Advies gevraagd (aanpak agressie in klas)

Anne zit vanaf begin schooljaar 2009-2010 bij een lieve juf in een combiklas groep 1/2. De juf van Anne is zo lief dat ze niet optreed als er dingen voorvallen in de klas. Oke ze praat in de kring erover met de kinderen, maar als ze bv in de rij staan om school binnen te gaan wordt er op tenen getrapt, geduwd etcetc. ook bij het buitenspelen gaat het er hard aan toe. Terwijl je ziet dat in andere rijden (er zijn 5 groepen 1/2 op de school) dat het er rustiger eraan toe gaat.

Ouders beginnen ne meer met elkaar te praten over dat de kinderen in huis ook agressiever worden.

Anne kwam vaak thuis dat een jonge van haar klas haar pest, duwt, schopt, vingers ombuigt etc. Weer een keer met de juf gaan praten, maar Anne moest beter tegen de kinderen zelf zeggen dat ze dat niet wilde en niet lke keer naar de juf komen, want ze is ene klikspaan zei de juf. Oke dat kan. Maandag bracht ik Anne weer naar school en de juf kwam meteen naar mij toe om te vragen of Anne wel verteld had dat ze zo leuk met het pest jongetje (zal zn naam hier niet noemen) had gespeeld. Dat had Anne vrijdags idd gedaan, maar zo overdreven dat het leek alsof de juf het bij haar had ingefluisterd dat ze dat vooral thuis moest vertellen.

Maar goed, vandaag weer met een moeder gesproken, haar oudste dochter zit nu voor het 2e jaar bij deze juf en ze heeft op het inschrijfformulier van haar broertje gezet (die maart 2011 4 wordt) dat ze niet wilt dat hij bij deze juf in de klas komt.

Kortom als je alle verhalen bij elkaar opteld is niet iedereen even tevreden over deze juf, ook al is ze erg lief (ze komt van peuterspeelzalen af).

Aangezien ikzelf ook niet precies weet natuurlijk hoe het eraan toegaat en alleen de verhalen van Anne hoor en zij ook niet altijd een lieverdje is, vind ik het moeilijk inschatten.

NU hebben we kans dat Anne in volgend schooljaar weer deze juf heeft (hoeft niet, maar kan wel). Persoonlijk heb ik dat liever niet denk ik, maar als alle vriendinnetjes in deze klas blijven en haar alleen over te zetten naar een andere klas vind ik ook niet leuk.

We zitten dus met een paar ouders in 2 strijd. Wat moeten we doen…samen de juf eens aanspreken hoe zij het ziet dat kinderen in haar klas zo agressief zijn, onze mond dichthouden en hopen dat ze volgend jaar een andere juf krijgt, of de onderbouwcoordinator aanspreken?

Ik weet het niet. Ik vind de juf leuk en aardig, gaat helemaal mee in Anne s aanpassingen ivm toiletgang door chronische blaasonsteking etc. Toch vind ik het raar dat het zo in de klas eraantoe gaat.

Anne is ons enige kind, maar als ik dus van meer ouders prblemen hoor dan zet het me wel aan het denken, ook al heb ik er verder totaal geen ervaring mee.

Wat zouden jullie hiermee doen? Er zijn kinderen bij die thuis hun frustraties uiten op jongere broertjes of zusjes. Anne heeft laatst haar papa heel hard in zn vinger gebeten, zo kennen wij haar niet.

Hopenlijk kunnen jullie mij en misschien ook de andere ouders een handje helpen door te zeggen wat jullie zouden doen. Het is moeilijk.

Vast bedankt

Kinderen die naar school gaan en dan ineens in vingers gaan bijten is overigens geen zeldzaamheid :wink: ook al waren ze eerder nog zo lief.

M.b.t. de rest; de juf zal jou niet bijten als je dit bespreekt toch? De vraag is in hoeverre het werkelijk een probleem is. Als het een leidt tot het andere is het wel iets om te gaan bespreken.

@lydia wrote:

Kinderen die naar school gaan en dan ineens in vingers gaan bijten is overigens geen zeldzaamheid :wink: ook al waren ze eerder nog zo lief.

M.b.t. de rest; de juf zal jou niet bijten als je dit bespreekt toch? De vraag is in hoeverre het werkelijk een probleem is. Als het een leidt tot het andere is het wel iets om te gaan bespreken.

Nou dat ene bijtincedent van Anne valt zeker te overzien.

Ik ben 2 keer in de klas wezen kijken toen er opendagen waren en heb de kinderen en de juf in actie gezien. Daarbij heb ik 2 keer gezien dat Anne over de grond werd getrokken in de gymzaal en de juf er niks van zei, ook niet toen Anne met dikke tranen naar haar toeging (eerst kwam ze naar mij, aar ik zei dat ze maar naar de juf moest gaan, die er vervolgens niks mee deed). Deeerste keer drong Anne voor en het meisje dat haar wilde corrigeren van 2 jaar ouder (tja combiklas) trok haar gewoon over de grond heen. Oke, Anne was verkeerd, maar dat hoeft niet op die manier opgelost te worden). 2e keer Liep Anne over de lage balk en duwde een kindje haar eraf. Toen hij eroverheen liep legde Anne haar handen op de balk zodat hij er moeilijker overheen kon (tja boets wieder boets). Zijn vriendje ziet dat en sleurd Anne op een agressieve wijze over de grond. Anne gaat wat verdrietig naar de juf, maar de jongens spannen samen zodat Anne maar achteraan moet sluiten en er niet naar haar geluisterd wordt.

Dat laatste jongetje die haar over de grond trok heeft ze meer problemen mee.

Moeders van vriendinnen van Anne komen vooral thuis dat hun kinderen agressiever worden. 1 Moeder kent weer een moeder die haar kind in groep 1 bij deze juf heeft gehad en die ging op een gegeven moment met tegen zin naar school. Heeft nu een andere juf en is een heel ander kind geworden.

Het zijn dus meer ook de verhalen van andere die erbij komen die ons laat twijfelen in de bekwaamheid van de juf als het om slaan schoppen etc gaat.

Persoonlijk heb ik een vreselijke hekel aan dit soort “schoolpleinpraat”. Die moeder heeft weer van die moeder gehoord dat… enz… Ik vind dat als jij een probleem met de juf hebt (en dus niet al die andere ouders, maar jij zelf) je dat met de juf moet bespreken. En heb het dan vooral om de voorvallen met jouw kind. Probeer dan ook te benoemen dat je haar heel lief vindt en ziet dat ze geweldig omgaat met Anne haar plasgedrag, maar dat je het vervelend vindt om steeds een verdrietig en boos kind thuis te hebben dat het steeds heeft over kinderen die elkaar pijn doen enzo. En dat je graag wil weten wat de juf (of de school) daar aan gaat doen. Ik zou dan ook om een rustig gesprekje vragen en dat niet eventjes voor schooltijd doen, dan heeft de juf in zo’n groep waarschijnlijk wel andere dingen te doen en heeft ze geen tijd en rust om jouw vragen te beantwoorden. Mocht dat nog niets opleveren, dan zou ik naar de bouwcoordinator gaan om jouw zorgen uit te spreken. Het is niet vervelend bedoelt, maar er is als juf zijnde niets vervelender dan dat je hoort dat er zo achter je rug om op het schoolplein wordt gepraat terwijl niemand dat gesprek met jou aangaat.

@mamaartje wrote:

Persoonlijk heb ik een vreselijke hekel aan dit soort “schoolpleinpraat”. Die moeder heeft weer van die moeder gehoord dat… enz… Ik vind dat als jij een probleem met de juf hebt (en dus niet al die andere ouders, maar jij zelf) je dat met de juf moet bespreken. En heb het dan vooral om de voorvallen met jouw kind. Probeer dan ook te benoemen dat je haar heel lief vindt en ziet dat ze geweldig omgaat met Anne haar plasgedrag, maar dat je het vervelend vindt om steeds een verdrietig en boos kind thuis te hebben dat het steeds heeft over kinderen die elkaar pijn doen enzo. En dat je graag wil weten wat de juf (of de school) daar aan gaat doen. Ik zou dan ook om een rustig gesprekje vragen en dat niet eventjes voor schooltijd doen, dan heeft de juf in zo’n groep waarschijnlijk wel andere dingen te doen en heeft ze geen tijd en rust om jouw vragen te beantwoorden. Mocht dat nog niets opleveren, dan zou ik naar de bouwcoordinator gaan om jouw zorgen uit te spreken. Het is niet vervelend bedoelt, maar er is als juf zijnde niets vervelender dan dat je hoort dat er zo achter je rug om op het schoolplein wordt gepraat terwijl niemand dat gesprek met jou aangaat.

Dat is de reden geweest waarom ik vorige week met haar ben gaan praten. Wat mij dan weer tegen mn borst stoot was dat Anne zo overdreven kwam vertellen hoe lief de jongen was geweest. Moelijk is om erachter te komen of de juf dat gezegd heeft of dat het uit anne zelf kwam.

Je hebt gelijk over die plein praat en het heeft me aan het denken.

Wellicht beter hier nnog even op aanzien hoe het verder loopt en anders nog een keer met de juf praten.

Dank je wel.

Ik snap heel goed hoe dat gaat hoor, ik sta zelf als moeder ook bijna dagelijks op het plein :wink: Maar als juf zijnde weet ik ook dat je daar niks mee kan, ik kan in een gesprek met een ouder niets doen aan alle klachten van andere ouders. Ik vind wel dat je kan uitspreken dat Anne last heeft van de sfeer in de groep en dat je aan de juf kan vragen wat ze daar aan gaat doen.

Succes ermee in ieder geval, het is niet leuk als je kind zich niet lekker voelt in zijn/haar groep.

Jij vind de juf leuk en aardig terwijl jouw Anne in papa z’n vinger bijt? Haar voor klikspaan uitmaakt? Doordat zij zich zo doet is aan de juf te danken want de juf doet niks als ze ziet dat de kinderen duwen/op iemand’s tenen trappen en vingers buigen… Door de agressie, toont Anne dat ook thuis zoals vele kinderen.

Ik zou geen genoegen nemen om haar ermee te confronteren… En mocht het alsnog niks uithalen, ga dan naar onderbouwcoordinator… Daar zijn ze tenslotte toch voor?! :think:

Nee meid, ga gewoon actie ondernemen voordat het te laat is.

Ik ben het er mee eens dat je altijd van je eigen ervaringen uit moet gaan en in gesprek moet gaan met de ander (in dit geval de juf) maar het zegt natuurlijk wel wat dat je niet de enige bent en in dat opzicht vind ik niets mis met het vernemen van ervaringen van andere ouders.

Dat zou mij ook sterken in het idee dat ik niet in mijn eentje een beetje gek sta te zijn.

Maar ja wat nu. Het lijkt me wel heel naar om dit soort dingen waar te nemen (zoals met dat gym enzo) en als ik sommige verhalen hier af en toe lees ben ik erg dankbaar dat wij dit soort problemen iig nu niet hebben (ljkt me echt heel erg naar)

Ik zou anders samen met je man een gesprek met haar aanvragen, het probleem voorleggen en vragen wat zij er aan gaat doen. en als er niets gebeurt het hoger op zoeken oid. Dit wil je toch geen twee jaar gaan volhouden.

Sterkte ermee.

Bedankt voor de aanvullende reacties.

Ik ben dus pas bij de juf geweest en laat het nu even rusten. Mocht er weer iets voorvallen waar ik niet achter sta ga ik weer naar haar toe en mocht ik geen fijn gevoel hebben bij dat gesprek ga ik aangeven dat ik niet wil dat Anne volgend jaar bij haar in de klas zit denk ik of ik praat eerst met de onderbouw coordinator. Dat blijft een moeilijk punt omdat ik niet weet naar welke klas vriendjes en vriendinnetjes gaan. Hier op school herschikken ze elk jaar de klassen, dus wie nu in 1/2 B zitten kan volgend jaar de helft in 1/2 a zitten en de andere helft in 1/2 c en nog 2 kindjes in B blijven of zo. En nogmaals, de juf is verder super, aleen kan ze denk ik moeilijk orde handhaven of kordaat optreden als er ‘ruzie’s’ zijn. Ik vind wel dat de andere ouders die het erover hebben ook maar eens met de juf moeten gaan praten, want nu hoort ze het alleen van mij en ik ga niet voor andere spreken. Dus als 1 van de andere ouders nog eens iets zegt vraag ik ze of ze het bespreekbaar maken bij de juf zodat zij misschien inziet dat er meer speelt.

mond dicht houden zou ik dus echt niet doen!!

met de juf heb je gepraat maar naar jou gevoel handelt ze er niet naar.

je kind is(zoals ik het lees!) geen klikspaan, je kind voelt zich niet lekker op die plek! anders kwam ze niet zo vaak bij de juf “klagen”.

als de juf niet luistert naar jou en jou kindje zou ik zeker bij de onderbouw coordinator klagen!

succes met dit alles.

:hug:

Tjonge :shock: .

Ik zou het er ook niet zomaar bij laten. Als juf er niets aan kan doen, dan zou ik “hogerop” gaan praten. Dit kan ook gewoon niet fijn zijn voor de juf, geen grip meer hebben op je klas!

En het lijkt me ook verre van ideaal voor Anne… lijkt me dat ze het nu niet echt fijn heeft op school, en dat is geen fijn begin van een schoolcarriere!

Sterkte!

Hier is ook iets aan de hand, alleen weet ik niet wat, Th zegt niets en de juffen weten het ook niet (aangezien Th ook niet naar hen toe komt). Maar hij is dus 1x thuis gekomen met een pluk haar uit zijn hoofd, ik ben 1x met hem naar de dokter geweest omdat hij 2 dagen achter elkaar op school was gevallen ofzo (haalde hem op met een enorme dikke bult tussen zijn ogen)en hij een hersenschudding bleek te hebben… daarna was het een hele tijd rustig tot hij vorige week ineens weer thuis kwam met alweer een dikke bult tussen zijn ogen. :shock:

Juf heeft niets gezien (en het is echt een lieve maar strenge juf die dingen goed kan inzien, maar in een klas met meer dan 20 kinderen kun je ze natuurlijk niet constant in de gaten houden).