advies (in dubio)

2de uk is op komst, Jasper heeft flesvoeding gehad, en het lijkt me bijzonder om Borstvoeding te geven…



Maar…

Ik zit nog in dubio, ten eerste omdat ik weer heel snel aan het werk moet na de bevalling, en weer 40 uur moet gaan werken…



(moet= is omdat ik alleenstaand ben)



Jasper zit op een speciale school, ik moet elke ochtend 30 min rijden, en ik moet jasper ook 1.5 uur van te voren wakker maken, hij vraagt wel heel veel aandacht. Anders is het drama…



Ik kan het natuurlijk wel gaan afkolven…

Maar ik ben bang dat hier zo veel tijd in gaat zitten, dat ik het gewoon alleen niet ga trekken, en elke morgen een drama gaat worden.

Uk 2 moet natuurlijk ook aangekleed worden, en veel aandacht krijgen…

Hoi gefeliciteerd met je zwangerschap!



Ik heb wel veel respect voor je hoor, alleenstaand, 2 kids en voltijdbaan, lijkt me heel zwaar! Respect :thumbup:



Toen ik je berichtje las was het eerste wat in mn opkwam; probeer het gewoon. Stoppen kan altijd nog en dan heb je wel een aantal mooie momenten gehad met je kleintje en een paar dagen/weken zijn ook al erg gezond. Of ander combineer je beide, kan geloof ik ook.



Ik kan me niet in jouw situatie verplaatsen natuurlijk, maar ik wil je wel meegeven dat ik tot nu toe borstvoeding als erg gemakkelijk en vooral erg mooi ervaar.



ik heb natuurlijk nooit kunstvoeding gegeven dus ik kan daar niet over mee praten, veel vrouwen schijnen dat juist ook weer gemakkelijk te vinden.



hmm, volgens mij help ik je niet echt verder :think: sorry…



succes met je keuze!

Knap hoor meid, dat je dat allemaal weet te combineren :thumbup: .



Mijn advies zou zijn om de BV gewoon te proberen. Als het niet werkbaar is of het valt je toch tegen in de praktijk, kun je altijd nog stoppen. Andersom kan het niet.



Er zitten immers ook praktische voordelen aan. Geen geklooi met flesjes, 's nachts je baby gewoon bij je pakken en niks warm hoeven maken. Geen flessen en poeder hoeven meenemen, overal en altijd gratis kunnen voeden zonder iets te hoeven opwarmen. Juist als je alleenstaand bent lijken me dat voordelen.

Daarbij, het is geen garantie natuurlijk, maar gemiddeld genomen hebben BV-kinderen minder krampjes en buikpijn en zijn ze minder ziek. Dat scheelt je ook een hoop werk (klinkt cru, maar een tevredne baby is gewoon minder werk…)



Ik wet niet hoelang je verlof hebt voordat je weer moet gaan werken, maar ik neem toch aan dat je wel 12 weken hebt? Zelfs als je zou besluiten na die 12 weken te stoppen (of na 6 of na 2), heeft je kind een hoop voordeel gehad van de BV. Afkolven is ook een optie, maar ik snap dat je daar tegenop ziet. Ik zou het besluit om dat wel of niet te doen uitstellen tot het zover is. Besluit je dan dat je inderdaad niet wil kolven op je werk, dan kun je stoppen met BV, maar je kunt ook bijvoorbeeld de ochtend- en avondvoedingen blijven geven en de rest KV. Tegen die tijd zie je wel wat je dat het fijnste lijkt.



Kortom: ga ervoor, zie hoe het loopt en besluit tegen die tijd hoe je ermee verder wil (of niet).

Wat je ook doet, ik wens je in ieder geval heel veel succes :thumbup:

Hoi,





Ik ben ook alleenstaand moeder, maar met 1 kind. Ik heb vanaf het begin borstvoeding gegeven. Ik geef ook borstvoeding in het openbaar en ben hierdoor gewoon een stuk flexibeler ( ik weet niet hoe jij daar over denkt ).

Ik werk 32 uur in de week en ga twee a drie avonden naar school.



Pas nu merk ik dat mijn lichaam het niet meer trekt. Tommy krijgt nu 3 a 4 x per dag borstvoeding en 2 x kunstvoeding ( niet dat hij nu wel doorslaapt, maar toch ).



Ik zou beginnen eraan en als het niet lukt, gewoon stoppen.



