advies nodig Konijnen

Wij hebben twee konijnen in een grote kooi binnen. De ene is 8 jaar en het andere konijn is 6 1/2 jaar. Ze hebben een grote kooi van 60 bij 1,20. Het oudste konijn heeft een gezwelletje in z’n nek en krijgt steeds meer kwaaltjes. Al weken heeft het konijn dunne, plakkerige ontlasting.



De dierenarts zegt: “Dat het konijn 5 jaar is, is mooi. Dat een konijn 6 jaar wordt, is prachtig. Dat een konijn 7 jaar wordt, is geweldig. Dat een konijn 8 jaar wordt, is al onwaarschijnlijker. Wat wilt u? U hebt een oud beestje, die niet lijdt” (Dat is dan 6 euro! :oops:



Het konijn eet goed. Krijgt allen nmaar brokjes en hooi, anders wordt de ontlasting nog dunner. Het konijn heeft nog een mooie vacht voor z’n leeftijd.



Alleen ben ik dagelijks bezig met konijnenbillen afvegen. Ze kan zichzelf niet meer schoonmaken. Ook moet ik als het konijn gepoept heeft de stinkende ontlasting gelijk weggooien.



Ik wil mijn beestje niet kwijt, maar ja over een paar weken ga ik bevallen en dan heb ik ene peuter en baby in huis. :roll: Al erg druk dus.



Graag tips.

Konijnen hebben 2 soorten ontlasting: 1 echte ontlasting: de bekende ronde konijnenkeutels en 1 ‘blindedarmontlasting’ dit zijn stinkende natte keuteltjes die vaak aan elkaar vast zitten. Het konijn eet deze zelf weer op, (in feite net als een koe herkauwer) om waardevolle mineralen en vitaminen op te kunnen nemen. Deze moet je dus niet met elkaar verwarren.



Overigens hebben konijnen echt maar heel weinig biks (= het harde voer nodig). Beter kun je biks zonder allerlei granen e.d. erin nemen. Een konijnen heeft per dag maar 2x een half eierdopje biks nodig, als je teveel geeft worden konijnen te dik in combinatie met te weinig beweging en kan het ook zijn dat ze daardoor zichzelf niet goed meer kunnen schoonmaken of problemen met hun ontlasting krijgen.

Ik zeg overigens niet dat dit bij jou het geval is, maar probeer te bedenken wat evt. de oorzaak zou kunnen zijn, hoor :slight_smile:



Heb je al het merk Science Selective geprobeerd? Dat is wel wat duurder, maar kan echt helpen om een betere ontlasting te krijgen. Als je van voer verwisseld, doe dat dan wel heel langzaam geleidelijk aan, zeker bij een wat ouder konijn. (dus steeds iets meer van het nieuwe voer en weer wat minder van het oude voer aan het konijn geven per dag). Konijnen hebben namelijk erg gevoelige darmen.



Kijk verder eens op http://www.konijnen.nl en http://www.bunnybin.nl. Daar staat veel goede informatie over konijnen.



Overigens zou ik geen konijn in laten slapen alleen maar omdat het zichzelf niet meer schoon kan houden, wel meer konijnen hebben (ook wel eens door inteeltproblemen) last van dit kwaaltje… Sommige konijnen kunnen zelfs wel eens 14 jaar worden.



Als je meer vragen hebt, vraag gerust :-*



Groetjes,

Elise

Als het echt om dunne ontlasting gaat, en dan bedoel ik dus ook niet die vitamine-keuteltjes, dan laat ik bij mijn konijn altijd het voer even weg en krijgt íe alleen hooi te eten. Daarnaast heb ik ook ergens ooit gelezen dat hooi-thee goed schijnt te helpen. Dat maak ik ook wel eens als mijn nijn “aan de dunne” is en dat gaat goed.



Succes ermee hoor!!! En een dikke knuf voor Nijn Senior :hug:

wat een dierenarts zeg…Mijn konijn is 11,5 jaar geworden. Het is wel een bekend kwaaltje dat de poep dunner wordt.

Had die van mijn ook.



Ik heb geen tip voor je, dan schoonmaken en extra hooi geven.

Minder wortels wil ook nog wel eens helpen.

Ik ga idd maar weer stoppen met biks. Vindt ze alleen zo lekker en stel nou, dat het haar laatste dagen zijn, dan ontneem ik haar dat. Vind ik ook zo zielig :oops: :roll:

Misschien kun je de biks ook wat minder geven ipv helemaal stoppen? Dan heeft jouw konijn toch dat lekkere eten en toch veel hooi.



Ik heb ook een konijn gehad die die plakkerige poep had. Let er heel goed op, want toen wij op vakantie waren geweest, hadden vliegen daar al eitjes in gelegd en die gevolgen zijn verschrikkelijk als je daar te laat achter komt… :frowning:

:hug: Moeilijke keuze meis. Ik zou het ook niet kunnen. Het is toch je lieve konijntje waar je van houdt en dan zou je die om wat kleine kwaaltjes op moeten geven. Ik heb mijn konijntjes vroeger ook tot het einde toe zo goed mogelijk verzorgd. De mijne mochten alleen niet zo oud worden.

Maar los van de leeftijd wil je je konijntje gewoon graag zo lang mogelijk bij je houden!

Ik hoop dat je wat kan hebben aan de tips van de meiden hier. Ik heb echt werkelijk geen idee, maar ik vind dat je dierenarts zich er maar makkelijk vanaf maakt en zich wel eens wat meer in zou mogen leven in het feit dat mensen zich hechten aan een dier. Wat voor dier het ook is!.



Succes ermee iig meis :-*