advies m.b.t. nachtvoeding: wat nu?

Hoi,



Ik zit met een dilemma en ik dacht ik vraag jullie even voor advies :shifty: .



In principe voed ik Jasper op verzoek: dus als hij z’n lipjes aflikt of handjes eet krijgt hij gewoon (.) ongeacht het tijdstip. Om toch enigsinds een houvast te hebben probeer ik hem rond 22:30 de laatste en rond 7 uur de eerste voeging te geven. Overdag kwam hij soms om de 2-2,5 uur en soms om de 3-4uur. Heel wisselend dus. Meestal drinkt hij 20-25min aan een borst en dan nog 10-15min aan de andere borst. 'S nachts kwam hij al sind zijn geboorte een keer: rond 3:30. Netjes dus :thumbup:



Maar sinds vrijdag is het 's nachts drama :roll: :roll: :roll: Nou ja drama is ook zo’n overdreven woord- het kan natuurlijk veel erger en ik moet waarschijnlijk niet zeuren (doe ik ook niet echt.)



Hij wordt nu telkens rond 2 uur al wakker. Dan begint hij dus vrolijk te brabbelen, zijn lipjes te lekken en 15min later zit hij z’n handen zo wat op te eten. Dus ik ga eruit om hem te voeden. Na maximaal 6 min valt hij als een blok aan mijn borst in slaap- en wordt ook tijdens het verschonen niet meer wakker. Dus ik leg hem terug in z’n wiegje.



Om 5 uur nog een keer hetzelfde. En als ik zou opstaan om 6uur weer, maar dan vertik ik het gewoon (wetende dat hij om 7 uur toch weer krijgt.)



Nou vind ik het niet heel erg om er 's nachts uit te moeten, maar leuk is natuurlijk anders. Bovendien is dit dan al een ‘slecht begin’ van de dag want dan wil hij namelijk tot 12 uur bijna elk uur drinken, waardoor hij natuurlijk niet slaapt en dan valt hij om 12/13uur uitgeput in slaap. Slaapt tot een uur of 4 en dan is hij weer wakker tot 20/21uur.



Dus jullie begrijpen: ik wil dat hij weer terug naar z’n oude ritme gaat. Of een nieuw ritme aanleert, dat hem ook past. Maar dit wordt hem dus niet. Iemand tips?



Groetjes,

Dagmar

Ik zie je ‘probleem’, heb net een verhaal als reactie op Gerry getypt. De strekking: ook wij hebben van alles geprobeerd om het schema om te buigen, maar uiteindelijk heeft Leonie dat zelf gedaan… Ik kan dus niet zoveel zinnigs zeggen, maar wil je wel even succes wensen!

Kunnen het regeldagen zijn? Dan zou het na een paar dagen vanzelf over moeten gaan.

Het is mij nooit gelukt Timo in een schema te krijgen. En tot 8 maanden heeft hij ook nachtvoedingen gekregen (en nu soms zelfs nog een enkele keer de fles, 1xper3weken). Tips heb ik niet voor je maar wel een hart onder de riem. Het gaat echt over :slight_smile:

Ik begrijp dat het lastig is maar het lijken inderdaad wel regeldagen te zijn. Ik denk, als je op (zijn) verzoek wilt blijven voeden, dat je er toch aan moet geloven

:wink:

Hij is ook nog erg jong dus misschien heeft hij het nu weer even nodig en straks, hopelijk voor jou, niet meer. In ieder geval lijkt het me voor een kindje van zijn leeftijd niet vreemd om nog nachtvoedingen te krijgen. Even doorbijten dus.

