Aldoor te laat naar de w.c. gaan

Mijn zoontje van 4 is al sinds vorig jaar mei in een paar dagen dag en nacht zindelijk geworden, maar sinds een paar maanden heeft ie aldoor ongelukjes.



Dan loopt ie opeens te springen dat ie naar de w.c. moet en vlak voor het naar beneden doen van zijn broek (die gaat makkelijk naar beneden dus daar ligt het niet aan) gaat het is.



Of we zien hem springen en vragen of ie moet, wat ie ontkent om 5 minuten later voor de wc-pot in zijn broek te plassen.



Als we weggaan en vragen of ie moet, ook vaak ontkenning om even daarna op ongelukkige plekken te moeten.



Ook moet ie soms 5x in een paar uur tijd plassen. Maar niet elke dag, dus ik denk niet aan blaasontsteking.



Is dit een bekende fase? Zal het met de kleuterschool of mijn zwangerschap te maken hebben?



Ik had vandaag nog maar 1 schone onderbroek over en die wilde ik voor morgen naar school bewaren, dat ik hem een luierbroekje heb aangedaan, ik was zo boos :oops: …

Het komt bij mij op school ook nog regelmatig op school voor hoor. Ik raad de ouders altijd aan om het kind het zelf helemaal op te ruimen. Dus natte spullen in de wasmachine, washand over hun billen en droge spullen aantrekken. Zo leren ze in ieder geval dat er gedoe is als ze de tijd niet nemen om naar de wc te gaan.

Het kan best een terugval zijn hoor van je zoontje. Geef het maar niet teveel aandacht. Of zeg dat hij een nieuwe onderbroek krijgt als hij de hele week droog is gebleven.

Ik herken het ook bij mijn zoontje, ik zelf denk dat hij soms te druk bezig is met een spelletje, spelen enz…



Ook gaat het snachts iets minder op het moment… iemand nog goede tips :?:

kinderen kunnen idd zo geconcentreerd spelen, dat ze gewoon niet merken en/of vergeten om naar de wc ta gaan.

veranderingen als school/baby, kunnen een terugslag veroorzaken.



ipv vragen van moet je ook naar de wc, zeggen ik wil dat je even naar de wc gaat.

als jan dan zei ik hoef niet, reageerde ik met, probeer toch maar even, misschien zit er wel een verrassingsplas,…

dat werkte meestal wel.

op vaste tijden/momenten naar de wc laten gaan, wil ook wel werken.

dus bijv. na het eten, na het koekje, na een spelletje samen gedaan te hebben.

voor snachts; na bijv. 6 uur niks meer te drinken geven.

eventueel als je 'saonds zelf op bed gaat, je kind helemaal (!) wakker maken en naar de wc laten gaan.

succes

Gelukkig waren die ongelukjes maar tijdelijk (afkloppen!) maar het heen en weer huppen en dan nog ontkennen dat ie moet om vervolgens een paar minuten later te moeten, is er nog wel. Eigenwijzie!

jan staat dan wel eens met zn handen tussen zn benen.

ik vraag hem dan niet, maar ik zeg dan ik zie dat jij moet plassen. jij gaat nu eerst naar de wc.

in het begin moest ik het 2 keer zeggen, maar meestal kreeg ik dan darana te horen; je had gelijk mama.