Advies nodig over eetschema baby 6 maanden

Ik heb een vraag. Volgens het cb schema zouden we nu op ongeveer 4 flessen moeten zitten en ernaast nog papfles, groente en fruit, klopt dat?



Wij geven Jille:

Tussen 7 en9 uur ergens 180cc+6

Dan meestal 1,5uur later fruit

Dan naar bed en slaapt hij meestal 2 uur

Dan 2e fles rond 13.30uur

Erna na spelen weer n bed

Groente rond 15.30-16.00uur + 3e fles van 180cc+6(hij drinkt meestal maar 100-120)

En dan om 19uur nog een 4e fles



En dan maken we hem wakker tegen 22uur voor de papfles



Maar zelfs met dit schema wordt hij rond 3 uur wakker en drinkt een volle fles leeg (180+6).En dan zitten we dus op 5 flessen en een papfles…als we hem om 19uur een papfles geven dan komt hij om 1uur 's nachts alweer, en dan om 6uur 's ochtends nog een keer…



Graag jullie meningen over dit schema en hulp om hem toch te laten doorslapen. Oh ja, en hoeveel groente en fruit geven jullie?

Niet doorslapen is normaal.

Voeding is geen middel dat een kind ‘leert’ doorslapen hoor :wink:



Ook z’n eetschema. Tja, ik ben niet zo van de vaste schema’s, door een CB ‘opgelegd’. Geen een kind is toch hetzelfde. Het ene kind wil nu eenmaal meer voedsel dan het andere. :wink: Ik kijk liever naar het kind zelf.

Flessen kan je evt. verdunnen zodat je toch meer kan geven.



Met 19:00 een papfles en ‘dan alweer om 1 uur komen’ ? En dan om 6 uur ? Meid dat is nog lang hoor. :shifty: Ik denk dat je je verwachtingen wat moet aanpassen.

Een baby is geen robot die je kan besturen :mrgreen:

Tja heel moeilijk en ik ben het met Selena eens…ik ben ook niet zo van de vaste schemas die het CB oplegt...elke baby is weer anders.<br /> Kan me natuurlijk ook goed voorstellen dat het na 6 maanden heel vermoeiend is om steeds je bed uit te moeten voor de fles...<br /> <br /> Mijn ventje dronk savonds laat geen fles en kreeg rond 8 of 9 uur zijn laatste fles om vervolgens om 3 uur weer te komen.

Heb je ms al geprobeerd om hem snachts geen fles te geven maar een speen....het is namelijk ook een gewenning hoor!!<br /> Of dat je het afbouwt snachts dus elke keer wat minder in de fles.



Zo te lezen krijgt ie overdag wel genoeg en daar zou ie het de nacht wel op moeten kunnen doen…maarja net zoals ik al eerder schreef elke baby is weer anders.

Er zijn inderdaad maar weinig baby’s die het standaard schema van het cb volgen :wink:

Dus tja, als jouw kind het nog niet redt om de hele nacht door te slapen, kan je daar niet zoveel aan doen. Ik begrijp dat je al een papfles geeft, waarschijnlijk is het gewoon een kind wat snel zijn eten verteert.



Met 6 maanden wilde Marijne af en toe wel groenten of fruit proeven, maar het is bijvoeding om aan de smaak en de textuur te wennen en te leren op een andere manier te eten. Je kunt langzaam proberen of hij wat meer wil en of dat helpt.

Zoonlief hier van ook 6 maanden eet af en toe wat groente of fruit. Dat is nog geeneens een volwaardige voeding te noemen. Overdag drinkt hij een keer of 4 soms 5 x BV bij me en in de nacht…om 23.00 een voeding, dan tussen half 2 en half 3 ergens een voeding, dan ergens rond de klok van 5 uur. Gelukkig ligt hij lekker naast me en hoef ik me zo ongeveer alleen maar om te draaien. 8) Die wallen…zijn niet weg te plamuren. :lol:

Ik ben het eens met het feit, dat het consultatiebureau schema niet voor elk kind werkt.