Bedankt voor jullie reacties :mrgreen:



In principe hoef ik ook nog (lang) niet van die nachvoedingen af, maar dan wil ik wel dat het de moeite waard is, want voor een paar minujes sabbelen mijn bed uit vind ik toch erg zonde van mijn slaap :think:

Daarom heb ik liever dat hij een keer goed drinkt dan 2 keer half…



En tja regeldagen lijkt mij niet echt(die hebben we ook al gehad, maar dan dronk hij dus om het uur heel goed, niet alleen een paar minutjes)- het zijn meer regelnachten :wink:



Ach ja: het is ook wel eens goed om te horen dat er gewoon niks aan te doen is en dat het erbij hoort :roll: Anders blijf je jezelf afvragen wat je nou weer verkeerd doet :wink: Nog even doobijten dus :mrgreen:

Je doet het hartstikke goed! En wie weet, slaapt hij vannacht wel weer door :pray:

Als hij niet echt drinkt, kan het natuurlijk ook zijn dat hij niet echt honger heeft. Misschien is het meer behoefte aan gezelschap, geruststelling, aandacht… Dan zou je hem ook tevreden moeten kunnen krijgen zonder voeding, met alleen even knuffelen of aaien. En áls dat het geval is, dan kan papa dat natuurlijk ook :dance: .



Ligt hij in een wiegje naast je bed? Dan hoef je er zelf niet uit, is prettiger. Verschonen zou ik ook alleen doen als hij een poepluier heeft. Anders moet je er zelf steeds uit en word je hartstikke wakker en hij zou zelf ook nog het idee kunnen krijgen dat de nacht voor iets anders is dan alleen slapen en een voeding tussendoor.

Heb je al eens aan een co-sleeper gedacht? Ons aller Kiddo, die het nu even wat rustiger aan doet, heeft wel een mooie foto :wink: Misschien als je haar even heel lief roept? :inlove:

Hi hi, laat ik nou net Kiddo ge-pb’t hebben over een co-sleeper :mrgreen: . Wist niet dat ze het wat rustiger aan deed trouwens :oops: .

Bedankt voor de tips :-*



Jaspers wiegje staat al aan ons voeteneinde, dus ik hoef er niet echt uit. Luier wissel ik inderdaad alleen maar als hij gepoept heeft(gemiddeld een tot twee keer per week dus dat valt mee). Alleen moet mijn vriend er al om 6 uur uit dus ga ik vaak toch naar de woonkamer zodat hij tenminste goed kan slapen :oops:



Die Co-sleeper klinkt erg leuk, maar naast ons bed hebben we maar iets van 30cm ruimte, dus dat is zeker niet genoeg voor zo’n mooi ding :think: Bovendien vind ik het eruitgaan ook niet zo erg. Ik vind het minder leuk dat ie dan over dag z’n draai niet kan vinden…



Maar(zul je natuurlijk net zien) vandaag lijkt het voor het eerst weer mee te vallen :shifty: Hij heeft vanochtend om 7 uur weliswaar amper gedronken maar toen had hij pas om 10 uur weer honger en toen om 14uur :shock: :shock: en daartussen heeft hij 2 dutjes van 45 en van 90 min gedaan. Ik weet niet wat me overkomt :oops: :mrgreen: :oops:

@eisblume wrote:

Alleen moet mijn vriend er al om 6 uur uit dus ga ik vaak toch naar de woonkamer zodat hij tenminste goed kan slapen :oops:


Is je vriend een lichte slaper en neem je daarom deze voorzorgsmaatregel of ontzie je hem puur uit angst om “overlast” te bezorgen? :shifty: Ik heb het idee dat veel partners erg snel wennen aan wat onrust in huis. Hier is het in ieder geval zo dat manlief bijna overal doorheen slaapt en Claudia heeft nogal eens een onrustige nacht…

's Nachts wakker worden is nou eenmaal iets wat bij kinderen hoort, ook als ze al wat ouder zijn. Ook jij hebt je nachtrust nodig. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk (heerlijk toch, dat je je baby nog lekker bij jullie op de kamer hebt!) en cijfer jezelf niet teveel weg, joh.

