afbouwen

ik weet niet of deze vraag hier moet of bij flesvoeding,als het verkeerd staat hoor ik het graag.

Ik heb tot 6mnd volledige bv gegeven maar moet echt gaan stoppen.

Het vergt te veel van mijn lichaam waardoor ik teveel afval en ook de energie is ver te zoeken.

En ik krijg het gewoon niet bijgegeten dus helaas.

Maar nu krijgt Corné overdag vaak flesvoeding of afgekolfde bv(180cc ) .

Ik zit echter elke avond ruim een uur te kolven omdat mijn borsten dan echt op klappen staan,echt zo erg dat het zeer doet.

Dit duurt al een ruime week maar dit zou toch inmiddels wel af moeten gaan nemen?

Ik ben al een poosje aan het afbouwen dus het is niet van het accuut stoppen ofzo.(hij kreeg dan uit de vriezer bv)

Maar hebben jullie dezelfde ervaring of heb ik gewoon teveel ofzo.

Corné drinkt snachts nog wel bij me,pikt het ook niet als ik hem niets geef of een fles en daar zit ik ook een beetje mee,die voeding kan ik dus niet afbouwen maar kom ik er dan ooit vanaf?

We hadden juist een hoopje dat hij nu eens door ging slapen…

Dit klinkt alsof ik niet blij was/ben met de bv maar dat is niet zo hoor,vind het heel jammer dat ik moet stoppen maar mijn gezondheid is ook belangrijk en die begint nu echt af te brokkelen…

Ik hoop dat ik hier wat tips mag krijgen want ik weet even niet meer hoe ik het aan moet pakken.

groetjes schaapie

Als je kolft, kolf je ze dan leeg?

als je af wilt bouwen moet je eignelijk alleen de spanning er af kolven, dan gaan je borsten minder aan maken. Zo lang hij ''s nachts blijft drinken zullen je borsten ook bv aan blijven maken. Als je dat echt niet wilt zul je hem anders ''s nacht ook een flesje aan moeten bieden…

Als het echt niet lukt zijn er ook medicijnen die de melkproductie stoppen. als het om gezondheidsredenen gaat wil de ha dat vast wel voorschrijven…

er staat zoveel druk op dat ik ze niet eens leeg krijg…gisteravond ruim 300cc en niet leeg :shock:

maar idd omdat hij snachts nog komt bouw ik nooit volledig af lijkt me…flesje is te proberen,ik zal wel moeten .

maar dan moet ik mijn bed uit(koud) en hij moet wachten,dan is de borst makkelijker.

Maar kan dat niet,dat ik alleen de nachtvoeding zolang als dat nog duurt blijf geven?

of blijft het dan overdag toch ook nog zo aangemaakt worden,zo erg dat het zeer doet?

Of gaat dat echt over?

je lichaam zou het signaal wel op moeten pikken van nog maar 1 voedingsmoment en dan niet op andere momenten van de dag spontaan voor stuwing gaan zorgen.

Onze 2e heeft vrij lang nog 1 voeding (late avond) gehad. Dat is iets wat zo gegroeid was en dat is heel lang goed gegaan, tot hij die afentoe een dagje over ging slaan en die voeding ook geleidelijk aan verdween.

Maar als jij je lijf wil laten wennen aan geen voeding in de avond meer zal je idd minder moeten kolven op dat moment.

Als je nog 300cc kolft dan is dat voor je lijf een goeie voeding en zal dat blijven aanmaken.

Spanning eraf kolven tot het dragelijk is en dan stoppen. Dit zou dan elke avond minder moeten zijn/worden.

@schaapie wrote:

Ik heb tot 6mnd volledige bv gegeven maar moet echt gaan stoppen. Het vergt te veel van mijn lichaam waardoor ik teveel afval en ook de energie is ver te zoeken.

Dat zal idd vast niet prettig zijn, ik kan me voorstellen dat je daar graag iets aan wilt doen. Je zou je schildklierfunctie eens door je huisarts kunnen laten controleren? Deze wil als gevolg van zwangerschap nog wel eens ontregeld raken. Extreem gewichtsverlies kan daar een symptoom van zijn.

@schaapie wrote:
En ik krijg het gewoon niet bijgegeten dus helaas.
Ik weet uiteraard niet hoe jouw dagelijkse menu er op dit moment uitziet. Een goede keuze zou kunnen zijn: bruine of volkoren boterhammen met roomboter en calorierijk beleg (flinke laag kaas, pindakaas, vleeswaren etc.), volle melkproducten, tussendoortjes zoals o.a. krentenbol, noten, rozijnen, ontbijtkoek en uiteraard een voedzame warme maaltijd met een flink stuk vlees en voldoende groenten en aardappelen (of rijst/pasta). Naast wát je eet is ook het aantal eetmomenten van belang. Regelmatig eten (iedere paar uur) en drinken draagt bij aan het binnenkrijgen van voldoende voedingsstoffen (dus eigenlijk net als bij je kindje ;)).

@schaapie wrote:
Maar nu krijgt Corné overdag vaak flesvoeding of afgekolfde bv(180cc ) .

Ik zit echter elke avond ruim een uur te kolven omdat mijn borsten dan echt op klappen staan,echt zo erg dat het zeer doet.

Dit duurt al een ruime week maar dit zou toch inmiddels wel af moeten gaan nemen?

Gedurende jullie borstvoedingsperiode hebben jij en je kindje samen een bepaalde melkproductie opgebouwd. Het afbouwen daarvan heeft vervolgens echt even tijd nodig.

Ik denk dat het aan te raden is om iets eerder te gaan kolven, zodat je de overspanning net een stapje voor bent. Vervolgens kun je de kolfsessie geleidelijk aan steeds wat korter maken. Er wordt dan steeds iets minder melk gevraagd en dus zal het aanbod ook steeds iets minder worden. Vervolgens kun je proberen om die kolfbeurt over te slaan.

Salie is een kruid dat een remmende werking heeft op de melkproductie. In dat opzicht zou je ter ondersteuning van het afbouwen eventueel saliethee kunnen gaan drinken.

Er bestaat idd ook medicatie om de melkproductie te stoppen, dat zijn lactatieremmers. Lactatieremmers kunnen echter heftige bijwerkingen hebben en ze werken bovendien eigenlijk alleen maar direct na de geboorte. De werking ervan is namelijk gericht op het hormoon prolactine (het hormoon dat voor de aanmaak van de melk zorgt) en die hormoonspiegel is na een aantal maanden voeden al behoorlijk lager.

@schaapie wrote:
Ik ben al een poosje aan het afbouwen dus het is niet van het accuut stoppen ofzo.(hij kreeg dan uit de vriezer bv)

Maar hebben jullie dezelfde ervaring of heb ik gewoon teveel ofzo.

Om ervoor te zorgen dat je lichaam het afbouwen zo goed mogelijk kan bijbenen, is het belangrijk om dit min of meer evenredig te doen, zodat er niet direct een heel groot gat valt wat overbrugd moet worden. Is het gelukt om daar een soort evenwicht in te vinden? Meer informatie over afbouwen kun je hier vinden: bv.com-afbouwen, bv.com-afbouwen/tips en bv.com-afbouwen/kolf.

@schaapie wrote:
Corné drinkt snachts nog wel bij me,pikt het ook niet als ik hem niets geef of een fles en daar zit ik ook een beetje mee,die voeding kan ik dus niet afbouwen maar kom ik er dan ooit vanaf?

We hadden juist een hoopje dat hij nu eens door ging slapen…

Veel moeders zullen die wens ongetwijfeld herkennen, onderbroken nachten kunnen best zwaar zijn. Toch is het denk ik goed om je te realiseren, dat het voor een kindje van deze leeftijd heel normaal is om 's nachts nog wel eens wakker te worden. Wist je trouwens dat jongetjes 's nachts gemiddeld vaker wakker worden dan meisjes en gemiddeld vaker om een voeding vragen? Je zoontje vertoont dus eigenlijk gewoon normaal babygedrag :slight_smile: Uiteindelijk zal hij echt gaan doorslapen. Wanneer, dat is per kind verschillend… Wellicht kun je steun putten uit dit boek van Elizabeth Pantley: Lekker slapen zonder huilen.

Succes!

oke even antwoorden,ik heb op advies van cb eerst de voeding van 1600uur laten vallen,toen die van 1200uur,toen die van 2000uur en nu de ochtendvoeding,maar zoals gezegd,ik moet s’avonds dus echt kolven want ik heb het idee dat ze scheuren zo vol raken ze…

Het gewichtsverlies is niet extreem maar ik ga weer onder de 50kg zitten en daar voel ik me gewoon niet goed bij(ik woog tijdens de zwangerschappen 70kg) en ik ben ook steeds ziek,mijn weerstand gaat gewoon achteruit.

Ben pas nog geprikt,alles was oke(schildklier is een bekend probleem in de fam. dus word altijd getest)

Ik eet altijd donkerbruin brood,flink belegd,anders hoef ik niet.

gebruik niet veel melkproducten maar probeer wel genoeg binnen te krijgen.

OOk is de warme maaltijd geen probleem,flinke borden en tegenwoordig bijna altijd vlees.

En ook meerdere keren per dag is geen probleem,deed ik altijd al anders word ik behoorlijk gammel en bibberig.

dat doorslapen is idd iets waar je me al vaker op gewezen hebt,is op zich ook geen punt hoor,tis meer dat is bang ben dat ik er nooit vanaf kom.

Als ik hem alleen op dat moment nog bv moet geven zonder overdag ook te kolven ofzo vind ik dat geen probleem maar nu ben ik er nog zoveel tijd aan kwijt.

En daarbij,als ik nu dus niet kolf in de avond dan spuit het er snachts uit en verslikt corné zich steeds,dat is ook de reden om zoveel mogelijk te kolven s’avonds.

groetjes eefje

ik heb gisteravond niet gekolfd maar Corné laten drinken,die drinkt toch ook geen 300cc tenslotte.

En vannacht kwam hij netjes maar 1keer en vanmorgen heb ik hem toch maar bij mij laten drinken,ik moet het blijkbaar toch nog even rustiger aan doen met afbouwen.Zo zit er niet meer als 12uur tussen de eerste en laatste voeding en dan doet het dus minder pijn.

En ik hoef niet te kolven,vind dat toch niet echt prettig.

Ook vind ik het niet zo’n bezwaar om de ochtend en avond voeding zelf te geven dus als het zo voor iets meer rust zorgt bij Corné en voor minder pijn bij mij dan moet het maar even zo.

Maar mocht ik nu de volgende stap nemen wat afbouwen betreft,moet ik dan de ochtend of de avond eerst laten vervallen?

En dan dus alleen de druk eraf kolven als het echt niet anders kan toch?

Ik heb waarschijnlijk binnen 2mnd een baantje waar ik maar 4uur werk maar wel tijdens de voeding van Corné en ik weet dat ik kolfrecht heb maar om nou van die 4uur ook nog een uur afwezig te zijn om te kolven vind ik zelf een beetje vervelend.En dat uur heb ik echt nodig anders kolf ik te weinig…

Dus ik moet van mezelf er ook een beetje naar toe gaan werken dat ik dan geen avondvoeding meer geef.

Maar zolang zal het toch niet meer duren om af te bouwen?

Jeetje,zo terug lezend lijkt het echt of ik wanhopig graag van de bv af wil :oops:

Ik verzeker jullie echter,dat is zeker niet zo,ik zou willen dat ik niet aan het werk was,of bij de opdrachtgever waar ik zat kon blijven,dan ging het wel goed.

Helaas zijn alle omstandigheden nu zo dat ik me een beetje genoodzaakt zie ermee te stoppen,vanwege gezondheid en werk en en en…maar ik blijf het erg jammer vinden.