algehele narcose en BV

hallo,

over een paar weken word mijn galblaas verwijderd, dit gebeurt met een algehele narcose en ik zal 1 tot 4 nachten worden opgenomen na de operatie.



boudewijn zal dan zo’n 6 a 7 weken oud zijn en wil natuurlijk wel graag blijven drinken bij mama :inlove:





nu lees ik op internet het volgende artikel - en ik zou graag hier jullie mening willen horen over de 2 slot gedachten

- narcose spul in de bv is niet zo schadelijk voor babys,

  • baby meenemen in ZH is goed te doen met hulp van papa tijdens de operatie en op de eerste dag



    Twee vragen over borstvoeding en narcose

    Op 1 december word ik geopereerd. Ik krijg een lokale verdoving in mijn neus. De KNO-arts zegt dat ik dan een dag geen borstvoeding mag geven.



    Mijn dochter is 8 maanden. Heeft altijd de fles geweigerd en heeft me nog veel nodig. Ze drinkt nu wel een beetje pap uit een tuitbeker van Avent.



    Als ik haar niet eerst kan aanleggen is het afkolven bij mij een probleem. Het lijkt dat ik dan geen toeschietreflex krijg. Hoe moet ik het kolven en het voeden van mijn dochtertje aanpakken?



    M. van Gorsel , Leiden



    Onze dochter is nu 20 weken oud. Ze krijgt nog volledig borstvoeding. Ik ben van plan om nog lang met de borstvoeding door te gaan. Alleen zit ik nu met een probleem. Ik heb namelijk galstenen en moet wellicht geopereerd worden. Waarschijnlijk is het een opname van 3 dagen.



    Nu vraag ik mij af hoe het zal gaan met de borstvoeding. Mijn dochter meenemen naar het ziekenhuis zal waarschijnlijk niet gaan. Wel kan ze misschien een aantal keren overdag gebracht worden, hoop ik. Alleen de eerste dag zal ik waarschijnlijk zelf niet al te fit zijn. Hoe het daarna gaat weet ik niet.



    Ik ga er vanuit dat ik algehele narcose krijg. Kan dat kwaad voor mijn dochter? Ik heb wel een kolfapparaatje. Stel dat ik 1 dag niet aan voeden toekom, kan dat gevolgen hebben? En stel dat mijn dochter een paar dagen aan de fles gaat, kan het dan zijn dat ze daarna geen borstvoeding meer wil? Moet ik nog met meer dingen rekening houden? Heb je nog tips?



    Heleen ten Klooster, Zaltbommel





    Antwoord



    Beste mevrouw Van Gorsel en Heleen,

    Twee vragen over narcose, dus maar samen beantwoord. Als baby’s met een keizersnee ter wereld komen, zijn ze klein en kwetsbaar en mogen meteen aan de borst. De moeder heeft dan of een algehele narcose of een ruggenprik gekregen.



    Van beide verdovingen kan de baby een beetje suf worden en hij zal de eerste dag niet zo actief aan de borst zijn, maar het mag wel. Vaak krijgen deze moeders ook een dag of twee morfine tegen de pijn. Ook daar komen kleine beetjes van in de moedermelk, maar de baby mag gewoon aan de borst.



    Advies uit voorzorg

    In jullie geval gaat het om een baby van 8 maanden en 5 maanden. Niet meer zo klein en kwetsbaar, maar toch de borstvoeding staken? Ik weet dat heel veel chirurgen en ander operateurs dit advies geven.



    Vraag ze maar eens of ze weten wat voor effect de narcose kan hebben op de baby, of dat ze het niet weten en gewoon uit voorzorg maar adviseren de borstvoeding tijdelijk te staken? Waarschijnlijk krijgen jullie het antwoord dat ze het niet weten.



    Vraag ze maar eens hoe het dan kan dat een pasgeboren baby direct na de keizersnee aan de borst mag en dat jullie baby’s een dag of langer geen moedermelk meer mogen hebben? Het zal jullie duidelijk zijn, er is geen reden om de baby de melk te onthouden.



    Hulp bij de hand

    Dus, mevrouw Van Gorsel, gewoon door blijven voeden. Voeden vlak voor u geopereerd wordt, dat is prettiger met lege borsten en gewoon weer daarna. Het ergste dat u kan overkomen is dat uw baby die dag wat hangerig is, dus zorg dat u hulp bij de hand hebt, want uw neus gaat natuurlijk wel pijn doen als de verdoving is uitgewerkt.



    En Heleen, probeer eens bij uw ziektenkostenverzekeraar na te gaan of het mee opnemen van een baby vergoed wordt. Heel vaak is dat het geval en ik zou het u aanraden. Het ziekenhuis moet daar in principe ook in toestemmen.



    Wellicht zegt men niet voor de baby te willen zorgen, dat is het handig om een vader of een tante of een vriendin in de buurt te hebben die het zorgen op zich kan nemen als u dat nog niet kunt. Het is natuurlijk wel handig als uw dochter ook uit een flesje kan drinken, want misschien is ze 's nachts toch liever in haar eigen bedje thuis, maar zodra ze wakker is kan ze weer naar u toe worden gebracht.



