Afzwemmen komt maar niet in zicht!

Namens mijn zusje open ik dit topic.

Zij zit met de handen in het haar. Haar dochtertje van 5 zit al vanaf haar 4e op zwemles. Het gaat gewoon niet goed en haar A-diploma komt maar niet in zicht. Terwijl alle andere kindjes van haar groep al door zijn naar B gaat zij juist meer achteruit dan vooruit. Ze hebben alles al gedaan. Aansluiting gezocht bij een clubje jongere kinderen die meer aandacht krijgen, elke zaterdag met haar zwemmen. Ze is a. niet echt geinteresseerd en b. erg angstig. Wie herkent dit en wat hebben jullie gedaan. Het lijkt nu een negatieve spiraal te worden. Is het goed om een tijdje te stoppen met alles of is het beter door te zetten?

Ik herken het half.



Wij hebben ook een hele lange tijd zwemles met Mateo gehad. Op een gegeven moment wilde ik hem eraf halen om hem even wat ‘rust’ gunnen maar de juf heeft dat afgeraden. In plaats daarvan stelde zij voor 2 keer in de week te gaan zwemmen en na bijna 2 jaar heeft Mateo een maand geleden zijn A-diploma gehaald.



In het geval van je vriendin zou ik haar dochtertje er gewoon afhalen. Voor mij is het duidelijk dat ze er gewoon nog niet klaar voor is.



Micah heb ik ingeschreven voor een zwembad met minder kinderen en die vanaf 6 jaar beginnen. Ik vind het wel prima zo…



Hoe belangrijk ik een zwemdiploma ook vind. ALs het niet gaat dan gaat het gewoon niet.

Hier ook een beetje hetzelfde. Kes begon met 4 1/2. Na een half jaar aanmodderen is hij vanaf zijn vijfde jaar 2 keer in de week 3 kwartier gaan zwemmen. Toen had hij 13 maanden daarna zijn A diploma. Dus ook ruim 1 1/2 jaar erover gedaan, waarvan het laatste jaar dus 2 keer in de week. B had hij dan wel weer in 11 lessen :think: Maar hij zwemt nog steeds niet echt goed, met les wel, maar zodra we vrij gaan zwemmen moddert hij maar wat aan…Na B zijn we gestopt. Wil hij ooit C gaan doen, dan doet hij dat maar als hij 9 of 10 is (hij is erg klein voor zijn leeftijd; hij mist nu gewoon de kracht nog een beetje). Ik heb overigens ook overwogen om hem er een jaartje af te halen maar dat werd mij ook afgeraden.

Met 4 beginnen is voor veel kinderen gewoon nog te vroeg. Gewoon even een pauze inlassen en dan weer oppakken en dan 2 keer per week.

Ik ben wel benieuwd wat er dan nog niet goed gaat. Heeft ze geen goede arm en been coordinatie, mist ze de kracht is haar angst te groot?

Volgens mij doen de meeste kinderen plus minus een jaar over hun zwemdiploma.

n is er ook een dik half jaar uitgegaan, op advies van de zwemjuf. hij was(is) gewoon nog onwijs speels. Hij vindt zwemmen heerlijk, maar niet als het moet zoals iemand anders zegt 8)



na dat dik halfjaar is hij bij een andere zwemschool weer begonnen, en daar gaat ie in principe best goed. Nog steeds wel moeite om bij de les te blijven, maar hij maakt wel gewoon normale vooruitgang nu. Ik zou dus die break adviseren.

Als ze angstig is zou ik haar er af halen en zelf vaak met haar gaan zwemmen om haar goed watervrij te maken. Wij hebben dat na 3 maanden besloten, ook in overleg met de zwemjuf. Zij vertelde ons dat hij pas de laatste 5 minuten van de les ‘los’ kwam en dan was het te laat om hem iets te leren. We zijn dus, voor hem, te vroeg begonnen met zwemles.



Nu proberen we vaak te gaan zwemmen en hem echt watervrij te maken.



Volgens mij doen de meesten er overigens 1,5 jaar over.

we wilden met de oudste met 4 jaar gaan zwemmen, maar de instructeur raadde het af omdat hij nog niet watervrij was. Zijn advies was om eerst lekker met hem naar het zwembad te gaan en als hij watervrij was en in staat was om geconcentreerd de lessen te gaan volgen te gaan starten.