Groetjes Suzanne en

Ik ga het gewoon DOEN !



Baalde al zo erg dat ik jasper geen BV mocht geven, ik zal nl zwaar aan de antibiotica, heb ook aan gegeven dat ik dit niet meer wil na de bevalling… Kost wat Kost !



Heb/had het zo gemist toen, miste mijn moeder gevoelens toen, en nu heb ik de helft van de zwangerschap niet meegemaakt,

omdat ik pas bij 23 weken wist dat ik zwanger was…



Wil de extra schade gewoon inhalen… (mijn gevoel dus)

@Gab wrote:

Ik ga het gewoon DOEN !


Ik wens je heel veel BV-plezier. Hoe langer je geeft, hoe makkelijker het wordt. En inderdaad, zeker als alleenstaande moeder is borstvoeding ideaal lijkt me. 's Nachts scheelt het veel (door de hormonen die de melk doen toeschieten, val je bovendien in no time weer in slaap) en overdag kun je overal heen zonder al te veel voorbereiding / planning.

Met werken en kolven erbij, dat moet je maar gewoon zien. Je mag 1/4 van je werktijd besteden aan voeden / kolven (dus 2 uur als je 8 uur werkt). Ik weet niet of je dicht bij je dochter werkt? Dan zou je het zelfs zonder kolven kunnen regelen). Plus je hebt de eerste tijd ook nog recht op een extra pauze van een (half?) uur per dag. Als je die tijd ook echt neemt, dan kun je het allemaal redelijk rustig doen. Hoewel ik vaak zat te stressen :roll:, zeker in het begin. Ik moest echt even m’n draai vinden.

Als je vragen hebt of steun nodig hebt… je weet KOK te vinden! :wink: Zonder al die online-ervaringsdeskundigen weet ik niet hoe ver ik was gekomen.

Top zeg dat je er voor kiest om BV te gaan geven!! Als ik zie hoe makkelijk t is in zoveel situaties, bijv snachts; hup bij je in bed, drinken en weer lekker slapen. Of onderweg in de auto, ff auto langs de weg, (.) en drinken maar enz.

En wb werken en kolven, ik zou wachten met beslissen totdat t zover is.



Even offtopic, wowie dat lijkt me heel heftig zeg om met 23 weken pas te weten dat je zwanger bent! Geniet met volle teugen van de rest van je zwangerschap.

@S@nne wrote:

Plus je hebt de eerste tijd ook nog recht op een extra pauze van een (half?) uur per dag.




Een uur :slight_smile:

Officieel mag je een 8e van je werktijd doorbetaalde pauze extra opnemen totdat je kindje 6 maanden oud is. Bij een normale werkdag is dat dus een uur. Dat komt nog vanuit de arbeidstijdenwet voor zwangeren, als zwangere mag je dat namelijk ook en dat loopt dus na de bevalling een half jaar door. Of je nu wel of geen borstvoeding geeft overigens.



oh enneh… succes! Ga je een cursus volgen bij de VBN of LLL? Zou ik wel aanraden, je krijgt daar veel info.

Ik wens je heel veel BV-plezier. Hoe langer je geeft, hoe makkelijker het wordt. En inderdaad, zeker als alleenstaande moeder is borstvoeding ideaal lijkt me. 's Nachts scheelt het veel (door de hormonen die de melk doen toeschieten, val je bovendien in no time weer in slaap) en overdag kun je overal heen zonder al te veel voorbereiding / planning.]


Hier ervaring met beiden, oudste wilde niet en dat was dus klooien met flesjes 's nachts. En echt, wat scheelde dat enorm dat Roeland wel wilde. Gewoon opstaan aanleggen, terugleggen, bed in, verder slapen. Ik werd ook veel minder echt wakker omdat ik niks hoefde te doen waarvoor ik mijn hoofd moest gebruiken (schepjes tellen, controleren dat de temperatuur goed was). Kortom: echt een aanrader, het is zo veel makkelijker!

Zelfde hier, oudste wilde niet, dus ik heb meer ervaring met flessen dat me lief is. Wat een geklooi…



Goed dat je ervoor gaat, ik wens je een hele fijne tijd met je kleintje straks :-* :thumbup:



er zijn ook veel soorten AB die wel mogen in combinatie met BV. Misschien goed om te onthouden voor het geval je ze straks nodig mocht hebben