Actieve stamcellen in baarmoeder mond?

Een vriendin van mij moest een uitstrijkje laten maken.

Gister belde de assistent op en zei dat ze een afspraak moest maken bij de gyn voor verdere onderzoeken.

Vriendin heeft vandaag nog eens teruggebeld omdat het in haar hoofd bleef spoken.

De assistent zei dat ze actieve stamcellen in de baarmoedermond heeft.

Mijn vriendin is nu bang dat het misschien kanker is :?

Ze vroeg ook nog aan de assistent of het kanker kon zijn,de assistent zei

nou zo,n vaart zal het niet lopen maar moet wel wat aan gedaan worden anders kan het dat wel worden.



Wie heeft dit ook eens meegemaakt?

Of weet wat er aan de hand kan zijn?



Groetjes Diana

heeft ze een PAP uitslag gehad?



PAP1 is normaal… misschien heeft zij wat anders?



anders even de dokter bellen welke PAP ze heeft…dan kunnen wij je hier mee info geven :thumbup:

Ze heeft 2 onderzoeken gehad,uitstrijkje en een kweekje,meer weet ze ook niet :?



Ik heb gezegd dat ze morgen nog eens moet bellen om het na te vragen!!!

Ooh nee maak je alsjeblieft nog niet te druk. Je hebt actieve cellen in je baarmoedermond bij een afwijkend uitstrijkje. Dus al vanaf PAP 2a.

Ik had PAP3B en deze actieve cellen kúnnen een voorloper van baarmoederhalskanker worden. Hier gaan echter echt jaren overheen.

Bij mij zijn de cellen dmv een lisexcisie verwijderd en ik blijf elk jaar onder controle. Heb nu al een jaar een nette PAP1.

Het hoeft dus echt niets ernstigs te zijn hoor! :hug:

Ik schrok destijds ook echt heel erg en dacht meteen dat ik kanker had , maar zo’n vaart loopt het echt niet.

Laat haar even vragen naar de PAP-uitslag, zoals Guus ook zei. Pas vanaf pap4 moet je je een beetje zorgen gaan maken…

Ik kan me voorstellen dat ze zich rot is geschrokken. Maar de kans is groot dat ze gewoon voor de zekerheid wordt doorgestuurd.

Sterkte ermee.

Dankjewel meiden :-



Dena dankjewel voor jou uitleg :-
dat vond ze erg fijn om te weten dat het ook iets noet ernstig kan zijn!!!



Ze gaat morgen bellen hoe de papuitslag was!!!

Ze heeft PAP3a!!!

De betekenis van de verschillende klassen wordt als volgt omschreven.







Pap 0 Niet goed te beoordelen(vaak te weinig cellen)



Pap 1 Normaal ( advies is na 3(5) jaar te herhalen)



Pap 2 Sommige cellen afwijkend. (Na half jaar nog een controle)



Pap 3a Lichtafwijkende cellen (Helft van de vrouwen heeft geen behandeling nodig en meeste andere een lichte)



Pap 3b Meer afwijkend dan 3a (meer mensen krijgen een lichte behandeling)



Pap 4 Nog meer afwijkend (90% van de vrouwen krijgen lichte behandeling)



Pap 5 Cellen zijn sterk afwijkend (kan kanker zijn. Op korte termijn naar gynaecoloog, behandeling door operatie en/of bestraling)





Er is dus nog géén sprake van kanker, er wordt uit voorzorg misschien een kleine ingreep gedaan…

Rivella heeft helaas deze behandeling laatst 2 keer moeten hebben, misschien kan zij of iemand anders met ervaring er meer over vertellen…

Rivella heeft nu weer PAP1 :thumbup:


  • ga nog meer opzoeken :thumbup:

Hahahaha wordt mijn medische geschiedenis hier breed uitgemeten :mrgreen:



Nou, 3a is beter als wat ik had, ik had 3b en dat is nu succesvol behandeld.

De kans is groot dat je vriendin een kleine behandeling nodig heeft om weer een normale pap uitslag te krijgen en vaak blijft deze dan ook normaal.

Ze hoeft zich echt geen zorgen te maken, in eerste instantie schrok ik me een hoedje en dacht ik meteen aan kanker maar dat bleek dus allemaal heel erg mee te vallen.

Het zijn gewoon een paar cellen die afwijken van de rest en mogelijk over jaaaaaaren gaan veranderen in minder goede cellen.

Maar de kans dat er helemaal niets gebeurd en ze nergens last van krijgt is net zo groot.



Ze zal gewoon naar de gyn moeten en die zal haar vertellen wat haar opties zijn, aankijken en regelmatig controleren of toch een kleine ingreep om wat van die cellen weg te halen en te kijken wat er precies te zien is.

Al met al valt zo’n ingreep (een colposcopie en een lisexcisie) reuze mee.



Niet stressen dus en goed naar de gyn luistseren dan komt het allemaal goed :hug:

Ik kan je trouwens wel een link geven naar een omschrijving van die behandeling maar ik raad je aan niet te veel op het net te gaan zoeken, je leest dan zoveel doemscenario’s, dat was voor mij echt een nadeel.



Zodra ze te horen krijgt of ze een lisexcisie moet ondergaan krijgt ze gewoon info van haar gyn, het is het beste om het daar bij te houden.

Ik heb net als Rivella ook een lis gehad, maar pas bij 3B. Toen ik 3a had werd me aangeraden nog een half jaar te wachten om te kijken of het evt minder zou worden, wat in bij mij helaas niet het geval was.

Kan dus goed zijn dat er helemaal geen actie ondernomen wordt bij 3a.

Ik vond de behandeling wel tegenvallen, maar goed, dat is even tandjes bijten en je bent er vanaf.

Mocht ze vragen hebben, dan pb me gerust! :wink:

Wat fijn jullie antwoorden!!!



Ze schrok zich inderdaad kapot omdat ze alleen maar te horen kreeg dat ze een afspraak moest maken met een gyn.

Dag erna belde ze terug voor meer informatie!!!

en actieve stamcellen is als eerste wat je denkt kanker :doh:

Ik dacht als eerste ook daaraan.

Gelukkig heb ik kok :smiley: zodat ik het hier kon vragen voor haar!!!



Dankjewel meiden :-*

Even een vraagje… Mijn moeder heeft baarmoederhalskanker gehad en uiteindelijk is haar hele baarmoeder verwijderd.



Vanaf welke leeftijd krijg je deze onderzoeken? Ik ben namelijk al jaren bang dat ook ik baarmoederhalskanker zou krijgen, maar de ha zegt dat ik daar nog veel te jong voor ben (23).



Ben wel blij dat ik dit gelezen heb voordat ik uberhaupt een onderzoek heb gehad.

Je wordt in het jaar dat je 30 wordt opgeroepen voor een bevolkingsonderzoek.

Maar als je het zelf niet evrtrouwd dan vraag je gewoon een verwijsbrief naar een gyn en laat je gewoon een uitstrijkje maken.

Dit kun je gewoon vragen.

Vindt je huisarts je te jong, dan zeg je gewoon dat je tóch graag een verwijsbrief wilt hebben, zeker omdat het al in je familie voorkomt.

Het gaat om jouw gezondheid en gemoedsrust!



Ik hoop dat je snel meer weet :hug:

Mijn vriendin is 28 maar had vage buikpijn steeds het voelde niet goed,vandaar dat ze deze onderzoeken kreeg!!!