al 4 dagen geennontlasting

Mijn d9chter van 4 jaar heeft dinsdag voor het laatst ontlasting gehad. Nu hebben we gister wel roosvise laxo gegeven. Maar hoe vaak geef je dat en hoe lang duurt het ongveer voor je wat effect daar van ziet.



Ze heeft nu dus 4 volle dagen niet gepoept. Ze is nupas paar weken zindelijk dus is ws ook beetje angst maar ook in haar luier wil ze niet poepen. Iemand een tip of idee? En kan het kwaad dat ze zo lang niet poept?

Volgens mij kan het niet echt kwaad maar gemakkelijk is het in ieder geval niet. Anders een mild laxeermiddel geven voor de boel een beetje in gang te duwen?

Kan wel kwaad, want ze kan in een vicieuze cirkel terechtkomen want hoe langer ze niet poept, hoe harder de poep wordt en dan wordt het poepen pijnlijk waardoor ze niet meer wil poepen en het opgaat houden enz. Ik zou even je huisarts bellen. Ondertussen zou ik ervoor zorgen dat ze genoeg vezels binnen krijgt (zo veel mogelijk de volkoren variant van dingen), genoeg drinkt en veel beweegt. Ook kan je haar 3 keer per dag een kwartier na de maaltijd haar even op de wc zetten, want dan heb je ook grote kans op succes.

Laxeermiddelen kan je ook doen, maar werkt niet altijd. Klysma werkt wel, maar is niet echt fijn. Mijn zoon heeft vorig jaar van maart tot half juni heel weinig gepoept (1 keer in de 4 dagen, soms 1 keer in de 3 dagen). Doordat hij zo weinig poepte en niet alles er uitkwam maar in hem bleef zitten en de boel verstopte, kreeg hij last van overloopdiarree waardoor hij vaak vieze poepbroeken had. Doordat hij zo verstopt was, voelde hij ook niet of hij moest plassen of poepen waardoor hij ook een natte broek of een poepbroek had. We hebben van de dokter een recept voor laxeermiddelen gegeven, maar dat hielp niet echt. We hadden het zelf het gevoel dat hij dan juist meer last had van verstopping/overloopdiarree. Half juni was de ellende gelukkig voorbij en wilde/durfde hij wel te poepen. Hoe het overgegaan is, weet ik niet. Waarschijnlijk omdat we vanaf die periode ook op zijn eten gaan letten (veel volkorenproducten) en hem dwongen om te proeven (hij at heel weinig en heel eenzijdig) .