    Natuurlijk zullen het rare dagen zijn en is het nodig dat u zelf goed kunt herstellen en dat uw dochter zo min mogelijk van streek raakt. Maar als pappa die dagen vrij kan nemen en haar bezig houdt en steeds bij u brengt voor een voeding, zal het allemaal heus meevallen.



    Voor de narcose hoeft u niet bang te zijn, ook hier geldt dat ze er hooguit wat hangerig van wordt, maar dat is niet zo erg voor een dagje.

    Heel veel sterkt en beterschap beiden.





    Siemian Berghuijs



    Siemian Berghuijs is lactatiekundige IBCLC. Ze was voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen en heeft een particuliere praktijk.

Hoi,



Voeden na een narcose mag zodra je zelf wakker genoeg bent om je kindje vast te houden. Er zijn dan geen nadelige gevolgen voor het kindje.



Wat het meenemen van de baby naar het ziekenhuis betreft… Ik weet dat je, wanneer je voedt, de mogelijkheid moet krijgen om je kind dag en nacht bij je te hebben. In de praktijk zal dat moeilijker zijn dan op papier. Voor je zoontje zal het geen probleem zijn, hij is nog zo klein dat hij zich niet zal gaan vervelen daar ofzo (in tegenstelling tot een grotere baby, die lijkt me lastiger zoet te houden op zo’n saaie ziekenhuiskamer) Jij hebt zeker hulp nodig bij het voeden. Ik heb zelf een galblaasoperatie gehad 2 jaar terug. Als het laparoscopisch gebeurt, heb je 3 of 4 kleine sneetjes in je buikwand, waarvan je weinig last zult hebben. Wel kun je flink last krijgen van het gas dat ze tijdens de ingreep in de buikholte spuiten, om beter zicht te krijgen. Van dat gas blijven restjes achter en dat prikkelt het middenrif. Omdat er een zenuw van daar langs je schouder loopt, krijg je vervolgens pijn in je schouder. De een heeft hier minder last van dan de ander, misschien heb je mazzel, maar ik had er flink last van. Ik zou op dat moment niet zelf mijn kindje hebben kunnen tillen. Ik wil je dan ook aanraden om een voedingskussen mee te nemen en misschien thuis vast te oefenen met een houding vinden waarbij je niet hoeft te dragen/tillen.

Het voeden zelf en de dag doorkomen voor je zoontje zal dus geen problemen geven, maar er moet wel iemand bereid zijn je zoontje aan te geven en buiten de voedingen om te verzorgen. Overdag kan je partner dat doen, maar ik heb geen idee of ze moeilijk doen op de afdeling over bijvoorbeeld de rusturen. En dan heb je nog de nachtvoedingen… De kans is groot dat Boudewijn nog voedingen nodig heeft in de nachten tegen die tijd. Het personeel moet dan bereid zijn hem aan je aan te geven, of je moet voor elkaar krijgen dat je partner ook mag blijven slapen.

Verder moet je nog overwegen op wat voor een zaal je komt te liggen. Als je op een volle zaal ligt, dan hebben de andere zieke mensen misschien ‘last’ van jouw huilende baby. In die gevallen zullen de nachten en het rustuur ook een probleem vormen. Kom je op een 1-persoonskamer, dan is dat probleem volledig opgelost, maar mijn ervaring is dat die kamertjes schaars zijn.

Ik raad je aan om binnenkort een gesprek aan te vragen op de afdeling waar je na de ingreep komt te liggen. Geef aan hoe belangrijk je het vindt om te kunnen blijven voeden, en vraag naar de mogelijkheden. Neem ook even contact op met je verzekeraar, die kunnen misschien bemiddelen in het verkrijgen van een 1-pers. kamer, mochten ze op de afdeling moeilijk doen daarover.

In het ergste geval zou je kunnen gaan kolven en Boudewijn de fles aanbieden. Overdag kan hij dan tijdens de bezoektijden zoveel mogelijk voedingen live krijgen, om het niet kwijt te raken. Maar dan moet je hem wel al voor de opname aan de fles hebben, en dat wordt officieel pas aangeraden vanaf 6 weken, dus dan zou je wat vroeger moeten beginnen met oefenen dan aangeraden, bijvoorbeeld vanaf 5 weken. Of het veel uit zou maken om een weekje vroeger te oefenen dan aangeraden wordt, zou je aan een LK kunnen vragen. Mij lijkt die ene week geen probleem, mits Boudewijn nu al goed drinkt bij je, maar ik heb er niet voor geleerd :wink:

Ik was trouwens binnen 48 uur het ziekenhuis weer uit, hopelijk ben jij ook snel weer thuis, dan kan alles weer lekker ongedwongen op je eigen manier!



Een heel verhaal… Hopelijk heb je er iets aan, en ik ben benieuwd hoe de boel afloopt, dus laat je het even weten?



Last, but not last: Succes!!!