afscheid juf/meester voor zomervakantie

Elk jaar weer drama… de laatste dag van school nadert en de mailtjes van de klassenmoeders stromen weer binnen…



“we willen graag een gezamelijk cadeau geven en hebben hiervoor 1,50 per kind nodig”



En elk jaar weer zit ik me op te vreten…



1,50 is het bedrag aan zakgeld wat mijn oudsten krijgen.

Leraar is voor zover ik weet, een gekozen beroep… mijn man krijgt ook geen zomer attentie van alle bedrijven die klant zijn en die hij geholpen heeft.

En het irriteert me gewoon mateloos dat je als anders denkende ouders steeds voor het blok word gezet want als je meedoet ga je eigenlijk voorbij aan je eigen principes en hoe geef je dan aan kinderen mee dat je niet altijd mee hoeft te lopen met de meute… maar als je niet meedoet, krijgt je kind het stempel dat ze van haar ouders nooit eens wat mag… nooit eens meedoet.



Afgelopen jaar was het al een keer de dag van het onderwijs en werden we geacht allemaal een bloem mee te nemen zodat juf of meester een grote bos mee kon nemen… creatief opgelost door een servetpapieren bloem te maken op een bamboestokje…

Meester was jarig en toen is er al een gezamenlijk cadeau gegeven van maar liefst 50 euro! 2,50 per kind…



En nu willen ze weer 1,50…



De kinderen hadden al aangegeven wat ze wilden, we doen doorgaans graag iets creatiefs en persoonlijks wat zo mogelijk geen geld kost, gewoon omdat ik vind dat het van de kinderen af moet komen en omdat wij als gezin consuminderend leven, dus het ook belangrijk vinden om niet altijd maar van alles te kopen, maar ook te kijken naar alternatieven.



Maar hoe pakken jullie het aan… gewoon maar meedoen? of toch niet en wat dan, zeggen dat mijn kids niet mee doen en we zelf iets regelen?



Er word je tegenwoordig zoveel opgedrongen en het meest vervelende is nog wel dat de ervaring leert dat naast het evt gezamenlijk gekocht, ouders alsnog individueel met van alles aankomen… beetje dubbelop… en dan zie je dingen voorbijkomen waarvan ik echt denk… van de zotte!! Vorig jaar een moeder die complete verwenpakketjes had gemaakt met dure glossy’s en bad en doucheschuim enz… cadeau’s waar dan toch zeker 10 euro in is gaan zitten…



Niek wilde dit jaar graag koekjes bakken voor haar meester en die dan leuk verpakken met een zelfgemaakte vakantiekaart erbij met een leuk verhaal. Peet wil niks want hij krijgt dezelfde juf volgend jaar en als hij niets wil is het mij goed. Het is zijn juf, hij bepaald. En mies wilde een aftelboekje voor juf maken, het duurde even voor ik begreep wat ik bedoelde, maar hij wilde dat juf ook kon aftellen naar 18 augustus zodat ze zou weten wanneer ze elkaar weer zouden zien en dan gevuld met leuke grapjes, foto’s verhaaltjes, enz… evt met wat snoepjes erbij voor juf… maar nu word er dus vanuit 3 klassen om geld gevraagd… respectievelijk 2 euro, 1,50 en nog eens 1,50… :roll:



Help! wat doen jullie?

heb het niet helemaal doorgelezen, maar mijn haren rijzen ten berge als ik de topic titel al lees!



Idd… geld geven ed totaal overbodig… gewoon niks… leuk woordje, tekening etc… we zijn niet weg! we blivjen gewoon!



Bah… voel me zo ongemakkelijk onder dat alles… en een blijk van waardering naar een fijne winkel doe ik ook niet 5 euro in een enveloppe oid.



daarnaast is het niet meer dan je plicht om je werk goed te doen, dus een compliment aan mijn adres is al een heel groot stuk waardering!



zal zo eens lezen cell wat je allemaal hebt getypt! ik moest eerst mijn frustratie vooral al kwijt! haha

nog eens verder gelezen… ik kan volledig achter je referaat staan, je zou het in een mail kunnen zetten en het mailen!



Bi jde dag van de leerkracht krijgen we zelf ook een mooi aardigheidje van de overheid…



en bij een verjaardag: Ik vind het leuk om de kindeen een leuke dag te geven, kinderen genieten van een verjaardag… dus hier zonder geld, cadeautjes moeten ouders dan zelf weten, maar we melden op het briefje dat het bezorgen van een feest bij kinderen op 1 staat!



zinnen lopen niet echt… ben ondertussen ff bezig.

Doen waar je jezelf goed bij voelt! En wat je kind leuk vind.