Ene kind doet het er prima op, de ander niet.

Mijn kinderen dus niet… de oudste at al vrij vlot met regelmaat, maar wel zijn regelmaat. (werd 's avonds alleen nog gewekt om 23.00u tot hij 1,5 jaar was ofzo)

En dochterlief is pas gaan eten echt toen ze een jaar was. En ook dus nacht voedingen.



Een fles met 6 maanden 's nachts, ik vind het eigenlijk normaal baby gedrag, en geen gewenning zoals Nikita zegt.



Kinderen die weinig tot geen bijvoeding krijgen hebben gewoon honger, vooral omdat ze naarmate ouder worden ook meer bewegen en meer voedingsstoffen nodig hebben dit halen ze uit melk, en dan ook uit fruit en groente, vaak beginnen ze dit naarmate er meer bijvoeding bij komt flessen af te bouwen.



Kinderen van 6 maanden krijgen in mijn ogen altijd weinig bijvoeding binnen rond die tijd, dus ook niet echt gevuld raken er van. Ze halen nog niet de volledige voedingsstoffen er uit en dat doen ze wel uit melk.



Bijvoeding is tenslotte nog maar bijvoeding, en geen hoofdvoeding, dat word het pas na een jaar ongeveer (Bij mijn dochter dus zelfs later.)



Mijn dochter word in maart 2 jaar, en slaapt nu sinds paar dagen (3-4) door. Daarvoor sliep ze af en toe door, maar vaak niet.



Bijvoeding is dus geen garantie op doorslapen.

Anyway… schemaatje die wij ongv. hadden. van ons zoontje rond 6-7 maanden. tot ongeveer 1 jaar. Toen dronk hij geen flessen meer overdag, alleen om 23.00u)



07.00 - fles 180ml

10.00 - fruit met daarna 150ml melk (soms op, soms niet)

14.00 - fles 180ml.

15.30 - tussendoortje (koekje van 6 maanden, maar vaak banaan of peer)

17.00 - Groente. (Wij eten tenslotte ook rond 17.00/17.30 ooit moet hij daar aan wennen.)

18.30 - fles 150ml (soms op, soms niet)

23.00 - Fles met pap 180ml.



Daarna gingen we schuiven toen brood er bij kwam,

toen kreeg hij wel als hij wakker 's ochtends werd zijn fles, en om 10.00u fruit, maar om 12.30 brood, met 90ml melk, en rond 15.00 u een koekje, appeltje etc en gewoon de rest hetzelfde.





We zijn met 1,5 gestopt met de fles om 23.00u. Ondanks dat meningen verschillen of hij het toen wel of niet nog nodig had, hebben wij het zolang gedaan, hij werd zelf niet meer wakker de laatste maand daarom gestopt, afgebouwd, steeds minder gegeven.



Deze schema’s zijn richtlijnen die HIJ had gemaakt, hij kwam op deze tijden, en fruit, brood, en groente moest een keer komen dus hebben we dat een beetje gepuzzeld.

Is ook in het begin geweest dat hij pas rond 12.00 fruit kreeg, toen hij geen brood kreeg.

We voedde dus op verzoek.



Hij slaapt sinds een jaar door. Misschien zelfs minder.



Dochterlief heeft nooit een schema gehad, niet zoals zoon. Die at amper na de 6 maanden, wat je ook aanbood dus zat nog elke 4 uur aan de fles. En kwam 's nachts er ook voor, zij bewoog meer, verbrandde energie, maar at geen groente of fruit OF brood, dus flessen waren wel nodig. Ze is pas na een jaar echt gaan eten, en krijgt nu alleen nog 's avonds volle melk voor het slapen gaan. (tussen 18/19u)

's nachts niet meer, ja heel soms, maar in tegen stelling tot haar broer heeft zij wel een speen.

(Afgelopen maanden hebben we alles gebruikt om door te slapen, fles, geen fles, melk, diksap, speen, slaapzak, dekentje er uit er in etc… alles.)



Ik zou dus om mijn verhaal af te sluiten,

lekker op JOU gevoel af gaan, op zijn ritme, en als hij 's avonds die fles nodig heeft, dan heeft hij dat nodig, ze kunnen nog makkelijk honger hebben.

Mocht je het “hier slapen alle kinderen op door”-schema vinden, laat het dan aub even weten :mrgreen:



Maar niet doorslapen met 6 maanden is geheel normaal. Ook denk ik niet dat kinderen perse gewennen aan eten midden in de nacht, maar dat sommige het ook gewoon nodig hebben. Kaya is 's nachts echt niet te sussen met dr speentje, die wil gewoon melk, ook nu ze 16 maanden is nog. Dat doorslapen komt vanzelf wel een keer :slight_smile:



Met 6 maanden hield ik me helemaal nog niet aan een vast eetschema. Ik heb zelf geen vaste dagindeling, dus Kaya heeft dat ook niet. Er wordt hier gegeten en gedronken wanneer we honger/dorst hebben en geslapen wanneer we moe zijn, lekker makkelijk :slight_smile: Met 6 maanden at Kaya soms een hele dag niets, dan leefde ze even een dag op de melk weer, als dat ons beter uitkwam.



En zelfs nu slaapt ze geregeld nog op het moment dat wij ons avondeten hebben. Nou, dan slaat ze dat avondeten maar over.

Dus ehm. Schema? Wat is dat ookalweer?

Volgende week is mijn mannetje 6 maanden en hij zit nu op dit schema

Schema kan hier dus wel :slight_smile:

En met drie kids ook héél fijn!



7.30 BV

10.15 Fruit (half potje of half stuk fruit)

11.15 BV

15.30 BV

17.15 Groente

18.45 BV

22.30 BV

Ik zoek ook een doorslaap schema :mrgreen: :mrgreen: :wink:



Hier zitten we ook op 5 a 6 flessen omdat madam niet alle flessen leegdrinkt. Niet altijd werken de schema’s van ja ze mag met 6 maanden nog maar 4 van 210 hoor. (Serieus? wie dat bedacht heeft)



Ik heb vandaag geprobeerd om haar 4 te geven overdag (gelukt tot nu toe), maar ze is vannacht wel geweest, dus is dat 5 in totaal.



Nu heb ik het geteld ze heeft nu 860 ml gehad. Paar lepels fruit, paar lepels groente.



Ben benieuwd wanneer ze weer komt.



En weet je, ik heb me er bij neer gelegd dat ze niet doorslaapt. Best knus snachts zo’n warm kindje tegen je aan en na het eten heb je er geen kind meer aan :mrgreen:

Precies, probeer het naast je neer te leggen (als dat je lukt). Het kan heel vermoeiend zijn.



Hier weer een mannetje dat 4 weken lang 's nachts 4 a 5 keer wakker werd. Gelukkig nu twee nachten achter elkaar geen 1 keer of 1 keer wakker geweest.

Tja, S sliep met 4 weken al vrij goed de nacht door en met 4 maanden kreeg hij om 20.00 laatste fles en kwam dan echt niet meer in de nacht.

Papfles heeft hij nooit gekregen. We zij rond de 6 mnd wel begonnen met pap met lepeltje in de ochtend te geven omdat hij groente en fruit erg slecht deed, zo kon hij wat meer wennen aan lepeltje en iets vastere structuur.



Aan je schema zie ik niets verkeerds.

Geef je nog HA flesvoeding of gewone ?

HA is wat lichter verteerbaar dus dan komt kindje vaak ook sneller om voeding. Maar op zich is er niets mis mee dat hij snachts nog komt, elke baby heeft zo zijn eigen ritme en tijd nodig.

Hebben jullie wel door dat dit een topic uit november 2012 is? :wink: