Heey dames!
Ik krijg van mn ouders een afwasmachine cadeau (en ik moet zeggen, het is nodig ook :oops: ), maar ik mag hem van hun dus zelf gaan kopen.
Nu is het punt dus, ik heb er de ballen verstand van. Vandaar dit topic.
Hebben jullie tips / opmerkingen waar ik op kan letten bij de aanschaf van een nieuwe afwasmachine? Wat vinden jullie practisch, of wat kan ik beter niet nemen? Of merken die duidelijk beter / slechter zijn dan andere merken?
We hebben hier érg hard water, dus ik zoek sowieso een afwasmachine die daar goed tegen kan, of anders tips om te zorgen dat hij niet kapot gaat
Wat een heerlijk cadeau. Wij hebben een Bosch met besteklade (handig) en een timer zodat je hem vooraf kunt programmeren (handig met nachttarief).
Verder hebben wij erop gelet dat hij niet veel herrie maakt omdat we een open keuken hebben. Kijk eens op kieskeurig daar staan veel reviews van mensen.
Inderdaad het geluid even op letten.
En ik vind een besteklade dus helemaal niets . Ik heb totaal geen geduld om het bestek daar in te leggen namelijk… Bestekbakjes vind ik handiger :thumbup:
Misschien kun je als bij anderen bent die al wel eentje hebben even erin kijken hoe de indeling is en vragen wat zij wel of niet handig vinden.
Veel plezier er alvast mee! :lol:
Ik ben dus ook dol op mijn bestek la
Maar vooral omdat bij mij het bestek niet schoon werd in een bestek bak :sick: . Als je het niet goed neerzette, bleven er etensresten in hangen :eh:
Maar idd op kieskeurig punt nl kijken, daar staan heel veel reviews!
En op vergelijk punt nl staat ook een heel stuk erover bij vaatwasser > informatie > verklarende woordenlijst
Zoals al eerder gezegd let op het geluid, maar wat ik ook wel belangrijk vind is de indeling van de vaatwasser: hoeveel borden/pannen enz kan je er in kwijt?
Ik heb gelet op:
Kleur: ik wou een rvs
geluid: extra silence (43 db)
belading: Rekjes kunnen opklappen zodag je of borden, of pannen oid kwijt kan…
bestek bak of lade: ik kende het verschil niet, heb nu een bestek bak en vind die wel prettig. Wel sorteer ik daar ook alles in, dus kan het zo overgooien in de la…
beveiliging: zit er een aquastop op?
Kinderslot: helaas heb ik die niet, maar die zijn er wel. Ik trek zelf altijd de stekker eruit overdag, 's avonds gaat ie aan…
Welke progamma’s heb je, veel keus? Ik wou sowieso een eco stand, halve belading, kort progamma. Dan zitten er nog wat progamma’s op, zoals ‘normaal’, maar die gebruik ik niet vaak, tenzij de vaat binnen een uur klaar moet zijn en ik wel een volle machine heb…
Nou, dat was het wel zo’n beetje, ik heb op kieskeurig geloof ik gekeken, en daar telkens mijn voorkeuren geschreven en dan wordt het vergeleken of gezocht…
Wij hebben een inbouw vaatwasser.
Wat ik belangrijk vond is het volgende.
- besteklade. Bestekbakje, daar wordt het echt niet schoon van :sick: al die etensresten yackie.
- inklapbare rekjes en een omhoog/omlaagschuivend middelste rek.
- geluid, hier een vrij geluidsloze.
- programma’s. Lekker simpel hier. Aan/uit 40o 50o 70o eco stand en een speciaal glas programma (wat we nooit gebruiken maar goed).
Hij staat hier meestal op de eco stand
Heb maar een minpuntje, geen idee hoe ik het filter er helemaal uit moet maken haha. (en te lui om het boekje erbij te pakken).
Ik heb trouwens geen enkel idee wat voor merk/soort/type het is, maar doet het prima.
het word al saai… maar ook hier
heel stil want we hebben een open keuken
een timer want hij draait snachts
een besteklade want een bestekbak vind ik ranzig en het bakje zelf is na verloop van tijd zelf niet meer schoon te krijgen.
neerklapbare rekken en extra rekjes boven de borden enz.
goed merk… whirlpool en atag vielen echt af… geen zin om binnen 3 jaar ook al 3x een monteur erbij te laten komen. (heeft schoonzus gehad)
Wij hebben dus een miele vaatwasser :thumbup:
Ow volgens mij hebben wij wel Whirlpool :think: oid in ieder geval geen Miele of Bosch. Doet het nu een jaartje en nog geen problemen mee gehad ;-).
Maar als je het geld hebt dan is een Bosch/Miele natuurlijk wel heerlijk. Die dingen zijn onverwoestbaar!
