activiteiten met een dreumes van anderhalf jaar

hebben jullie nog goeie tips voor me wat ik kan doen met een ventje van anderhalf jaar? soms weet ik het even niet meer. :oops:

floris is een manneke die ontzettend veel uitdaging nodig heeft nml en is ontzettend nieuwschierig en leergierig.

baby en peuter tv bv vind hij niet zo leuk want dat geeft te weinig uitdaging.tekenfilmpjes dan weer wel bv…

hij is ontzettend druk met van alles en vind het erg moeilijk om met een ding tegelijk bezig te zijn…hij vliegt dan ook van hot naar her en overal maar twee minuutjes.

boekjes vind hij reuze interesant. :thumbup:

speelgoedauto’s en vrachtwagens ook wel eventjes 5 min,maar daar kan je zo weinig mee. de lol is er dan ook al snel af. :thumbdown:

driewieler ook leuk voor 3 min .daarna is de de lol er weer af. :thumbdown:

glijbaan die is wel leuk voor 10 min :thumbup:

schommel neh geen bal aan…2 min :thumbdown:

puzzels voor de kleintjes ja wel leuk :thumbup:

kortom hij wil leren en ontdekken.maar wat kan ik hem nog aanbieden?

hij is nog maar anderhalf maar al zo klaar voor de peuterzaal :roll:

hij wil spelen met kindjes enz enz.maar hij moet helaas nog een half jaar wachten.

wie kan me aan tips helpen? :pray:

Ik lees met je mee hier zit ik met hetzelfde probleem :oops:

Melinda is ook al zo klaar voor de PSZ …

Ze gaat er ook heen zodra ze 2 is…

Maar tot die tijd moet je je kind zien te vermaken he :mrgreen:

Schiet me net een idd te binne voor je…

Misschien Floris 1 dag per week naar een creche doen zodat hij kan spelen met andere kindjes???

Of peutergym :smiley:

Favorieten van mijn jongens:

• Duplo (ze hebben nu sinds kort door dat je twee blokjes aan elkaar vast kunt maken en weer los kunt trekken en dat je zo dus ook torens kunt bouwen)

• Blokkendoos (blokjes stapelen, als twee blokjes lukt gaan ze oefenen voor drie, etc)

• Wij hebben een houten kiep-vrachtwagen, heel leuk om blokjes in te stoppen en weer eruit te halen

• Mandje met keukenspulletjes en groenten (plastic rommel voor een paar euro bij de zeeman gekocht :mrgreen: ). Erg leuk, met lepeltjes in een pannetje roeren en dan ‘net-alsof’ hapjes nemen :inlove: en net doen alsof je de plastic groenten opeet… mjammie!

Eigenlijk rommelen ze wel met alles, maar ze kunnen dan eigenlijk ook best heel goed zelf spelen (totdat ze ruzie beginnen te maken :lol: ). TV kijken doen ze echt heel zelden, alleen als ze moe zijn en ik moet gaan koken. Ik zie tv dan voor zo’n kleintjes ook absoluut niet als uitdaging :shifty: hier kijken ze ook alleen naar een DVD van Dribbel. Die kennen ze nu, ze beginnen al te lachen als ze weten wat er gaat komen. Peuterprogramma’s op tv zijn denk ik nog te moeilijk te volgen en dan is inderdaad de aandacht binnen twee minuten weg.

Wat ook goed werkt: niet teveel tegelijk aanbieden. Ik haal één of twee dingen uit de kast, als ik meer neerzet dan weten ze het niet meer, dan gaan ze ook van hot naar her en is alles maar heel kort leuk. Behalve wat ik uit de kast haal, staan er een aantal dingen altijd binnen bereik (die passen nl. niet in de kast :mrgreen: ) zoals loopfietsjes, een hobbelpaard en een loopkar (die laatste is ook erg populair nog steeds!).

En soms lopen ze alleen maar aandacht te trekken en lijkt het alsof ze niets willen. Dan ga ik gerust even naar boven ofzo, dan mopperen ze heel even en gaan dan al gauw lekker zitten spelen. Als ik dan weer terug kom zijn ze meestal heerlijk aan het rondkeutelen samen :inlove:

Succes!

Hier gelukkig eentje die zichzelf wel erg goed kan vermaken als het moet en hij niet moe is. Ik probeer wel elke dag wat uitdagingen voor hem te verzinnen.

Zo heeft hij vanmorgen de ramen gezeemd (en ik daarna nog een keer :wink: ), hij stofzuigt vaak zelf (en ik daarna nog een keer :wink: ).

Ook vindt hij het heerlijk om gewoon buiten te wandelen. Dan gaan we de weg die hij wil, en stoppen we waar hij wil. Ook kan hij zich een uur vermaken met grind in de tuin, opstapelen, op het bankje leggen, in de kruiwagen, er weer uit, bouwen etc. Maargoed, als Floris snel uitgekeken is op dingen, dan zal hij dat vast ook niet zo lang willen doen.

Het kdv werkt hier ook perfect. Lekker veel kindjes om mee te spelen en wat meer uitdaging in speelgoed (en leidsters die zin hebben om een poos met hem te spelen, wat ik niet altijd heb :oops: )

Succes!

wat doen we hier…

eh.

bakjes geven uit de keukenkast, met deksel en dan iets om erin te doen, droge macaroni, droge rijst en laat maar klieren ermee.

Okee, daarna ligt je vloer vol met rijst ofzo, maar hij kan echt zo 30 minuten zoet zijn met iets erin, iets eruit, dekseltje erop passen, dekseltje weer los.

kleien, ik ga met hem aan de keukentafel zitten en ik klei, hij kleid mee op zijn manier. Nadien heb ik een homp bruine klei die ik weg kan gooien, maar hee… langleve de action.

