af en toe een speen??

Omdat mijn zoontje (ondanks bv) ontzettende zuigbehoefte hield kreeg hij al snel een speen. Nu is hij bijna 2,5jr en zo ongeveer verslaafd aan dat vieze ding! :roll: Ik wilde daarom bij onze dochter eigenlijk zonder speen proberen. Ze was in het begin zowieso veel rustiger dan hij, sliep ook veel dus het lukte ook prima zonder. Als ze zuigbehoefte had kreeg ze gewoon mijn borst. Maar nu is ze wakkerder aan het worden overdag en om nu de hele dag als een soort van levende speen te fungeren zie ik niet echt zitten :wink:

Nou vraag ik me dus af of je ook af en toe een speen kunt geven? Of willen ze dat ding dan uiteindelijk toch weer de hele tijd in hun mond? Ik zou het eigenlijk best overdag soms willn proberen, maar ik kijk vooral tegen de nachten op aangezien wij destijds bij mijn zoon er tig keer uitmoesten om die speen terug te duwen. En eigenlijk slaapt onze dochter prima tussen de voedingen door (helaas nog wel 2 nachtvoedingen :eh: )

Haha nee zo gaat dat helaas niet. Als ze een speen eenmaal in d’r mond heeft, dan kan ze er niet zonder meer! Hier ook geprobeerd maar brullen wat ze deed s’nachts!



Je kan het proberen maar denk het niet :wink:

Hier werkte het wel. Bood na geboorte alleen een speen aan om evt fles te rekken en bij zuigbehoefte en verdriet. Daarna bij oudste alleen om in slaap te vallen en dan meteen weghalen, bij wat miepen een pink. Ze kreeg m nooit overdag, alleen in geval van erg verdriet. Ze was met 6 maanden speen af.

Jongste zelfde, zij deed er nog minder mee en was met een maand of 4 al speen af, had er geen behoefte aan en viel bijna altijd in slaap zonder, spuugde hem vaak uit. Ik vond het fijn, want wilde geen speenkinderen en hoefde dus ook niet echt af te bouwen. Oudste kreeg hem alleen nog als ze overstuur was en dat was het afbouwen.



Ik had voor mezelf goed bepaald wanneer ze dus wel of geen speen kreeg. Om me heen zag ik veel mensen die bij elke kik die speen erin stopten, ook overdag en dat wilde ik dus niet, dan is het al snel gewoonte denk ik.



Ik heb misschien kinderen die wat minder zuigbehoefte hadden misschien, maar oudste had het toch behoorlijk en was er toch snel vanaf. Zijn ook nooit gaan duimen ofzo, dan zou ik denk liever speen doen.

Hier ook een mannetje met veel zuigbehoefte.

Hij zit inmiddels wel aan de speen, maar enkel en alleen met zijn slaapjes, ik kan hem écht niet overdag met een speen zien, ik vind het zo’n dom ding, vooral is kinderen ouder worden.

Als hij straks gewend is op zijn nieuwe kamer gaan we proberen de speen weg te halen, volgens mij moet dat wel lukken.

Ja hoor dat kan best!

Bij mijn oudste na 3 maanden gewoon de speen weg gelaten en op andere manier afgeleid/getroost (wandelen/zingen/spelen/douchen etc) Verder werd er voldaan aan de zuigbehoefte middels de fles.

En nu met de jongste precies hetzelfde, al heeft die haar duim gevonden maar dat vind ik minder erg eigenlijk.



Ik zou alleen de eerste weken gewoon wel een speentje geven, puur omdat die zuigbehoefte nog erg groot is en die wordt vanzelf iets minder.

Mijn dochter krijgt bv en wilde eigenlijk niks van de speen weten. Tot ze op de kinderopvang flesjes moest drinken. Daarmee was haar zuigbehoefte niet voldaan. Op de kinderopvang krijgt ze dan een speen.



Thuis krijgt ze hem vrijwel nooit. Zeker niet dagelijks. Af en toe als troost.



In mijn ervaring kan het dus wel om af en toe een speen aan te bieden.

Als ze nog zo klein zijn moet je wel oppassen dat je niet de speen geeft terwijl ze eigenlijk gewoon echt aan de borst moeten.



Ik heb de speen echt alleen in bed gegeven en vanaf begin afaan samen het speentje terug in bed gemikt bij het uit bed halen. Dat deden ze dan al vanaf een maand of zes denk ik , weet het niet meer precies, zelf. Zo was het heel duidelijk dat de pseen bedoeld was om lekkr mee te slapen. Het was dus ook niet moeilijk er weer vanaf te komen. Degene met de grootste zuigbehoefte ging overigens toch duimen overdag en wilde al gauw ook 's nachts geen speen meer.