Ik snap het helemaal hoor, wil mijn man ook steeds ontzien, maar eh… waarom zou hij méér moeten slapen dan jij? Alsof jij niet heel hard werkt… Tuurlijk gun je hem zijn nachtrust, maar mag dat ook ten koste van de jouwe gaan?



Wij verdeelden dan nachten altijd, hij de eerste helft en ik de tweede. Werkt prima. Tuurlijk is hij moe, of zeg maar doodop. Maar ja, dat ben je nu eenmaal met een klein kindje :-* .

Tosca slaapt nog steeds niet altijd door (hoewel vannacht wel weer :pray: ) maar als je straks op één voeding per nacht zit dan klinkt het misschien vreemd, maar daar wen je aan. En dat zal snel genoeg zo zijn. Zolang Jasper echt alleen maar drinkt en er geen spelletje van maakt gaat het echt alleen maar om de melk, en dan blijft het dus een duidelijk verzoek. Ook hier geen goede ervaringen met een ritme afdwingen, helaas zoeken die kleintjes het uiteindelijk toch zelf uit. Heel veel sterkte, ik weet hoe vermoeiend het soms kan zijn :hug: .

Zou het misschien helpen om hem een speentje (of z’n duim…net wat hij heeft) te geven? Misschien heeft hij gewoon zuigbehoefte, en kan je het drinken een uurtje ‘rekken’ zodat je weer op je gewone ‘schema’ ben?

:smiley: Hoi Eisblume,



Ik denk dat het regeldagen zijn.Ik heb allebei mijn zoontjes 8 maanden borstvoeding gegeven en heb tot 3 jaar terug als kraamverzorgster gewerkt.Ik voedde mijn zoontjes ook op de tijden dat ze zelf wilde eten.Dat is ook het beste,want borstvoeding werkt op vraag en aanbod.Als je dit een paar dagen vol houdt dan komt het van zelf goed waarschijnlijk.De kleine wil waarschijnlijk meer eten dan dat er in je borsten zit op het moment.Als jij dan vaker aanlegt dan gaan je borsten meer maken als het goed is.Nog even volhouden dus.



Groetjes Alexandra

Nog eens bedankt :thumbup: voor alle tips.

Ik heb het de afgelopen 2 nachten gewoon aangekeken en het lijkt idd weer voorbij te zijn.

Van woe op do kwam hij om 2.30 en dan weer om 5.15, dus het ging de goede kant op. En vanacht was het 3.20 en 6.00. Maar om 6.00 wilde hij helemaal nog niet drinken en is toen nog tot 7.00 in slaap gevallen :dance:



Maar hij drinkt nog steeds alleen zo kort 10-15min per kant terwijl ik toch echt 20-25min aan de eerste kant gewent ben. Kan het zijn dat ie nu al sneller drinkt?

:thumbup: Gelukkig gaat het de goede kant weer op met Jasper,hij is natuurlijk ook nog klein.Doe zelf overdag anders even een klein dutje als je het echt niet trek.dat deed ik ook wel eens.In de tijd dat mijn zoontjes borstvoeding kregen kwamen ze 's nachts meestal 1 soms 2 keer.Het went vanzelf.Ik vond het altijd reuze gezellig.Vaak voedde ik liggend in bed op mijn zij.dan viel ik weer eventjes in slaap en als ze dan klaar waren met drinken legde ik ze weer terug.

Je doet het hartstikke goed zo joh!! Ga zo door :thumbup: :thumbup:



:hand: doei!

:mrgreen: Hallo,ben ik weer.

Ik heb net gekeken op Jaspers weblog.Wat een schatje!!!

Het is zo te zien een heerlijk ventje.Geniet er lekker van!!

Groetjes

Ja dat kan Eisblume, maar het kan ook zijn dat hij gewoon niet zo’n honger heeft. Drinkt hij alleen 's nachts korter of overdag ook?



Hoe lang of kort hij ook drinkt, als hij gewoon plast en groeit, krijgt hij op die manier genoeg binnen. Dus dan is het eignelijk alleen maar handig voor jou :wink: .