Concentratie was geen probleem, hij is vrij serieus en leergierig. Vlak voor zijn vijfde verjaardag vond hij het ineens niet meer eng om in het water te springen en om nat gespetterd te worden. Toen hebben we hem opgegeven en rond zijn 5e verjaardag begonnen met gelijk 2 keer per week. Hij had zijn a diploma in 7 maanden.

Ik denk dat het gewoon verschilt per kind. Y is begonnen met 4,5 en zit in febr dus 2 jaar op zwemles. Het einde is nog LANG niet in zicht. Hij zit nu in badje 2 en bad 4 is pas het laatste bad voor afzwemmen :roll:



Wij gaan maar gewoon door, eraf halen is nu na 2 jr ook geen optie. Hij is motorisch gewoon niet de sterkste. Kan bijv. ook nog niet zonder zijwielen fietsen…

Sorry , maar ik vind persoonlijk je zus reactie wat overdreven.

Haar kindje zit een jaar op zwemles en A komt maar niet in zicht?

Anne is met babyzwemmen begonnen en daar telkens doorgestroomd, ze had A toen ze ruim 5.5jaar was en heeft afgelopen december haar C gehaald. Feit is dat het het langst duurt om A te halen, B en C volgen elkaar vlug op. Met 1 jaar zwemles zou je nog vlugger dan vlug zijn om A te halen…gemiddeld duurt het 1.5-2 jaar afhankelijk van het aantal lesuren per week…dus maak je nog niet druk, dat komt echt wel goed hoor, angstig of niet. Anne is de enige in haar klas met een C diploma om maar een voorbeeld te geven, rest is bezig met A , B, of C of zijn na B gestopt.

Sorry , maar ik vind persoonlijk je zus reactie wat overdreven.
Haar kindje zit een jaar op zwemles en A komt maar niet in zicht? (...)Met 1 jaar zwemles zou je nog vlugger dan vlug zijn om A te halen

maar het gaat er toch om dat het kindje uit de OP geen vorderingen maakt, zelfs achteruit lijkt te gaan, niet over dat het A-diploma na een jaar nog niet op haar nachtkastje prijkt?

Sorry, de titel staat met een uitroepteken en er staat: het a-diploma komt maar niet in zicht…geduld is een schone zaak…ook al zit er geen vooruitgang, dat overkomt de beste…onzekerheid vind ik juist iets om ermee door te gaan en eventueel zelf nog met mijn kind water op te zoeken zodat het ermee (nog beter) leert omgaan. (niet pushend, maar speels)

Ik zou dus niet stoppen en desnoods een andere zwemschooluitzoeken waar ze nog gerichter les kan krijgen of eventueel prive lessen…tot ze zich weer wat zekerder voelt. Deze periode gaat naar mijn idee wel over. Vriendinnetje van Anne stond doodsangsten uit als ze al water in haar gezicht krijgt. Ze zwemt nu 2 jaar en is 1 badje verwijderd van het A bad. kei knap…



sterkte voor je zus en vooral haar dochtertje



O ja, dit is enkel mijn mening…sorry als die bot zou overkomen, maar het lukt me niet om het anders te omschrijven nu

@Zeemeermin wrote:

@fiep klophout wrote:
Sorry , maar ik vind persoonlijk je zus reactie wat overdreven.

Haar kindje zit een jaar op zwemles en A komt maar niet in zicht? (…)Met 1 jaar zwemles zou je nog vlugger dan vlug zijn om A te halen


maar het gaat er toch om dat het kindje uit de OP geen vorderingen maakt, zelfs achteruit lijkt te gaan, niet over dat het A-diploma na een jaar nog niet op haar nachtkastje prijkt?




Bedankt Fiep, daar gaat het om!



Ze zit nu 1,5 jaar op zwemmen (ze is 5,5) en maakt geen vorderingen, maar gaat achteruit. Ik vind de reactie van mijn zusje in die zin echt niet overdreven. Dat het lang kan duren heeft ze ook wel ingeschat, maar niet dat ze zo angstig is met zwemmen. Daar komt de ongeinteresseerdheid ook vandaan. Als mijn zusje vandaag zou zeggen: we stoppen een tijdje; dan zegt zij: mooi zo. Ze vindt het gewoon echt niet leuk! En ze zoekt ook de hele tijd bevestiging of ze het goed doet. Een heel onzeker en gevoelig meisje dus…



Rijstkorrel, het is voornamelijk de angst, haar arm been coordinatie is prima. Volgens mijn zusje kan ze het echt wel, maar neemt de angst de overhand. Voornamelijk onder het doek doorzwemmen gaat niet goed, ze doet haar ogen niet open (want dat prikt zegt ze).



Nu had ik mijn zusje al geadviseerd te gaan praten met de zwemjuf. Dat is vandaag gebeurd en die stelde voor om het nog tot Juni te proberen. Als er dan geen verbetering in zou zitten dan was het goed om haar toch even te laten stoppen.



Eigenlijk zeggen de meeste van jullie hetzelfde. Dus nu heeft mijn zusje weer even wat bevestiging gehad en weet ze ook dat het best vaker voorkomt. Ze is jullie daarvoor echt dankbaar!!




Herkenbaar,maar denk dat de zwemschool hierin ook deels in gebreken is gebleven door haar zichtbaar aan te laten modderen. Daar raken kids niet gemotiveerd van. Kinderen die zelf geen doel meer zien en zelfs zien dat anderen wel doorgaan, raken hun interesse kwijt,daarmee dus ook veel onzekerheid en angst. Nu ga ik misschien wat kort door de bocht,dus ben benieuwd hoeveel kinderen er in een groep zitten en hoeveel zwemjuffen? En daarbij, de afleiding? Is het een bad met meerdere banen? Is er een hoop te zien en te doen (dus afgeleid raken)?



Jo is met 4 jaar en pakweg 9 a 10 maanden begonnen. Daar zal de grote vakantie snel achter,dus met 5 is hij echt pas begonnen. In het begin vlotte het redelijk snel en zat hij snel in badje 2. En daar bleef hij zitten. Wat we na 9 maanden zagen,leek in de verste verte niet op zwemles. Althans, de rest van de groep wel,maar zagen dat Jo de les niet kon bijbenen. Elke minuut een andere opdracht, elke baan een andere slag (meteen met meerdere handelingen tegelijk) en om de 2 slagen botste er wel een kind tegen hem aan,waardoor hij weer helemaal terug bij af was. Hij was teveel bezig met anderen en wachten op duidelijke instructies van de juf (die maar aanneemt dat iedereen haar heeft gehoord en het meteen volgt).Iedereen zwom op zijn/haar buik,maar Jo had die opdracht gemist en zwom op zijn rug verder.

Na krap een paar maandjes hadden we al aangegeven dat hij het niet ging redden in een groep met zoveel kids (met zijn eigenaardigheden). Hebben elders gekeken,maar Jo wees het zelf af,omdat er teveel mensen in dat bad waren (3 juffen per badje zowat). De juffen hebben bekeken wat Jo kon en hij bleek wel degelijk wat te kunnen,maar wel 1 op 1.

Het zou helemaal goedkomen. Niet dus. Na 9 maanden,na een kijkles, kwam ze naar ons toe.

Of we niet toch beter elders konden gaan kijken. Prive-les bijv. of een les voor kinderen met bijv. autisme, downsyndroom,e.d.

Okeeee…



Kreeg de gouden tip van iemand. Een particuliere zwemschool hier in de omgeving. Zwemles met groepjes van maximaal 4 (bij uitzondering 5), allemaal op eigen niveau (a,b en c door elkaar) en naar eigen behoeften. Het kost wat,maar al binnen een half jaar (na overstappen) zwom hij alle slagen goed en zonder kurken. Nu zit hij op krap een jaar zwemmen, 30 minuten per week in een diep bad (dus echt 30 minuten intensief zwemmen) en hoever hij is doet er niet zoveel toe,maar A. is,als hij zo doorgaat, zeker in zicht!

Voordelen, we mogen lessen afzeggen (tijdig) en inhalen. Ze zwemmen door in de vakanties dus geen stilstand (als je zelf op vakantie bent, haal je die lessen later of vroeger in). Per saldo is het niet eens gek veel duurder. Wij mogen kijken,iets wat bij andere prive-lessen niet zo is. Andere particuliere hadden groepjes van 7 of 8 of bij minder kost al gauw 90 euro per maand.



Hij kreeg echt de zin terug. Nu kan hij zich aardig redden,dat vind ik al belangrijk. Zijn motoriek blijft een punt, concentreren.

Denk echt dat hij na 1 jaar hier, veel verder is,dan hij bij regulier was geweest.



Eli is nu 4,5 en wachten nog even. Eli snapt namelijk de slagen al prima,maar zien hem in het vrij zwemmen niet vooruit komen met dat kleine magere lijfje. Geen kracht dus. Binnenkort schrijven we hem in,gezien de wachtlijsten. Ook daar. Het kost wat,meer heeft meer voordelen en per saldo lijkt het echt veel sneller te gaan. Eerst de techniek volledig snappen en dan stapsgewijs de drijf-middelen er af.



