Ik hoop even iemand te vinden met ervaring voor het volgende.
Mijn zoontje heeft een voorkeurshouding waardoor hij al snel een afgeplat hoofdje kreeg. Dat ging ineens zo snel. Ik heb toen zelf contact opgenomen met een fysiotherapeut en daardoor ook in contact gekomen met een osteopaat. Odin had bij de eerse meting van zijn afplatting een score van 110 en de 2e meting is nu 108. Iets verbetering is er al maar zeker nog niet genoeg.
Ik moet hem in een zijliggingskussen leggen met slapen. Het probleem is echter dat hij dat absoluut niet prettig vindt en ook daardoor niet wil slapen. Af en toe overdag pakt hij een keer een uurtje in dat kussen.
Heeft iemand dezelfde ervaring met het niet willen liggen in het zijliggingskussen. Misschien heeft iemand wat tips ivm zijn afplatting.
Hier ook een kindje met een afgeplat hoofdje. Hij draagt nu een helmpje en na 3 mnd is nu al een flinke verbetering te zien. Seans hoofdje was dusdanig afgeplat dat het niet meer vanzelf mooi rond zou worden.
Wij hebben na veel pijn en moeite uiteindelijk de voorkeurshouding weten te doorbreken door hem aan de andere kant te stimuleren/aandacht trekken. Vb. met verschonen 180 gr. gedraaid, waardoor hij op zijn voorkeurshouding naar een kale muur kijkt, terwijl als hij zijn hoofdje omdraait mij en allerlei speeltjes ziet.
Heel veel succes, ik weet hoe moeilijk het is om een voorkeurshouding te doorbreken. Hopelijk heeft je zoontje geen helmpje nodig.
Mijn dame draaide in het zijligkussen zich vaak weer zo dat ze toch op de voorkeurskant lag. We hebben ook een periode een kussen met graankorrels in bed gehad, men zegt dat dat helpt (ik heb het niet nagemeten).
Heeft hij verder geen pijn waaruit de voorkeurshouding kan zijn ontstaan? Onze dochter had waarschijnlijk last van haar nek, we mochten er ook niet aan komen als het aan haar lag. Dit is uiteindelijk verholpen door een manueel therapeut.
Je zou evt nog kunnen proberen het hoofdje bij te draaien in de slaap, als je dat nog niet gedaan hebt. Hier hielp dat niet.
Zijligkussen ligt hier nog ongebruikt want onze dame vond het niets en moest hard huilen erin.
Verder heel veel de andere kant stimuleren te gebruiken.
Ik moest ook de nekspiertjes oprekken. Buikligging oefenen.
Het bedje zo neerzetten dat de niet voorkeurskant naar het licht kijkt.
Kan zo even niet meer 1 2 3 bedenken wat nog meer. Maar ga dat nog even terug kijken.
Nu is ons meisje 6 maanden en nu ligt ze heel vaak met haar hoofdje in de niet voorkeurshouding. Ook sinds ze op haar buik speelt en slaapt scheelt het heel erg.
Daarbij nog steeds stimuleren de andere kant te gebruiken.
Het is best lastig hoor en ook volgens mij iets wat een lang proces is.
Bedankt voor de reacties
Hier is het zijliggingskussen dus ook helemaal geen succes. Hij slaapt er heel erg slecht in.
Hij is onder behandeling van een Osteopaat voor zijn nekwerfeltjes. Gisteren hadden wij de laatste behandeling. De blokkade in zijn nek is opgeheven. Daar heeft hij dus geen last meer van. Nu blijkt dat hij zich nog steeds vaak overstrekt en erg gespannen is. Daardoor wil hij ook niet op zijn zij liggen.
In overleg met de osteopaat ga ik hem nu inbakeren om die spanning er af te halen. Erg tegenstrijdig natuurlijk, omdat hij beter niet op zijn rug kan liggen i.v.m. zijn afplatting. Waarschijnlijk zal hij dus uiteindelijk wel een helmpje moeten. Afgelopen nacht heeft hij voor het eerst goed geslapen. Ik moet nu iedere keer inderdaad zijn hoofdje zo draaien dat hij naar de niet voorkeurkant kijkt. Lastig allemaal.
Wat ik me afvraag, kies je bewust voor een osteopaat i.p.v. een kinderfysio? Vroeg het me gewoon even af omdat ik het wel vaker lees van andere mensen.
Ik heb dus wel de kinderfysio. De fysio geeft uiteindelijk ook de verwijzing voor een helmpje. Ik ben wel erg blij met het helmpje, want het ziet er echt zo veel mooier uit! Nog 3 maanden te gaan…
Helaas werd ik net uitgelachen op het cb door een oma van een kindje, waarop ik vertelde dat het echt niet grappig is en dat het voor Sean ook niet altijd even leuk is.
Rainbow, wat een rare mensen bestaan er toch. Je zet toch niet voor niets zo’n kleintje een helmpje op. Nog drie maanden. Dat is zeker nog te doen.
Meggie, Odin is onder behandeling van de kinderfysio. Dat is het eerste waar ik contact mee heb opgenomen. Zij werkt samen met een osteopaat en heeft mij daar naar toe verwezen. Odin had namelijk heel erg last van zijn nekwerfeltjes door de geboorte.
Ik heb ook een kinderfysio, vandaar mijn vraag waarom een osteopaat. Ben benieuwd wat die dan anders doet
@ Debbie: oké de osteopaat is dus meer gericht op de wervels begrijp ik dat dan goed?
@ Rainbow: En jeetje uitlachen vanwege een helmpje… echt schandalig!
Gelukkig bestaan deze methodes denk ik dan maar.
Helmpje is niet niks, voor kind en ouders niet.
Overigens hier 1% vooruitgang wat betreft de schuine afplatting ik vind wel 1% lijkt zo weinig maar in de praktijk zie ik dan toch een behoorlijke vooruitgang.
Meggie, Odin wilde niet in zijn zijliggingskussen. Hij huilde vaker en greep dan ook iedere keer naar zijn nekje. Door de snelle bevalling en voorhoofdligging hebben zijn werfeltjes een knal gehad. Er zit dan een soort van blokkade in de werfeltjes waardoor je de voorkeurshouding ook niet kunt doorbreken. Deze blokkade kan een osteopaat verhelpen. Odin kon namelijk zijn hoofdje amper naar de linker kant krijgen en nu kan hij dit weer helemaal. Een fysio kan die blokkade niet opheffen.
Mijn Emily heeft ook een sterke voorkeurshouding.
Inmiddels lopen we al 8 maanden bij de fysio en heeft ze al 4 behandelingen van de osteopaat gehad. Het gaat goed, maar de voorkeur is hardnekkig. Vooral als ze nieuwe dingen gaat doen is het duidelijk zichbaar.
Verder ontwikkelt ze prima.
Het heeft heel veel werk gekost, oefenen oefenen en oefenenEmily hoeft gelukkig geen helm!
Heel veel sterkte groeten van Aadje.
Aadje, fijn dat Emily geen helmpje hoeft. Heeft ze wel een afplatting van haar hoofdje? Hardnekkig is die voorkeurshouding inderdaad wel. Hij is er nog steeds niet helemaal vanaf. De normale ontwikkeling gaat hier ook heel erg goed. Odin is een heerlijk vrolijk mannetje.