afgekolfde melk en dan?

Aangezien ik weer begonnen ben met werken staat hier nu de melk ook in de vriezer. Op het kinderdagverblijf weten ze hoe het moet, maar vanaf volgende maand is er ook weer een papadag. En wij weten allebei dus niet hoe e.e.a praktisch gaat. Hadewijch had flesjes, dus dat was geen probleem. Maar Roeland heeft (.) (.). Waar moet mijn man dus straks aan denken? Wanneer moet de melk uit de vriezer, hoe ontdooien? etc. etc. De melk zit in van die Advent bekertjes.

Ik zou de melk de avond vantevoren in de koelkast zetten om te ontdooien. Als het etenstijd is de melk overgieten in een flesje en au bain-marie verwarmen. Ik gebruikte altijd de maatbeker van de staafmixer: 2dl kokend water erin en flesje een paar minuutjes laten opwarmen.

Zoals Rene al zegt, de avond van te voren in de koeling zetten en dan verwarmen in een pannetje met water of in de flessenwarmer. (nadeel van de avent bekers is dat ze in bijna geen een flessenwarmer passen.)

Aangezien ik zoveel mogelijk voedingen zelf geef, en hier dus maximaal 3 voedingen per week door papa worden gegeven zet hij die voedingen gewoon in de magnetron(wel goed schudden) De meeste antistoffen vriezen toch kapot, en worden ruimschoots gecompenseert door de life voedingen.

@Gerry wrote:

Op het kinderdagverblijf weten ze hoe het moet, maar vanaf volgende maand is er ook weer een papadag. En wij weten allebei dus niet hoe e.e.a praktisch gaat.


Dan kun je vast uit de voeten met deze info:

http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/bewaren_van_moedermelk.html

http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/opwarmen_van_moedermelk.html

Onderaan deze pagina’s kun je het moedermelkbewaarschema en het moedermelkopwarmschema ook in pdf-formaat downloaden. Dan kun je ze dus eventueel uitprinten en op je prikbord hangen :wink:



@inkie wrote:
De meeste antistoffen vriezen toch kapot, en worden ruimschoots gecompenseert door de life voedingen.


Bij invriezen gaat een gedeelte van de levende cellen verloren. De antistoffen en andere beschermende bestanddelen blijven behouden (bron: VBN-brochure 8: Afkolven van moedermelk).

Bij te sterk verwarmen (bijv. in de magnetron) zullen idd wel antistoffen verloren gaan.

@Gerry wrote:

Aangezien ik weer begonnen ben met werken staat hier nu de melk ook in de vriezer. Op het kinderdagverblijf weten ze hoe het moet, maar vanaf volgende maand is er ook weer een papadag. En wij weten allebei dus niet hoe e.e.a praktisch gaat. Hadewijch had flesjes, dus dat was geen probleem. Maar Roeland heeft (.) (.). Waar moet mijn man dus straks aan denken? Wanneer moet de melk uit de vriezer, hoe ontdooien? etc. etc. De melk zit in van die Advent bekertjes.




Inderdaad, de avond er voor eruit halen.



En leuk voor kerst, die adventbekertjes 8) Sorry, beetje flauw maar ik moest er zo om lachen…

Bedankt allemaal, dat maakt het leven weer overzichtelijker.



Lydia: :oops: