Advies gevraagd: eten met stukjes?

Mijn zoontje wil geen eten waar stukjes in zit (potjes voor 8 maanden), en lust alleen gepureerd (6 maanden dus). Als ik het hem toch geef begint ie vaak te huilen en eet maar weinig. Omdat ik het idee had dat ik maar gewoon ‘vol moest houden’ stop ik dan met eten geven. Dan houdt het dus op en krijgt ie niks meer (ook geen toetje of ander gepureerd potje). Gevolg is dus wel dat ie nu (ik doe het pas 2 dagen) weinig eet. Wat vinden jullie: volhouden in de hoop dat ie honger krijgt en gaat eten, of toch nog wachten met mijn ‘strenge’ opvoeding :wink: ?? Ik vind het namelijk ook wel beetje sneu, en qua gewicht is het ook geen baby die veel kan inleveren.

Tot 1 jaar is het ‘bijvoeding’, dus alles wat ie binnenkrijgt is mooi, melk is het belangrijkste. Dus als ie geen stukjes wil, zou ik geen stukjes geven :wink: volgens mij komt dat van zelf wel goed, al is’t misschien wat later dan jij zou willen :wink: . Misschien is het een idee om hem dan daarnaast af en toe ergens op te laten knabbelen(soepstengel, broodkorstje, stukje komkommer, babykoekje,…) Het gaat er in mijn ogen vooral om dat ie leert wat eten is en wat het inhoudt om te eten.

Maar misschien ben ik te gemakkelijk :shifty:

Mijn dochter at ook nog geen stukjes rond de 8-9 maanden en gaf haar altijd nog gepureerd. Zo rond haar eerste jaar ging het steeds beter, wel met enige regelmaat aangeboden en opeens accepteerde ze het.

Nikki was ook niet echt weg van stukjes… dachten wij… wat blijkt: rond die leeftijd kreeg ze meer en meer een eigen willetje en wat ze dus eigenlijk wilde was zelf haar lepeltje vasthouden en meer zelf mee kliederen. Langzaam aan zijn we gestopt met pureren maar wel haar eten heeeel fijn snijden en prakken. Zij at zelf met haar lepeltje of handen mee. Sinds deze week ineens een grote stap: Ze eet al haar eten in stukken, met haar handen, uit haar bakje. Okay, het is wat rommelig (het zit echt overal!) maar die blik op haar gezicht is echt een miljoen waard en ineens eet ze ook heel haar bordje leeg!

Misschien dus toch proberen of hij met jullie mee kan eten en op die manier van fijn gepureerd naar geprakt, naar kleine stukjes en dan naar grovere stukjes laten gaan. Maar wat bij ons echt doorslaggevend was, was haar zelf mee laten doen met eigen lepeltje en/of handjes.

PS: Trouwens, ze krijgen hier wel altijd een toetje, o ze nu goed of niet goed eten. Het toetje hoort bij het eten en is voor ons niet een beloning of straf.

Als laatste tip: Hou het leuk. Lotte lustte bijvoorbeeld nooit boontjes, maar toen ik liet zien dat er in mijn boontjes cadeautjes zaten werd ze toch wel heeeeel erg benieuwd, hihihi :smiley: . Toen heb ik haar uitgelegd dat er ook in haar boontjes cadeautjes zaten, namelijk: balletjes! Als we nu boontjes eten, dan eet ze die als eerste op en dan de rest. Zo heeft ze spelenderwijs geleerd dat eten ook leuk kan zijn.

Probeer het eens ala Rapley, gewoon hele stukken eten geven. Mijn jongste zoontje eet heel slecht als hij gevoerd wordt terwijl hij als hij zelf mag eten eet als een bouwvakker!

Daarnaast zou ik hem het toetje niet onthouden. Hij is nog veel te jong om de link te snappen tussen niet eten = geen toetje, plus dat het toetje ook belangrijk is (eiwitten etc)

Mijn dochter at potjes (met stukjes) ook veel minder, nu eet ze zelfs ook nog maar een half groot potje. Maar moet wel zeggen ze heeft vers eten veel liever, en eet ze wel goed.

Dus als wij iets eten wat ze niet kan eten omdat het te pittig ofzo is of frietjes, dan eet ze dus een potje.

Maar wij zijn die potjes ook gewoon blijven geen, nooit meer een stapje terug gedaan, wel gaven wij dan gewoon een toetje dan had ze wel iets binnen.

Een uur later ofzo gaf ik dan gewoon nog een stukje fruit.

