afspreek vraagje

een lekkere vraag zo een dag voor de vakantie maar wel een vraag waar ik nu tegenaan loop.



Sophie heeft nu voor de 2e keer mt een meisje afgesproken om te spelen. zowel vorige keer als nu is het meisje 6 en gaan dus al naar groep 3 na de vakantie.

En nu merk ik dat ik het lastig vind om ze lekker te laten spelen.

wanneer Sophie met haar vriendje speelt (net zo oud) is er geen enkel probleem. ze zitten op dezelfde golflengte lijkt het wel en vinden het niet erg om ieder hun eigen ding te doen.

maar met die grotere meiden is dat al lastiger merk ik. Die willen echt samen spelen.

maar nu vraag ik me af: moet ik Sophie hierin sturen, of ze laten aan"modderren"? ergens zullen die grotere kindjes wel een klik hebben met Sophie denk ik dan, want anders willen ze ook niet afspreken.

Maar wil me er aan de andere kant ook niet teveel mee bemoeien…



pffff ik vind het maar lastig! ben ik nu de enige die hier tegenaan loopt, maak ik me druk om niets of ben ik te beschermend?

Pete gaat sinds oktober naar groep 1/2 en zit daar nu ook met kids die al 6 jaar zijn of binnenkort 7 jaar worden.

Hij trekt vooral op met de oudste kleuters, dus qua spelen zijn de kids vaak ook al 5,5 a 6,5 jaar en meestal meisjes.



Meestal gaat een kindje gelijk na schooltijd met ons mee (om 15.00 uur) en dan laat ik alle kids eerst aan de eettafel zitten om te drinken en fruit of een koekje te eten.

Dan gaat Pete vaak naar boven om zijn kamer te laten zien, maar daar staat op het moment nog weinig speelgoed dus daar blijven ze vaak niet zo lang.

Als ze weer naar beneden komen dan hebben de kids vaak samen al wel besproken wat ze willen gaan doen, meestal kleuren of met het keukentje spelen of buiten spelen.



Ik bemoei me er dus niet zoveel mee, alleen als ik echt het idee heb dat ze niet weten wat te doen, dan geef ik een paar opties waaruit ze kunnen kiezen.



Ik probeer zo’n speelafspraakje meestal maximaal 2 uur te laten duren, dat is vaak wel voldoende.

Ik zou het op zijn beloop laten. Er zitten immers nu 6 weken tussen en hebben ze pas 2 keer afgesproken.



Zelf laat ik het altijd aan de kids over. Zij spreken af en ik pas de afspraakjes aan op het gevoel wat ik heb over de ‘match’.

Merk vanzelf wel hoe het later loopt.



Ervaring hier was, dat sinds Jo over is gestapt naar groep 3 en de meeste kids waar hij mee afsprak in groep 2 bleven, het ineens over is. Hij heeft nog 1 x afgesproken met 1 van hen,maar eigenlijk vonden beide al vrij snel nieuwe vaste vrienden.



Hier zit groep 3 in een apart gedeelte (ander deel van het gebouw, dus bij het binnenkomen lopen kleuters en groep 3 beide een andere kant op).

Ze spelen ook niet meer tegelijk buiten, dus komen elkaar op het plein ook minder tegen. Het reguleert zich vast vanzelf.

Mochten ze na de vakantie nog steeds naar elkaar toe trekken, dan kan je het altijd nog bekijken…jouw meisje groeit ook nog mee. Kan snel gaan…

bedankt voor jullie reacties.



uiteindelijk kwam het later tijdens het afspraakje nog wel goed toen z samen de grootste lol hadden om de vogels uit de voillere nat te spuiten.



en inderdaad voor nu laat ik het maar zo. over 6 weken is ze niet meer de jongste van de klas, en zijn de grotere kindjes inderdaad ook weer door naar groep 3 en dan zien we het wel. groep 3 hebben hier ook weinig met de kleuters van doen, dus misschien maak ik me gewoon te druk voor niets…

Op zich geen gekke vraag, je kan maar beter voorbereid zijn toch?

toevallig hadden wij het laatst met een paar moeders erover.



in het begin van het jaar trekt groep 1 heel erg naar elkaar toe, en naar een bepaalde tijd is het juist dat groep 1 heel erg naar groep 2 trekt.



betreft spelen… ik laat ze altijd heen doen… hou het in de gaten en stuur het dan als het mis dreigt te gaan, want meestal niet is hoor…



ze hebben genoeg… :lol:

Hier een moeder van een kind wat dus na de zomer na groep 3 gaat :wink:



Als ze met ‘kleintjes’ afspreekt dan is dat meestal omdat ze ze schattig vind.

Ze past zich dan wel aan hun aan.

Neefje is ook 4,5 en daar speelt ze redelijk veel ook na schooltijd.

Soms prutsen ze samen wat om en soms wil niks.



Als ze er samen niet uitkomen stel ik dingen voor.

Maar ik merk dat het beter gaat als ik niks doe.

Dan lossen ze het eigenlijk altijd wel op.

Met het neefje wordt het wel eens ruzie omdat die van mij dan de grote zus uit gaat hangen en hij gaat slaan omdat hij er verbaal niet tegenop kan.

Dan grijp ik natuurlijk wel in.

Maar met klas/schoolgenootjes gaat het altijd veel netter en gebeurd dat dus niet.



Het is een leeftijdsverschil en het spel is niet gelijkwaardig maar zolang ze het zelf leuk vinden vind ik het best.



Ik let wel altijd beter op!