Adoptiekindjes uit Haiti

Ik hoorde gisteren op de radio dat er in Eindhoven een vliegtuig met 100 kindjes uit Haiti is aangekomen. De procedures zijn versneld, dit had anders nog wel maanden of jaren kunnen duren.

Super natuurlijk, helemaal geweldig!! Ik gun het iedereen van harte en ben blij dat die kindjes niet langer in die ellende daar hoeven te leven.

Maar ik denk dan wel: waarom moet er eerst een ramp gebeuren, wil het zo snel gaan?? Waarom kan dit “normaal” ook niet zo snel??? :think:

Groetjes, Marieke

das een goeie vraag van jou , ik vroeg het mij ook al af.

ik ben alleen bang dat we daar toch nooit een antwoord op krijgen.

:think:

Dat vroeg ik me idd ook af, maar wel fijn dat die kindjes nu sneller naar hun adoptie ouders kunnen komen. Alleen erg triest dat er eerst zoiets vreselijks moet gebeuren…

Omdat ik denk dat het heel veel werk is, en ik vind het ook goed dat er regels zijn mbt adopteren en dat kindjes niet zomaar aan ‘Jan en alleman’ worden meegegeven.

Waarom ze er nu vaart achter zetten is natuurlijk duidelijk, en ik denk ook dat mensen zich daar nu extra voor in moeten spannen, iets wat waarschijnlijk niet elke dag, de hele week , het hele jaar door kan…

Daarbij, je hebt met meerdere landen te maken, dat is niet binnen 1 dag geregeld.

@Anneke wrote:

Omdat ik denk dat het heel veel werk is, en ik vind het ook goed dat er regels zijn mbt adopteren en dat kindjes niet zomaar aan ‘Jan en alleman’ worden meegegeven.

Dat is zeker heel goed, maar waarom het dan nu wel sneller kan ? ze moeten toch heel goed blijven kijken waar de kindjes terecht komen..dat vraag ik me dan af. Maar vind het voor de kindjes wel heel fijn dat ze nu naar een goede plek gebracht worden.
Alleen wel heel vreselijk, wat zullen die kleintjes bang zijn..eerst zo iets meemaken en dan zit je ineens bij vreemde mensen in een vreemd land.

Het erge is, er zijn nu heeeeeeeel veel kindjes bijgekomen die geen ouders meer hebben. Ik denk dat het daarom ook versneld is. Ze hebben daar anders geen opvangplek meer.

Zo vreselijk allemaal :kaars:

Volgens mij is de procedure niet versneld maar gaat het om kinderen waarvan de Haitiaanse rechter al gezegd heeft dat ze door die ouders geadopteerd mogen worden en waarvan alleen het administratieve gedeelte nog gedaan moet worden. De regel was geloof ik dat de kinderen tijdens de afronding daarvan in Haiti moesten blijven, maar nu hoeft dat niet omdat door de gevolgen van de aardbeving waarschijnlijk nog jaren kan duren.

Inderdaad.

En er zijn ook kindjes die nog niet toegewezen zijn, kortweg, daar zijn nog geen adoptieouders voor gevonden en die worden nu in pleeggezinnen geplaatst totdat ze geadopteerd kunnen worden.

Ik vind het geweldig dat dit kan en eigenlijk niet meer dan logisch.

Denk dat ze ook wel een redelijke cultuurschok krijgen. Eerst die ramp, sommigen waren al afgestaan anderen zijn wees geworden en dan hup in het vliegtuig naar het koude Nederland…

Een goede kennis van ons is meegeweest om de kindjes op te halen.

Een aantal kinderen heeft inderdaad nog geen adoptieouders.

Hun papieren waren al wel in Nederland, er was alleen nog geen koppeling gemaakt.

Deze kinderen komen eerst in een pleeggezin.

Het was een hele heftige reis geweest…

Veel kinderen met diaree, moet je je dat voorstellen in een vliegtuig.

De kinderen hadden nog nooit gevlogen, er waren er een aantal helemaal in paniek.

En andere kinderen zaten de hele reis alleen maar voor zich uit te staren.

Deze kinderen hebben al veel te veel narigheid gezien in hun jonge leventje…

@Mama wrote:

@Anneke wrote:

Dat is zeker heel goed, maar waarom het dan nu wel sneller kan ?
vraag je je dat serieus af? :think:

Ze hebben overigens gisteren (dacht ik) een stop gezet op de adopties vanuit haiti om mensenhandel tegen te gaan.

Ik ken iemand die een kindje uit Haiti geadopteerd heeft, dat kindje is een halfjaartje terug bij hen gekomen, maar de bureaucratische molen in Haiti is niet best… Ze hebben nadat ze een foto hebben gekregen van hun kindje en de papieren dus ‘alleen nog maar’ geregeld moesten worden nog anderhalf jaar moeten wachten voor het kindje opgehaald mocht worden!!

Echt bizar, maar het is gewoon een zooitje in Haiti, al jaren.

Dit meisje was ws overleden als ze nog een paar maanden langer had moeten wachten, zwaar ondervoed. Die wetenschap, jouw kindje dat zo geleden heeft terwijl je al anderhalf jaar actief (en nog jarenlang uberhaupt bezig met de adoptie) wacht tot je kindje mag komen. Afschuwelijk :frowning:

@fiep klophout wrote:

@Mama wrote:
@Anneke wrote:

Ze hebben overigens gisteren (dacht ik) een stop gezet op de adopties vanuit haiti om mensenhandel tegen te gaan.

Je moet wel alles wat ik zeg goed lezen he.. :wink:

@Mama wrote:

@fiep klophout wrote:
@Mama wrote:
@Anneke wrote:

done....

@fiep klophout wrote:

@Mama wrote:
@fiep klophout wrote:
@Mama wrote:
@Anneke wrote:

done....

Oke..nou ja dus ik vraag het me serieus af.
Waarom moet het dan normaal zo lang duren zo kun je het ook bekijken..snap wel dat ze het nu sneller moeten/willen doen, maar gebeurd het dan wel goed, komen die kinderen dan weg goed terecht ? Want er worden nu dan volgens mij heel veel handelingen overgeslagen...dat moet wel, want normaal kan het niet zo snel. Of zou het normaal dan ook wel sneller kunnen eigelijk ?
Dat is wat ik mij afvraag.
Maar jij vindt het dus heel normaal dat het ineens ''zomaar'' kan en normaal de procedure veel langer is, meen je dat ?

ik meen dat ik snap dat als er zo’n ramp gebeurt, als een land zo in puin ligt, dat er dan andere wetten gaan gelden, en dat er dan andere belangen gaan tellen. En een van die belangen is de veiligheid van de kinderen. En als er in eigen land door zo’n ramp niemand meer is die voor zolang voor die kinderen kan zorgen, dan snap ik dat ze liever die kinderen snel naar de adoptie ouders doen. Dan maar even niet precies volgens de regels. Dat is niet de ideale situatie, maar ja, heel haiti heeft momenteel heel erg weinig te maken met een ideale situatie…en misschien komen ze hierdoor idd niet goed terecht, maar het alternatief is nou niet zo rooskleurig dat er veel scenario’s zijn te bedenken waarbij de kinderen slechter terecht komen dan wanneer ze nu in haiti blijven he.

Maar goed, gezien de stop op de adoptie nou, blijkt dat er genoeg schurken zijn die misbruik maken van deze situatie en vrolijk in die kinderen gaan handelen…