Een klein afwasteiltje met schoon water en dan plastich lepels en bordjes en de afwasborstel.

Vind hij ook prachtig. Waterballet ruimen we later wel weer op.

Lekker wandelen buiten en dan echt op zijn tempo en waarheen hij wil. Meestal kom ik de straat dus niet uit want hij ziet van alles en wil ook van alles oppakken van straat. Op deze leeftijd laat ik hem nog en roep ik niet steeds " bah, laat liggen" we nemen een zak mee (pedaalemmer zak) en hij stopt er van alles in (de gemeente is vast blij met hem)

Nadien gooi ik de zak weg en was ik zijn handen.

In de tuin laten banjeren… ook als het nog wat vochtig is. Hij kan de tuin niet uit en vermaakt zich goed op de glijbaan, in de zandbak, met takjes en mijn bakje oude wasknijpers.

Verven… ik heb hier plakkaatverf zat, hij krijgt dan een plastic bordje met 5 kloddertjes en grote stukken papier (met dank aan ikea) en dan zien we wel.

Oude kleren heb ik daarvoor zat en nadien gooi ik hem rustig ook gewoon onder de douche.

En soms… soms is er niets leuker dan een grote stapel oud papier uit de papierbak te halen en dan samen met hem alles in repen te scheuren. Hij heeft dan de dikste lol en nadien gooi ik het gewoon weer in de papiercontainer terug.

Toe zijn aan de peuterspeelzaal… wees daar toch behoedzaam mee. Het kan soms zo lijken, maar wees bedacht op teleurstelling als dan toch blijkt dat die overgang wellicht weer meer is dan ze aan kunnen.

Misschien kun je eens kijken via het cb of ze clubjes moeders met speelochtendjes hebben?

Dat doen ze hier wel en wij gaan dus af en toe naar zo’n speelochtend. Dat is bij een ouder thuis en het gaat altijd om kinderen tussen de 1 en 2.5 jaar.

Vind hij ook erg leuk, maar wekelijks bleek weer te veel te zijn.

Hier is de zandbak een enorm succes, daar zit hij dus makkelijk zonder overdrijven een dik uur in te spelen.

Wasknijpers vindt hij geweldig…

Een gewoon tasje/zakje en dan t hele huis door om er vanalles in te stoppen. Weer uit te halen. En weer in te stoppen :lol:

Die speelochtend die Cell zegt hebben ze hier ook, is wekelijks in het dorpshuis hier en is voor kindjes van 0-4 jaar. Er zijn ook kindjes van alle leeftijden. Wij gaan elke week al van toen Jayden net een jaar was geweest en hij vindt het erg leuk. (leuker dan de psz, hij vindt het daar nog wel moeilijk dat ik wegga en bij de speelochtend heeft hij de zekerheid dat ik blijf).

Verder zie ik bij Cell veel leuke ideetjes die we hier ook een keer gaan doen :mrgreen:

Hier staan ook nog goeie tips bij:

http://www.kiind.nl/articles/54/Spelende_dreumes.html

Ik had op die leeftijd echt een ritme in de dag, een beetje net als een peuterklasje. Ik had dan wel ook altijd min. 3 (oppas)kinderen in huis, dat scheelt :wink:

Veel tijd voor verveling was er niet, maar kindjes moeten wel leren spelen. Dat ze maar vijf min bezig zijn met een auto is omdat ze nog niet alle mogelijkheden ontdekt hebben, voordoen en laten zien, dan gaat je kleintje je wel nadoen.

zo zeg dames daar kan ik wat mee…harstikke bedankt voor alle tips :smiley: :thumbup: :clap:

floris is gewoon een ontzettend druk manneke die nooit langer dan 3 min ergens zijn hoofd bij kan houden.hij zit dan ook nooit stil .hij rent en vliegt de hele dag door…ontzettend vermoeiend :zzz:

ik zal oma ook wat tips meegeven :lol: daar zijn de kindjes dit aankomend weekend terwijl papa en mama lekker een weekendje centerparcs pakken :inlove: even weer wat man en vrouw tijd inplaats van alleen maar papa en mama :thumbup: heb er zo’n zin in zeg :mrgreen: :inlove: :dance:

Hier geef ik de tijdschriften die ik uit heb aan mn meisje, kan daarmee uren zoet zijn om ze helemaal kapot te scheuren.

Vingerverven is hier ook een favoriete bezigheid en dan vooral kijken hoe mooi al die kleurtjes op je handen/armen etc eruit zien.

In de tuin spelen, vooral in de bloembakken wroeten, of in de zandbak, die hebben we net een week en echt uren speelplezier hier. Druk al het zand in de emmer scheppen en dan (het liefst over zichzelf :inlove: ) weer leeggooien.

Even naar het speeltuintje achter waar ze lekker kan glijden, in het zand kan zitten, gras kan plukken etc.

Stukje gaan fietsen vind ze ook geweldig, samen op de grote fiets, of haar fietsje met duwstang.

Als ik boven even bezig zijn kan ze zich ook een hele tijd vermaken met mijn rijen schoenen ( :oops: het is echt een meisje), oke je bent weer ff bezig om je paren bij elkaar te zoeken, maar zoet spelen dat ze kan.

Met mijn bejaarde mobiel kan ze ook heel lang spelen, en een portemonaie met wat (oud buitenlands) briefgeld. Succes gegarandeerd, ook nog met ons neefje van bijna 4.

Zoek gewoon eens dingen die niet speelgoed zijn, dat vind onze meid het interessantst. En idd ochtendgroepjes, peuterzwemmen oid.