administratief medewerker oid in klein mkb

Zo mooie titel… maar ik denk er zullen vast wel meer mensen zijn die dit doen of in ieder geval een idee hebben erbij…



Ik werk dus in een klein bedrijf (8man) en doe de boekhouding vnl en wat verkoop ook enzo…

Maar… voor mensen die ook zoiets doen… wat doeje wel wat doe je niet?

of hoe wordt er overlegd enzo…



met name mbt:

betalingen: wie beslist wat er betaald wordt en wanneer ( uitgaand)

bankafschriften : wie ziet ze, boekt ze… haalt de betaalde bonnen erbij…



Ik zit er namenlijk zelf wat mee… heb aan de ene kant het idee dat is niet allemaal mijn verantwoordelijkheid en aan de andere kant denk ik ja ik doe wel de boekhouding…

heb voorheen ook bij een klein kantoor gewerkt, met ook 8 man. De facturen inboeken/wegschrijven in exact was wel mijn taak. Maar het daadwerkelijke inzien van rekening gegevens etc was alleen weg gelegd voor mijn leidinggevenede.Daarnaast ook nog stukje bestellingen opnemen en ondersteuning geven aan de buitendienst.

Ik doe het zelfde als jij… Ik begon als Office Manager, steeds meer administratie naar me toe getrokken en nu doe ik eigenlijk alles wel… Behalve de maandelijkse rapportage aan ons hoofdkantoor in Italie, dat doet onze accountant die 2 dagen in de maand bij ons is.

Ik doe ook nog inkoop, en van alles… DUs tijdtechnisch red ik het al niet allemaal in 3 dagen. Dus werk ik ook nog een halve dag betaald thuis, die uren verdeel ik over de avonden.



Ik zou niet weten wie het anders moet doen :mrgreen: , wij zijn met 7 mensen in het bedrijf… De rest is technisch, verkoop of marketing

maar hoe doe je dat met betalingen enzo, beslis jij wat waar en wanneer betaald wordt? of gaat dat weer via iemand anders?



Bij mij is nu de situatie zo dat ik dat allemaal doe en dat de baas zich daar helemaal niet mee bezig houdt, en ik vind dat niet echt prettig… ik geef wel aan van he kijk eens mee maar datis dan ook letterlijk wat ie doet… meekijken… hij houdt zich er verder helemaal niet mee bezig.

en ik heb zoiets van volgens mij hoef ik die verantwoordelijkheid niet allemaal te hebben…maar jij ( de baas dus)

jouw baas = mijn baas



Die van mij is amper op kantoor. Hij is momenteel aan het verbouwen in zijn nieuwe huis en is daar dus de hele dag… echt heel irritant, want er zijn nou eenmaal bepaalde dingen die hij moet weten of waar hij zijn licht ook over moet laten schijnen, maar het boeit het niet.

Steekt sowieso overal zo’n beetje zijn kop voor in het zand, als het bijv. klachten van klanten betreft etc… We hebben een aantal issues lopen bij klanten die ontevreden zijn over de omzet van hun systeem bijv. en die willen hem spreken als baas zijnde, maar hij wimpelt het af en laat min collega er dan heen gaan, die vervolgens niets voor elkaar krijgt omdat ze de baas willen spreken…



Dus ik bepaal het eigenlijk allemaal zelf… Momenteel hebben we een hoop installaties lopen en moeten een hoop dingen voorfinancieren voor klanten en dat is niet goed voor onze cashflow, dus is het passen en meten wat en wanneer ik iets betaal…

Als ik dan iets tegen hem zeg erover, dan luistert ie maar half en moet ik het zelf allemaal weer oplossen. Ik snap dus helemaal wat je bedoelt

ja jouw baas is mijn baas idd…



het heeft soms voordelen want ik bepaal ook veel dingen zelf wat betreft mijn werktijden enzo… maar aan de andere kant draag ik nu grotendeels de verantwoordelijkheid over zijn bedrijf en de daarbij horende zorgen…

en dat begint nu wel de keel uit te hangen…

Je zult moeten kijken hoe je bent aangenomen en wat er toen in het pakket stond. Bovendien denk ik dat je toch wel regelmatig overleg zult hebben met je baas. Ook al is hij dan maar heel even op kantoor.



Wat je kunt doen is hem er op wijzen dat jij niet degenen bent die uiteindelijk de beslissingen neemt die noodzakelijk volgen uit …bijv. het betalen van facturen of het voorfinancieren van installaties. Het is uiteindelijk zijn verantwoordelijkheid en niet die van jou. Door hem duidelijk te maken dat jij dit niet wilt zal hij zich meer betrokken moeten gaan voelen.



Ik weet ook wel dat het soort werkzaamheden zoals je die nu uitvoert er in sluipen, van het een komt het ander en een baas die niet zo geïnteresseerd is in de administratieve achtergrond van z’n bedrijf zal dit eerder van hem afschuiven. Toch zul je hem/haar duidelijk moeten maken het dit JUIST het hart van de onderneming is. Want als er geen geld is kun je niet doorgaan en zeker niet groeien.



Ik werk zelf ook in de administratie, nu bij een groot kantoor, nl. de overheid, maar ik heb eerder ook altijd in kleine bedrijven gewerkt. Gelukkig heb ik altijd meerderen gehad of eigenaren die zich wel met de administratie bemoeiden en zich daar ook verantwoordelijk voor voelden.

Ik kan me wel voorstellen dat je ervan baalt…maar dat kun je alleen zelf opheffen door er met je baas over te praten en in dit gesprek aan te geven wat je wel wilt maar juist ook wat je NIET wilt.



Ik wens jou/jullie veel succes.

ja het heeft inderdaad ook wel voordelen… Hier ook redelijk flexibel… kom ik een keer om 9.15 binnen, prima… ga ik eens om 16.30 weg, ook goed…

ja ik moet dat inderdaad met hem aankaarten en dat was ook al van plan… want nu zijn er al een poos gedoe dingen en niet de minsten en dat ligt zon beetje leuk op mijn schouders ipv die van hem…

ben ook al ziek thuis geweest daardoor…

hij zou verbeteren maar toch were minder enzo…



maar ik vroeg me ook gewoon af hoe dat bij anderen ging omdat ik dat niet weet en wie weet is dit wel hoe het is… zeg maar voor iedereen maar ik begrijp dat dat dus niet zo is…