Voor de een is dat een geld bedrag, voor de ander een geknutseld kadootje. En weer een ander kind is heel blij met het door hem uitgezocht kaarsje voor in de tuin van juf. Gekocht bij de hema :smiley:



Ik vind alles mooi. Zolang het maar bij het kind en het gezin past.



Ik weet dat het niet hoeft, dat de juf betaald word maar ik vind het wel fijn om juf aan het eind van het schooljaar iets te geven. Als blijk van waardering voor wat ze voor mijn kind betekend heeft het afgelopen jaar.

Ariel, wij ook hoor… Ik geef zelf naast de kinderen altijd een mooie kaart en daar probeer ik dan een echt persoonlijk tekst met compliment en aanmoediging in te zetten.



Maar het zit me dus wel dwars dat de tendens tegenwoordig, in elk geval op onze school, schijnt te zijn, duur, duurder, duurst en bijna alles gezamenlijk… maar ik zie dus niet in hoe een door de klassenmoeder gekochte bioscoopbon of zoiets nou voor mij persoonlijk moet verwoorden dat ik de lesgeefkwaliteiten van de leerkracht zo fijn heb gevonden…



Onze kinderen bedenken elk jaar wel iets en dat mag ook best iets gekochts zijn hoor, maar het moet voor mijn vooral bij het kind vandaan komen en idd… als die voor ogen heeft dat er een kaars voor in de tuin moet komen, dan is me dat prima… alleen ga je dat dan doen bovenop de gegeven 1,50?



Ik neig dus idd naar niet meedoen. Laat ons maar zelf bepalen hoe we dat willen waarderen.

Ik zou niet meedoen, maar je kinderen de kadootjes laten maken die ze zelf al bedacht hebben.

Wat is nou mooier dan een zelf bedacht/geknutseld kado van een kind?



Gewoon doen wat je hart je ingeeft.

Ik zou ook niet meedoen denk ik.

Hier owrdt wel regelmatig iets gedaan maar daar is de klassenpot voor. Eens per jaar gaat daar 5€ pp in en daarvan worden zulke dingen gedaan maar ook een kadootje voor kind in t zh of een bloemetje voor een gezin dat door een moeilijke periode gaat.

Wat wij zelf doen is heel wisselend. Ik laat het idd ook vanuit het kind komen en bij het afscheid van de kleuterjuffen (die de hele kleutertijd meegaan hier) was er een wat groter kado, dat zal bij het afscheid aan her einde van de basisschool hier ook wel weer zo zijn (maar ze hebben hier dus zes jaar dezelfde leerkracht).

Gelukkig valt het hier mee, maar ik heb maar 1 stelregel…mijn jongens willen zo graag zelf iets geven (hoe klein ook) liever zelfs zelf nog uitkiezen (zeepketting of een bloem), dat ik er niet over pieker om dat te overrulen met “ja maar de klassenmoeders”.



Hier is het ook een keertje voorgekomen dat er wel wat gevraagd werd, ook toen juffen met zwangerschapsverlof gingen en heb er voor gekozen wel mee te doen met de bijdrage (heel klein, maar kids de creatieve bijdrage laten aanleveren), maar evengoed de kids iets tastbaars te laten geven.



Verder met einde jaar mogen ze het lekker zelf doen.

Ik zou ook geiriiteerd raken als zoiets zo groot en onpersoonlijk gemaakt gaat worden. Het gaat om die kids…maar, ben dan wel eerlijk geef evengoed een bijdrage als deze niet te gortig is.

gelukkig is dat hier niet.

bij juffendag wordt gezegt dat er een potje staat in de klas waar je vrijwillig een bijdrage in kan doen.

soms als afscheid van een stagaire wordt er gevraagt om bijv. een foto/tekening/recept mee te geven dat er een boek gemaakt wordt.



voor de rest wordt er niets gedaan hier. En daar ben ik blij mee.

ik vind het niet nodig om namelijk iets te geven als het vakantie is.

als sophie het wil mag ze een tekening/knutsel maken maar meer doen wij niet.



ik zou dan ook niet mee doen met het potje (vind het nogal bedragen ook zeg!) en gewoon lekker je eigen ding doen zoals je geplant had. je bent toch niet verplicht om mee te doen?

Hier hebben we laatst soort van juffendag gedaan, toen werd er idd 2 euro per kind gevraagd voor wat lekkers ( ze hebben een ijsje gehad) en een bos bloemen voor beide juffen.



Nu willen ze hier dus voor de oudste kleuters een x bedrag ( zelf nader te bepalen ) bij elkaar sprokkelen om iets nuttigs te kopen voor IN de klas.



