actifry

Heeft iemand ervaring ermee? en weet iemand het verschil tussen de actifry en de gourmet edition



Wij zitten nog te dubben erover

ik ben afgehaakt.



Het duurt ruim 40 minuten om 1 kilo patat te bakken en dan zou je daarna nog een keer x baktijd nodig hebben voor bv frikandel of kroket.

Ook is er behoorlijk veel kritiek over het verschil in vetopname.

Uiteindelijk haal je de frietjes uit de frituur en dan blijft het meeste vet in de pan :wink:

Bij de Actifry gooi je een maatlepel olie in de pan en die is na afloop volledig geabsorbeerd. Onderzoekers zijn van mening dat het verschil eigelijk niet noemenswaardig is.



Dus wij hebben besloten het vooral vanwege de baktijd en het feit dat wij zowieso incidenteel frietjes eten, niet te doen.



Vlees en andere zaken die ik wil grillen gooi ik al jaren gewoon in de oven of onder de standaard gril.

Ik heb de gewone actifry. Ik weet niet wat die andere versie doet dus het verschil kan ik niet vertellen.



Wij gebruiken denk ik andere patat want binnen 20 minuten staat het bij ons aan tafel. Ik vind het ideaal. Je kan er ook andere recepten in maken.

Ik gooi de patat erin en ondertussen bak ik het vlees en dek de tafel. Je hebt er geen omkijken naar.

Volgens hubbie is het enige verschil tussen de twee de kleur :mrgreen:



Hier is het vet over het algemeen niet helemaal geabsorbeerd trouwens, maar wij gooien er eigenlijk alleen zelf tot frietjes gesneden aardappel in, misschien dat dat nog uitmaakt. Vind het wel een handig ding, vooral ook omdat we geen kookwonders zijn: je gooit hem vol en hij doet de rest. En ik wil absoluut geen friteuse in huis hebben en zo kunnen we toch zo af en toe frietjes en snacks maken (in de oven lukt nooit zo geweldig hier).

zijn er niet meer mensen met een actifry?



het lijkt mij een fijn apparaat, maar ik vind hem te duur, +/-150,- is de goedkoopste die ik op het internet tegen kom.



hoe vaak gebruiken jullie hem? en wat maak je er zoal in, of gebruiken jullie hem alleen voor patat?



gr louwina

Ik heb een (gewone) actifry gekregen van iemand en ik ben heel blij dat ik er zelf geen cent aan heb uitgegeven want ik ben zeer ontevreden. Pata wordt gewoon niet lekker knapperig, wat ik ook doe. Ik heb verschillende soorten friet gebruikt en de super cruncy fries van aviko worden nog wel een beetje knapperig, maar echt lekker is het niet. Meer olie in de pan helpt wel iets. Frikandellen worden niet bruin en kroketten, aardapelkroketjes ed kunnen er niet in. Mijn ervaring is trouwens niet dat de patat alle olie absorbeert, de olie blijft gewoon achter in de pan.

Andere gerechten heb ik er nog niet in gemaakt, ik vind een wok prima geschikt voor het soort gerechten dat genoemd staat in het receptenboekje (bijvoorbeeld biefstukreepjes met groenten ed). In de wok hoef je ook niet veel olie te gebruiken en is het veel sneller klaar dan met dit apparaat.



Mijn advies: koop gewoon een goede friteurpan.

Wij hebben een actifry, gewone editie. Wat doet de gourmet editie? Heb ik iets gemist ooo :oops:



Wij zijn er helemaal dol op! Ik had een foute die na 2 maand na de garantie kapot ging, en hebben een nieuwe gekregen :thumbup: Tis echt onze beste aankoop en gebruiken het zo twee keer per week :oops:



Het is zeker wel gezonder, als je er ook verse patat in doet die je zelf snijdt. Wij hadden in het begin eerst onze oven patat opgemaakt en erin gedaan en bah dat is een stuk minder lekker. Snijden is zo gedaan en stukken leuker nu je weet wat er in zit. Wij gebruiken altijd lichte olijfolie en dat is echt wel gezonder dan andere olies en vetten uit de frituur. Oven patat heeft overigens al een laagje erop zodat je het niet hoeft in te vetten.



Het duurt inderdaad 40 minuten en voor een kilo. Wij hebben genoeg eraan en denk ik ook prima met 2 kleine kindjes. Wij eten overigens wel een zelfgemaakte burger met sla enz erbij of groenten en iets erbij. Puur alleen patat is wel aan de kleine kant voor meer dan twee personen.



Schoonmaken is heel gemakkelijk en je hoeft nooit met olie of vet te smeren :thumbup:



Ik koop overigens nog wel een frituurpan voor de oliebollen :shifty:



Ik vind het heel fijn voor een minder vet dieet, het heeft ons echt geholpen. Ik ben heel erg afgevallen, vriend ook wat kilos en dat is niet alleen de actifry natuurlijk maar alles met alles helpt het wel mee :thumbup:

O en het stinkt niet! Het ruikt juist lekker.



Andere gerechten heb ik in het begin wel gemaakt en is heel gemakkelijk! Kan lekker andere dingen doen als het bezig is, en ga dit zeker doen als we kindjes hebben :thumbup:

Wij hadden een actifry.

Heb hem heeel snel op mp gezet(is al weg), want de frietjes vond ik slap blijven.

Dan toch maar de afzuiger op megastand en friet bakken in de frituurpan. Dan zijn ze veeel knapperiger.

Gewoon koken erin hebben wij 2x gedaan, maar de hoeveelheid die wij nodig hadden voor 4(en dat is niet veel) ging steeds over de rand.



Kortom, aan ons niet besteed.

Die andere ken ik niet.

hmmm positieve en negatieve verhalen, we twijfelen nog :shifty:

@san2001 wrote:

Wij hadden een actifry.

Heb hem heeel snel op mp gezet(is al weg), want de frietjes vond ik slap blijven.

Dan toch maar de afzuiger op megastand en friet bakken in de frituurpan. Dan zijn ze veeel knapperiger.

Gewoon koken erin hebben wij 2x gedaan, maar de hoeveelheid die wij nodig hadden voor 4(en dat is niet veel) ging steeds over de rand.



Kortom, aan ons niet besteed.

Die andere ken ik niet.




Had je oven patat of verse aardappels die je zelf in patatjes sneed? Het maakt namelijk een heel groot verschil. Wij hebben altijd knapperige (die snijd ik wat dunner) en van die gewone patat (die snijd ik iets dikker) en niet zijn niet slap.

dunne ovenfrites.

Ik denk dat oven frietjes lang niet zo lekker worden in de actifry dan zelfgesneden frietjes. Ik heb zelf geen dunne uitgeprobeerd alleen de dikkerds dus kan het fout hebben.



Wat ze ook slap maakt is de actifry uit doen maar de frietjes er even in laten zitten. Soms heb ik het niet super getimed en dan moet het maar en dan laat ik even het stoom eruit door de deksel even open te doen, wapperen en dan dicht :lol:

Bij ons draait de ActiFry dagelijks en friet staat inderdaad in 20 minuten op tafel, behalve verse friet (die je dus zelf hebt gesneden) maar ja, die moet je in een frituurpan ook voorbakken. En; de ActiFry stinkt niet. Onze favo’s; gebakken aardppeltjes, friet, knapperige kipblokjes en nog veel meer. O, we hebbend e gewone, al een jaar en echt, dagelijks gebruik hier!