Wij hebben ook gelet op geluid, maar wilden ivm ruimtegebrek ook een smalle vaatwasser. Voordeel daarvan is ook dat hij veel minder water gebruikt, ik geloof dat het 40% scheelde tov standaard formaat. Dat is dus zeker als je maar met zn drietjes bent zeker ook een overweging waard. Hier zit ie elke dag vol, met zn vijven.
Maar wij hebben een standaard formaat en die draait maar 3/4 keer peer week.
Dan maakt het wat betreft zuinigheid niet echt meer uit…
De indeling, bijv een plek voor wijnglazen, genoeg ruimte voor pannen. Plek voor 2 mokken boven elkaar. Ik wil dat er zoveel mogelijk tegelijk gewassen kan worden.
Zo´n bestekla vind ik vreselijk, dat kost te veel tijd! Een bakje is veel handiger. Dat haal je eruit, je zet het bestek erin (met de gebruikte kant naar boven!!!) het bakje terug in de machine en na het wassen haal je het eruit en leg je alles zo terug in de la. Ik doe dan ook altijd messen bij messen, lepeltjes bij lepeltjes etc. Bovendien zit er bij ons ook een klepje boven, daar kun je dan spenen en kleine onderdelen van flessen en bekers indoen, en blijven die op hun plek zonder dat ze gaan bewegen door het hele aparaat.
Goed vaatwaszout en glansspoelmiddel gebruiken bij hard water. Een indicator die aangeeft dat dat op is is dus erg handig. Hier is dat in de vorm van lichtjes die gaan branden als het op is.
Oh ja, en bovenin zo´n uitklapbaar plateautje of plek om grote messen, soeplepels en dat soort dingen op te leggen, ook handig.
Ohja, heb idd ook op een timer gelet, ook erg handig! En of ie zuinig is, scheelt je zo een paar liter. Maar daarbij denk ik ook: die 4 liter per afwasbeurt merk je volgens mij niet, als je de ene keer 5 min doucht en de andere keer 15… (Dat zijn veel meer liters )
Veel is al gezegd:
geluidsniveau
besteklade
aluminium binnenkant
ecostand
aquastop
kinderslot
halve belading
opklapbare rekjes
ik wilde niet veel programma’s maar wel de juiste voor mij
timer (uitgestelde start, erg handig)
de adviezen die ik kan geven zijn al genoemd, maar ik wil wbt gebruik nog iets toevoegen, een vaatwasser leeft nl. met een beetje onderhoud een stuk langer…
- de vaat er niet te vies inzetten, je hoeft echt niet alles voor te spoelen, maar bijv die bestekbak wordt niet ranzig als je de grove resten er even aftikt in de vuilnisbak.
- regelmatig (per kwartaal) even een keer draaien met machinereiniger, helpt erg goed bij kalk en tegen vieze luchtjes.
(als je geen reiniger hebt, draai hem dan leeg met een blokje of poeder, op de warmste stand)
- lees voor meer tips het boekje van de fabrikant… (ik ben zo eigenwijs dat ik het boekje pas lees als iets zonder niet lukt, eerst lezen zo me best tijd besparen…)
en om nog iets te besparen, kijk in de winkels welke vaatwasser je zou willen, en kijk daarna op internet of hij daar goedkoper te bestellen valt, vaak scheelt dat nog behoorlijk.
wij hebben trouwens een aeg, en die is bijna 7, nog nooit een monteur nodig gehad.
in het vorige huis zijn we begonnen met een zanussi, die had in 3 jaar 3 keer een monteur (en 1 van die heren gaf mij de onderhoud-tips) nodig (zat oa een draaiklok op, die dingen zijn zo stuk)
daarna een bosch, die was prima, tot hij nieuwe baasjes kreeg…
die deden niks aan onderhoud, en toen is hij vrij snel overleden…
succes met uitzoeken, groeten, L
Idd prijzen vergelijken op internet! Zo zegt BCC altijd de goedkoopste te zijn, maar ik wist welke vaatwasser ik wilde, en hoe duur ie was, daar was ie bijna honderd euro duurder! Toen ik dat zei, kon ie er wel 50 afhalen, maar meer niet… Ben dus verder gaan zoeken…
Uiteindelijk dus via i-net besteld, ik zou hem toch niet meteen meenemen dus laten bezorgen, en dan is vergelijken overal wel zo makkelijk…
Met erg hard water zou ik, ondanks dat je tegenwoordig drie-in-één-tabletten hebt voor de afwasmachine, het zoutreservoir goed gevuld houden. Dat weet ik van vriendinnen hier in de wijk die ook een afwasmachine hebben, wij hebben heel hard water. Een vriendin had dit niet gedaan en kon na drie jaar een andere vaatwasser aanschaffen.
Mijn man wil helaas niet aan de afwasmachine. Moet ook zeggen dat een deel van ons spul er niet in kan (herdermesje, houten pollepels, ontbijtplankjes).