Afgestane baby krijgt koffertje vol 'souvenirs'

Afgestane baby krijgt koffertje vol ’souvenirs’

vijf vragen

reacties (4) print stuur artikel door

De kinderafdeling van ziekenhuis De Gelderse Vallei in Ede geeft afgestane baby’s sinds kort een ’herinneringskoffer’ mee. Afdelingshoofd Elserike Willard vertelt.

Was dit uw eigen idee?

„Nee, het is een initiatief van de verpleegkundigen op de couveuseafdeling. Die hebben in de dagelijkse praktijk te maken met baby’s die om wat voor reden dan ook niet bij hun biologische ouders kunnen blijven. Dat komt ongeveer vijf keer per jaar voor. De verpleegkundigen wilden deze kinderen iets tastbaars meegeven; ze misten iets. Soms hield een verpleegkundige een dagboekje bij, een ander deed niets. We hebben ons toen samen de vraag gesteld: kunnen we niet iets extra’s doen voor deze bijzondere baby’s?�

Vijf afgestane kinderen per jaar, is dat veel?

„Als je het vergelijkt met het totaalaantal kinderen op onze afdeling, valt dat wel mee. We hebben 21 plaatsen op de couveuseafdeling. Maar elke keer als het gebeurt, blijft het je wel bij. Zeker als je, zoals de afgelopen weken, ineens drie baby’s verzorgt die niet bij hun ouders kunnen blijven. We hebben versneld inkopen moeten doen omdat ineens drie koffertjes snel achter elkaar in gebruik moesten worden genomen.�

Wat zit er allemaal in het koffertje?

„Het is een vrolijk koffertje: rood met witte stipjes. Er zit een begeleidend briefje van ons in voor het kindje en de adoptie- of pleegouders naar wie het later toe gaat. Verder is het gevuld met persoonlijke spulletjes: een knuffeltje, een rompertje, een speentje. Ook houden de verpleegkundigen een dagboekje bij dat in het koffertje zit. Daarin schrijft elke verpleegkundige iets, zodat het kind later terug kan lezen: wat voor kindje ben ik? Hoe drink ik? Ben ik veel wakker, moet ik veel huilen? Die informatie is handig voor de pleegouders of verzorgers van het kind. Die kunnen lezen hoe het kind in de eerste periode van zijn leven heeft gereageerd. We maken ook een dvd en foto’s voor het kindje. We filmen het als het in bad gaat of in bed ligt.�

Wat vinden de biologische ouders daarvan?

„Meestal is een moeder al snel na de geboorte niet meer in beeld. Dan zijn de kinderen een tijdje bij ons – van twee dagen tot drie weken. Die periode is vaak blanco; kinderen kunnen niet nagaan hoe die eerste dagen van hun leven waren.�

Maar kinderen willen later toch vooral informatie over hun ouders en hun geschiedenis? Hoe draagt dit herinneringskoffertje daaraan bij?

„Als kinderen jong zijn, hebben ze vaak niet zo’n behoefte aan een koffer met herinneringen, denk ik. Maar op een gegeven moment in je leven ga je zoeken naar je roots. Hoe was mijn eerste periode? Hoe zag ik eruit? De eerste prille herinneringen zijn voor iedereen belangrijk. Kijk maar naar tv-programma’s als ’Spoorloos’. Elk tastbaar dingetje kan helpen in die zoektocht.�

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article1920119.ece/Afgestane_baby_krijgt_koffertje_vol__rsquo_souvenirs_rsquo__.html

Hier krijg ik kippevel van…

het is op zich triest en sneu dat het 5 baby’s per jaar zijn! Maar het is wel iets moois dat ze zo’n koffertje mee kunnen geven voor later.

Ik merk dat ik dat ook wel graag wou hebben. Wat meer over mijn achtergrond en foto’s van vroeger…

hopelijk raakt het koffertje niet kwijt en blijft het bewaard tot het kind er aan toe is…

Hier moet ik echt van huilen…

Een geweldig initiatief, maar mn hart breekt…