Alleen gelaten

Mijn zoon van 7 jaar heeft gespeeld bij een meisje van school. Nu vertelde hij bij thuiskomst dat ze frietjes van de MacDonalds hadden gegeten.

Puntje bij paaltje…het verhaal is dat vader frietjes is gaan halen bij de Mac, en heeft mijn zoon en zijn dochter alleen thuis gelaten. Ik vermoed dat hij dan zo’n 20-30 minuten weg zou moeten zijn geweest, zelf de afstand inschattend.

Ik ben er best wel geschokt van…

Zelf laat ik mijn zoon nog niet alleen thuis, en zou het ook niet verwachten als hij bij iemand anders gaat spelen.

Wat vinden jullie hier nou van?

Tja, kan een heeeeeeeeeeeeeeeeel betoog gaan houden en mensen kunnen met 100 verhalen komen over hoe oud die van hun was, wat die van hun allemaal kan, waarom zij denken dat hun kind dat prima kan, bla,bla,bla…

Ik vind het not-done! Zeker niet als je het kind van een ander onder je hoede hebt genomen. Had de kids dan meegenomen naar de Mac. Serieus, als je dan toch die kant op gaat…

Ik zou vader en/of moeder daar zeker op aanspreken. Blijf bij jezelf, maar geef wel aan dat jullie er voor kiezen je kind van die leeftijd niet alleen thuis te laten en als dat wel zou gebeuren, dan had je dat liever vooraf geweten.

Mijn kind…

Nee even serieus :wink: ik vind het not-done dat je het met een kind dat niet van jezelf is doet. Je weet niet wat het standpunt van andere ouders is dus doe je dat pas als je de ouders/hun standpunt kent. Bij speelafspraakjes zou ik me er ook niet echt happy bij voelen terwijl Elise sinds kort wel alleen buiten speelt. Het is toch kind van een ander waar je verantwoordelijkheid voor hebt.

Ouder aanspreken dus inderdaad en anders je kind er niet meer laten spelen.

Ik vind het dus afhankelijk van het kind, maar hier word het ALTIJD gevraagd vooraf… Michel ging laatst spelen bij een vriendje en die moeder zei direct, ik moet mijn dochter even naar een feestje brengen, kan Michel even samen met K alleen blijven of heb je dat liever niet. Ik gaf aan dat hij dat prima kan, dat hij thuis in zulke omstandigheden ook wel eens even 15 minuten alleen is.

Het ligt eraan waar hij speelt want bij een ander vriendje mag het niet omdat ik van dat vriendje weet dat hij Mies vaak overhaalt tot het uithalen van kattenkwaad. Dus daar mag het niet.

Hoe het ook zij, voor of tegen, voor mij verschilt dat in ons gezin zelfs per kind… 2 van de 4 kunnen/konden het wel, 2 niet… dan nog, je overlegt zoiets en als je niet hebt overlegd, neem je de kinderen gewoon mee… klaar.

Eigenlijk doet het er niet toe wat nu dé geschikte leeftijd is om je kind wel/niet alleen thuis te kunnen laten voor een bepaalde tijd.

Als je een kind van een ander onder je hoede hebt dan doe je dit gewoonweg niet.

Dat deze vader bepaald dat dit met zijn eigen kind kan, prima, dat moet hij zelf weten. Maar hij kan dat niet bepalen voor jouw kind, daar kent hij jouw kind simpelweg niet goed genoeg voor.

Als hij zoiets dan wel wil doen, dan dient hij dat eerst te overleggen met jou als ouder.

Los van de discussie wat wel of niet een geschikte leeftijd is, vindt ik het NOT DONE, om een kind van een ander zomaar alleen thuis te laten, zonder overleg. Ik zou zeker not amused zijn en er zeker iets van zeggen. Graag overleg in het vervolg.

Vanaf middelbare school leeftijd wordt het een andere verhaal natuurlijk :wink:

Ik heb het laatst ook gedaan, nog geen 5 minuten. had echt even iets nodig bij de ah, maar vond het ook wel vervelend. Laat wel altijd mijn man weten dat ik weg ben en wanneer ik terug ben. Die werkt erg dicht bij huis dus mocht het langer dan 10 minuten duren en geen gehoor krijgen, is hij zo thuis.

overigens, als ik met de auto wegga neem ik de hele club mee. Lopend kan er ook echt wel wat gebeuren hoor, maar die kans is toch een heel stuk kleiner. En ik kan de hele weg incl in de ah mijn eigen huis zien en de woonkamer in kijken. Dat scheelt wel. (Al waren ze nu boven spelen)

ik vind het echt not done dat je een kind van iemand anders alleen laat. Mijn 2 oudsten laat ik wel eens alleen, dat is wel vertrouwd, maar als er iemand hier speelt, dan laat ik ze nooit alleen!

Hier zijn de kinderen op zeven jarige leeftijd best wel eens een keer een half uurtje alleen thuis. Net zoals ze ook wel eens een half uurtje buiten spelen zonder dat ik tussendoor ging kijken in een speeltuintje even verderop. Maar bij vriendjes was dat altijd in overleg met de ouders inderdaad. Ook zo het buiten spelen buiten de poort.

Ai! met mn eigen 2 oudste kids doe ik het wel, want ze willen bijna nooit meer mee als ik even iets moet halen bij de supermarkt hier 5 min verder op… Maar een kind van een ander?? never, je hebt extra verantwoording erover omdat het een kind van een ander is. Nee zou het echt niet niet leuk vinden :naughty:

ik vind het alleen kunnen als ouders van te voren ingelicht worden en die daarbij toestemming geven, als dat niet gebeurd is vind ik het dus niet kunnen en zou er zeker een gesprekje aan wagen.

K was laatst ook bij een vriendinnetje te spelen, papa moest even zoon naar voetbal brengen en wilde de meiden mee hebben maar die hadden daar geen zin in, papa heeft mij gebeld om te vragen of ik het ok vond als ze even 10 min alleen waren, ik vond het prima aangezien ik op 1 min afstand woon, als ik het niet ok vond had hij de meiden gewoon meegenomen. Ik vond het heel erg prettig dat ik hier over gebeld werd en er ook inspraak in had, zo hoort het te zijn in mijn ogen