Ik zou als ik haar was overal een kijk-lesje vragen. Als de motivatie eenmaal weg is, komt deze niet zomaar terug. Wie weet,als ze vooruit gaat elders, komt die motivatie weer helemaal terug.

hier ook nog niet echt uitzicht op het a diploma



Luna haar beenkracht is niet goed genoeg :roll: alles gaat goed alleen haar schoolslag buik is voor haar te zwaar

dus nu moeten we echt gaan pushen elke dag proberen te fietsen (als ze niet naar zwemles hoeft) om maar een beetje beenkracht te gaan krijgen



wij hebben privelessen overwogen omdat ik het gewoon een zooitje vond haar schoolslag buik maar de leraren zeggen nee is zonde van je geld ze moet beenkracht gaan krijgen dan komt het goed want de rest kan ze wel



maar goed misschien is priveles dus wel een optie voor jullie? Luna heeft de zomer vakantie priveles gehad en die is toen van bad 1 door gestroomd naar het laatste bad

oh balen dat er niet echt iets is als prive zwemmen bij jullie hier is het maximaal 3 kindjes die dan les krijgen en dus echt alle aandacht

@Zeemeermin wrote:

Mandy, jij schrijft precies zoals het is!!

Ja, ze hebben haar aan laten modderen en ze is de interesse kwijt geraakt. Ze is een enorme dromer en snel afgeleid. Mijn zusje zegt ook dat ze met van alles bezig is (prikkels om haar heen) en niet goed bij de les is. Het voorbeeld van Jo die op zijn rug verder zwom, terwijl hij de buikzwemopdracht gemist had dat is precies zo’n situatie die mijn zusje zal herkennen. Ik ga jou stuk aan haar mailen. Dit is echt herkenning voor haar!



Priveles heb ik ook al geopperd, maar mijn zusje zegt dat er alleen een clubje is met kindjes die meer tijd nodig hebben (en daar zit ze nu al bij). Er moet toch iets te vinden zijn? Ik ga het nog eens aankaarten bij haar…



MamavanAnne, ik wist mijn topic titel niet beter te formuleren. Geduld is er wel bij mijn zusje dat is het hele probleem niet. Met alleen door zetten komt ze er niet vrees is. Ze is een gevoelig meisje en het is al zo ver dat zwemmen haar geen plezier meer geeft. Het zit wel iets dieper dan jij nu schetst. Ze moeten nu voorkomen dat ze weigert het water in te gaan. Dat kan ook nog, dat ze helemaal niet meer wil omdat ze maar door en door moet gaan.

Verder prima hoe je het omschrijft hoor, ik vind niet snel iets heel bot :-* !




:wink: , oke



lijkt me een strak plan om een andere zwemschool te zoeken, lijkt me toch niet erg goed voor haar dochtertje waar ze nu bijzit. Anne heeft bij een priveschool gezwommen ipv bij de ‘gemeente’. Zo zaten ze met een kind of 12 in het bad met 2 zwemmeesters en was prive les, extra les alles een mogenlijkheid…hopenlijk zit er bij haar ook zoiets in de buurt :-*

hier heeft Luna afgelopen woensdag afgezwommen voor haar a :dance: :thumbup:



lekker krom dus allemaal als je maar je mond open trekt komt alles goed dus :wall:

half januari zwom ze nog met bandjes ik ga even praten met de “hoofdmeester” en bandjes mogen af

8 februari het proefzwemmen/diploma zwemmen en 22 februari kreeg ze haar diploma :silenced:



dus 5 lessen zonder bandjes en nu haar a diploma :wall: (want eigenlijk had ze 8 februari haar a al gehaald want dat “officiele” afzwemmen de 22e sloeg nog minder ergens op :silenced: werd een diploma afgeroepen waarvan het kindje niet eens aanwezig was :wall: :doh: )



nu gisteren 1e les voor haar b diploma (we hebben nog wat lessen over van a dus nu even kijken of ze dit leuk vind) en als je die kinderen dan ziet zwemmen :silenced: echt je vraagt je af wanneer hun hun a diploma hebben gehaald en of ze hem wel echt hebben gehaald en niet gelijk voor hun b zijn gegaan :silenced: :shifty:

@Angel & Luna wrote:

hier heeft Luna afgelopen woensdag afgezwommen voor haar a :dance: :thumbup:



lekker krom dus allemaal als je maar je mond open trekt komt alles goed dus :wall:

half januari zwom ze nog met bandjes ik ga even praten met de “hoofdmeester” en bandjes mogen af