Maar ook vaak een appel/peer/banaan aanbieden dat ze er stukjes vanaf kunnen eten. Of sperzieboontje in het handje geven zodat je ze gewoon aan stukjes laat wennen.

suc6 ermee :hug:

Ik zou gewoon voor het gepureerde gaan. De één is er sneller aan toe dan de ander. Vind het een beetje cru om dan maar te stoppen met eten geven in de hoop dat je honger opwekt… :shifty:

En inderdaad, af en toe op een soepstengel of babykoekje laten knagen.

Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat hij binnen krijgt wat moet, hij geen honger lijd (waardoor ze mijn inziens alleen maar meer gefrustreerd raken) en hem af en toe eens laat knabbelen aan iets.

Ik heb lang ook gepureerd eten gegeven. Vond hij het lekkerste. Verder at hij wel soepstengel en brood in stukjes, dus kauwen heeft hij wel geleerd.

Nu eet hij vaak mee met de pot en de aardappelen wil hij nog altijd alleen als purree (of als friet :wink: ). Groente daarentegen eet hij wel in stukjes en vlees ook.

Mijn dochter wou de potjes vanaf 8 maanden eerst ook niet, ze ging kokhalzen.

Ik maakte met de staafmixer de stukjes iets kleiner, maar niet zoals de 6 maanden potjes…

En dat ging goed, steeds minder met de staafmixer, en nu eet ze de 8 maanden potjes wel…

wat grappig hier is het juist anders hier wil die geen potjes meer zonder stukjes meneer is nu 11 maand en krijgt al sinds 9 maand de potjes van 15 + maand.

het andere wordt ie niet echt zat aan is hap en weg met de stukjes moet die echt kauwen

ik ben van de potjes afgestapt…

met 6 mnd at ze al 8 mnd potjes…

met 8 mnd was zelfs de 12 mnd potje geen uitdaging meer…

dus hup dan maar lekker met de pot mee eten… gewoon kleiner gesneden… niets pureren…

mijn vriendin haar dochter heeft tot ze ruim 1 jr was gepureerd gegeten…

ze vertikte het gewoon… en ineens ging ze steeds beter eten

nu eet ze gewoon mee

Hier juist een kindje dat nooit een (heel) potje heeft gegeten :roll: en ook nu nog hoeft hij niks met die structuur :roll: spaghetti met saus eet ie bijvoorbeeld alleen als ie na elke hap applauds krijgt :shifty:

Hier ook een kleine man die zijn eten nog gepureert wil hebben.

Brood eet hij wel maar als hij stukjes eet gaat hij kokhalzen.

Ik geef hem gewoon gepureert komt vanzelf wel dat hij stukjes gaat eten.

Hier al een halve boterham of 1 hele tussen de middag en s’avond’s krijgt ze nu al potjes van af 8 maanden 6 maanden potjes is ze binnen 5 min klaar met eten!

En dat gaat super niks niet kokhalzen gelukkig maar zo een korstje brood moet ze niet liga koek eet ze ook zo weg soepstengel wil ze ook niet.

Ik denk gewoon de 6 maanden potjes gewoon nog even geven en over een paar weken weer 1 van 8 maanden aanbieden! En dan van lieverlee een stapje verder.

Succes iniedres geval!

Hoe gaat het nu ?

wat een eigenwijsjes he, deze baby wil ook alleen nog de 6 mnd potjes, de 8 mnd absoluut niet en verse gepureerde groente zelfs niet…

verder eet hij prima brood en broodkorst etc. dus ik maak me geen zorgen

m’n oudste had het ook en die is met zo’n 14 maanden ook ‘opeens’ gewoon met de pot gaan mee-eten, eerst geprakt natuurlijk

Wij hadden dat ook.

Ons CB zei dat er voor hen geen stukjes in de potjes horen. Dit zijn ze niet gewend.

Dus wij hebben de 8 maanden potjes iets gepureerd in het begin en steeds grotere stukjes erin laten zitten. Bij ons werktte dat echt heel goed.

Hij eet nu sinds hij 10 maand is de 12 maanden potjes.

hier ook een stukjes gruwellaar :smiley: ik prak met een vorkje ook de potjes, en dat eet ze dan wel, maar niet van harte, ik weet nog van mijn andere meiden dat zij dat ook hadden, ineens gaat het knopje om en eten ze eten met stukjes, brood idem, brood met warme melk erover vind ze lekker maar droog brood, blegh, ik maak mij er niet druk om, komt vanzelf goed.