afbouwen naar fles

ik ben met ingang van afgelopen weekend aan het afbouwen op de BV en gestart met de fles.

Op advies van CB vervang ik de middagvoeding van 14.00/15.00 voor de fles.

Alleen de hoeveelheid: ik moest 120cc-140 cc water gebruiken.

Is dit wel genoeg?



Ik geef normaal 6 borstvoedingen op 1 dag (24 uur), beide borsten. Drinktijd half uur. Dat flesje is dus binnen 10 minuten op. Als de speen eruit gaat, gaat ie heel boos huilen. Meer geven durf ik ook niet omdat ie toch al een hapje terugsspuugt, dus eigenlijk wel genoeg heeft lijkt mij.



Ik geef hem dan maar zijn gewone speen om op te sabbelen.



Hoe doen jullie dat nou? Hoe weet je wanneer je meer moet geven per flesvoeding, bijvoorbeeld als ik op 2 flesvoedingen overga.

Helemaal helpen kan ik je niet maar ik kan je wel zeggen dat de hoeveelheid en de tijdsduur niet zoveel zegt. Uit een fles drinken gaat een stuk makkelijker en sneller dan uit de borst drinken. waarschijnlijk is je kindje daar gewoon nog niet zo aan gewent. Hoe oud is hij nu? De kans is ook dat hij niet meer honger heeft maar wel nog de zuigbehoefte heeft. Misschien kan je een speen met een kleiner gaatje proberen. Ik geloof dat fleskindjes maximaal 20 minuten over een fles mogen doen, maar zeker weten doe ik het niet meer. Als je toch twijfelt aan de hoeveelheid zou je een beetje meer kunnen geven. Ik geloof dat het 1 schepje op 30 cc is toch? (hier in Canada is dat anders)Nou dan ga je gewoon van 120 cc water naar 150 cc water en dan 5 schepjes poeder. Omdat je verder borstvoeding geeft hoef je niet zo op de hoeveelheid van die ééne flesvoeding te letten. Ik geef mijn dochter afgeklofde melk en als ik niet genoeg heb ook een kv flesje tussendoor, let dan ook niet op de hoeveelheid maar of ze voldaan is. Nou ik geloof dat ik je meer heb kunnnen vertellen dan ik zelf eigenlijk verwacht had :wink:

Misschien is het geen honger maar zuigbehoefte als de fles leeg is. Ik kan me voorstellen dat het een hele verandering is om van een half uur naar 10 minuten te gaan. Als hij tevreden is met zijn speentje zal het toch wel goed zijn.

lila, je kunt misschien een speen gebruiken met iets kleinere gaatjes dus nummer 1 of twee zo moet hij meer moeite doen dat is hij ook gewend met de borst.



suc6

Ja, ben het helemaal met Steffie eens! Mick drinkt ook nu nog met speen nr. 1, zo hij is ongeveer 20 minuutjes bezig en uiteindelijk voldaan!!



Succes met afbouwen!

Ik heb op internet toen een schema gevonden op een kindervoedingsite. heb ik ook aangehouden en sindsdien adviseer ik het ook aan mijn vriendinnen/kennissen. Heb er alleen maar positieve reacties op gehad.



extra uitleg:Borstvoeding combineren met of overstappen op Friso (kan elk merk natuurlijk! maar dit komt van de friso-site)

Als je besluit (deels) over te gaan op flesvoeding, neem dan de tijd om rustig af te bouwen. Je kunt het geven van borstvoeding (tijdens het afbouwen) prima combineren met Friso. Hieronder staan twee schema’s hoe je kunt afbouwen. Het is voor jou en je kindje het fijnst om de tijd te nemen om je borstvoeding af te bouwen. Probeer voor iedere stap ongeveer een week te nemen. Gaat het naar je gevoel goed, dan kun je sneller afbouwen, maar neem wel minimaal drie dagen voor iedere stap. Vervang als laatste de ochtendvoeding, want vooral 's nachts wordt veel borstvoeding aangemaakt. Je kunt bovendien zover afbouwen als je zelf wilt. Misschien vind je het wel prettig om 's avonds en 's ochtends zelf te voeden en de rest van de dag flesvoeding te geven.

Is je baby niet fit, wacht dan even met afbouwen.