alfahulp en uitkering(ziektewet)

jeetje krijg ik net te horen dat ik helemaal geen recht heb op ene ziektewet uitkering ondanks ik zwanger ben!



(kort samengevoegd uit het zwangerschaps topic)

de klanten willen me niet meer hebben omdat ik zwanger ben en hun dus te bang zijn dat er wat met me gebeurt…

ik heb over 2 weken nog maar 1 client over voor maar 2.5 uurtjes per week, en dat is dus niet genoeg voor mij!



nu belde ik net met het uwv om een ziektewet uitkering aan te vragen, maar ze vertellen mij dood leuk dat ik daar helemaal geen recht op heb omdat ik niet meer dan 4 dagen in de week werk!



in tranen uitgebarsten omdat ik nu al mijn inkomen ga verliezen…en met de rug tegen de muur sta, ook vertelde die beste man mij dat ik waarschijnlijk ook geen recht heb op zwangerschapsverlof!!!



WAT MOET IK NOU DAN, help je een ander uit de brand om ze van dienst te zijn, maar anderom HO MAAR!

he hoe kan dat dan, je bent toch in loondienst?

en daarbij bepaal je toch zelf of je nog naar clienten heen wilt, zij niet voor jou

wat vreemd zeg

Volgens mij berekenen ze het gemiddelde van de afgelopen 6 maanden wat je gewerkt hebt en krijg je daar he juitkering over.



Ik heb ook via het uitzendbureau gewerkt en ben toen ik 22 weken zwanger ben ‘’ ontslagen ‘’(waarschijnlijk omdat ik vertelde dat ik zwanger was).

Heb toen ww aangevraagd en aan de hand daarvan een zwangerschapsuitkering.

Ik denk dat het ook verstandig is dat jij naar jouw werkgever belt hierover. Hopelijk kunnen zij jou meer en duidelijkere info geven.



Je hebt, als je in loondienst bent, recht op zwangerschapsverlof en bevallingsuitkering. Je krijgt gewoon 100% doorbetaald via de werkgever. Dit zijn ze niet verplicht, doen ze het niet, kun je het zelf aanvragen bij UWV.

Ze kijken dan naar het aantal uur dat je de afgelopen 4 weken (of maand) voor het ingaan van het verlof hebt gekregen. Dat krijg je ook uitgekeerd.



En kijk ook eens op de website van UWV. Daar kun je stap voor stap jouw vraag doornemen.



Succes meis!!

Ik had wel verwacht dat je geen uitkering zou krijgen, als je gewoon ziek bent krijg je als alphahulp ook niets, omdat je niet echt in dienst bent, je ben als het ware “zelfstandige”.





Dit kwam ik op het net nog tegen;



Alfahulp en zwanger of pas bevallen

Werkt u als alfahulp of als huishoudelijke hulp voor een particulier? En werkt u minder dan 4 dagen per week? Dan heeft u recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof. Tijdens dit verlof heeft u recht op een uitkering. Deze uitkering krijgt u op grond van de Wet arbeid en zorg.

Dit geldt vanaf 1 januari 2007. Daarvoor had u als alfahulp/huishoudelijke hulp recht op een WAZO-uitkering als u minder dan 3 dagen per week werkte.



Hoe vraag ik de WAZO-uitkering aan?

Om als alfahulp zwangerschapsverlof aan te vragen, moet u de volgende 3 dingen doen:



Stuur het formulier Aanvraag zwangerschaps-en bevallingsuitkering voor alfahulpen en particuliere huishoudelijke hulpen (DOC, 252 Kb) naar UWV. Doe dit 4 tot 2 weken voordat u wilt dat het verlof begint.



Stuur een verklaring mee van uw verloskundige, gynaecoloog of huisarts waarin staat dat u zwanger bent.

Een gewoon briefje mag ook.



Stuur een kopie van de Aanslag Inkomstenbelasting over het afgelopen belastingjaar mee.

Hoeveel geld krijg ik tijdens mijn zwangerschapsverlof?

De zwangerschaps- en bevallingsuitkering is meestal even hoog het inkomen dat u verdiende in het kalenderjaar voordat u de uitkering zult ontvangen. Bijvoorbeeld: als u in september 2007 de uitkering zult gaan ontvangen, wordt deze berekend op basis van uw inkomensinformatie over 2006.



Kan ik een vervanger inschakelen?

Wilt u zich tijdens uw verlof laten vervangen door iemand anders? Dan kunt u in plaats van een zwangerschaps- en bevallingsuitkering kiezen voor een vervangingsuitkering. Met deze vervangingsuitkering kunt u zich tijdens uw verlof laten vervangen door bijvoorbeeld iemand van een instelling of uitzendbureau. UWV betaalt de vervangingsuitkering in dat geval rechtstreeks aan de instelling of het uitzendbureau.

De vervangingsuitkering duurt even lang en is even hoog als de zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Als het inhuren van een vervanger duurder is, moet u het verschil zelf betalen. Leest u meer over zwanger zijn als alfahulp in de brochure Een kind op komst (PDF, 36 Kb).

nee dat is het hem nou juist je werklt als freelancer!

Duidelijk lijkt me!!

Fijn dat je Mama_Jeanet hebt he :mrgreen:



Beetje gerustgesteld??

dat maakt niet uit ik heb zelf een nul uren contract en bij mij wordt ook

als ik zwanger zou zijn een berekening gemaakt over de aantal maanden dat ik gewerkt zou hebben en van dat geld krijg je een zwangerschapsuitkering.

ik heb zelfs nog niet eens een vaste dag dat ik zeker ben van werk.

maar deze info had ik gehoord van een collega die het zelfde werk doet als mij.

http://www.uwv.nl/particulieren/brochures/brochures/AG11002015.aspx



en als je dit eens goed doorleest? Wordt je dan iets wijzer? Hier kan je een brochure downloaden speciaal voor Alpha Hulpen. Makkelijker kan het niet!

Als je freelancer bent dan ben je zelfstandig ondernemer en dan heb je volgens mij volgens het kamerbesluit pas geleden ook recht op zwangerschapsverlof en dus een uitkering van het UWV. Dit was volgens mij al helemaal rond. Of gaat het pas per 1 januari in? Ik zal maar even goed kijken.



Sterkte.



Dennis (vriend van cheyenne)

nou meid balen zeg ik hoop dat alles nog goed komt ik zal voor je duimen dat je toch gewoon uitkering krijgt of wat dan ook :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dat is wel een grote domper zeg! Ik hoop dat de beste man niet goed op de hoogte is.

Ga het goed uitzoeken Kim!

dank jullie wle allemaal



ik hoop dat ik hier wat mee kan, zodat ik in elkgeval mijn zwangerschapsverlof betaald krijg

het zou toch wat zijn als je via de thuiszorg als alpha hulp aan de slag gaat, en geen zwangerschapsverlof zou krijgen? Vraag het anders even aan je werkgever?



ik vind het raar hoor, want ik zit notabene in de ww/ziektewet, en ik kreeg dus ook gewoon WAZO, zelfs ter hoogte van mijn laatstverdiende loon, dus meer als mijn ww-uitkering…



Echt even goed na laten zoeken hoor, ik kan me niet voorstellen dat je helemaal niks krijgt.

Vervelend Kim, hopelijk komt het allemaal goed joh! Lijkt mij dat je toch ergens er wel recht op heb…tis een heel gedoe in de gezondheidszorg? vooral de alfhulpen…

Dat is toch het risico om als alpahulp te werken… Mijn schoonmoeder doet het ook en die weet dat ze niks krijgt als ze ziek wordt en als ze vakantie heeft…

Er zitten voordelen aan, je kan altijd zeggen dat je niet komt maar er zitten ook nadelen aan…



Weet je inmiddels al wat meer???



gr patricia

bij ziekte ok… maar het gaat hier om een zwangerschaps/bevallignsverlof… dat is niet zomaar een paar daagjes, maar ruim 16 weken!!!