8 februari het proefzwemmen/diploma zwemmen en 22 februari kreeg ze haar diploma :silenced:



dus 5 lessen zonder bandjes en nu haar a diploma :wall: (want eigenlijk had ze 8 februari haar a al gehaald want dat “officiele” afzwemmen de 22e sloeg nog minder ergens op :silenced: werd een diploma afgeroepen waarvan het kindje niet eens aanwezig was :wall: :doh: )



nu gisteren 1e les voor haar b diploma (we hebben nog wat lessen over van a dus nu even kijken of ze dit leuk vind) en als je die kinderen dan ziet zwemmen :silenced: echt je vraagt je af wanneer hun hun a diploma hebben gehaald en of ze hem wel echt hebben gehaald en niet gelijk voor hun b zijn gegaan :silenced: :shifty:




Fijn dat ze haar A heeft, al klinkt ze zwemschool niet erg betrouwbaar :?

@fiep klophout wrote:

Sorry , maar ik vind persoonlijk je zus reactie wat overdreven.

Haar kindje zit een jaar op zwemles en A komt maar niet in zicht? (…)Met 1 jaar zwemles zou je nog vlugger dan vlug zijn om A te halen


maar het gaat er toch om dat het kindje uit de OP geen vorderingen maakt, zelfs achteruit lijkt te gaan, niet over dat het A-diploma na een jaar nog niet op haar nachtkastje prijkt?




Bedankt Fiep, daar gaat het om!



Ze zit nu 1,5 jaar op zwemmen (ze is 5,5) en maakt geen vorderingen, maar gaat achteruit. Ik vind de reactie van mijn zusje in die zin echt niet overdreven. Dat het lang kan duren heeft ze ook wel ingeschat, maar niet dat ze zo angstig is met zwemmen. Daar komt de ongeinteresseerdheid ook vandaan. Als mijn zusje vandaag zou zeggen: we stoppen een tijdje; dan zegt zij: mooi zo. Ze vindt het gewoon echt niet leuk! En ze zoekt ook de hele tijd bevestiging of ze het goed doet. Een heel onzeker en gevoelig meisje dus…



Rijstkorrel, het is voornamelijk de angst, haar arm been coordinatie is prima. Volgens mijn zusje kan ze het echt wel, maar neemt de angst de overhand. Voornamelijk onder het doek doorzwemmen gaat niet goed, ze doet haar ogen niet open (want dat prikt zegt ze).



Nu had ik mijn zusje al geadviseerd te gaan praten met de zwemjuf. Dat is vandaag gebeurd en die stelde voor om het nog tot Juni te proberen. Als er dan geen verbetering in zou zitten dan was het goed om haar toch even te laten stoppen.



Eigenlijk zeggen de meeste van jullie hetzelfde. Dus nu heeft mijn zusje weer even wat bevestiging gehad en weet ze ook dat het best vaker voorkomt. Ze is jullie daarvoor echt dankbaar!!

Mandy, jij schrijft precies zoals het is!!

Ja, ze hebben haar aan laten modderen en ze is de interesse kwijt geraakt. Ze is een enorme dromer en snel afgeleid. Mijn zusje zegt ook dat ze met van alles bezig is (prikkels om haar heen) en niet goed bij de les is. Het voorbeeld van Jo die op zijn rug verder zwom, terwijl hij de buikzwemopdracht gemist had dat is precies zo’n situatie die mijn zusje zal herkennen. Ik ga jou stuk aan haar mailen. Dit is echt herkenning voor haar!



Priveles heb ik ook al geopperd, maar mijn zusje zegt dat er alleen een clubje is met kindjes die meer tijd nodig hebben (en daar zit ze nu al bij). Er moet toch iets te vinden zijn? Ik ga het nog eens aankaarten bij haar…



MamavanAnne, ik wist mijn topic titel niet beter te formuleren. Geduld is er wel bij mijn zusje dat is het hele probleem niet. Met alleen door zetten komt ze er niet vrees is. Ze is een gevoelig meisje en het is al zo ver dat zwemmen haar geen plezier meer geeft. Het zit wel iets dieper dan jij nu schetst. Ze moeten nu voorkomen dat ze weigert het water in te gaan. Dat kan ook nog, dat ze helemaal niet meer wil omdat ze maar door en door moet gaan.

Verder prima hoe je het omschrijft hoor, ik vind niet snel iets heel bot :-* !