Vervolgens kan hij tussen je benen, dan ga je tegenover hem zitten en dan ga je even weg. Zo kun je het rustig opbouwen.

Kiekeboe spelen helpt kinderen ook wel in die fase, omdat het ‘zonder mama zijn’ dan een grappig spelletje is. Zo kunnen ze het oefenen dat jij even weg bent.