Vorig jaar ben ik niet in een algemeen cadeau meegegaan ( ik heb niets gegeven, elise wel een tekening aan de juf) maar toen bleef Elise nog een jaar in de klas. Nu gaat ze straks over naar groep 3 en ik twijfel… eigenlijk heb ik een zelfde standpunt als Cell, maar als er iets komt voor in de klas tja… voelt toch beetje anders. Al twijfel ik hier ook…

Hier op school is het ook zo.

De klassemoeders vragen ook gezamelijk geld voor een afscheidscadeau voor de meester en juf,maar wij doen daar al een paar jaar niet meer aan mee.

Mijn dochter kwam met het idee om een kale mok te kopen (een euro) voor de meester en die te beschilderen en een leuke kaart erbij te maken(mok evt vullen met dropjes).

Voor de juf(heeft ze maar 1 dag per week)een klein plantje van nog geen euro met een kaart erbij.

Voor de jongste bedacht ik om samen koekjes te bakken en in kleine zakjes te doen met een leuk klein(zelfgemaakt) kaartje erbij.

(ze heeft 4 juffies op de VVE).

Bij ons op school ligt er vanuit de leerkrachten het verzoek dat als je al iets wilt geven (hoeft absoluut niet) op juffen/meester dag, dan graag iets zelfgemaakt; een knutsel, een haakwerkje, een tekening, iets van klei, of wat dan ook. Er wordt geen geld ingezameld, hooguit wanneer er echt iets heel bijzonders is.



Mijn oudste heeft een portret van de juf geschilderd (naar voorbeeld van de pasfoto op de site) en een juffenrapport gemaakt waarin zij de juf beoordeeld.



De jongste is nog druk aan het verzinnen wat zij naast de juffenrapporten gaat doen.

Nou… we hebben dus niet meegedaan en ondanks alle plannen… zijn de kids voor de bijl gegaan voor een cadeautje… we waren met zijn allen bij de intratuin en daar hadden ze scentchips… ik nam een doosje mee voor onszelf, maar de kids vonden al die stukjes wax zoooo lekker ruiken… toen zei Niek…mama, mag ik meester dit niet cadeau doen? Dat vond ik prima en toen wilde de rest ook… voor 3 euro elk een doosje met een boekje erbij waarin word uitgelegd wat de geuren doen en bij action een waxbrandertje gekocht van 70 ct… Kids zelf een mooie kaart gemaakt en Mies ook gewoon zijn aftelkalendertje voor juf die hij terug krijgt en dat is het dan geworden.



Dus geen koekjes enz… maar dit is ook gewoon prima. Ze hebben elk een eigen sortering geurtjes erin gedaan… hahahaha

Hier alleen in de klas van nummer 2 elke keer weer, voor van alles inzamelingen… toen juf 1 met pensioen ging hebben we wel mee gedaan… dat is toch wel iets anders dan einde jaar en hebben we die euro mee gegeven aan meneer en daar is een leuk gezamenlijk cadeautje voor in de tuin van gekocht en de kinderen allemaal een tekening gemaakt die door 1 ouder zijn ingebonden… haar laatste klas ooit.



Maar nu einde jaar… ik heb niet mee gedaan, ik heb geen geld meegegeven.



Vind het ene kant heel fijn dat er initiatieven vanuit ouders gaat en ben zelf ook wel voor dingen te porren, maar hier wil ik niet (meer) aan mee doen.



De jongens waren dit jaar niet voor veel te porren… ze wilden een kaartje geven.

Prima, correspondentiekaarten op tafel, viltstiften en kleurpotloden en ze hebben kaartjes gemaakt met een persoonlijk verhaaltje achterop, waarbij ze er zelf aan dachten om te bedanken voor het schooljaar en het leukste wat ze gedaan hebben opschreven.



Zelf gister aan 1 juf al een hand gegeven, die zien we niet meer, morgen nog een paar handjes en de jongens hebben dan nog een kaart.



Nummer 3 wil een bloemetje… die gaan we vanmiddag knutselen en mag hij morgen aan zijn juf geven.

Mijn dochter is druk bezig een hamburger, frietjes en milkshakebeker te maken van vilt omdat haar juf dol is op Mac Donalds.



De ander juf houdt van tutten, dus daar gaan we zelf een heerlijke scrub voor maken.

Ik zou ook niet meedoen… hier vorige week er ook niet aan meegedaan.



Y.eline heeft zelf wat gemaakt en een kaartje geschreven en die heeft ze gegeven, vind dat veel leuker :lol:

Leuk idee Cell, zo’n waxbrander. Ik heb zelf een grote doos vol met die geurdingetjes, heerlijk! Ik wist al niet wat ik nou moest laten geven aan de juf, hij is helemaal geen tekenaar of knutselaar, dus zelf iets laten maken wordt niks. Ik ga eens naar de Intratuin en Action :mrgreen: