Afbouwen,doorslaaptips mogen ook.Saar heeft zelf beslist ;-)

Hoi Meiden,



Daar ben ik weer.

Ik zit er erg over te denken om te stoppen met de BV. Ik kan nl echt niet meer.

Ik ben zoooo vreselijk moe en een Sarah die elke nacht twee keer komt voor een voeding dat trek ik gewoon niet meer.

En ze huilt op het moment ook heel veel en dan vooral 'snachts, ik heb het idee dat het door honger komt. Overdag drinkt ze wel normaal, en ze krijgt nu ook bijvoeding.

Ik denk dus dat de tijd daar is om aan mezelf te gaan denken en te proberen om Sarah door te laten slapen. Maar ik heb het idee dat dat tijdens het geven van Bv niet zal gaan lukken.

Nu is het zo dat ik wel doorheb hoe egoistisch het allemaal klinkt wat ik opschrijf, maar ik ben op en ik denk dat dit de enige oplossing is.

(ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel heel erg moeilijk vind hoor, ik heb nog zoveel melk dat het haast zonde lijkt om het op te geven)



Maar goed ik wil dus langzaam af gaan bouwen…eerst maar eens één voeding vervangen voor KV…Maar welke?

En ik weet dat kids die KV krijgen veel minder vaak drinken dan BV kinderen. Sarah drinkt toch nog wel 3 a 4 keer overdag en zeker 2 keer in de nacht…

Dus als iemand tips heeft, graag!!

Welke voeding eerst en hoe gaat het vervolg?



Marieke

In amsterdam krijg je bij de bevalling de groeigids van het ggd en daar zit onder andere een heel boekje over bv bij. Hierin staat het volgende schema, maar dit is alleen een richtlijn:



–periode: p1 p2 p3 p4 p5 p6 p7

1e voeding bv bv bv bv bv bv kv

2e voeding bv bv kv kv kv kv kv

3e voeding bv bv bv bv bv kv kv

4e voeding bv kv kv kv kv kv kv

5e voeding bv bv bv bv kv kv kv

6e voeding bv bv kv kv kv kv kv



p=periode van 3 a 4 dagen(maar ik heb al vaker gehoor dat mensen beter 1 voeding per week kunnen vervangen omdat dat geleidelijker gaat…)

Even reageren hoor…



Dat zou dus betekenen als ik een ‘normale’ dag heb(we hebben ook wel eens abnormale dagen dan lurkt ze het liefst de halve dag… :mrgreen: )

dat ik eerst de voeding van 19.00 uur zou gaan vervangen, want ik reken dan voeding 6 als de nachtvoeding die ze nu nog krijgt.

Klopt dat dan?



Ik denk nl dat dit meer bedoeld is voor als je kindje jonger is, of heb ik dat mis? Een kindje dat alleen maar Kv krijgt drinkt nl nu( met bijna 7 maanden) volgens mij al minder dan 6 flessen.



Maar ik weet het niet hoor…???



In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken!!!

:-*



Marieke

Nou ik weet het natuurlijk ook niet zeker, maar het lijkt mij dat je eerst op kv overstapt en dan pas het aantal voedingen verminderd. anders is het toch niet te doen :think: ?

Ja zit wel wat in natuurlijk, maar ik weet niet of ze dan teveel Kv binnenkrijgt.

Ik dcht dat daar een max aan zat??? Maar dat weet ik dan ook weer niet.



Bv is toch wel heel erg makkelijk…



Marieke

@miepje24 wrote:

Bv is toch wel heel erg makkelijk…


YUP :mrgreen: daarom doen we het toch ook :wink: Ik wil best nog wat argumenten in de strijd gooien om je te overtuigen nog langer door te gaan, maar ik dacht dat je daar niet op zat te wachten dus, vandaar mijn ‘praktische’ tips :wink:



Ja, er is ook een maximum. Volgens mij werkt het met het bekende sommetje: aantal kg x 150/ aantal voedingen= hoeveelheid ml per keer. En als het goed is staat er achterop de verpakking kv hoe veel schepjes er dan per keer in gaan.



Maar misschien is het ook een idee om dit juist in het kv gedeelte nog een keer te vragen, daar weten misschien meer moeders hoe het gaat :wink:



Succes in ieder geval

:mrgreen: ik zit dus nog wel heel erg indubio, ik zat net ook nog een ander topic door te lezen over door slapen.



Ik trek het gewoon niet dat ze zo vaak wil drinken…

Ik reageer het af op Noah (oudste lieffie) en dat doet me heel veel verdriet.



Maar als iemand me doorslaaptips kan geven in plaats van overstaptips!!!



Graag…



Marieke

Dan lees ik gewoon met je me, want die zou ik ook wel willen. Hier ook zo’n nachbraker :roll: , vannacht was’t 2 uur, 4uur en 6uur :zzz:

Even een kopie want ik moet rennen :mrgreen:



*Met 6 maanden ben ik ook ‘‘gestopt’’ met 's nachts de borst te geven als tut/troost/ipv speen oid…

Wel getroost maar eerst even een paar minuutjes gewacht als ze miepte en meestal sliep ze zó door…

De eerste 5 nachten even écht troosten maar geen (.) gegeven,daarna hoorde je haar even miepen maar sliep ze binnen 5 minuten weer door…en na 10 dagen was het stil

Sliep ze dus door…

Ze moeten ook op een gegeven moment met een maand of 6 wél zelf léren doorslapen,van de lichte naar de remslaap helemaal alleen zonder speen of (.)

Kijk je hoort zelf wel wat miepen en huilen is…en langer dan 5 min. heb ik haar ook niet laten miepen en bij huilen ging ik sneller erheen om te aaien…

Op zich moeten ze met 6 maanden wel iets meer kunnen ‘‘snappen’’ en ‘‘leren’’ *



Dat is dus hier het geval geweest ik voedt nog steeds nu :dance:

Ben nu over aan het gaan naar nog maar 2x op een dag ipv 3x dus het wordt juist nu alleen maar makkelijker (al ben ik het soms ook écht zat :silenced: :oops: )

Ze ging tegelijk met doorslapen goed aan de groente en fruit en dronk nog een keer of 4 beide borsten leeg.

Dat ging ze eigelijk pas toen doen daarvoor dronk ze er 1 per keer.

Ik heb op een gegeven moment ook de fruit na de middag geschoven en de groente dus in de avond

Dan was het 7u bv…(later met een maand of 8/9; 9.30u cracker met thee (rooibos). )…bv-10u/10.30u slapen…12ubroodje (soms slokje water of bv)…14.30u/15ufruit…15.30u bv slokje-slapen (dit werd later;soepstengel/rijstewafel met thee of water)…18ugroente…19u/19.30bv-slapen.

Even over hoe vaak en de max. Toen ik ging afbouwen zat ik op 6-7 borstvoedingen. (was na 6 maanden) Je mag in totaal 1 liter kv per dag geven dus heb ik elke keer 1 bv vervangen door 1 kv. Dan gaf ik 1 liter gedeeld door het aantal voedingen. Na een bepaalde periode zat ik zo op 6-7 kunstvoedingen (op verzoek). (Hij ging er trouwens niet van doorslapen. Dat duurde nog een aantal maanden.)

Daarna ging er wat meer ritme komen in zijn etenstijden en werden het aantal voedingen minder.

Ik heb het hem zelf altijd aan laten geven, de hoeveelheid voedingen, en niet geprobeerd hem een schema in te duwen. Dat werkte niet voor hem. Dat er andere kindjes minder voedingen krijgen op die leeftijd, daar zou ik me weinig van aantrekken.

Ik heb even teruggebladerd op m’n weblog, en wij zijn begonnen met ‘slaaptraining’ toen Leonie 8 maanden was. Dit klinkt een beetje idioot, maar het ging als volgt:

Leonie werd steeds wakker 's nachts, we haalden haar uit bed, ik legde haar aan, ze dronk en werd weer in bed gelegd. Soms vielen we samen in slaap en sliep ze dus bij mij verder. Op een gegeven moment begon ze steeds minder te drinken en bleef ze onrustig. Toen las ik ergens dat kindjes rond die leeftijd gaan dromen. Was het misschien een enge droom en niet een vraag om eten? Vanaf dat moment boden we niet zo maar meer de borst aan 's avonds, alleen als ze anders niet getroost kon worden. Toch bleef ze steeds wakker worden… We merkten wel, dat áls ze 's nachts wakker werd, we er donder op konden zeggen dat dan de rest van de nacht ook pet zou zijn. Als ze per ongeluk een keertje niet wakker werd, sliep ze ook de rest van de nacht door.

Toen viel het kwartje: wij hielden haar slapeloze nachten mede in stand. Doordat wij bij de eerste kerm al kwamen kijken en gingen troosten, vertelden we haar eigenlijk: ja, je eigen bedje is ook eng, kom maar veilig bij ons. Vanaf dat moment probeerden we haar in haar eigen bed te troosten. We hebben haar ook wel eens laten huilen, maar dat was omdat we écht niet meer wisten wat we nog moesten doen (aanleggen werkte dan ook niet, ze werd gewoon boos op ons… Alsof ze wilde zeggen: NEEHEE, dat bedoel ik niet!)

Nou, lang verhaal, en ik weet niet of je er iets aan hebt. :shifty:

Ik heb dat bij Niki ook al gemerkt.



Het gebeurt (heel vaak zelfs) dat ik 's avonds samen met haar in slaap val (ze slaapt in een co-sleeper naast mij en drinkt altijd nog bij mij vlak voor ze gaat slapen, al liggend). Als ze dan na een uurtje weer eventjes wakker werd, legde ik haar meteen weer aan.

Maar als ik beneden was op de momenten dat ze wakker werd, dan sliep ze altijd weer tegen de tijd dat ik boven was.

Dus daaruit concludeerde ik dat ze eigenlijk niet wilde gevoed worden, maar gewoon eventjes wakker werd om meteen weer verder te slapen. Maar dat ze natuurlijk niet “nee” zou zeggen tegen de borst :lol:



Dus als ze nu 's nachts wakker wordt, dan probeer ik haar eerst zelf terug te laten in slaap vallen, of door haar haar knuffeldoekje terug te geven, of haar even te laten weten dat ik er ben. En dan pas de borst.

Bedankt voor alle reacties…



Ik ga maar eens kijken of we ons meisje kunnen ‘trainen’…

en anders geef ik het toch maar op…zucht, ik ben er nog n iet helemaal klaar voor.

Ik twijfel gewoon heel erg.



Duz kom maar door met nog meer tips!!! :mrgreen:



Marieke

Tips voor afbouwen heb ik niet voor je. Maar het klonk me wel bekend in de oren.

Toen Sanne 6 maanden was sliep ze ook niet door. Ze kwam 1 of 2 keer per nacht voor een voeding. Had het idee dat ze echt honger had. Daarvoor was 's-nachts voeden geen probleem voor me, maar rond die tijd ging het me een beetje opbreken en stond ik 's-ochtends doodmoe op.

Toen ze 6 maanden was begonnen we met bijvoeding. Toen waren het nog kleine beetjes maar toen ze 7 maanden was kreeg ze aardig wat binnen en waren de nachtvoedingen van de 1 op andere dag over. En ze sliep ook veel langer. Met 6 maanden zat ik op 6 voedingen en met 7 maanden op 4.

Hier hetzelfde verhaal. Rond 7 maanden met voldoende bijvoeding en slaaptraining sliep ze binnen een week door.



Mocht het niet lukken dan probee eerst eens enkel de laatste voeding voor de nacht kv te geven. De rest blijf je dan gewoon bv geven naast de bijvoeding.

1 voeding vervangen betekend niet perse dat je alles moet afbouwen zeker niet na 6 maanden.

Hey,



hier even een update-je van mij.



Sarah wil geen poedermelk!!! Ze vindt het vies en spuugt het meteen weer uit als het in haar mond drupt.

Mijn moedermelkego is vet gestreeld nu en ik geloof dat het een extra stimulans is om door te gaan…

Ze weigert 't gewoon echt…Het smaakt natuurlijk ook goor, terwijl Bv zo lekker zoet is. Dus ik geef d’r groot gelijk.



Nu maar hopen dat als ik begin met brood tussen de middag dat ze het dan vanzelf gaat doen, doorslapen…



Maar we zullen zien, misschien moet ik snachts wat strenger zijn?? En laten huilen??? Hubbie zegt dat steeds, maar het druist zo tegen mijn gevoel in.

ik kan dat gewoon niet langer dan 10 minuten volhouden…



Maar goed hier een trotse moedermelk mama die dan toch maar gaat voor een jaar voeden. En dan maar eens zien of ze over wil op gewone melk, dat smaakt naar mijn idee redelijk hetzelfde als BV, is ook wat zoetig…



Maar goed bijna 7 maanden nu dus, ook een mijlpaal voor mij, bij Noah hield ik het door @#%$^#^%collega’s niet vol doordat het kolven ‘teveel tijd in beslag nam’…

Daar was het bij 6 maanden echt gebeurd het was toen gewoon op…ik hoefde toen niet eens af te bouwen…was meteen klaar.



Marieke

geef haar eens ongelijk :wink: :mrgreen:

wens je veel succes en :thumbup: voor je dat de nachten wat rustiger worden :hug:

@miepje24 wrote:

Sarah wil geen poedermelk!!! Ze vindt het vies en spuugt het meteen weer uit als het in haar mond drupt.

Mijn moedermelkego is vet gestreeld nu en ik geloof dat het een extra stimulans is om door te gaan…

Ze weigert 't gewoon echt…Het smaakt natuurlijk ook goor, terwijl Bv zo lekker zoet is. Dus ik geef d’r groot gelijk.


:lol: Daar is Myrthe het helemaal mee eens!

Misschien kun je kolven tussen de voedingen door en kan je man haar 's nachts de fles geven?

@Nathalinde wrote:

Misschien kun je kolven tussen de voedingen door en kan je man haar 's nachts de fles geven?


Of gewoon een fles poedermelk. Dáár wordt ze vast niet wakker voor. :mrgreen:

Myrthe sliep pas door met 24 maanden, dus ik kan je niet helpen. Misschien “Lekker slapen zonder huilen” eens lezen?